handdator

Visa fullständig version : Vila mellan armhävningspass

SvenGunnar
2006-11-17, 01:48
Vad jag har förstått om hur länge man bör vänta innan man kör samma muskler igen så beror det på hur tungt man kör. Teorierna verkar ligga på att 5-13 reps medför 48 timmars vila minst och att 1-5 reps medför 72 timmars vila.
Jag klarar ungefär 3x20 armhävningar i nuläget. Det ses väl då som jättehögrep om man jämför med andra övningar.
Så hur länge bör jag vänta innan jag kör ett nytt armhävningspass?
Och hur många är det lämpligt att jag klarar innan jag flyttar upp fötterna på något så att det blir tyngre?

sweet_sunny_south
2006-11-17, 10:26
Vad jag har förstått om hur länge man bör vänta innan man kör samma muskler igen så beror det på hur tungt man kör. Teorierna verkar ligga på att 5-13 reps medför 48 timmars vila minst och att 1-5 reps medför 72 timmars vila.
Jag klarar ungefär 3x20 armhävningar i nuläget. Det ses väl då som jättehögrep om man jämför med andra övningar.
Så hur länge bör jag vänta innan jag kör ett nytt armhävningspass?
Och hur många är det lämpligt att jag klarar innan jag flyttar upp fötterna på något så att det blir tyngre?

när man använder kroppen som belastning så räcker det rent generellt med 24 timmars vila(utom vissa undantag) som te.x. chins. och du har dessutom rätt med vad du säger om antalet reps och viloperioderna. 13-25 reps(50-65 % av RM) kräver 24 timmar vila. så jag får det till 24 timmars vila hur jag än ser på det.

Guddi
2006-11-17, 12:52
Och hur många är det lämpligt att jag klarar innan jag flyttar upp fötterna på något så att det blir tyngre?Om du strävar efter muskeltillväxt så borde du göra det nu. Försök jobba så att du blir trött efter 10-12reps och kör så varannan dag.

SvenGunnar
2006-11-17, 16:17
Om du strävar efter muskeltillväxt så borde du göra det nu. Försök jobba så att du blir trött efter 10-12reps och kör så varannan dag.

Ok då gör jag så :)
Vilket är bästa sättet att göra det tyngre; flytta upp fötterna på en upphöjning av nåt slag eller lägga vikt på ryggen och därmed göra exakt samma övning tyngre? Misstänker att det iochmed en annan vinkel vid forhöjning också gör att det inte tar på precis samma sätt?

Philippp
2006-11-17, 17:21
testa dig fram, själv måste jag köra en armade armhävningar om jag vill komma ner i så lågt med reps, testa dig fram helt enkelt