Visa fullständig version : Hur mycket vila?
Hur länge bör jag vila mellan varje set om jag ligger på mellan 4-6 repetitioner?
Jag vilar 1-4 min beror på om man pratar med någon :)
Philippp
2006-11-16, 21:29
hur länge man "ska" vila, tvivlar på att det finns några vetenskapliga studier som visar x-x mins ger bättre muskeltillväxt än x-xx mins alla säger olika kör på vad du gillar bäst.
kollebolle
2006-11-16, 22:04
tror det beror på vad du har för mål. tror bodybuilders kör med lite kortare vila för att få "pump". ja kör styrkelyft å vilar så pass att jag känner mig fräsh igen när ja kör böj/mark/bänk. brukar innebär 3-4minuter
kollebolle
2006-11-16, 23:36
med pump menar man effekten av att verkligen tröttat ut muskeln - den är blodfylld och utmattad. detta uppnås lättast av flera reps på lägre vikt. lyfter du stången 15 gånger på halva din maxvikt och jämför det med att göra två lyft på 95% av din maxvikt så kommeru förstå vad som menas med pump.
Jag brukar vila tills jag känner att jag är klar med vilandet.. Tills jag känner mig tillräckligt utvilad att göra nästa set mao.
med pump menar man effekten av att verkligen tröttat ut muskeln - den är blodfylld och utmattad. detta uppnås lättast av flera reps på lägre vikt. lyfter du stången 15 gånger på halva din maxvikt och jämför det med att göra två lyft på 95% av din maxvikt så kommeru förstå vad som menas med pump.
Okej. Off topic nu men wtf.
Vad får pumpen för effekt på musklerna om vi jämför det med att ligga på 1-6 reps?
du vilar tills du är psykiskt redo till att prestera max möjligt på nästa set.
rent fysiskt behövs det väl en ~1min för att lactat och lite annat skall spolas ur muskeln.
jag brukar vila 2min minimum och 4min max
najsivikki
2006-11-17, 13:24
om man kör tyngre kan det kännas bättre med lite längre vila men mellan 1-3 minuter är lagom tycker jag
kollebolle
2006-11-17, 21:57
Okej. Off topic nu men wtf.
Vad får pumpen för effekt på musklerna om vi jämför det med att ligga på 1-6 reps?
Vad jag har förstått så ger den där "pumpen" lite mer volym på lång sikt, medan lägre reps (som också ger pump, men inte lika mycket tycker jag), ger mer styrka än storlek.
De fysiologiska mekanismerna kan jag inte ge någon ordentlig förklaring för.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.