handdator

Visa fullständig version : Mobiltelefon med/utan HF,strålningsfråga!

Pepparkakssmurfen
2006-11-16, 11:13
Vad strålar minst:

*Mobiltelefon utan handsfree

*Mobiltelefon med sladd-handsfree

*Mobiltelefon med blåtand handsfree?

Blåtand handsfree är ju det mest praktiska då man slipper en sladd till telefonen,men det känns lite läskigt att ha en sån i örat,så nära hjärnan i ca. 10tim/dag.
Hur är det med strålningen i såna?

aliquis
2006-11-16, 12:14
Vad strålar minst:

*Mobiltelefon utan handsfree

*Mobiltelefon med sladd-handsfree

*Mobiltelefon med blåtand handsfree?

Blåtand handsfree är ju det mest praktiska då man slipper en sladd till telefonen,men det känns lite läskigt att ha en sån i örat,så nära hjärnan i ca. 10tim/dag.
Hur är det med strålningen i såna?Mobiltelefonen strålar nog lika mycket vad du än använder, kanske något mer med blåtand eftersom det blir ännu en strålningskälla.

Men du utsätts naturligtvis för minst strålning uppe vid huvudet med sladdhandsfree.

Blåtandshandfree skall vara bättre än att ha telefonen uppe vid huvudet, anledningen är att effekten är mycket lägre då blåtand bara räcker några meter istället för typ en eller ett par kilometer till närmsta mast. Du behöver väl dessutom inte ha den hängandes på örat hela dagen? Men även om du har det så antar jag att den bara kommunicerar med telefonen sporadiskt för att hålla kontakten och sedan lite mer intensivt när den väl används för samtal, så jag tror inte den "grillar hjärnan" hela tiden. Men jag vet inte.

Kör på sladd om du vill vara säkrast, men det blir ju kanske jobbigt att ha den hängandes där hela tiden så du ändå tar ur den och då kan du ju göra samma sak med bluetoothheadsetet.

Pepparkakssmurfen
2006-11-16, 12:50
Någon som vet hur mycket en blåtandshandsfree strålar?
Är det som att stoppa huvudet i mikron?

aliquis
2006-11-16, 12:58
lol, micron ligger väl på 600-1000 watt, mobiltelefonen lär ju max ligga på några watt om ens det, bluetooth lär vara högst marginellt, men du får googla upp det själv, mac gyver på tv ju!