Logga in

Visa fullständig version : Nu är det osunt att träna över 43 kg i hantlar

paddanboy
2006-11-16, 10:27
Efter att ha skickat brev till gymmet om lite förbättringar så fick jag tillbaka som svar att;

"Vi har ett principbeslut när det gäller hantlarnas storlek att dessa inte får överstiga dagens ca 43 kg. Detta då det inte är förenligt med sund träning att använda större hantlar"

Vad fan?!

Ge mig argument emot detta!

Exhale_
2006-11-16, 10:30
Haha, det var det värsta! :smash: *bs*

Den som skrev det där kan ju inte ha någon inblick i hur styrketräning fungerar. Hur fan kan det vara osunt att komma upp i vikter över 43 kg när det gäller hantelövningar? *screwy*

Be personen som skrev brevet komma med en bättre förklaring! Det där var kvacksvalveri på hög nivå!

Krokodil
2006-11-16, 10:32
Efter att ha skickat brev till gymmet om lite förbättringar så fick jag tillbaka som svar att;

Vad fan?!

Ge mig argument emot detta!Översättning: Vi vill endast ha motionärer på vårt gym, stora killar skrämmer bort kunder.

L-Sami
2006-11-16, 10:33
Vad är det för gym du tränar i? *screwy*

MasterChief
2006-11-16, 10:34
Hur fan ska man då kunna köra sina dumbell lateral raises utan att bli cardio?

Tycker jag du ska fråga.

Piranha
2006-11-16, 10:43
Inget konstigt med det alls, du har valt att träna på ett gym som vänder sig emot en viss kundkrets.

Byggare = dåligt för affärerna.

Handcuff
2006-11-16, 10:45
Ett system se flesta gymkedjor kör idag. In med motionärerna ut med byggarna. Tanken är inte så dum (om man driver ett gym av vinstintresse)...dock tillvägagångssättet.

mystic[-_-]
2006-11-16, 10:46
På gymmet där jag tränar nu tänker de: Ut med motionärerna och in med byggarna :D

De funderar på att öka upp hantlarna från 70 till 80 *popcorn*

Daniel_S
2006-11-16, 10:46
Skicka tillbaka en fråga varför de inte bara kan säga som det är. "Vi har inga kunder som är tillräckligt starka att använda tyngre hantlar. Allt ni gör med 43:orna (halva shrugs och french press) går lika bra att göra med skivstänger."

Snake
2006-11-16, 10:47
Som om du orkar 43kg ;)

Muskelbyggaren
2006-11-16, 10:47
Inget konstigt med det alls, du har valt att träna på ett gym som vänder sig emot en viss kundkrets.

Byggare = dåligt för affärerna.
Självklart, men ändå är det otroligt larvigt att ta till okvädningar som att det inte skulle vara sunt att använda tyngre hantlar.

L-Sami
2006-11-16, 10:49
']På gymmet där jag tränar nu tänker de: Ut med motionärerna och in med byggarna :D

och 20kg's hantlar kommer säljas på loppmarknaden ;)

Lepras
2006-11-16, 10:52
Samma sak på gymmet där jag tränar nu,,ringde och pratade personligen med vd'n,,men blev inga större hantlar,,,iof vill jag inte ha några större technogym hantlar,,hjelt omöjliga att hantera :(

mystic[-_-]
2006-11-16, 10:52
och 20kg's hantlar kommer säljas på loppmarknaden ;)

Det är jag och tjejerna som använder dem :D

mini
2006-11-16, 10:55
Ni väljer fel gym. Skyll er själva. Det är som att bli förvånad över att ett HM-plagg går sönder efter en månad.

Exhale_
2006-11-16, 11:06
Ni väljer fel gym. Skyll er själva. Det är som att bli förvånad över att ett HM-plagg går sönder efter en månad.

Jasså, därför dyrare har alltid varit bättre eller? *whistle*

cam
2006-11-16, 11:07
Förstår inte hur man kan resonera så, att motionärer skulle vara mer lönsamma. Skulle vara för att de är fler i antal, men de är ju sådana vindflöjlar med sin säsongsbetonade träning. De gör ett ryck på hösten ett ryck efter jul och ytterligare ett strax före beachdags. Medan byggare troget kommer och tränar i ur och skur. Plus att man uppmuntrar till segregation och fördomar med denna inställning att skilja på folk och folk.

Blir så matt *rolleyes*

Pepparkakssmurfen
2006-11-16, 11:09
Varför MEJLAR du ditt gym?

Sunesha
2006-11-16, 11:09
Tror att motionärer är tacksamma kunder, de köper ett årskort och tränar i 1-3 månader. Sedan gör de likadant nästa år. Tror gym tjänar mycket på årskort som inte utnyttjas.

Diggler
2006-11-16, 11:14
Hantlar är dyrt, och att köpa in de för att ett fåtal är rädda för bänkpress skulle jag inte heller gjort.

cam
2006-11-16, 11:21
Tror att motionärer är tacksamma kunder, de köper ett årskort och tränar i 1-3 månader. Sedan gör de likadant nästa år. Tror gym tjänar mycket på årskort som inte utnyttjas.

Ja, köper man ett helt årskort (vilket man oftast nästan måste inom kedjorna) och kör på det viset, så blir det ju förstås lönsamt.

Jag tycker dock att det är fel att uppmuntra till fördomar mot byggare genom att köra ut dem ur "vanligt folks" åsyn. De byggare som är seriösa borde istället ses som en tillgång och kunskapskälla.

Sunesha
2006-11-16, 11:25
Ja, köper man ett helt årskort (vilket man oftast nästan måste inom kedjorna) och kör på det viset, så blir det ju förstås lönsamt.

Jag tycker dock att det är fel att uppmuntra till fördomar mot byggare genom att köra ut dem ur "vanligt folks" åsyn. De byggare som är seriösa borde istället ses som en tillgång och kunskapskälla.Snälla byggare är verkligen en resurs, de som hjälper en att rätta till utförande.

DavidN
2006-11-16, 11:25
De byggare som är seriösa borde istället ses som en tillgång och kunskapskälla.

Tyvärr finns det stora mängder blåsta byggare

bubbe
2006-11-16, 11:30

finns det relativt fler blåsta byggare, än bland icke byggare?

(vad nu byggare är, är det någon som tränar för att bli stor, för scenen, eller enbart tränar för BB scen?)

källa? *rolleyes*

cam
2006-11-16, 11:32

Finns nog blåsta individer i alla grupper, även bland motionärer.

Sunesha
2006-11-16, 11:33
Jag ofta bra erfarenhet bland alla typer av människor, beror nog på min inställning till andra människor. Tycker ingen grupp innehåller "dummare" människor.

mystic[-_-]
2006-11-16, 11:42
Finns nog blåsta individer i alla grupper, även bland motionärer.

Vi kan väll säga så att tyvärr finns det många dryga personer som bara sprider dålig stämning och har ILS (måste gå runt som en levande latsspread)

mini
2006-11-16, 11:48
Jasså, därför dyrare har alltid varit bättre eller? *whistle*
Nej, inte alltid, men oftast.
I gymexemplet brukar det dock vara tvärt om - de flashiga motionärsgymmen utan skadligt tunga hantlar är dyrare än de för byggare eller lyftare mer funktionella gymmen.

Ankarby
2006-11-16, 11:52
Springa runt 100kg+ småfet större delen av året kan inte vara sunt hur man än vänder och vrider på det, därav vill de inte ha den kundkretsen.

Trance
2006-11-16, 11:54

(vad nu byggare är, är det någon som tränar för att bli stor, för scenen, eller enbart tränar för BB scen?)

källa? *rolleyes*

Lätt att det finns.

hasse36
2006-11-16, 12:04
Ge mig argument emot detta!Finns inga argument. De vill slippa slöddret. Det är bara att respektera.

paddanboy
2006-11-16, 12:19
Byggare och byggare. Det vill jag nog inte kalla mig.

Visst, gymmet riktar sig till söndagstränare, smockfullt med maskiner, liknar väl sats en del kan jag tänka mig. Har en avdelning med fria vikter som jag tillbringar 95% av min träning.

Främsta anledningen är ju att det ligger 50 meter från lägenheten med bra öppenetider. Vem vill inte träna där då?

Fungerar väl annars rätt bra, men nu är man skrämmande nära 43 kg och efter det finns ju inga utvecklingsmöjligheter på hantelsidan som jag tränar.

De övriga sakerna jag kommenterade i brevet;

Latsdragsstängerna böjs av för tidigt, nya behövs
Chins och dipsställning
Power Cage
Vettig bänkpresställning
Högre viktskalor på hantelsidan

paddanboy
2006-11-16, 12:19
Dubbel

jenny
2006-11-16, 12:20
Förstår inte hur man kan resonera så, att motionärer skulle vara mer lönsamma. Skulle vara för att de är fler i antal, men de är ju sådana vindflöjlar med sin säsongsbetonade träning. De gör ett ryck på hösten ett ryck efter jul och ytterligare ett strax före beachdags. Medan byggare troget kommer och tränar i ur och skur. Plus att man uppmuntrar till segregation och fördomar med denna inställning att skilja på folk och folk.

Blir så matt *rolleyes*

Förstår inte hur du tänker? De lönsammaste personerna måste ju vara de som aldrig tränar med ändå köpt ett kort? De är väl de många kedjor lever på? Om alla som hade kort verkligen tränade mycket så skulle ju de inte få plats på gymmet. En som tränar ofta och då tar upp plats måste ju vara minst lönsam.

aliquis
2006-11-16, 12:22
Menar de att alla som använder mer än 43kg preppar? :D

Tror Fredrik brukar curla med 40 o 45kg hantlarna ;)

Asmånga som kör med 40 o 45kg i hantelpress, tror exempelvis mystic gör det?

Vi har upp till 70 och en gång i tiden skall det visst ha tränat en kille som brukade curla även dem... Och hantelcurl är ju inte den tyngsta övningen man kan köra med hantlar.

aliquis
2006-11-16, 12:23
']På gymmet där jag tränar nu tänker de: Ut med motionärerna och in med byggarna :D

De funderar på att öka upp hantlarna från 70 till 80 *popcorn*"Flaket är reserverat för klubbens lyftare 16.30-19.00 på vardagar"

"Endast licenserade lyftare"

"Licenserade lyftare har företräde"

;)

(edit: Byggare däremot ges inga förmåner!)

Diggler
2006-11-16, 12:24
Chins kan du köra i smithen, haka den högt, lätt böjda ben.

jenny
2006-11-16, 12:27
På ett av gymmen jag har tränat på så berättade de för mig när jag var där och kollade för att se om jag skulle ville böra träna där att de inte hade tunga vikter för att de inte ville ha "fel klientel". Detta användes alltså som ett argument för att jag skulle börja träna där.

sammy1
2006-11-16, 12:28

mitt gym har EN motionscykel, som dessutom är aningens söndrig. Vill man motionera kan man ut och springa *rolleyes*

sammy1
2006-11-16, 12:30
Menar de att alla som använder mer än 43kg preppar? :D

Asmånga som kör med 40 o 45kg i hantelpress, tror exempelvis mystic gör det?

kör sne hantelpress med 40 kilos, raka med 45-47, shrugs med 60 kiloshantlar rygg med 55 kilos. Att inte ha över 43 kilo är lamt. Förstår inte varför man vill lbi av med byggare, det är diskriminering *mini*

jenny
2006-11-16, 12:34
"Vi har ett principbeslut när det gäller hantlarnas storlek att dessa inte får överstiga dagens ca 43 kg. Detta då det inte är förenligt med sund träning att använda större hantlar"

Det där tycker jag bara låter som svepskäl. Det vore ärligare om de sa att de inte vill ha några hulkar som tränar sex dagar i veckan och skrämmer bort PT Lisa som är villig att lägga en massa pengar på den senaste träningsformen och motionär Karin som tränar i två veckor efter jul och sommaren och sedan inte syns till förrän nästa jul/sommar.
Bodybuilders o.d. tränar för mycket och är inte villiga att lägga mycket pengar på gymkort/PT m.m. och är därför inte lika intressanta som vardagsmotionären.

DavidN
2006-11-16, 12:43

källa? *rolleyes*

Jag tänkte ifs mer på hobby-byggare, dvs. random folk som genom olika "metoder" blivit stora och starka och sedan uppför sig illa på gymen.
Har sett många dåliga exempel genom åren, tyvärr *mycket* fler stora byggare som varit otrevliga än motsatsen.

cam
2006-11-16, 12:43
Förstår inte hur du tänker? De lönsammaste personerna måste ju vara de som aldrig tränar med ändå köpt ett kort? De är väl de många kedjor lever på? Om alla som hade kort verkligen tränade mycket så skulle ju de inte få plats på gymmet. En som tränar ofta och då tar upp plats måste ju vara minst lönsam.

Jo, det kan ju stämma. Jag tänkte väl som så att det är bättre med trogna tränande kunder än säsongstränande, men med dagens system då man binder upp sig på ett år vare sig man tränar eller inte så är det ju klart att det blir lönsamt ändå.

Handcuff
2006-11-16, 12:46
Vet ett gym här i staden som var känt som "byggargym"..där hängde dom hårda grabbarna..nästan bodde där. Dock såg man dom sällan träna, hängde mest i cafeterian och glodde på allt och alla. Förde högljudda diskussioner som sköljdes ner med protiendrinkar...Ett rykte spreds att gymet i fråga skulle börja ta stickprov (urinprov). Vet aldrig om det inträffade..dock så är "gänget" borta idag. Hört att en del av dom tränar i något källargym någonstans.

Tydligen så har det börjat gå väldigt bra för gymet sedan dess. Nästan en fördubbling av sålda medlemskort under en 2årsperiod.

DavidN
2006-11-16, 12:47
Ska man se allmänt har väl min största negativa upplevelse varit allt "ungjävlar" som strör på gymen (tonåringar ofta) som står, eller bor, vi ett gäng maskiner och viftar och har sig. gärna lekande med tunga vikter och i många fall nästan förstöra träningsutrustningen.
Så visst, byggare är väl ofta kanske en bättre kund än så.

Är det bara jag som lyckats träna på gym med unga anabolabyggare som smäller viktkakorna på alla hissar så man får tinitus?

flenders
2006-11-16, 12:48
Finns få bra hardcore-gym nuförtiden. Inte ett enda gym i närheten av där jag bor har ens en power cage eller något liknande. Väldigt ont om viktskivor också, jag funderar på att uppmana de i receptionen att informera kunderna om att torsdag mellan 17-19 så tränar jag ben och därmed finns inga vikter över. Däremot så har de hantlar upp till 50kg vilket känns ganska okej. Inte jättemycket men det duger i var fall.

aliquis
2006-11-16, 12:56
Fast man får väl ändå förstå att de kanske tyckte paddanboy bad om lite väl mycket och att det kanske inte är den profil de har valt att ha, inte för jag kan förstå varför man gör ett gym utan den mest grundläggande utrustningen, men men, man kan ju alltid byta gym iaf.

Gpajpen
2006-11-16, 13:29
hardcore gymmen finns knappt kvar, det sista här i stan dog i höstas.
nu är det väl en 10mil till närmaste power cage.

paddanboy
2006-11-20, 15:24
Svar igen :D

"Det jag syftar till när jag säger att det inte går att kombinera tunga hantlar med sund träning är att stora flertalet av de som hanterar 50 – 60 kilos hantlar i sin träning är dopade."

Dnepr
2006-11-20, 15:26

Det finns ju en viss sanning i det svaret.

paddanboy
2006-11-20, 15:39

Mjo... men hantlarna genererar ju inte i sig själv dopningsfuskare...
De får väl börja pyssla med tester av folk som de ser röra dessa magiska hantlar.

Melker
2006-11-20, 15:42

Vad fan?!

Ge mig argument emot detta!

Känner igen det där!
Gymmet jag tränat i ca 10 år bytte ägare och därmed utrustning.
Hantlarna byttes och det största vägde nu 35kg.

Motivering:
Behöver man tyngre hantlar än 35kg så äter man inte bara gröt till frukost!

:laugh:

z_bumbi
2006-11-20, 15:52
Jag förstår att man vill slippa en stämpel av byggargym om man vill tjäna pengar men det går att kombinera tung träning med motionstränande och det är i mycket bara en brist på fantasi och/eller kunskap som sätter upp de gränser som många gym använder sig av idag.
Det är mycket enkelt att istället för att köpa in skräpmaskiner köpa in sådana som det går att träna bra på oavsett om man behöver 20 kg eller 120 kg på för att få ut något av den.
Att köpa in bra skivstänger och ställningar är något som borde vara självklart men som väldigt få gym har idag.
Att göra en särskild avdelning för fria vikter med ett bra golv är inget som kostar extremt mycket extra pengar.

Listan kan göras lång.

J.Saarela
2006-11-20, 15:59
Satan vilka monster dom flesta här måste vara ,då ni behöver sånna jättehantlar.:confused:

Muskelbyggaren
2006-11-20, 16:06
Satan vilka monster dom flesta här måste vara ,då ni behöver sånna jättehantlar.:confused:
Klart man måste köra fusk-hantelrodd bara för att få använda de värsta hantlarna!

Whistler
2006-11-20, 16:07
Men lägg av, jag är en liten klenis på 83kg och använder 52kg-hantlarna när jag kör shrugs och hantelrodd. Hur i hela friden ska de stora grapparna (som givetvis också är dopingfria) kunna träna ordentligt om t o m jag kommer upp på de vikterna?

Yes
2006-11-20, 16:09
50Kg i hantelrodd är väl inte så mycket om man är hyffsat stor?

Jag vet iof inte, själv behöver jag inte så stora hantlar.

Capt
2006-11-20, 16:14
Ni tycker synd om er som enbart har upp till 43kg. På vårat gym, där stannar vikten vid 30:hbang:

Fartman
2006-11-20, 16:48
Fråga dom om det inte är bättre att satsa på dopingtester lite oftare då de flesta som preppar är små grabbar i tjugoårsåldern som ska ta hundra i bänken så de kan spänna sig på krogen.

Eller så byter du bara gym.

Sen håller jag med Saarela, det är trots allt inte så ofta man ser folk bolla med 50kgs hantlar som det låter om man läser här inne.

Noodles
2006-11-20, 16:51
På mitt förra gym gnällde en del över att hantlarna bara gick upp till 63 kg. Det lustiga var att jag knappt såg någon rubba de hantlarna. De som någon gång försökte använda dem såg mest ut att göra sig illa.

Liten Men Fet
2006-11-20, 17:20
Fråga dom om det inte är bättre att satsa på dopingtester lite oftare då de flesta som preppar är små grabbar i tjugoårsåldern som ska ta hundra i bänken så de kan spänna sig på krogen.

Eller så byter du bara gym.

Sen håller jag med Saarela, det är trots allt inte så ofta man ser folk bolla med 50kgs hantlar som det låter om man läser här inne.

Jag tror Saarela var ironiskt, skojade motsv. En större kille som tränat några år har väl inga problem att köra hantelrodd med mer än 50 kg? :confused:
Okej att man inte kör koncentrationscurl med dom (Arne P) men lite annat går dom ju att använda till.

Timme
2006-11-20, 18:20

Dang! :hbang:

130kg finsk sisu
2006-11-20, 18:29
Vilka tarvliga typer som tycker 43kg är max. Jag menar de flesta som tränat 1-2 år torde kunna köra med 43kgs hantlar i rodd. Utan doping!

Timme
2006-11-20, 18:33
Vilka tarvliga typer som tycker 43kg är max. Jag menar de flesta som tränat 1-2 år torde kunna köra med 43kgs hantlar i rodd. Utan doping!

Givetvis är det så!

LOL åt honom som påstod att man åt något annat än gröt till frukost om man hanterade hantlar som väger mer än 35kg. haha isåfall så är jag dopad till tänderna *flex*

Empe
2006-11-20, 20:23
Känner igen det där!
Gymmet jag tränat i ca 10 år bytte ägare och därmed utrustning.
Hantlarna byttes och det största vägde nu 35kg.

Motivering:
Behöver man tyngre hantlar än 35kg så äter man inte bara gröt till frukost!

:laugh:
Bwaha, påminner om när mitt gamla gym blev Nautilus och de tyngsta hantlarna låg på 30kg. Jag snackade med de i receptionen och de gick med på att försöka fixa tyngre hantlar. Så ringde de upp nåt kontor och frågade, sen fick jag snacka med ägaren. Det var bara stå och hyperventilera några sekunder sen skällde jag ut honom som fan, slängde på luren och gick iväg. Sen dess har jag aldrig varit på ett Nautilus längre.

Och den ägaren sa just att man käkade annat än gröt till frukost om man körde hantelövningar över 30kg.

Jag har varit utanför i mordbrännar-tankar några gånger och de enda jag ser gå in är motionärer 40+.

hultman
2006-11-20, 20:50
Bwaha, påminner om när mitt gamla gym blev Nautilus och de tyngsta hantlarna låg på 30kg. Jag snackade med de i receptionen och de gick med på att försöka fixa tyngre hantlar. Så ringde de upp nåt kontor och frågade, sen fick jag snacka med ägaren. Det var bara stå och hyperventilera några sekunder sen skällde jag ut honom som fan, slängde på luren och gick iväg. Sen dess har jag aldrig varit på ett Nautilus längre.

Och den ägaren sa just att man käkade annat än gröt till frukost om man körde hantelövningar över 30kg.

Jag har varit utanför i mordbrännar-tankar några gånger och de enda jag ser gå in är motionärer 40+.

Felpost.

Yes
2006-11-20, 21:10
mordbrännar-tankar
Du ser allvarligt på det där med "för lätta" hantlar? :D

Fatalist
2006-11-20, 21:23

Ja! Jag vägde 79kg, hantelpressade fulldjupa strikta femmor på 40kg och såg ut som en säck potatis. 45*6 i hantelrodd, också fullstrikta med djup stretch. Visst, 40-50kg är verkligen enormt mycket *slap*

Divve
2006-11-20, 21:25
Översättning: Vi vill endast ha motionärer på vårt gym, stora killar skrämmer bort kunder.

Stora, starka snubbar tränar fler gånger i veckan, så för varje inbiten tränare, skulle de kunna ha ett tiotal motionstränare istället. En trist sanning, cash is king! :-(

mrburns
2006-11-20, 22:58
Det där med att det är doping lär knappast vara anledningen. Jag tror att det är att det är icke lönsamma kunder eftersom de faktiskt använder lokalen flera ggr i veckan. På mitt gym så går hantlarna upp till 33.5kg. Sedan är det ett hopp till 41.5kg och därefter inga hantlar.

Jag har tränat i 8-9 månader varav säkert 2 minst med uppehåll p.g.a. sjukdomar. Jag är kort, 178 och hade inte tränat någon sport på 4 år utan bara suttit vid datorn. Jag kör 5.or just nu i lutande hantelpress med 41.5kg´s hantlarna. Och jag är hur ren som helst. Skulle inte ens p.g.a. moraliska skäl kunna fuska i CS så det där med att käka annat än gröt är ju fetaste bullshitet jag hört på länge. Tåls att säga att jag bänkade nära 90 då jag började träna så jag är rätt grundstark, men ändå!!!

Jag har varit på dem på mitt gym 3 ggr men de har bestämt sagt att de inte köper tyngre hantlar. De skaffar hellre ett till löpband säger de.
Har börjat förstått varför det inte tränar några biffar på mitt gym :S
Aja, tur jag egentligen inte är medlem just där utan kör med CMS travelpass. Flyttar snart

mangemani
2006-11-20, 22:59
skulle vilja vända på det och säga att det är osunt att träna på lägre vikt än 43 kg hantlarna.

Tricklev
2006-11-20, 23:01
skulle vilja vända på det och säga att det är osunt att träna på lägre vikt än 43 kg hantlarna.

Dina inlägg är alltid så logiska.*popcorn*

stoney_king
2006-11-21, 07:46
Jag tror Saarela var ironiskt, skojade motsv. En större kille som tränat några år har väl inga problem att köra hantelrodd med mer än 50 kg? :confused:
Okej att man inte kör koncentrationscurl med dom (Arne P) men lite annat går dom ju att använda till.

Det finns en snubbe som kör plana hantelpressar med 63 kg´s hantlar på mitt gym...
I axelpress kör han på 40 nånting...

Rätt sjukt egentligen...

Melker
2006-11-21, 07:56

Det är just DET gymmet jag pratar om!
Jag tränade i Sporthallen i ca 10år innan det blev Nautilus.
Nu är det Nutrition Outlet i Västerås som gäller :thumbup:

Så du kör på MD-Gym nu istället?