Visa fullständig version : Glögg utan tillsatt socker
CamillaA
2006-11-15, 18:12
Nu har Saturnus uppdaterat sin sida, och har kommit ut med en ny glöög utan tillsatt socker. Näringsinnehåll:
Vatten, fruktvin, vin, druvjuice från koncentrat, äppeljuice från koncentrat,citronjuice från koncentrat, kryddor, citronsyra, konserveringsmedel (E202, E211), sötningsmedel (acesulfam K, aspartan).
Vad tror ni om den?
Turbonisse
2006-11-15, 18:21
Var finns den?
Glögg som är så smarrigt
Varför använda aspartam som tappar sötma i värme? :MrT:
Brooklyn
2006-11-15, 19:14
ja :S skulle haft sukralos istället, tål värme betydigt bättre!
Fast de verkar av innehållsförteckningen på nätet att döma ha upptäckt det hittills okända aspartan, som kanske funkar annorlunda.
Aspartan tål värme bäst av alla sötningsmedel, är helt ofarligt då alla råttor som testat det mått förträffligt och dessutom smakar det exakt som socker. Ska bli mycket spännande att smaka på den här glöggen. Tror det kommer bli en bra jul.
http://www.saturnus.se/images/produkter/glogg_utan_socker.jpg
Turbonisse
2006-11-15, 21:35
Någon som har näringsinnehållet för glöggen?
Är det så mycket socker i vanlig glögg då? Speciellt om man bara tar en mugg? Är väl bara att köra på.
Turbonisse: Vad tror du? 4-13 gram alkohol och 0-5 gram kolhydrater/100g antagligen.
Med tanke på mängden glögg jag häller i mig en jul så kan jag utan oro hålla mig till den klassiska.
fwickbom
2006-11-16, 10:31
Nu har Saturnus uppdaterat sin sida, och har kommit ut med en ny glöög utan tillsatt socker. Näringsinnehåll:
Vatten, fruktvin, vin, druvjuice från koncentrat, äppeljuice från koncentrat,citronjuice från koncentrat, kryddor, citronsyra, konserveringsmedel (E202, E211), sötningsmedel (acesulfam K, aspartan).
Vad tror ni om den?
fyfan... efter att ha sett ingredienserna verkar det vara en sån där riktigt söt sliskig äcklig glögg...
Charlotte_
2006-11-16, 10:52
Med tanke på hur mkt glögg jag dricker bör jag hålla mig till sockerfri *cupid*
10% vinglögg innehåller 17g kolhydrat/100g enl. SLV. Hur mycket som är socker har jag ingen aning om, men förmodligen en hel del.
TylerDurden84
2006-11-16, 21:17
Hur många procent har glöggen som sälj i livsmedelsbutikerna? Ligger maxgränsen vid 3,5 %?
Förresten, det heter aspartaM:D
Krokodil
2006-11-17, 02:19
Aspartam i glögg är inte helt lyckat tycker jag eftersom den bildar formaldehyd och metanol vid hög temperatur.
Eddie Vedder
2006-11-17, 10:42
Den där sockefria verkade ju, att döma av ingredienserna, innehålla en hel del snabba kolhydrater i vilket fall så då känns de ju som de kvittar om jag tar två små koppar av vanlig glögg till jul lr två koppar sockerfri. Vore dock intressant å testa hur den smakar av ren nyfikenhet, men de knappast glöggen som känns som nån stor hälsorisk under julen. Dyngfyllan på juldan känns ju exempelvis litte tyngre för kroppen*hehe*.
Blossa 05 var ju riktigt god, hoppas 06 också blir en hit.
Annars är den cognacspetsade fin också.
På vissa här låter som om man ska använda glögg som måltidsdryck :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.