Visa fullständig version : Springa före frukost?
Barba-Tjock
2006-11-15, 10:07
Har planerat att springa en 20-30 minuter före frukost (eller dra bildäck), men är osäker om jag bör käka någonting litet före för att spara in på musklerna. Syftet är att öka konditionen och starta förbränningen för att deffa en 10 kg ner mot 80kg. Jag gymar även 3 dagar i veckan. Ja, jag vet att jag inte får ut maximal muskeluppbyggnad under energiunderskott och när jag tränar kondition samditigt men det har visat sig funka ganska ok innan. *flex*
Syftet är att bygga en stark men smidig kropp som jag kan få anvädning av i klättring, kajakturer och dylika aktiviteter.
King Grub
2006-11-15, 10:16
Ät så du presterar som bäst. Det påverkar inte fettförbränningen över dygnet om du tränar fastande eller inte.
Barba-Tjock
2006-11-15, 10:20
Förvisso, vad borde vara mest gynnsamt?
Ett äpple före och frukost sen (Oftast 2 stekta ägg, havregrynsgröt med mos och mjölk)
King Grub
2006-11-15, 10:24
Låter helt okej. Något lättsmält innan, kanske juice eller en banan + ev en mindre proteindrink - ligger maten i magsäcken skyddar den varken mot proteinnedbrytning eller ger energi. Är det direkt efter uppvaknande och det är löpning det handlar om, upplever dock många obehag om dom har något annat än vatten i magen under aktiviteten.
Barba-Tjock
2006-11-15, 10:27
Har en tom magsäck någon negativ inverkan på muskelmassan?
Brukar fungera med ätt äpple dylikt för mig, hur lång tid tar det innan det börjar omvandlas till energi?
Mmmmm...springa före frukost. ;)
Brukar alltid äta före jag kör mitt dagliga cardiopass. Oftast blir det ett par smörgåsar med någon form av kött, och en grönsaksomelett på brocolli, 2ägg morötter och harico verts.
Oftast äter jag frukost kring 8.00 läser nyheter till 9 och kör ett pass till 10.30-11.00.
Om du väljer att äta så vila iaf en stund innan du ger dig ut.
Skogshuggarn
2006-11-16, 14:40
Springa före frukost tycker jag är asskönt, man känner sej lätt sen så känns det som kroppen exploderar när den får mat :)
Är det inte ganska nedbrytande med löpning/jogging innan frukost?
Ska man käka innan så måste man väl vänta 20-30 min för att maten ska ha smält och tagits upp ifall man tagit ett mindre mål som 1-2 bananer och en 20g protein i proterinpulver?
Fiö kan jag rekomendera en kopp kaffe och 1-200mg koffein, blir en sjysst start på dagen.
Ät så du presterar som bäst. Det påverkar inte fettförbränningen över dygnet om du tränar fastande eller inte.
Kroppens "hungerregelering" räknar väl inte med energi som har gjort av med före frukost, samma utstäckning som annars.
Då kan man ju säga att det iallafall blir lättare mentalt att bränna fett, vid cardioträning före frukost.
King Grub
2006-11-16, 19:12
Jag blir hungrigare hela dagen efter fastande träning, så det är nog rätt individuellt.
Jag blir hungrigare hela dagen efter fastande träning, så det är nog rätt individuellt.
Borde inte det betyda att man har satt fart på ämnesomsättningen/förbränningen?
Borde inte det betyda att man har satt fart på ämnesomsättningen/förbränningen?
Spelar ingen roll om man blir så hungrig under resten av dagen att man äter ikapp sig. Att springa är bra och det spelar ingen roll när man gör det, varken för konditionen eller förbränningen.
Jag tillhör dem som inte blir hungrigare av fastande träning. Kan det bero på intensiteten? Själv ligger jag på 500-600 kcal/h vilket motsvarar ca 50% av VO2max och därmed är det mer än 50% fett som jag använder.
Om man springer går det åt mer glykogen. Kanske man blir hungrigare då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.