handdator

Visa fullständig version : HjÄÄÄlp

Aradia
2006-11-15, 09:50
Hej

Är en tjej som väger 65 kg o gärna skulle vilja lyckas gå ner ca 10 kg

Har trasslat in mig lite i alla råd o tips man får i media och av vänner osv och nu vill jag ha hjälp och reda ut mitt tränings och kostupplägg för att lyckas med att få nåt resultat..

Så här är det iaf:

4 fiskoljekapslar när jag stiger upp
springer 5 km
tar en proteindrink med loppfrön och en msk linfröolja och musli med lättmjölk efter.
Lunch ca 400 kcal
musli o lättmjölk mellan lunch och middag
Middagen ca 400 kcal
sen på kvällen tränar jag bara lite lätt med hantlar och balansboll innan jag kör jag 20 min intervallträning på motionscykel
efter det en måltidsersättning med lågt GI

äter ca 1600 Kcal
25% fett
45% kolh
30% prot

Är detta helt galet? får ingen fart på förbränningen :(

Milia
2006-11-15, 10:07
Du behöver mer kolhydrater direkt efter träning skulle jag tro. Testa gröt! Eventuellt en banan direkt efter löpturen.

Aradia
2006-11-15, 10:16
okej.. Tack

King Grub
2006-11-15, 10:20
Är du säker på att ditt energiintag är korrekt beräknat? Det låter som om du har koll, men det är ett mycket vanligt fenomen med under- eller överrapportering. Personer som "inte kan gå upp i vikt" överskattar sitt energiintag och personer som "inte kan gå ner i vikt" tror att dom äter mindre än dom verkligen gör. Inte alla, naturligtvis, och inte säkert att det gäller dig, men det är inte alls ovanligt.

Annars har du nog en ämnesomsättning som ligger något under genomsnittet, om du inte tappar vikt på det energiintaget.

Aradia
2006-11-15, 10:29
saken är den att jag sen 10 år sen har ätstörningar som inneburit hetsäning/svält... men har senaste året lyckats ganska bra att hålla mig ifrån det.. började då träna mycket styrka o gick upp 8 kg men har nu gett upp nästan all styrka för att kunna minska i vikt o satsa på förbränning och nu har jag i snart 2 månader kört såhär.. förstår ju att min kropp är i ordentlig obalans men jag måste få resultat för att klara av att leva "normalt"

King Grub
2006-11-15, 10:34
Styrketräning, hård sådan, innebär en högre energiförbrukning dygnet runt och har bara positiva effekter på fettförlust om inga andra faktorer förändras, och förbättrar förutsättningarna för att komma i balans, som du beskriver.

"Vikt" i sig är ointressant - styrketräning hjälper dig behålla eller öka fettfri massa, den hindrar dig inte från att förlora fettvikt. Tvärtom. Och att gå ner i vikt i form av fettfri massa, muskelvikt, bara för sakens skull, är väl inget att ha? Att "satsa på förbränning" som du skriver, utan styrketräning, sänker bara ämnesomsättningen så du tvingas gå lägre i energiintag för att bibehålla ett energiunderskott och viktminskning - en icke hållbar situation i längden.

Aradia
2006-11-15, 10:41
okej för försöka ta tag i styrkan igen då.. som det var då jag tränade nästan bara styrka tränade jag 3-4 dagar i veckan och min pt gjorde mätningar som visade att jag ökat 5 kg i muskelmassa på bara 2 månader och då minskade jag bara 3 kg i fettvikt.. saken är den att mina överarmar blev riktigt stora o det var inte riktigt vad jag ville :(
men om jag nu tränar 3-4 dagar i veckan axlar, armar, bröst, mage och rygg räcker det då.. benen och rumpan borde väl ändå få sitt genom löpningen?

mini
2006-11-15, 10:41
Hur lång är du? Känner du att du är tillräckligt frisk från din ätstörning att du klarar en sund viktnedgång?

King Grub
2006-11-15, 10:42
min pt gjorde mätningar som visade att jag ökat 5 kg i muskelmassa på bara 2 månader och då minskade jag bara 3 kg i fettvikt..

Bara? Det är sensationellt bra resultat.

Risken att du skall få megaarmar är minst sagt minimal, särskilt med ett upplägg som syftar till fettminskning.

Aradia
2006-11-15, 10:45
jag är 162 cm

vet inte om jag skulle kalla mig helt frisk, men jag kämpar på.. finns ju inte så mycket annat att göra.. är inte så att jag vill vara smal och det är inte heller så att jag tror mig vara tjockare än vad jag är..

Aradia
2006-11-15, 10:52
jag har mycket gäddhäng och tycker det e snyggt med muskler men jag har ju aldrig lyckats få mina att synas o då ser jag bara tjock ut.
här kommer några färska mått
bör tilläggas att allt är mjukt..änsålänge.
mage 91cm
rumpa 95 cm
överarmar 28cm

Sofia4_4
2006-11-15, 10:55
musli och proteindrinkar och måltisersättningar har mer kalorier än vad man tror. Jag för mig att en måltidsersättning har ca 300 kal.
100 g musli har ca 200 kal och man brukar ha ca 200 g i en vanlig portion (skålmått). Det är inte vad du tycker är hälsosamt att äta utan hur mycket kalorier den varan har som är avgörande för viktnedgången.
Byt ut muslin mot keso och äpple, och måltidsersättningen till skål med salad så har du omeddelbart mindre kalorier. Jag tror också att du har underskattat din kaloriintag. Du äter nog mer än vad du gör av med. Och eftersom du har tränat en bra period så har din kropp lärt sig att vara energisparsam vid kardio aktiviteter, vilket innebär att du förbränner mindre vid samma aktivitet än vad en helt otränad person skulle göra.
Jag håller med att du borde styrketräna för att öka förbränningen. Du behöver inte tok-kardio träna. Det kommer inte att funka i längden.

Aradia
2006-11-15, 11:01
äter 1 dl musli och 1 dl mjölk =190 kcal
min protdrink är 120 kcal
och måltidsersättningen är och 120 kacl

registrerar min mat i hälsovakten för att inte lura mig själv, så jag har bra koll och försöker ändå göra det så enkelt jag kan för att klara av att hålla i det.. är vegetarian och äter inte kyckling eller fisk vilket gör det lite knepigare med proteiner

Sniggel
2006-11-15, 11:29
saken är den att mina överarmar blev riktigt stora o det var inte riktigt vad jag ville :(
.. och tycker det e snyggt med muskler men jag har ju aldrig lyckats få mina att synas o då ser jag bara tjock ut.
Nu fattar jag inte. Dina överarmar blev stora men samtidigt säger du att du aldrig fått dina muskler att synas.

Aradia
2006-11-15, 11:43
näe för armarna är tjocka så musklerna syns inte :(

Larsson85
2006-11-15, 14:38
Tycker inte alls det låter som du är frisk från dina ätstörningar. 55kg som är ditt mål är en väldigt låg vikt.

heraso
2006-11-15, 14:43
[QUOTE=Sofia4_4]
100 g musli har ca 200 kal och man brukar ha ca 200 g i en vanlig portion (skålmått). [QUOTE]
200g müsli = normalportion?:MrT: 1 dl är för mig ca 35 gram, hur mycket müsli käkar du egentligen?

Sniggel
2006-11-15, 15:54
näe för armarna är tjocka så musklerna syns inte :(
Ok, då förstår jag. Du tycker att lite muskler hade varit snyggt.
Precis som King Grub sa så blir man inte tjock av styrketräning, man blir tjock av kaloriöverskott utan träning. Tränar man har man större förutsättningar att behålla/bygga muskler.
Är man nybörjare kan man oftas skapa en förändring av kroppen utan att tänka på om man ska äta mycket eller lite.
Nu har du ju haft problem med inställningen till maten och förmodligen är du inte helt "botad" så jag vågar inte ge dig nåt råd om hur du ska äta då jag är rädd att det kan misstolkas.

Aradia
2006-11-15, 16:06
jag vet att en dl musli inte är mycket.. men jag tar det tillsammans med min proteindring 2 timmar innan lunch.. och jag har aldrig sagt att jag är helt frisk och 55 kg är en helt normal vikt då man är 162 cm kort om man som mig nu inte har så mycket muskler..

låter säkert jättekonstigt för många men jag försöker hitta ett sätt att hålla mig någorlunda på banan utan att hamna i mina dåliga vanor som innebär att mat o träning spårar ur.. och just nu funkar det bra :)

Sniggel
2006-11-15, 17:32
Ok, ja det är ju bra iaf att du inser att du har haft ätstörningar (right?) och försöker undvika att hamna där igen!
55 kg är väl en normal vikt för din längd men är väl på gränsen. Jag skulle vilja att du testade att bara ligga kvar på samma vikt som du har nu (dvs få ett normalt förhållande till maten) och försöka bygga muskler. Din kropp kommer att förändras (ge det bara tid) och det kan vara väldigt bra för psyket att se att det går att göra förändringar med en avslappnad syn på maten.
Det som kan hända är att du får muskler och förlorar fett samtidigt. Vilket kommer göra en otrolig visuell skillnad.
Det kan även bli så att du bygger muskler men utan att tappa fett, även detta kommer göra visuell skillnad, du kommer att se smalare ut trots att du gått upp i vikt!
Tänk bara på att förändringarna kanske inte börja synas direkt, det kanske tar 3 månader innan du märker av de första skillnaderna på kroppen, men det kommer! Träna bara regelbundet, kanske 3 ggr i veckan.

edit: såg att du skrev att du tränade "lite lätt" med hantlar och balansboll. För att bygga muskler räcker det inte med att träna lätt, man måste träna med vikter som är jobbiga att lyfta. Det spelar ingen roll om du är tjej eller kille!

shadowfire
2006-11-15, 18:14
Kroppsvikt i kg är dock nästan irrelevant då det varierar från person till person hur uppbyggnad av benstomme etc är. Förhållandet vatten, fett, muskulatur, hur mkt vätska man binder osv påverkar också. Likaså kan två personer med samma kroppsvikt se helt olika ut, då vissa tenderar att lagra mer fett i midjetrakten medan andra får en jämnare spridning.

Jag skulle inte fokusera så mkt på vågen och själva kilona, utan se mer till helhetsresultatet. För övrigt så kan jag tycka att 28cm armar är rätt litet ändå, jag tycker jag har pygméarmar som har 35,5cm :)

Hermanssson
2006-11-18, 16:46
För övrigt så kan jag tycka att 28cm armar är rätt litet ändå, jag tycker jag har pygméarmar som har 35,5cm :)

Tjejer har oftast lite mindre armmått.

biff_aik
2006-11-19, 11:10
Hej

Testa det som jag gör när jag vill gå ned i fett...
Sluta äta protein direkt efter träningen, speciellt du som är tjej( ursäkta uttrycket) för tjejer brukar väl inte vara så mån om sin muskelmassa?

Vänta istället ca 1 timme och ät sen gröt.

King Grub
2006-11-19, 11:14
Hej

Sluta äta protein direkt efter träningen, speciellt du som är tjej( ursäkta uttrycket) för tjejer brukar väl inte vara så mån om sin muskelmassa?

Är "rådet" på skämt eller allvar? Hoppas ingen följer det i alla fall.

TylerDurden84
2006-11-19, 14:09
Hej

Fick du det tipset från "En Ding Ding Värld"?

Sniggel
2006-11-19, 17:07
Hej

Så du menar att tjejer bara är måna om vad vågen visar och inte vad spegeln visar?

Guddi
2006-11-19, 17:52
Aradia->Följ King Grubs råd. Du kommer att gå ner i vikt, bara jobba vidare. Börja gärna träna på gym igen, det hjälper dig med allting, vikt, kroppsform, hållning, skadeförebyggande osv. Men precis som många andra har skrivigt här i tråden, akta dig så du inte får ätstörningarna igen. Läs på om näringslära och strunta i vad tidningar skriver!

Tycker inte alls det låter som du är frisk från dina ätstörningar. 55kg som är ditt mål är en väldigt låg vikt.55kg är ingen låg vikt för någon som är 162cm lång. Det är tvärtemot en mycket hälsosam vikt och ligger inom normalvärden för vuxna kvinnor. 65kg är ingen dålig vikt det heller förstås :)