Visa fullständig version : Pulsklocka??
hobbitar
2006-11-14, 15:06
Hej!
Jag funderar på att köpa en pulsklocka.
Jag vill helst ha en sådan UTAN en rem runt bröstkorgen men jag undrar om dom visar pulsen på ett korrekt sätt ellér är dom missvisande?
man kan väl ha som vanlig klocka eller? Borde ju räkna lika bra så länge den känner av den?
hobbitar
2006-11-14, 16:04
Jo det är det jag undrar om den känner av pulsen lika bra och exakt på handleden som en sådan man har runt böstkorgen?
En pulsklocka känner inte av själva slaget i form av "bultet" utan registerar slagen genom det elektriska impulserna. Alltså är en pulsklocka utan bröstband inte särskilt effektiva, om de överhuvud taget finns.
En pulsklocka känner inte av själva slaget i form av "bultet" utan registerar slagen genom det elektriska impulserna. Alltså är en pulsklocka utan bröstband inte särskilt effektiva, om de överhuvud taget finns.
Det skulle gå att göra klockor som läser av bultandet. Vet dock inte om det finns några att köpa då det säkert är billigare att göra de med bröstband. Varför vill du inte ha en med bröstband hobbitar?
Det finns.
http://www.quickmedical.com/mark_of_fitness/heart_rate/mf180.html
och går att få tag på i Sverige om man letar lite tror jag. (finns säkert andra modeller)
hobbitar
2006-11-14, 17:42
Det skulle gå att göra klockor som läser av bultandet. Vet dock inte om det finns några att köpa då det säkert är billigare att göra de med bröstband. Varför vill du inte ha en med bröstband hobbitar?
Jag hittade en utan bröstband på en svensk sida igår men glömde bokmärka den.
Jag vill ha en utan bröstband dels för att slippa klä av sig när man vill använda den, om tex en kompis vll prova sin puls måste han klä av sig och bela.
Annars så sätter du bara fingrarna mot halsen och räknar :)
De billigaste modellerna av Polar är väl utan pulsband?
Jag har aldrig sett en klocka utan pulsband, vilket iofs inte är en garant för att det inte finns. Fundera istället på hur ofta ni vill lattja och testa varandras puls etc. så tror jag du kommer köpa en med bröstband.
Clas Ohlsson hade en billig variant (200 kr?) utan bröstband. Enligt de som provat den var den lika tillförlitlig som att känna efter sin egen puls med ett par grytvantar på händerna.
Pepparkakssmurfen
2006-11-15, 10:04
Pulsklockorna utan rem som jag har sett har varit såna som följt med en tidningsprenumeration eller som kostat under 200:- i affären.
Man vänjer sig vid remmen rätt fort,man tänker inte på att den finns där,om det är det du inte gillar med rem.
Sen har Polar några olika varianter på remmarna,några med mycket plast,andra med endast resårband.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.