Visa fullständig version : Torr och sliten hy, vad är "botemedlet" kring detta slitage ?
Mitt Problem:
Det är så att jag duschar minst en gång per dag med tvål, tränar varje dag och svettas mer än de flesta. Min träning innefattar också mycket brottning med och utan Gi. Pågrund utav detta har jag nu fått extrem torr hy, dock är detta i sig inget problem. Problemet är att min hy blivit känslig av det att jag lätt får exem och absolut värst är att jag lätt blir irriterad. Med det menar jag att det kliar väldigt lätt och väldigt mycket jämfört med förut. Detta börjar bli ett extremt jobbigt problem eftersom det kan vara svårt att somna eller köpa billigt tvättmedel utan någon text där det står "super extra sensitive for babies like your self" o.s.v...
Iallafall det jag undrar är om ni har några tips på vad jag ska göra.
Finns det några "2in1 showers" som har extra fuktgivande medel som ni känner till och ger effekt. Eller ska jag ta något fuktgivande efter jag tvättkroppen med tvål eller kanske måste jag gå så långt att jag måste kräma in my hy varje dag på kvällen(förjävligt isåfall) ?
Skulle kunnat dra till affären och fråga men jag undrar om ni har erfarenheter runt detta och vad som isåfall fungerade för er.
Tack på förhand
MVH Dav0d
Köp en oparfymerad bodylotion, jag gillar Apotekets egna. Smörj in dig efter duschen. Jag fattar inte vad som skulle vara så förjävligt med det?
Jag har alltid haft torr hud. Köp någon stor pump med fuktighetsbevarande kräm. Karbamid kräm på apoteket är den som helt klart överlägsen. Karbamid hjälper huden att behålla sin fuktighet.
Smörj in dig efter du har duschat alltid. Det går ganska snabbt.
Det jag har heter Cano Derm.
Samt använd inte normala saker med tillsatta lukta gott grejer. Utan parfym.
Apotekets produkter är din bäste vän om du har torr hud. Sedan om du har svårt att sova pga eksem liknade kli. Så byta lakan ofta(1 gång i veckan), och skaka lakanden varje dag. Samt smörj in hela kroppen 2-3 timmar innan du går lägger dig.
Värsta med torr hud är du kommer få lägga tid på det om du inte vill ha torr hud. Jag har räknar på att jag smörjer in hela kroppen dagligen 2 gånger. Vilket är 5 minuter per gång.
Samt drick alltid mycket vatten.
Har du riktiga problem, be en läkare skriva ut kräm med valda slaget. Detta har sparat pengar för mig, då jag lägger ca 200 kr per månad på apotekets kräm. Så jag kommer upp i högkostnads ganska snabbt.
watertouch
2006-11-14, 10:06
Finns en typ duschkräm som e typ som olja, vette fan hur jag ska beskriva det bättre, tror nivea har den. Den funkar iaf bra för mig o mot hudflagor.
Tips nr 18 också.
Skaffa sådana skrubbvantar som tjejer ofta har. De är kanon. Jag köpte mina på bodyshop.
ok ok, verkar som det blir en effektiv oparfymerad kräm efter duschen då. Samt innan läggdags om jag orkar.
Blir att besöka apoteket och köpa någon jätte behållare.
Ska dessutom se om jag hittar den dushkrämen du pratar om watertouch :).
Tack så mycket för svaren
sleep is the enemy
2006-11-14, 17:36
Finns en typ duschkräm som e typ som olja, vette fan hur jag ska beskriva det bättre, tror nivea har den. Den funkar iaf bra för mig o mot hudflagor.
Ja, oljor e sköna att duscha i. Niveas e bra å sen har apoteket en som jag tycker om, den heter Eucerin. Dom e nog lite dyrare än dom vanliga al a familyfresh å doppeldusch. Men bra mycke drygare me!
Jag har ett knep, duscha och tvätta dig som vanligt. Sedan tar du babyolja, tex barnängens, häller en svätt på duschsvampen och gnider in över din hud. Massera in det någon minut eller två, Sen bara spolar du av det överflödiga oljan så du inte blir helt klibbig.
Perfekt!!! Testa det och berätta sen vad du tyckte.
sleep is the enemy
2006-11-14, 17:49
Jag har ett knep, duscha och tvätta dig som vanligt. Sedan tar du babyolja, tex barnängens, häller en svätt på duschsvampen och gnider in över din hud. Massera in det någon minut eller två, Sen bara spolar du av det överflödiga oljan så du inte blir helt klibbig.
Perfekt!!! Testa det och berätta sen vad du tyckte.
Jaha, ja som trodde de va en kille som ställt frågan, men okej...
shadowfire
2006-11-14, 18:47
Vad spelar könet för roll?
Barnängens olja är helt kanon, själv har jag alltid en kapsyl i badkaret. Får perfekt hy av det.
För min del fungerar solarie 3-4 ggr/vinter dessutom då jag har som bäst hy då den är solbränd. Tar en del vitamintillskott också, kommer inte ihåg om det var B6 som var bra för hyn. Vad gäller krämer så är D&B's lotion (en vit liten flaska) perfekt för typ ansiktet osv.
När du ber om grej med fuktighetsgivare tänker jag bara på dovereklamen, men annars kan du väl köpa en duscholja att ha istället för tvålen till allt förutom håret.
Om du skall använda någon lotion eller så så gör det efter duschen medans huden fortfarande är lite fuktig.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19971219000113&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Fanns om canoderm ovan.
Jaha, ja som trodde de va en kille som ställt frågan, men okej
Haha jo, men nu när man ställt frågan jag gjorde räknade jag med sådana svar. Men det är sådana saker jag också behöver göra eftersom jag har tröttnat på detta. Min hy är så sliten som sagt, tack så mycket för alla svar. Ska testa flertal olika metoder och se vilket som är bäst för mig.
Lillgrabben
2006-11-14, 19:22
Suck. :banned
Lillgrabben
2006-11-14, 19:27
Min äldsta flicka har problem med eksem & vi har smörjt henne ända sedan födseln. Vad vi främst upplever hjälper är
* Svalare duschar - duscha inte skållhett varje gång.
* Duscha HELST inte varje dag - huden behöver vila!
* Använd inte starka tvålar vid varje dusch
* Smörj efter dusch / på morgonen
* Använd om möjligt lättparfymerade produkter
* Skaffa tvättmedel som är godkänt av Astma & Allergiförbundet
* Apotekets sortiment är din vän!!!
Vi smörjer flickan med Miniderm från apoteket. Miniderm är en parfymfri kräm som mjukar upp / smörjer huden utan att göra den fet.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20001215000032&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Min äldsta flicka har problem med eksem & vi har smörjt henne ända sedan födseln. Vad vi främst upplever hjälper är
Vi smörjer flickan med Miniderm från apoteket. Miniderm är en parfymfri kräm som mjukar upp / smörjer huden utan att göra den fet.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20001215000032&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Sköna att jag inte följt någon av dessa punkter hittils :)
Hade själv eksem som liten. Att jag nu tränar varje dag, brottas och duschar minst en gång per dag hjälper ju inte :)
Iallafall, ska försöka förbättra så många punkter som möjligt. Tack så mycket.
Metal_boy_
2006-11-14, 20:19
Tips nr 18 också.
Skaffa sådana skrubbvantar som tjejer ofta har. De är kanon. Jag köpte mina på bodyshop.
Jag har också såna vantar. Eller en iaf.
JusupWilkosz
2006-11-14, 20:32
Skippa mejeriprodukterna, inte nog med att de gör dig fetare, de gör även huden fetare och mer finnig.
Lillgrabben
2006-11-14, 20:42
Skippa mejeriprodukterna, inte nog med att de gör dig fetare, de gör även huden fetare och mer finnig.
Just i Davods fall inbillar jag mig att han vill ha fetare hy för att slippa klådan....
( Mjölkprodukter kan påverka huden negativt & ge klåda om man är överkänslig mot dem, men det är en helt annan frågeställning.)
+1 på de råden.
Särskilt det med kallare vatten i duschen. Det var en sak som gjorde brutal skillnand för mig som följde resten.
Om du vill slippa se fettig ut i ansiktet, som man ju kan göra av många mjukgörande krämer, så finns det en hel del antishine-krämer som fungerar mjukgörande.
Jag använder L'oreal Men Expert Pure & Matt Anti-shine Moisturising Gel (längsta namnet någonsin?) efter jag att jag duschat, för att slippa att se ut som fnöske i ansiktet. Funkar jättebra som after shave också. Mjukar upp huden och gör att den inte blir torr, men utan att göra den fettig (glansig).
Finns på Åhlens (säkert H&M också) och kostar strax under 100 pix för 50 ml, och det räcker ganska länge (förutsatt att du bara tar det i ansiktet och kanske halsen - resten av kroppen kan ju vara lite flottigare =)
BigForre
2006-11-15, 00:15
Eucerin Showeroil, så brukar jag kunna duscha en gång om dagen utan kräm efteråt. Ansiktstvätt är dock ett måste för att hålla finnar borta, och efter det eucering ansiktskräm som inte är speciellt fet och tycks inte täppa igen min hud speciellt mycket.
Alltså har man en gång börjat med krämer är man hooked.
Tänk efter noga, det är värre än nikotin.
Alltså har man en gång börjat med krämer är man hooked.
Tänk efter noga, det är värre än nikotin.
Gick det så bra med Billy? :MrT:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=77252&page=39#576
Gick det så bra med Billy? :MrT:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=77252&page=39#576
Inte att förväxla glidmedel med lotion här, det kan ge svår klåda i underlivet samt konstigt glänsande hy.
Inte att förväxla glidmedel med lotion här, det kan ge svår klåda i underlivet samt konstigt glänsande hy.
:laugh:
Varför inte behandla orsaken istället för symtomen ?
Om din hy tar skada av att du duschar för mycket så får du helt enkelt dra ner på duschandet eller tiden du spenderar i duschen.
Använd kallare vatten, använd inte tvål utan duschkräm, duscha kortare tid, duscha inte om du inte måste, duscha bara direkt efter träning då du är svettig.
HAhahaa :D Skulle sagt det där för några år sedan..Orka med try and error...(Sarkasm, dont worry!=)
Varför inte behandla orsaken istället för symtomen ?
Om din hy tar skada av att du duschar för mycket så får du helt enkelt dra ner på duschandet eller tiden du spenderar i duschen.
Använd kallare vatten, använd inte tvål utan duschkräm, duscha kortare tid, duscha inte om du inte måste, duscha bara direkt efter träning då du är svettig.
Tyvärr går inte det, eftersom jag tränar ofta och svettas väldigt mycket. Samt jag lovar dig, inte fräscht att brottas med massa män i någon halvdant lokal för att senare bara skölja kroppen. Då kommer man ändå få eksem fast av andra anledningar :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.