handdator

Visa fullständig version : Forskning och jamstalldhet.

Fagen
2006-11-14, 07:25
"Vetenskapsrådets uppgift är att ge stöd till forskning av högsta kvalitet. Rådet utgår från att kvinnor och män har samma förmåga och kapacitet att bedriva forskning och att forskningens kvalitet därför gynnas av att både kvinnor och män deltar i forskningen och bidrar med sin kompetens och sina erfarenheter. Jämställdhet är därför en kvalitetsfråga."

Varfor ar detta en kvalitetsfraga om kvinnor och man har samma formaga och kapacitet? Spelar det da nagon roll hur fordelningen ser ut?

Hela artikeln:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=588041&previousRenderType=2

Cilia
2006-11-14, 11:04
Jag tror att ju fler som är med i att utveckla så blir det bättre lösningar/forskningsresultat.

Hur många gånger har man(=jag) suttit och trott att man sitter inne med hela sanningen/svaret ända till man börjar prata om det och får nya synpunkter och infallsvinklar. Då förstår men en komplexitet som man först inte såg.

Jag tror att om forskningen bara utförs av personer som har samma bakgrund oavsett kön/ålder eller annat så blir resultatet sämre. Därför är det viktigt.

Medicinsk forskning har till största delen utförts endast på män för kvinnor är så jobbiga. Vi har menstruation och sånt som gör att vi inte reagerar likadant hela tiden och gör det svårare att få fram forskningsresultat. Därför har man valt att forska på män istället. Sen har man blivit förvånad när det visar sig att vi reagerar annorlunda på medicin eller att våra symptom inte är dom samma och därför så är det svårare att diagnostisera kvinnors sjukdomar t ex.

Fagen
2006-11-14, 11:19
Jag tror att ju fler som är med i att utveckla så blir det bättre lösningar/forskningsresultat.

Hur många gånger har man(=jag) suttit och trott att man sitter inne med hela sanningen/svaret ända till man börjar prata om det och får nya synpunkter och infallsvinklar. Då förstår men en komplexitet som man först inte såg.

Jag tror att om forskningen bara utförs av personer som har samma bakgrund oavsett kön/ålder eller annat så blir resultatet sämre. Därför är det viktigt.

Medicinsk forskning har till största delen utförts endast på män för kvinnor är så jobbiga. Vi har menstruation och sånt som gör att vi inte reagerar likadant hela tiden och gör det svårare att få fram forskningsresultat. Därför har man valt att forska på män istället. Sen har man blivit förvånad när det visar sig att vi reagerar annorlunda på medicin eller att våra symptom inte är dom samma och därför så är det svårare att diagnostisera kvinnors sjukdomar t ex.

Antingen sa menar du alltsa att det inte gar att finna objektiva forskningsresultat da forskare tillhorande en viss kategori (gamla, kvinnor etc) endast kan komma fram till resultat som ar applicerbara pa dem sjalva? Eller sa menar du att det inte spelar nagon roll vilken kategori forskaren tillhor sa lange som forskningsobjekten representeras av "alla" kategorier? (Eller, vilket ar det roligaste, sa kan kvinnor inte fa fram forskningsresultat eftersom de ar jobbiga och har mens?)

Hur ska du ha det?

backflash
2006-11-14, 11:30
"Vetenskapsrådets uppgift är att ge stöd till forskning av högsta kvalitet. Rådet utgår från att kvinnor och män har samma förmåga och kapacitet att bedriva forskning och att forskningens kvalitet därför gynnas av att både kvinnor och män deltar i forskningen och bidrar med sin kompetens och sina erfarenheter. Jämställdhet är därför en kvalitetsfråga."

Varfor ar detta en kvalitetsfraga om kvinnor och man har samma formaga och kapacitet? Spelar det da nagon roll hur fordelningen ser ut?

Hela artikeln:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=588041&previousRenderType=2

Cox kom väl på det här för ett bra tag sen, iaf när det gäller att arbeta i grupp. Den gode doktorn undersökte IBM som har haft en lång och givande tradition av att mixa grupper (kön/etnicitet/läggning). Förmodlingen följandes jigsaw-modeller (Aronson), där barn redan i skolan sattes i arbetsgrupper om 6 blandade individer (etnicitet handlade det om här). Iaf, ideutvecklingsmässigt tjänade IBM enormt på det här, och de hade ju inte direkt problem med att attrahera duktiga medarbetare. Kanske för att de gjord saker 'innan' de behövde göra dem. Och möjligtvis för att de inte ville 'behöva' göra dem, Brad Salavich som var i Europa och talade för ett tag sen är exempelvis inte en särskilt stor fan av kvotering.