Visa fullständig version : Sushi - bra mat ?
Är sushi bra mat med allt va de innebär. Om man då räknar med riset sojan wasabin mm.
Får man tex i sig omega 3 av sushi ?
Cerberus
2006-11-13, 23:15
wasabin borde va uber för ökad förbränning, aldrig smakat nåt som e SÅ starkt! Sojan e d en del vetemjöl i har ja för mig men sushi e fan asbra mat, av ngn anledning blir ja sjukt mätt av det o ja brukar oftast behöva enorma mängder mat för att få ansenlig mättnadskänsla. Lax e fet fisk och det finns gott om omega 3 i den, inget fel i det :)
Enda felet är att riset är näringsfattigt.
Cerberus
2006-11-14, 11:07
Man överlever :P
Jag har för mig att olika kostexperter brukar säga att sushi är bra men att man skall komplementera med frukt och grönt.
mastermungo
2006-11-14, 11:23
det kan innehålla ganska mycket socker också..
säkte runt på lite olika recept och det verkar som att de flesta innehåller mellan 1/2 - 1 1/2 dl socker per 5-6 dl ris..
najsivikki
2006-11-14, 11:27
det kan innehålla ganska mycket socker också..
säkte runt på lite olika recept och det verkar som att de flesta innehåller mellan 1/2 - 1 1/2 dl socker per 5-6 dl ris..
japp det där är sant, man får göra egen sushi ;P
TylerDurden84
2006-11-14, 14:00
japp det där är sant, man får göra egen sushi ;P
Jag gör själv sushi hemma, det är ca 1 msk socker per portion vilket blir ungefär 10 g... inte så faligt alltså. Själv använder jag Hermestas strö istället för socker vilket funkar perfa :thumbup:
najsivikki
2006-11-14, 15:18
Jag gör själv sushi hemma, det är ca 1 msk socker per portion vilket blir ungefär 10 g... inte så faligt alltså. Själv använder jag Hermestas strö istället för socker vilket funkar perfa :thumbup:
Allright! men vad "händer" om man inte har socker i, är det bara smaken som ändras eller har det med konsistensen att göra? :)
Ola Wallengren
2006-11-14, 17:28
Vitt ris eller socker, är skillnaden så stor egentligen? Inget att bry sig om i de mängderna.
TylerDurden84
2006-11-14, 21:05
Allright! men vad "händer" om man inte har socker i, är det bara smaken som ändras eller har det med konsistensen att göra? :)
Både och. Sockret gör riset naturligtvis sötare (det måste finnas en balans mellan vinägrets syrlighet och sockrets sötma). Sen gör smält socker att det är lättare att forma riskuddarna då det blir kletigare, men det går att forma dem utan socker med om du lyckats koka det rundkorniga riset väl!
Emil_Larsson
2008-01-02, 18:41
Bump:
Åt sushi idag! grymt gott, blev mätt på 7 st såna där bitar, kostade 40kr typ. Trodde verkligen inte det skulle vara så gott. Fan sushi skall jag äta istället för pizza, detta var verkligen spännande gott :D
Alfred Nobel
2008-01-02, 19:42
Bump:
Åt sushi idag! grymt gott, blev mätt på 7 st såna där bitar, kostade 40kr typ. Trodde verkligen inte det skulle vara så gott. Fan sushi skall jag äta istället för pizza, detta var verkligen spännande gott :D
Jag blir aldrig mätt på 7 st, lucky you fellow :)
Jag snittar på 12 lax när jag äter, fast då går också på minst 100kr om det inte är lunchbuffé, då får jag hela 18-20 bitar för bara 80kr :thumbup:
Men visst är det gott, så in i helvete gott.
Tycker inte om sushi :(. Skulle väldigt gärna tycka om det men rå fisk är verkligen inte gott för mig.
*cry*
sushi är såå gott. jag ser det som en kanongrej att äta om man är ute, dels för att det är gott, och dels för att man inte vill trycka i sig massa burgare när man deffar :). Jag har sökt runt lite på nätet och vad jag har sett så är det ca. 40kcal/bit, det varierar ju givetvis beroende på storlek och innehåll men snittet ligger på ca. 40kcal/bit. och äter man ca 12bitar så blir det inte mkt mer än 500kcal. En cheseburgare går på 300kcal om man ska jämföra.
Ganymedes
2008-01-02, 19:59
7 bitar?! Jag äter alltid 22-bitars, men då blir jag iofs proppmätt. Sushi är grymt bra mat!
Emil_Larsson
2008-01-02, 19:59
Jag blir aldrig mätt på 7 st, lucky you fellow :)
Jag snittar på 12 lax när jag äter, fast då går också på minst 100kr om det inte är lunchbuffé, då får jag hela 18-20 bitar för bara 80kr :thumbup:
Men visst är det gott, så in i helvete gott.
7 st räckte fint för mig, trodde aldrig att jag skulle bli så mätt men jovisst blev jag det :D
Edit: ändå hade jag inte ätit på 6 timmar, stört, då borde jag kunna klämma så många som ni nämner..
Det är nästan så att sushi borde klassas som narkotika, så gott är det.
Underbart när man hittar till något riktigt seriöst ställe med lite mer "mysko" bitar. Älskar de där små röda minibläckfiskarna och ål.
Just sushi på lax borde väl vara extra bra direkt efter träning? Snabba kolhydrater från riset (och det tillsatta sockret) och protein från laxen bygger muskler, och wasabin och omega-3 bränner fettet! *whistle*
Energirikt dock, 490 kcal för 100 g kokt ris och ingen vidare långtidsmättnad. Perfekt för bulkning :P
Energirikt dock, 490 kcal för 100 g kokt ris och ingen vidare långtidsmättnad. Perfekt för bulkning :P
Nej.
Nej.
Jämfört med vanlig kokt ris? Jo, cirka 100kcal mer.
sushi är såå gott. jag ser det som en kanongrej att äta om man är ute, dels för att det är gott, och dels för att man inte vill trycka i sig massa burgare när man deffar :). Jag har sökt runt lite på nätet och vad jag har sett så är det ca. 40kcal/bit, det varierar ju givetvis beroende på storlek och innehåll men snittet ligger på ca. 40kcal/bit. och äter man ca 12bitar så blir det inte mkt mer än 500kcal. En cheseburgare går på 300kcal om man ska jämföra.
40kcal/bit låter väldigt lite.
ris + socker + fisk + sesamfrön + wasabi + soja + ingefära. Blir ju massor :Virro
40kcal/bit låter väldigt lite.
ris + socker + fisk + sesamfrön + wasabi + soja + ingefära. Blir ju massor :Virro
Taget ur ett annat forum:
1 bit sushi med lax innehåller
Kalorier 43 kcal
1 bit sushi med tonfisk innehåller
Kalorier 36 kcal
1 bit sushi olika sorter innehåller
Kalorier 36 kcal
1 bit sushi rulle med crabstick och gurka innehåller
Kalorier 29 kcal
1 bit sushi med hällefundra innehåller
Kalorier 35 kcal
tror dock inte att det stämmer till 100%.. varierar ju med hur stora de är, vilka som har gjort dem o.s.v, men det liggerväl där omkring iallafall!
Kanske inte är den mest trovärdiga källan som finns men det är det jag hittade iallfall, sen så tror jag inte ens man behöver räkna med wasabin + soyan + ingerfäran, det är väll lite som att räkna kcal på en sallad bestående av gurka och tomat, dvs. ganska onödigt imo. ;)
pragmatist
2008-01-03, 00:06
Just sushi på lax borde väl vara extra bra direkt efter träning? Snabba kolhydrater från riset (och det tillsatta sockret) och protein från laxen bygger muskler, och wasabin och omega-3 bränner fettet! *whistle*
Fettet i laxen gör magsäckstömningen mer långsam än om fisken hade varit mager, vilket skulle kunna vara en potentiell nackdel direkt efter träningen. Om man nu är extremt fixerad vid optimalitet. ;)
swanstah
2008-01-03, 07:12
Fettet i laxen gör magsäckstömningen mer långsam än om fisken hade varit mager, vilket skulle kunna vara en potentiell nackdel direkt efter träningen. Om man nu är extremt fixerad vid optimalitet. ;)
Då måste man vara bra fixerad. ;)
Man kanske själv skulle ta sig och smaka en bit sushi nästa gång man är i stan. Nu blir man ju nästan sugen när de flesta predikar om hur gott det är. *whistle*
Bidde en 9-bitars laxsushi till lunch idag (88 kr), efter att jag kört en benpass. Men om varje bit bara ligger på runt 43 kcal är det nog lite snålt efter att ha kört ben va? (Väger 86-87 kg, och kör ganska tungt i ben... är desto svagare i överkroppen).
Det sämsta med att äta sushi på restaurang är att det sällan finns nån sallad att tillgå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.