Visa fullständig version : 5x5 i marklyft?
ArnoldOnLehmä
2006-11-13, 17:58
Vad tycker ni om att köra 5x5 i marklyft? Blir det för mycket tungt för kroppen? Körde med 200(utan bälte) igår som jag väl gör 10-12 reps med normalt så första setet var ju hur lätt som hällst men redan det tredje settet började ta emot och sista setet blev egentligen bara 4,5 reps. Idag har ja en sån helvetes träningsvärk. Så vad har ni för erfarenheter av 5x5 i mark? Ska jag fortsätta med det om jag nu pallar lidandet*mini* Annars så funkar det skitbra i benböj men inte alls i bänk och det här är första gången jag kör det i marken.
Jag tycker det fungerar bra i marken förutsatt att man börjar på en moderat vikt så man åtminstone i början kör fulla femmor utan att tvärdö.
ArnoldOnLehmä
2006-11-13, 18:22
Ja jag började med:
v.1 190x5x5 lätt
v.2 195x5x5 lätt
v.3 200 5,5,3 tvärdog
v.4 200x1 220x1 230x1 240x1
v.5 vila
v.6 200 5,5,5,5,4och en halv
Undra om jag ska hoppa till 205 nästa vecka?
petersson
2006-11-13, 19:37
Jäkla stark du. Har jag sett dig nångång? Jag brukar köra med hulda, fredde och kenny.
Jag skulle nog inte orka 5x5 i marklyft, men jag tycker det är skoj i bänk :)
Har provat 3x5 i mark och tom det var för jobbigt och framförallt tråkigt!
Jag körde 5x5 i mark i 7 veckor. Vikten ökade jag varje vecka. Började lätt men det blev sedan tungt. De sista veckorna var ruskigt jobbiga. Jag tror att det gav en hel del dock. Sedan direkt efter det så höjde jag vikten men sänte till 3x3 och då blev det ju givetvis lättare.
Mitt förslag är att göra liknande det jag gjorde. Först ett visst antal veckor med 5x5 sedan höjer du varje vecka. När du inte tror att du klarar en 2.5-5kg ökning inför nästa vecka så höjer du istället vikten med 5kg sammtidigt som du går över till 3x3 :)
Tricklev
2006-11-13, 21:42
Jag körde 5x5 i mark i 7 veckor. Vikten ökade jag varje vecka. Började lätt men det blev sedan tungt. De sista veckorna var ruskigt jobbiga. Jag tror att det gav en hel del dock. Sedan direkt efter det så höjde jag vikten men sänte till 3x3 och då blev det ju givetvis lättare.
Har funderat på att göra något liknande, men funderar på hur mycket energi min rygg kommer ha till böjjarna då, och hur jag ska lägga upp dom.
5x5 i mark och böjjar känns som lite för mycket. ;)
Har funderat på att göra något liknande, men funderar på hur mycket energi min rygg kommer ha till böjjarna då, och hur jag ska lägga upp dom.
Kör marken och böjen så långt ifrån varann som möjligt. Tex, Böj på söndag och sedan mark på Onsdag. Det ska gå!
ArnoldOnLehmä
2006-11-13, 22:37
Jo det blir nog 3x3 eller 2x2 sen
Petersson: Jag ser nästan aldrig Hulda på KK trots att jag tränar 4 ggr i veckan, sist var en söndag kanske 3 veckor sen och då tränade han bänk med en yngre blond kille, det kanske var du. Jag körde böj och växlade kanske 3 ord med han då.
petersson
2006-11-14, 07:57
Jo det blir nog 3x3 eller 2x2 sen
Petersson: Jag ser nästan aldrig Hulda på KK trots att jag tränar 4 ggr i veckan, sist var en söndag kanske 3 veckor sen och då tränade han bänk med en yngre blond kille, det kanske var du. Jag körde böj och växlade kanske 3 ord med han då.
Aha, nepp det var nog inte jag. Brukar köra där måndag onsdag och ibland fredag. Jag har mörkt kort hår.
Saxa. Börja med en 5x5 i antingen böj och mark och kör det ett tag sen börjar du med 5x5 i den andra övningen, då får du förhoppningsvis inte maxvikter i båda samtidigt. Detta kräver iofs att du känner till ditt max (i 5x5) för att få det riktigt bra men det går även att köra i fasta serier om du behöver grundträningen, t ex att bestämma i förväg att du ska köra i 6 veckor och sen börja om på lättare vikter. Saxar du en sådan variant så får du en riktigt tung serie var tredje vecka.
I första omgången kan det sista vara en bra variant oavsett om du vet ditt max eller inte, det gäller bara att börja tillräckligt lågt.
Sen är inte 5x5 något heligt och vill man köra någon annan variant så funkar det också, t ex att köra 3x5 och 2x3 på vikter som man ska kunna köra 5x5 gör att man inte blir lika slut i kropppen och kan träna lite oftare. Vill man öka farten så kan man vända på siffrorna och köra treorna först osv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.