Visa fullständig version : upphettning av olja
Om man upphettar olja, förstör man något däri då? Tex på udos står det ju tydligt att den inte får upphettas men vanlig olivolja och liknande... hur är det där?
Spelar det någon roll om jag steker ägg i massor av olja och sedan häller oljan över ägget eller är det att föredra att steka ägget i bara lite olja och sedan hälla kall olja över alltihopa?
Sverker kan det där! :)
Men jag har för mig att en del av det omättade fettet blir mättat vid höga temperaturer, så i väntan på vad han svarar så hade jag stekt äggen i teflonpanna och hällt på oljan sen (eller svept den).
Svepa:confused:
Urk!
Jag gömemr den i äggen istället :D
Ta rapsolja, kanske inte riktigt lika nyttigt som olivolja, men helt smaklöst...
Originally posted by hermes
Ta rapsolja, kanske inte riktigt lika nyttigt som olivolja, men helt smaklöst...
Det är inte smaken som är äcklig. Det är den feta konsistensen som är äcklig.
Udos olja är full av känsliga och värdefulla fettsyror och man skall absolut inte steka i den :nono:
Det går bra att steka i mättat och enkelomättat fett som raps och oliv-olja och möjligen i fleromättade oljor som solros och majs.
Linolsyran ( Omega-6 ) i majs och solros är så pass tålig att En kort stekning klarar den av.
Udos olja, linolja och fiskolja är fulla av Omega-3 som är ca 20 ggr känsligare och förstörs i stekpannan.
Vad som händer i fleromättad olja:
Vissa av fettsyrorna " vrider sig " och blir till transfetter.
Den höga temperaturen underlättar attacken av syre från lyften och de fleromättade fettsyrorna delas upp i korta biter med kraftig lukt = härsken.
De fleromättade fettsyrorna börjar att reagera med varandra och bilda stora kol-liknande partiklar ( PAH ). Först blir oljan ljusbrun och mörknar med tiden i pannan.
Inga av dessa förändringar gynnar smaken på ägget. Det är inte alls som den fina bruna stekytan på ägget eller köttbiten som bildas av proteinet.
Originally posted by Sverker
Udos olja är full av känsliga och värdefulla fettsyror och man skall absolut inte steka i den :nono:
Det går bra att steka i mättat och enkelomättat fett som raps och oliv-olja och möjligen i fleromättade oljor som solros och majs.
Linolsyran ( Omega-6 ) i majs och solros är så pass tålig att En kort stekning klarar den av.
Udos olja, linolja och fiskolja är fulla av Omega-3 som är ca 20 ggr känsligare och förstörs i stekpannan.
Vad som händer i fleromättad olja:
Vissa av fettsyrorna " vrider sig " och blir till transfetter.
Den höga temperaturen underlättar attacken av syre från lyften och de fleromättade fettsyrorna delas upp i korta biter med kraftig lukt = härsken.
De fleromättade fettsyrorna börjar att reagera med varandra och bilda stora kol-liknande partiklar ( PAH ). Först blir oljan ljusbrun och mörknar med tiden i pannan.
Inga av dessa förändringar gynnar smaken på ägget. Det är inte alls som den fina bruna stekytan på ägget eller köttbiten som bildas av proteinet.
Fransfettsyror vill jag ju inte ha...
Udos och sånt fattade jag redan att jag inte ska steka i men den olivolja är alltså ok att steka i :thumbup:
Babbla gärna på mer om sånt här. Näringslära och kemi hör till mina största intressen faktiskt. Mera mera! :bow:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.