handdator

Visa fullständig version : Lågt GI

XoRRo
2003-02-07, 21:12
Jag kom precis att tänka på en sak. Har tidigare läst någonstans att för ett bröd ska få ett lågt GI,så måste kornen i brödet vara hela. Och det verkar iofs ganska logiskt, t ex Psylliumfrön fungerar ju på samma sätt. Det jag då undrar över är att man äter ju brödet skivat och kornen är ju då inte hela längre(i a f inte i nått bröd jag sett). Så... hmm... Nån som kan förklara det för mig? Frågan kanske inte var super bra formulerad, men ni förstår nog vart jag försöker komma...

Tack på förhand!

Mallan
2003-02-07, 21:31
Jag tror att när man pratar om hela och söndermalda frön tänker man främst pa hur de är behandlade.
Ta tex mjöl..det finns en mängd olika sorter. Fran grövre till mer finmalda sorter. De grövre har lägre GI än de finare sorterna.
Ju mer man behandlar och "skalar av" fröna dessto mindre behöver kroppen jobba för att smälta/fa ut näringen. Fettet som finns i fröna bidrar nog ocksa till det lägre GI värdet.

Fullkornsbröd (hela frön) har lägre GI än vanlig rostbröd eller baguette.
Tror inte att GI värdet paverkas av att brödet är skivat eller att du skivar det. Kan dock inte lova det. Kanske frisätts vissa ämnen i samband med "delningen"!?!?

Näe, nu far nagon annan ta över innan jag svamlar bort mig totalt. :em: