Visa fullständig version : löpband
Tänkte höra med er löpare om det är vanligt att man upplever att en viss sträcka tar längre tid att springa inomhus på löpband än samma sträcka utomhus!? Och isåfall.. är det så att löpbandet "snor" lite utav löpsteget så att det är därför? :confused:
Det där är nog psyket :) Som när man åker någonstanns. Känns alltid längre att åka till målet än hemresan.
najsivikki
2006-11-13, 08:36
Tänkte höra med er löpare om det är vanligt att man upplever att en viss sträcka tar längre tid att springa inomhus på löpband än samma sträcka utomhus!? Och isåfall.. är det så att löpbandet "snor" lite utav löpsteget så att det är därför? :confused:
jag har samma feeling, känns som om det tar dubbelt så lång tid att springa 1 mil på löpbandet än vad det gör i spåren! men som sagt det är nog psyket..
om jag skulle springa i samma tempo som utomhus så skulle jag ha bandet på 11 eller tom 12 km i timmen... men så känns det som om jag springer jättesnabbt o jobbigt blir det... medan utomhus känns det ganska behagligt... e det verkligen bara psyket?!
machine gun
2006-11-13, 10:37
Löpband måste kalibreras för att visa rätt hastighet och distans. Skulle tippa på att de flesta löpband på gym inte är kalibrerade och att man därför får ta siffrorna med en nypa salt.
Jag trodde det gick snabbare att springa en given sträcka på löbandet än i verkligheten eftersom man får en liten "skjuts" med bandet? Har jag tänkt fel?
machine gun
2006-11-13, 11:08
Jag trodde det gick snabbare att springa en given sträcka på löbandet än i verkligheten eftersom man får en liten "skjuts" med bandet? Har jag tänkt fel?
Jo, det kan nog stämma. Lättare att hålla jämnt tempo, inga uppförsbackar, ingen motvind, inget egentligt frånskjut. Man säger att 1 % lutning ska väga upp för vinden ute, men jag vetefan.. igår när jag var ute och sprang var det sån motvind att man nästan stod still emellanåt. haha.
Pellefant
2006-11-13, 11:17
Min "lunka" hastighet ute på bana är ca 10 km/h, men på bandet "bara" ca 8,2-8,6 km/h.
Gymmet har moderna "Life fitness" maskiner, samma på båda.
Förstår inte detta.
Mina tider brukar överensstämma rätt bra inne och ute. Däremot känns tiden alltid långsammare på löpband eftersom det är så förbannat tråkigt.
mirrranda
2006-11-13, 22:05
Mina tider brukar överensstämma rätt bra inne och ute. Däremot känns tiden alltid långsammare på löpband eftersom det är så förbannat tråkigt.
Jag instämmer helt. Tiderna är exakta men fyyyyy tusan vad tråkigt bandet är. Nej satsa på dobbskor och spring ute året om!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.