handdator

Visa fullständig version : Varför lever myten kvar?

Clyde
2006-11-13, 00:43
Att mättade fetter är dåliga?

Speciellt bland många här på kolo.

thomast
2006-11-13, 01:14
För att vi har lärt oss det i skolan och varken skolan eller partiet kan ha fel.

krilleh
2006-11-13, 06:49
Det finns miljoner myter där ute. De roliga är att överbevisa de som tror på dom.

Sverker
2006-11-13, 07:30
Kanske för att den svenska befolkningen ökar konstant i vikt och energi från det mättade fettet är lättast att plocka bort.

davedava
2006-11-13, 07:31
Det är väl knappast entydigt bevisat att de inte möjligtvis är farliga? (själv äter jag dock massor med mättat fett)

Max
2006-11-13, 21:34
Folk i allmänhet äter väl FÖR mycket mättat fett. Kolo-medlemmar kanske till och med för lite och istället för mycket omega-oljor.

En bra blandning är väl det bästa, men hur ser den ut?

blekfet2
2006-11-13, 21:36
skolarbete? :D

Rockhard
2006-11-13, 21:46
Är dom inte dåliga då? :smash:

King Grub
2006-11-13, 21:48
Ett intag av mättat fett över dom allmänna rekommendationerna verkar inte öka dödligheten i alla fall.

Fartman
2006-11-13, 23:42
För att alla dom godaste grejerna innehåller mättat fett.
Ni vet, gott kan ju inte vara nyttigt.

TylerDurden84
2006-11-14, 14:01
Det är väl främst insulinkänsligheten så påverkas negativt vid för högt intag av mättat fett?

everete
2006-11-14, 14:52
Det finns miljoner myter där ute. De roliga är att överbevisa de som tror på dom.

Mm precis! Om lördagarna när min familj samlas för att umgås samt spela sällskapsspel drar jag mig undan.. Drar på mig capen och kastar mig ut genom sovrumsfönstret med bara en tanke i sinnet. Att spränga myter!! Det är nämligen jätteroligt.

Som jag alltid har sagt: Det finns miljoner myter "där ute" och de måste sprängas!

hasse36
2006-11-14, 15:52
Är det en myt?
Tja, om det är en myt, är det en myt jag kan leva med. Jag har ännu inte läst något som säger att mättat fett är bättre än enkelomättat så 18 års användande av olivolja fortsätter allt ett tag till. Nu för tiden kompletterad med rapsolja för att få bättre balans mellan Omega-6 och Omega-3.

Nu är det trots allt många som skeptiska till dessa rapporter som säger att mättat fett inte är orsaken till diverse sjukdomar. SLV rekommenderar att högst 10 E% kommer från mättat fett. De som arbetar där, är knappast ovetande om studierna.

Är du beredd att betala priset som mytsprängare?
En modern bil kan köras på 92-oktanig bensin men tillverkarna rekommenderar 95. Är du beredd att köra på 92 om det medför att garantin inte gäller?

Det är lätt att vara tuff vid tangentbordet.

Clyde
2006-11-14, 16:07
Läs på och sök runt lite på forumet hasse36.

Skriv gärna inte i tråden bara för skrivandets skull.

skaparn
2006-11-14, 16:16
Läs på och sök runt lite på forumet hasse36.

Skriv gärna inte i tråden bara för skrivandets skull.

Läs, och sök runt lite på andra ställen än forumet, så kanske du skulle inse att hasses inlägg var ett väldigt nyktert sådant, och väldigt välkommet bland unga tuppar som nästan spricker av lusten att springa ut på gatorna och skratta åt alla som gått på den myt de själva surfat tillräckligt länge på kolo för att spräcka.

zirak
2006-11-14, 16:51
Är det en myt?Nu är det trots allt många som skeptiska till dessa rapporter som säger att mättat fett inte är orsaken till diverse sjukdomar. SLV rekommenderar att högst 10 E% kommer från mättat fett. De som arbetar där, är knappast ovetande om studierna.

SLV's Rekommendation för fett är att de flesta individer ska ligger inom intervallet 25-35 E%. Med max 10 E% fleromättade...

http://www.slv.se/upload/dokument/Mat_Halsa/Rad_rek/SNR2005.pdf

SLV har skruvat upp sina rekomendationer angående fett under sista åren, även när det gäller mättat fett.

machine gun
2006-11-14, 16:54
Nordiska och Svenska näringsrekommendationer rekommenderar för närvarande följande fördelning av fett i kosten:

Enkelomättade fettsyror: 10-15 E %
Mättade fettsyror: <10 E %
Fleromättade fettsyror: 5-10 E %

(E % = energiprocent)

kyla
2006-11-14, 17:13
På försöksdjur har härdat fett visat sig sänka testosteronnivåerna.

jim
2006-11-15, 14:30
Finns det studier som visar att ett högt intag av mättat fett INTE leder till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar samt minskad insulinkänslighet?

King Grub
2006-11-15, 16:30
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=16018792&dopt=Abstract

jim
2006-11-15, 16:42
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=16018792&dopt=Abstract

Tack, och mättat fett är inte dåligt för insulinkänsligheten heller?

Bronkitkorv
2006-11-16, 13:59
Vad skönt det är att jag som lever som jag själv tycker är bra slipper ändra mina vanor hela tiden för att någon forskare helt plötsligt behöver mer pengar och häver ur sej éxempelvis att "mättat fett är inte alls farligt, ni som tror det lever nu farligt"

sailaways
2006-11-17, 08:53
Mättat animaliskt fett är direkt skadligt för hjärnan och frisätter fria radikaler.

Folk idag vet inte att den mat vi stoppar i oss, först och främst påverkar hjärnan, och inte kroppen.

davedava
2006-11-17, 08:58
Mättat animaliskt fett är direkt skadligt för hjärnan och frisätter fria radikaler.

Folk idag vet inte att den mat vi stoppar i oss, först och främst påverkar hjärnan, och inte kroppen.
hur vet du det då?

Bronkitkorv
2006-11-17, 09:00

Varför finns det då gamla eskimåer ??

sailaways
2006-11-17, 10:46
Varför finns det då gamla eskimåer ??

Kanske för att deras kost är till stor del baserad på fisk. Vilket innebär att dom har fått i sig rätt fett för hjärnan.

Dagens shizofrena, deprimerade, stressade, senila, alzheimer och parkinsondrabbade människor är sådana pga vad dom har matat hjärnan med.

Apos78
2006-11-17, 11:42
Går inte att generalisera om vad som orsakar dessa olika sjukdomstillstånd.

davedava
2006-11-17, 11:46
Dagens shizofrena, deprimerade, stressade, senila, alzheimer och parkinsondrabbade människor är sådana pga vad dom har matat hjärnan med.
Hur vet du det?

Jag äter mer animaliskt fett än någonsin just nu, och samtidigt är min arbetskapacitet högre än någonsin, och jag är smartare än någonsin...

pragmatist
2006-11-17, 11:55
Um.... vad har mättat fett med fria radikaler att göra? Det är ju den stora fördelen med just mättat fett, att det inte bildar fria radikaler vid t.ex. uppvärmning eftersom molekylen är stabil. Fleromättade fetter är mycket värre ur den synvinkeln och släpper lätt ifrån sig fria radikaler på grund av de många dubbelbindningarna (= reaktiv, "skör" molekyl)

Gpajpen
2006-11-17, 13:00
:laugh:

Bronkitkorv
2006-11-17, 13:27
Kanske för att deras kost är till stor del baserad på fisk. Vilket innebär att dom har fått i sig rätt fett för hjärnan.

Nä dom baserar sin kost på säl och valross...

zirak
2006-11-17, 18:29

Troll? *whistle*

34373

.

Catstyle
2006-11-17, 18:48
Vad skönt det är att jag som lever som jag själv tycker är bra slipper ändra mina vanor hela tiden för att någon forskare helt plötsligt behöver mer pengar och häver ur sej éxempelvis att "mättat fett är inte alls farligt, ni som tror det lever nu farligt"
Fin syn på vetenskapen.

z_bumbi
2006-11-17, 21:36
Nä dom baserar sin kost på säl och valross...

Som i sin tur äter fisk och skaldjur. Förhållandet omega-3 och omega-6 är mycket bättre i säl och valross än i de flesta andra däggdjur och det finns även en form av omega-3 i säl som man tror är nyttigare än andra.

skaparn
2006-11-17, 22:40
Som i sin tur äter fisk och skaldjur. Förhållandet omega-3 och omega-6 är mycket bättre i säl och valross än i de flesta andra däggdjur och det finns även en form av omega-3 i säl som man tror är nyttigare än andra.

Äter vi någonsin säl eller valross i Sverige? Kan jag hitta en bit sälkött i en välsorterad affär? Det är något jag skulle vilja prova äta faktiskt. Man kanske skulle kika in på någon saluhall här i sthlm eller feskökyrka när man är i GB.

Sverker
2006-11-18, 07:16

Säl och val äter fisken och lagrar därefter in fettsyrorna på triglyceriden på ett annat sätt än fiskarna.
( finns bild på triglycerid :http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.biosite.dk/leksikon/images/triglycerid.gif&imgrefurl=http://www.biosite.dk/leksikon/glycerider.htm&h=494&w=349&sz=6&hl=sv&start=1&tbnid=C-qkC6hmKLAsNM:&tbnh=130&tbnw=92&prev=/images%3Fq%3Dtriglycerid%26svnum%3D100%26hl%3Dsv%2 6lr%3D%26sa%3DG )

Enligt denna sida så sätter fiskarna Omega-3-fettsyrorna i mitten, position 2, medan säl placerar fettsyrorna på kanterna, position 1 och 3.
http://www.omega3sealoil.com/Chapter4_3d.html

Skillnaden kommer sedan när vi äter fettet och själva packar om fettsyrorna för transport ut i kroppen.

Rockhard
2006-11-18, 09:27
Vad är anledningen till hjärt-och-kärlsjukdomar nu då? Förut var det ju mättat fett, vad är det nu?

King Grub
2006-11-18, 09:46
Högt blodtryck, övervikt, inaktivitet, hyperkolesterolemi, diabetes, kön, ålder, rökning, ärftlighet är väl dom största riskfaktorerna. Vissa kan man i sin tur själv påverka, andra inte.

z_bumbi
2006-11-18, 11:24
Äter vi någonsin säl eller valross i Sverige? Kan jag hitta en bit sälkött i en välsorterad affär? Det är något jag skulle vilja prova äta faktiskt. Man kanske skulle kika in på någon saluhall här i sthlm eller feskökyrka när man är i GB.

Sälkött från Östersjön har varken varit något man vill stoppa i sig eller något som funnits i överflöd de senaste 30 åren och numera är det nog bara skyddsjakt (Skydd för fiskeredskap) som är tillåtet. Innehållet av miljögifter har jag faktiskt ingen koll på men det bör ha minskat då sälstammen är på väg tillbaka.

Sverker: Jag hade bara läst att det var en annan variant men nu ska jag försöka komma ihåg exakt vad det var för skillnad också.

Max
2006-11-18, 12:01
Säl och val äter fisken och lagrar därefter in fettsyrorna på triglyceriden på ett annat sätt än fiskarna.
( finns bild på triglycerid :http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.biosite.dk/leksikon/images/triglycerid.gif&imgrefurl=http://www.biosite.dk/leksikon/glycerider.htm&h=494&w=349&sz=6&hl=sv&start=1&tbnid=C-qkC6hmKLAsNM:&tbnh=130&tbnw=92&prev=/images%3Fq%3Dtriglycerid%26svnum%3D100%26hl%3Dsv%2 6lr%3D%26sa%3DG )

Enligt denna sida så sätter fiskarna Omega-3-fettsyrorna i mitten, position 2, medan säl placerar fettsyrorna på kanterna, position 1 och 3.
http://www.omega3sealoil.com/Chapter4_3d.html

Skillnaden kommer sedan när vi äter fettet och själva packar om fettsyrorna för transport ut i kroppen.
Så man kan hypotetisera att större fiskar, som i sin tur äter mindre fiskar och inte alger/plankton, också får de speciella omega-3 fettsyrorna som återfinns hos t.ex. sälar?

skaparn
2006-11-18, 13:26
Sälkött från Östersjön har varken varit något man vill stoppa i sig eller något som funnits i överflöd de senaste 30 åren och numera är det nog bara skyddsjakt (Skydd för fiskeredskap) som är tillåtet. Innehållet av miljögifter har jag faktiskt ingen koll på men det bör ha minskat då sälstammen är på väg tillbaka.

Ok, så det blir ingen säl på julbordet i år heller. Jag misstänker att det är mycket sväl man kanske bara skär bort, men det skulle vara intressant att testa äta, det kanske är en helt unik köttsmak. Laxsmak i kombination med nötstruktur och konsistens?

hasse36
2006-11-18, 13:32
Att tala om mättat fett är en tumregel som är lätt att förmedla. Är fettet hårt vid kylskåpstemperatur innehåller det mycket mättat fett och är dåligt, är det mjukt innehåller det lite mättat fett och är bra.

Jag tror att de flesta som har hängt på Kolo ett tag, känner till Sverker & Co:s predikningar om att inte äta för mycket Omega-6 i förhållande till Omega-3. Det räcker alltså inte med att äta fleromättat fett - det måste vara rätt sorts fleromättat fett. Dessutom inte för mycket.

Samma sak gäller för mättat fett. En bov bakom dåligt kolesterol (LDL) är en mättad fettsyra som heter myristinsyra och som framför allt finns i mejerifett. Stearinsyra däremot, är en mättad fettsyra som är neutral vad gäller LDL.

Om jag tolkar SLV:s rekommendationer rätt, baseras de på kunskaper om svenskarnas kostvanor och vad svenskarna kan köpa i affärerna. Ett bredbart mattfett innehåller förmodligen rapsolja som är bra för Omega-6/Omega-3-balansen. Drar svenskarna ner på mättat fett, drar de ner på mejerifett - inte på ister.

Den senaste tiden har härdat fett pekats ut som ett fett vi skall undvika. Härdad linolsyra är inget annat än stearinsyra och alltså en bra fettsyra.

Kan man påstå att det är en myt att härdat fett medför en risk?

Nej naturligtvis inte! Vid härdningen kan det bildas transfettsyror som är lika elaka som myristinsyra vad gäller LDL. Kaktillverkarana skriver inte att deras produkter innehåller transfett. Däremot skriver de "delvist härdat fett". Undviker vi härdat fett, undviker vi en källa till tranfett.

Undviker vi mättat fett, undviker vi mejerifett och därmed undviker vi myristinsyra.

pragmatist
2006-11-18, 14:39
Det lustiga/sorgliga/skrämmande är att en väldigt stor andel av alla som drabbas av hjärt- och kärlsjukdom inte uppvisar några av de kända riskfaktorerna - de har t.ex. helt normala kolesterolvärden och blodfetter, äter bra, röker inte o.s.v.

De exakta mekanismerna bakom hjärt- och kärlsjukdom är helt enkelt dåligt kartlagda. Det vi dock kan säga med stor säkerhet är vad som inte verkar vara bra förklaringar - det mättade fettet som förklaringsfaktor är helt klart en misslyckad hypotes, en hypotes som tyvärr låst fast forskningen i årtionden på grund av de stora summor pengar som satsades på forskning om detta.

Eddie Vedder
2006-11-19, 08:26
Anledningen till att just "myten lever kvar" e för att de kommer fram några forskningsrön som tyder på att omättat fett är bättre för kroppen, bl.a. baserat på vilken kost folk äter i länder där hjärt-kärlsjukdomar inte förekommer i samma utsträckning(ex. folk runt medelhavet å japaner). Fram till den punkten ere ju lugnt, men felet e ju när folk vill tjäna pengar på dom här röner sen. Media förstorar allt å helt plötsligt e lite smör rena rama dödsfällan men majsolja å sojaolja lr Becel framställs som nyttigt fast samtliga innehåller grymma snedfördelningar mellan omega-3 å omega-6. Å de e definitivt skadligare me tanke på den oxidativa risken av ett högt omega-6 intag. Omega-3 och 6 är ju essentiella båda två, men tyvärr får många av oss(inte i så stor utsträckninging här inne på forumet kanske) i Sverige i oss en stor felfördelning mellan dessa. Bl.a. beror de på att djuren vars kött skickas ut i affärerna matas me billigt kraftfoder ist för att få beta fritt, för de som i första hand avgör vilken fettkvalitét köttet har e faktiskt va djuret ätit när de levde.
Folk som inte är så kostmedvetna är ju tyvärr lite väl okritiska mot allt de läser i Aftonbladet, hur fan skulle annars Ola Lauritzon kunna bli miljonär???

jim
2006-11-21, 09:59
Tack, och mättat fett är inte dåligt för insulinkänsligheten heller?

Bump

King Grub
2006-11-21, 10:09
I jämförelse med omättat, jo, vid dieter som inte ger över 35-37 E% fett.

A change of the proportions of dietary fatty acids, decreasing saturated fatty acid and increasing monounsaturated fatty acid, improves insulin sensitivity but has no effect on insulin secretion. A beneficial impact of the fat quality on insulin sensitivity is not seen in individuals with a high fat intake (> 37E%).

Diabetologia. 2001 Mar;44(3):312-9.

jim
2006-11-21, 10:17
I jämförelse med omättat, jo, vid dieter som inte ger över 35-37 E% fett.

Diabetologia. 2001 Mar;44(3):312-9.

Bra då är det alltså fortfarande bäst att äta en blandning av mättat och omättat fett, vilket isf innebär att många människors teorier om fettätande faktiskt inte är en myt (det är inte bra att äta bara mättat fett).

King Grub
2006-11-21, 10:20
Dock är det bara en av ett otal faktorer som påverkar insulinkänsligheten. Man måste definitivt inte optimera alla sådana faktorer för att ha en bra insulinkänslighet (100 gram mörk choklad om dagen förbättrar insulinkänsligheten. Måste man äta 100 gram mörk choklad om dagen för att ha en jättebra insulinkänslighet? Givetvis inte.)

jim
2006-11-21, 10:39
Som allt annat. :)

Jag vill vara säker på sånt här för det är ett typiskt råd man kan ge till någon som vill förbättra sin kost men inte är så insatt, tillsammans med andra råd då.

Eddie Vedder
2006-11-22, 19:38
http://www3.ur.se/samtalmed/templates/ProgramPage____15510.aspx

Intressant intervju me en överläkare som forskat på Gbg's universitetangående fettsyror å problemet me fettmyten.

bombenx
2006-11-23, 18:41
Mm precis! Om lördagarna när min familj samlas för att umgås samt spela sällskapsspel drar jag mig undan.. Drar på mig capen och kastar mig ut genom sovrumsfönstret med bara en tanke i sinnet. Att spränga myter!! Det är nämligen jätteroligt.

Som jag alltid har sagt: Det finns miljoner myter "där ute" och de måste sprängas!

Du är härmed min idol*yourock*