Visa fullständig version : fett- (vikt)minskning
Jag har försökt länge nu med olika metoder men ingenting tycks hjälpa.
Egentligen är det inte viktminskning jag är ute efter utan fettminskning, är 173 lång och väger ca. 63kg så det är ju inte övervikt någonstans.
Men det jag skulle vilja är ändå att "få bort" allt fett och få mer synliga muskler. Jag tränar ca. 4-5ggr i veckan 1h-1,5 MMA, Brottning och något gym pass. Så jag tycker ändå att jag borde kunna äta en del utan att behöva gå upp en massa i vikt? Med en del menar jag inte överdrivet stora portioner 8ggr om dagen, utan 3 "normalstora" huvudmål, nått mellanmål i form av frukt, en massa frukt tom. Finns det föresten någon "gräns" för när frukt blir onyttigt? Dvs. att man ätit förmycket utav det.
För att jag ska gå ner i vikt krävs iprincip att jag inte äter ett skit, men då bygger jag ju inte heller några muskler och det enda jag förlorar är i stortsett vätska och dessutom ställer kroppen in sig på svält och man lägger på sig ännu mer.
En skum sak som hände var i sommras, då hade ett uppehåll i träningen var att jag bara huxflux gick ner från 62kg till 59 hur är det möjligt? och nu sen i juli-augusti har jag gått upp 4kg vilket känns väldigt mycket att gå upp på bara 3 månader, så det kan ju inte enbart vara muskler man gått upp... ändå tycker jag mig inte ätit onormalt mycket eller onyttigt.
Men min fråga är: Hur bränner jag effektivast bort fett och bygger muskler samtidigt? Ska jag leva på sallad, kyckling och kött princip, eller vad är trixet?
flenders
2006-11-12, 18:54
Att du gick ner i vikt när du inte tränade är inget konstigt. Du har mer glykogen i kroppen när du tränar och varenda gram glykogen kan binda 2.2 gram vatten. Alltså kan en viktuppgång/viktnedgång på två-tre kilo åstadkommas utan några större problem.
Hur du skall göra för att gå ner i vikt? Ät mindre men begränsa dig inte för hårt. Sen så gäller det att se till att du får i dig mycket proteiner. Då slipper du förlora musklerna som verkar vilja ha kvar. Se till att äta både innan och efter träning (speciellt efter). Det är bra att äta mycket grönsaker när du skall ner i vikt. En salladstallrik är väldigt energisnålt men mättar hiskligt bra. Är man riktigt seriös så skall man se till att äta kött med låg halt av fett.
Jag äter hellre många, små måltider. Jag, såsom andra, uppfattar mig själv som tung och slö efter en stor måltid. Däremot så använder jag mig inte av ett äpple som mellanmål utan äter hellre lite mer föregående/nästa måltid.
Det där med att bränna fett och bygga muskler kan du i stort sett glömma då det är teoretiskt möjligt men i princip omöjligt för en vanlig drogfri människa. En sak i taget är det som gäller.
Läs deffguiden och lär dig den utantill.
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
Angående svältläge.
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1888555&postcount=5
Tralfamadore
2006-11-12, 22:57
Jag har inte riktigt förstått varför kombinationen bygga muskler och bränna fett inte går ihop. Det som fick mig att börja styrketräna var just den ovannämnda orsaken. Om man äter måttligt med fett (och inga transfetter) men rikligt med proteiner borde man bränna fett med ändå kunna bygga muskler?
Jag har inte riktigt förstått varför kombinationen bygga muskler och bränna fett inte går ihop.
För att det krävs ett kaloriöverskott för att bygga muskler.
Jag har inte riktigt förstått varför kombinationen bygga muskler och bränna fett inte går ihop. Det som fick mig att börja styrketräna var just den ovannämnda orsaken. Om man äter måttligt med fett (och inga transfetter) men rikligt med proteiner borde man bränna fett med ändå kunna bygga muskler?
Hur har det gått då?
Kroppen bränner alltid fett, mer eller mindre beroende på konsumtion. Det är din energiförbrukning som sätter gränsen, dvs. hur mycket du rör på dig. Om du ligger på energiunderskott så kommer inte din kropp att bilda någon ny muskelmassa. Kort och gott.. :)
Tralfamadore
2006-11-12, 23:08
ok är det då möjligt att fettmängden står på +-0 när man bulkar eller ökar fettinlagring parallellt med att muskelmängden ökar?
Hur har det gått? Jag äter mycket så jag har ökat en del i muskelmassa men knappast minskat på fettet tyvärr. Till nästa vår måste jag väl lägga in ett hårt deffschema.
ok är det då möjligt att fettmängden står på +-0 när man bulkar eller ökar fettinlagring parallellt med att muskelmängden ökar?
Hur har det gått? Jag äter mycket så jag har ökat en del i muskelmassa men knappast minskat på fettet tyvärr. Till nästa vår måste jag väl lägga in ett hårt deffschema.Alla kalorikällor du äter/dricker kan omvandlas till fett. Det spelar ingen roll om du äter 0g fett i din kost (förutom att du får brist på essentiella fettsyror), kroppen kommer att producera fett av och lagra in den om du ligger på kcal +.
Visst, det är fullt möjligt att du vid dagens slut hamnar i total energibalans och således varken lägger på dig eller minskar i fettvikt, men det är en utopi. Fettinlagring ökar aldrig "parallellt" med muskelmassan, den är konstant, dvs. 100%. Allt fett du äter lagras in, men huruvida du förbränner det är en annan femma.
angående bränna fett samtidigt som du ska öka i muskelmassa...alltså..jag gick ner ca 50kg på ett år, och upp nästan 12kg muskler.....och jag hade inga perioder där jag deffa o bulka..jag deffa igenom hela året...vet inte om jag är ett special fall, men enligt mig så funkar det..men jag var o andra sidan också väldigt överviktig och är fortfarande.
angående bränna fett samtidigt som du ska öka i muskelmassa...alltså..jag gick ner ca 50kg på ett år, och upp nästan 12kg muskler.....och jag hade inga perioder där jag deffa o bulka..jag deffa igenom hela året...vet inte om jag är ett special fall, men enligt mig så funkar det..men jag var o andra sidan också väldigt överviktig och är fortfarande.
Nybörjare och feta personer brukar kunna lägga på sig muskler hur dom än tränar eller äter.
När man säger att man inte kan bygga och deffa samtidigt så utgår man oftast från en "normal" människa med en någorlunda motionshistorik. Du gick säkert ner 50 kg, men frågan är om du verkligen gick upp 12 kg i rena muskler samtidigt. Frågan är nästan retorisk.
Hermanssson
2006-11-15, 16:46
Nutz, av dina senaste inlägg att döma menar du alltså att man lägger på sig allt fett man intar, och det handlar bara om att göra av med det. Det är väl inte riktigt sant? Det måste ju betyda att man ständigt går upp i vikt om man inte motionerar varje dag, eller äter jättefattigt (i kalorier) de dagar man inte motionerar mycket.
Följdfråga, kan man anta att en person som äter som vanligt och dricker cola, fikar etc lägger på sig lite varje dag? En person som alltså inte har någon som helst motion i sin vardag, men äter relativt mycket och onyttigt.
Nybörjare och feta personer brukar kunna lägga på sig muskler hur dom än tränar eller äter.
När man säger att man inte kan bygga och deffa samtidigt så utgår man oftast från en "normal" människa med en någorlunda motionshistorik. Du gick säkert ner 50 kg, men frågan är om du verkligen gick upp 12 kg i rena muskler samtidigt. Frågan är nästan retorisk.
Visst, det stämmer till viss del..men jag Gick upp så mkt muskelmassa (om inte mer) under min tid..fast det är klart..läkare och utbildade tränare kan ju ha fel.. Men jag inser också att för att bygga muskelmassa behövs ett överskott till dem byggstenar som behövs för att bygga..men jag är liksom kluven..visst, mitt fall är väl speciellt, men ja..jag vet inte..kanske en sak som grub kan kommentera på?
men å andra sidan..går det att öka i styrka men inte i muskelmassa..? tvivelaktigt..som exempel..hederlig bänkpress..när jag började så pumpa jag med 58kg typ ett par gånger innan jag blev utmattad..efter ett år pumpade jag med 89kg, 8rep, 3 set..
messier11
2006-11-15, 17:50
För att det krävs ett kaloriöverskott för att bygga muskler.
detta verkar ju vara ett faktum men jag tycker samtidigt att man ligger ju på ett överskott om ma är lite lönnfet(kaggen är ju ett jätte överskott:) )
detta verkar ju vara ett faktum men jag tycker samtidigt att man ligger ju på ett överskott om ma är lite lönnfet(kaggen är ju ett jätte överskott:) )
Haha, iofs! Men det överskottet går inte att änvända till muskelbygge tyvärr. :smash:
Så i slutändan måste ni bestämma er på vad ni ska satsa på, en deff eller ett energiöverskott. Givetvis kan ni försöka ligga i energibalans och styrketräna också, men resultaten kommer inte vara i närheten av lika bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.