Visa fullständig version : Hur mycket bör jag bulka?
Tja jag är 18 år och och har tränat på gym i drygt 1 år nu. Efter årsskiftet hade jag tänkt att börja bulka.
Jag väger ungefär 55 kg och skulle behöva tips på hur mycket jag bör gå upp i vikt om jag bulkar ca 6 månader. Ska jag gå upp till 60 eller 70 kg eller vad anses vanligt?
Hur lång är du? Kille/tjej ?
Jag är kille. Runt 1.75 lång.
Ryska_raketen
2006-11-11, 21:11
Ät flera ggr om dagen, ät dig mätt och träna hårt så löser det sig själv*gah!*
Ok sen säg jag stopp när det börjar bli en kalaskula?
Brooklyn
2006-11-12, 18:00
om du nu väger 55kg bara så skulle jag rekommendera dig till att för det första gå upp till normalvikt, och sen kanske stanna när du väger en bit över 70kg
Lånar tråden lite: Antar att de flesta av er håller på o bulka nu. Hur mycket brukar ni lägga på er ungefär innan ni känner att det är dags o sluta för att inte deffen skall bli för tungrodd? Vore kul o höra hur olika personer lägger upp sin vinterbulk
Jag kör bulk just nu och det är min andra gång. Visserligen har jag över åren jag tränat gått upp i vikt naturligt men en bulk är ju iaf planerad och resultaten kommer snabbare.
Förra gången körde jag i 2 månader och det blir nog samma denna gång. Jag la på mig 2 kg i månaden och behöll allt när jag återgick till att inte kontrollera födointaget.
Någon deff har jag inte lyckats fullfölja nånsin ännu. :D
Men jag har heller aldrig kännt mig tjock.
Sen får man tänka på att under en bulk går man inte bara upp i permanent vikt, man får en del vikt som man man bara har under bulkperioden (extra glykogen och vatten, samt mer mat och vätska i magen och tarmarna eftersom man äter mer) som sedan försvinner när man avslutat den.
Så man bör ju avvakta efter bulken tills vikten stabiliserat sig igen innan man vet hur mycket man egentligen gick upp.
Ok, nu svarade jag på lite mer än själva frågan. :D
Jag la på mig 2 kg i månaden och behöll allt när jag återgick till att inte kontrollera födointaget.
Någon deff har jag inte lyckats fullfölja nånsin ännu. :D
Hehe! Ja, är lite orolig för det själv :)
Ulf A Big
2006-11-12, 18:56
För att gå upp i muskelvikt ska du:
1: Träna med hög intensitet
2: Träna progressivt tyngre
3: Vila tillräckligt mellan passen. Blir du inte starkare från pass till pass fast du tränar intensivt ska du lägga till extra vilodagar mellan dina styrketräningspass.
4: Ät en välbalanserad kost med ett kaloriöverskott på 300 kcal. Detta är nödvändigt för att du även ska lägga på dig muskler. Utan kaloriöverskott kommer du att få en kvalitativ ökning. Med andra ord: du kommer att bli starkare men inte mycket muskulösare.
5: Ät 1,5-2 gram protein per kg kroppsvikt.
6: Försök att sova 8-9 timmar per dag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.