handdator

Visa fullständig version : varning för Kycklingen!

gasoliner
2003-02-07, 13:06
japp akta er för marinerad kyckling!

salmonellaepidemi väntas..Se på Aftonbladet.. (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,260867,00.html)

tror jag håller mig till svenska filéer

har jag iofs. alltid gjort..:eating:

Diana
2003-02-07, 20:20
undrar hur en marinerad kyckling kan innehålla socker (och kryddor) och ha 0g kolisar.. magi..?:rolleyes:

Örjan
2003-02-07, 22:54
Originally posted by Diana
undrar hur en marinerad kyckling kan innehålla socker (och kryddor) och ha 0g kolisar.. magi..?:rolleyes:

I bröddeg kan tydligen socker förvandlas under jäsningen. Jag vet inte om det kan hända något liknande vid tillagning av kycklingen. Eller så kan kycklingen innehålla så lite kolhydrater totalt, att man kan runda av till 0?

GhostFace
2003-02-07, 23:09
Originally posted by Diana

Det beror helt o hållet på vad "marineringen" egentligen är...

Sverker
2003-02-08, 07:52
Att köpa och göra marinerad mat är en liten chansning.

Marinaden görs med kryddor som oftast innehåller höga halter bakterier och socker som är mums för bakterierna. För att göra det ytterligare värre så sprutar man oftast in marinaden i köttet med ett stort antal fina nålar.
Halterna socker i den fördiga köttet blir kanske någon %.
Vad som händer i köttet då är att bakterierna börjar äta upp sockret och gör kötter surt.

Alltså :
-Genomstek alltid marinerat kött.
- Låt det aldrig bli äldre än ett dygn när du marinerar själv och så färskt som möjligt när du köper.
-Förvara det så kallt som möjligt fram till tillagning.

Då är det säkert.

GhostFace
2003-02-08, 11:06
Originally posted by Sverker
Att köpa och göra marinerad mat är en liten chansning.
Marinaden görs med kryddor som oftast innehåller höga halter bakterier och socker som är mums för bakterierna. För att göra det ytterligare värre så sprutar man oftast in marinaden i köttet med ett stort antal fina nålar.
Halterna socker i den fördiga köttet blir kanske någon %.
Vad som händer i köttet då är att bakterierna börjar äta upp sockret och gör kötter surt.
Alltså :
-Genomstek alltid marinerat kött.
- Låt det aldrig bli äldre än ett dygn när du marinerar själv och så färskt som möjligt när du köper.
-Förvara det så kallt som möjligt fram till tillagning.
Då är det säkert.

Vad anser du om de färdigkryddade karréerna som säljs i massor överallt sommartid ?

emmzan
2003-02-08, 11:10
Ghostface: De där som vissa butiker har tillsatt marinad och packat om för att kunna ändra förpackningsdatum på ?... :)

GhostFace
2003-02-08, 12:21
Originally posted by emmzan
Ghostface: De där som vissa butiker har tillsatt marinad och packat om för att kunna ändra förpackningsdatum på ?... :)

Ja det finns "rykten" som går...

ivandrago
2003-02-08, 15:02
gäller detta även färdiglagad marinerad kyckling?? syftar främst på findus chicken filet. De är alltså marinerade och färdiglagade kycklingfilébitar som har frysts.

Sverker
2003-02-08, 18:06
Problemet med att grilla karre´kotletter är att oftast inte får dem genomstekta. Svarta på ytan men rosa i mitten.
Genomstekta är de säkert okay.

Det som säljs djupfryst blev infruset omedelbart innan infrysningen och är bra. Här gäller det att tillaga så snabbt som möjligt efter att bitarna tinat.
Bäst är att tina i kylskåp och inte framme på diskbänken.

GhostFace
2003-02-08, 18:13
Tina på diskbänken är misstaget vi alla gör...

Örjan
2003-02-09, 00:28
Originally posted by Sverker
För att göra det ytterligare värre så sprutar man oftast in marinaden i köttet med ett stort antal fina nålar.

Då är kanske varm, färdiggrillad kyckling riktigt fet, även innanför skinnet?

GhostFace
2003-02-09, 10:25
Färdiggrillad kyckling marineras väl ändå inte, i ordets bemärkelse ?
Den penslas bara med en speciell kryddblandning har jag för mig ?

Örjan
2003-02-09, 15:24
"Marinerad i minst ett dygn" skryter de med. "Garanterat." Det är Konsums jag menar då.