handdator

Visa fullständig version : Självförtroendeboost

tzu
2006-11-11, 14:31
Nu har det blivit min tur att försöka vara duktig och dels skriva ned vad jag sysslar med när jag tränar både kondition i form av löpning (och konditionsmaskiner på gym på vinterhalvåret) tre gånger i veckan samt styrketräning tre gånger i veckan.

Bakgrund
Jag har varit överviktig så gott som hela mitt liv och är idag 17 år, har lyckats med att gå ned sådär 20 kg när jag var runt 12-13 i samband med att jag växte och blev sådär 40cm längre samt använde mig av "camebridgemetoden" (pulverdiet) under två veckor. Ligger idag på runt 100 kg och skulle väl vilja gå ned 20 kg (fett) till för att känna mig bättre, snyggare och få bättre självförtroende.

Statistik (11/11 -06)
Ålder: 17
Vikt: ~100kg
Längd: 185cm

Syfte och metod
Syftet med min träning är flera saker, bland annat är det ett ypperligt tillfälle att ha roligt, endorfinkickar i samband med löpning och styrketräning är väldigt sköna och ger mig enormt välmående, att träna får mig att känna mig bättre och jag har nu (efter ca. 2 år med seriöst gymmande) sett väldiga resultat för min kroppsbyggnad, då jag gått ifrån slapp tjockis till en ganska vältränad tjockis, om man bortser ifrån fettvävnad kring mage, bröstmuskler och lår, något som jag alltså har som mål att träna bort. Förutom det vill jag (som alla andra?) ha en "sexuellt attraktiv kropp" och bara se bra ut, få bekräftelse, helt enkelt.

Jag är inte helt klar över med vilken metod jag ska använda mig av men efter att ha läst Grubs guide om deffning och en massa andra tips och trix så ska jag börja med att tänka på vad jag äter och kontrollera antalet kalorier (inte till 100% men någolunda) för att se till att jag ligger på ett underskott, till en början tänker jag ha ett ganska stort underskott men kommer att öka på det i samband med att jag går ned.

Förutom det kommer jag att fortsätta med styrketräning 3 gånger i veckan och löpning/konditionsgren 3gngr/veckan.

Styrketräningspassen ser ut som följer:
1. Bänkpress, 3x10 15kg
2. Sittande bicepscurl, 3x10 17,5kg
3. Baksida axlar/skulderfixatorer, 3x10 30kg
4. Enkel draghiss (triceps), 3x10 17,5kg
5. Sittande rodd, 3x10 40kg
6. Ryggdrag, 3x10 40kg
7. Sittande rodd, 3x10 50kg
8. Ryggdrag (Med samma maskin som jag kör sittande rodd i), 3x10 40kg
9. Mage (Med Nedåtlutande bänk) där jag kör 2x25 igenom att lyfta upp benen emot magen, och 2x25 igenom att göra vanliga situpps med lutning.
10. Stretching.

Har valt att utesluta träning av benen på grund av löpningen, vet inte hur det är med överansträngning? Går det att träna ben också? Tips och trix tages tacksamt emot både via PM och direkt i tråden.

Motionspassen består oftast av 4kmslöpningar i terräng, men nu till vintern och hösten då terrängen är träskliknande har vi valt att flytta den innuti och köra 2 intervaller á 500m på roddmaskin och sedan "förbränna" 100 kCal med cykel (brukar bli omkring 4,5km)

Mål (Första etappen)
Mina mål för närvarande är att gå ned 5kg (fettmassa) och minska 5cm runt midjan samt 5cm på varje lår. Är detta för högt?

Samtliga tips, trix, berömm, utskällningar och annat som du som skribent tycker kan vara konstruktivt är av intresse, tack på förhand och så vill jag passa på och önska mig själv lycka till.