handdator

Visa fullständig version : Vilket matfett till mackor rekomenderas

Fredrik_S
2006-11-10, 20:45
Min pappa har kärlkamp och då äter han ett smör som kallas becel. Det är gjort på vegetabiliska oljor bland annat men det framgår inte vilka.

Finns det andra bättre smörkgåsmargariner. Tex någon som är baserad på rapsolja?

Sverker
2006-11-10, 20:54
Inte baserat på rapsolja. För att margarinet ska vara bredbart krävs en andel mättat fett. I margarin är det härat fett. Rygga inte tillbaka nu för fettet är idag nästintill fritt från transfetter. Ta kontakt med tillverkaren och fråga ifall de har transfria fetter i sina margarin.

Närmast kommer Bredgott med 70 % mjölkfett och 30 % rapsolja.

Becel är ett av de bättre margarinerna, både i smak och i sammansättning.

Fredrik_S
2006-11-10, 21:02
Inte baserat på rapsolja. För att margarinet ska vara bredbart krävs en andel mättat fett. I margarin är det härat fett. Rygga inte tillbaka nu för fettet är idag nästintill fritt från transfetter. Ta kontakt med tillverkaren och fråga ifall de har transfria fetter i sina margarin.

Närmast kommer Bredgott med 70 % mjölkfett och 30 % rapsolja.

Becel är ett av de bättre margarinerna, både i smak och i sammansättning.

Så han kan fortsätta äta becel.
Men han äter becel bara för att det "påstås" vara bättre för kolesterolet och hjärtat. Han skulle hellre äta lättochlagom eller lätta. Är de sämre bordsmarganiner?

hasse36
2006-11-10, 21:04
Man kan steka brödet i rapsolja på svag värme - blir mycket gott. En del bröd (de flesta) har en tendens att bukta sig sig så att inte mitten når ner till stekpannan. Då ställer man en liten gryta eller liknande som pressar ner brödet.
:smash:

Fredrik_S
2006-11-10, 21:05
Han tar mycket på mackan. Runt 10 gram och ca 3 mackor om dan i snitt.

Max
2006-11-10, 21:23
Keiju tror jag margarinet jag har i kylen heter. Den ser ok ut näringsmässigt. Rapsolja och camelinaolja är den baserad på och har en bra balans mellan omega-3 och omega-6. Dessutom en låg andel mättat fett.
Camelina heter en annan bra produkt. Den kommer från Carlshamns.

Milia
2006-11-10, 22:12
Nu vet jag inte hur högt du värderar Anna Skippers åsikter, men enligt henne är Lätta ett bättre alternativ än Becel. Läs på hennes hemsida om du vill veta mer....

Sverker
2006-11-11, 07:13
Berätta istället Milia ! Det finns ju hur mycket som helst om och av Anna.

Clyde
2006-11-11, 11:47
Kör på bregott, helst den ekologiska modellen, är bra mycket hälsosammare än becel.

skratt
2006-11-11, 12:20
äh, bästa smörgås-fettet är helt klart mosad avokado med citron och kryddor :)! toppa med tomad och rödlök, MUMS.

Zakath
2006-11-11, 13:47
Nu vet jag inte hur högt du värderar Anna Skippers åsikter, men enligt henne är Lätta ett bättre alternativ än Becel. Läs på hennes hemsida om du vill veta mer....

Anna Skippers åsikter värderas normalt inte särskilt högt i vetenskapliga kretsar av flera anledningar.

Yankeee
2006-11-11, 13:48
Bregott känns bäst(överlägset godast också), minst bs i det iallafall.

Laijza
2006-11-11, 15:13
jag använder mig utav Keiju. det är ett matfett för smörgåsar. finns med 30%, 40 å även 60 (har jag för mig) % fett.
I den 30procentiga ser näringinnehållet ut såhär /100g:
energi 300 kcal
protein 0,2g
kolhydrater 8g, varav
sockerarter 0,2g varav
laktos 0,2

Fett 30g, varav
mättat 8,5g
enkelomättat 12,5g
fleromättat 9g, varav
omega-3 5g
omega-6 4g

Exhale_
2006-11-11, 16:06
ICA´s minimargarin från Gott Liv-serien kör jag själv på. Bra konsistens, god smak och så garanterar dem att det är fritt från transfett.

28% fett varav stor del består av rapsolja tror jag.

Verkar helt ok!

Zakath
2006-11-11, 16:35
jag använder mig utav Keiju. det är ett matfett för smörgåsar. finns med 30%, 40 å även 60 (har jag för mig) % fett.
I den 30procentiga ser näringinnehållet ut såhär /100g:
energi 300 kcal
protein 0,2g
kolhydrater 8g, varav
sockerarter 0,2g varav
laktos 0,2

Fett 30g, varav
mättat 8,5g
enkelomättat 12,5g
fleromättat 9g, varav
omega-3 5g
omega-6 4g

Det låter verkligen intressant! Äntligen ett smör med mer ω-3 än ω-6!

Fartman
2006-11-11, 16:42
Bregott känns bäst(överlägset godast också), minst bs i det iallafall.
Jag håller med spankeee. Bregott på knäckebröd är en oslagbar kombo.

pragmatist
2006-11-11, 18:05
Finns många goda och nyttiga alternativ - tzatziki, guacamole, jordnöttssmör, god olivolja (doppa i) etc.

Clyde
2006-11-11, 19:07
Lätta och sånt skit smakar ju bara margarin. Det ska va bregott.

Milia
2006-11-11, 19:47
Berätta istället Milia ! Det finns ju hur mycket som helst om och av Anna.
Okej, jag klistrar in från hemsidan för att inte utelämna något viktigt...:
Välj Bregott framför Becel

Göran Petersson Hälsodebatt
Professor i Kemisk Miljövetenskap Januari 2006
Kemi- och Bioteknik, Chalmers
41296 Göteborg
goranp@chalmers.se

Välj Bregott framför Becel för kärl och hjärta.

- Myten att hjärt-kärlsjukdomar beror på ett högt intag av mättat fett
har nu övertygande avfärdats. Mjölkfett utgörs främst av mättat och
enkelomättat fett och framstår inte som hälsofarligt.

- I stället kopplas hjärt-kärlsjukdomar till metabola syndromet och ett
överintag av fleromättade omega-6-fettsyror från fröoljor. De skadar
via metabolisk bildning av eikosanoider och oxidation av LDL.

- Bland bordsmargarinerna utmärker sig Becel genom ett särskilt högt
innehåll av omega-6-fett. Andra margariner som Lätta och Milda har
nu en hög andel mättat fett och en låg andel omega-6.

- Bregott har med hänsyn till nuvarande kunskapsläge en hälsomässigt
fördelaktig sammansättning. Det består av mjölkfett och en mindre
del rapsolja med mycket enkelomättat fett.

- Trots dessa förhållanden påstår sig Becel arbeta för friskare hjärtan
tillsammans med Hjärt-Lungfonden. Becel har också under lång tid
framställts som bättre än mjölkfett i Unilevers reklamskrifter.

Chalmers satsar på biovetenskap i människans tjänst!
-----------------------------------------------------------------------
[...]
Linolsyrahotet: Den dominerande omega-6-fettsyran är linolsyra, som i LDL
finns esterbunden till kolesterol enligt figuren. Fleromättade fetter är mycket
lättoxiderade. Med dagens överintag av omega-6 blir linolsyra den farligaste
oxidationskänsliga fettsyran i LDL. Detta ger på molekylär nivå en förklaring
till varför det är viktigt att minska överintaget med kosten av omega-6.
Antioxidantskydd: Många forskningsstudier visar nu att antioxidanter effektivt
kan minska oxidationen av fleromättade fettsyror i LDL. Viktiga grupper av
antioxidanter är tokoferoler, karotenoider och flavonoider (2). Kostintag av
fleromättade fetter bör alltid kombineras med livsmedel som ger en bra mix av skyddande antioxidanter. I raffinerade fetter som margariner behöver andelenomega-6 ligga särskilt lågt så att antioxidantskyddet räcker till.

Kolesterolreglering: Lipoproteinet LDL fungerar via endocytos som transportör
av essentiella fettsyror in i cellen. Det vanligt förekommande underskottet av
livsnödvändigt omega-3 gör att mer kolesterol och LDL måste syntetiseras av
levern. Ökat intag av omega-3 minskar därför blodhalterna av kolesterol, LDL
och linolsyraestrar i LDL.

Margariner med omega-3: Tillsatser av omega-3 görs nu i många margariner för att förbättra kvoten omega-6/omega-3 och effekten på blodfetter. Detta kan vara hälsomässigt riskabelt eftersom omega-3-fettsyror är mycket lättoxiderade. Den vegetabiliska omega-3-fettsyran α-linolensyra omsätts bara delvis enzymatiskt till de viktiga fiskfettsyrorna EPA och DHA. Fiskfetter är därför hälsomässigt mycket värdefullare än vegetabiliskt omega-3.
----------------------------------------------------------------------------------------
Smör Bregott Rapsolja Lätta Palmolja Becel Majsolja
----------------------------------------------------------------------------------------
Mättat fett 65 50 10 40 50 20 20
Enkelomättat 30 40 60 40 40 30 30
Omega-6 3 10 20 15 10 50 50
Slutsatser
Riskabla matfetter: Fröoljor som majsolja och solrosolja innehåller ca 50 %
linolsyra och undviks därför lämpligen även som dressing. Margarinet Becel har en motsvarande fettsammansättning som blir ännu riskablare utan samtidigt högt antioxidantintag. Reklambudskapet att Becel har ett lågt innehåll av mättat fett och därför är bra för hjärtat framstår som vilseledande.

Mindre riskabla matfetter: Smör har ett för rena matfetter utmärkt lågt innehåll av linolsyra (omega-6). Innehållet i Bregott (smör och en mindre del rapsolja), palmolja och palmoljabaserade margariner är högre men rimligt i kombination med antioxidantrika livsmedel. Rapsolja innehåller 10 % omega-3-fettsyror och kan vara idealisk som dressing på antioxidantrika lunchsallader.

Kostvarianter: Ett bra sätt att få en för blodfetter och hälsa god balans mellan omega-6 och omega-3 är att ofta äta fet fisk. Samtidigt är det angeläget att välja bort onödiga och dåligt antioxidantskyddade omega-6-källor. Omega-3-fett från växter är mindre värdefullt än fiskfett men kan vara tillräckligt för vegetarianer som får mycket antioxidanter med frukt och grönt.

Viktiga frågor: Efter denna genomgång inställer sig, liksom efter Karl-Bertils julafton, ett antal frågor.

Unilever: Den multinationella margarinindustrin följer naturligtvis forskningen.
I enlighet med senare tids hälsomässiga forskningsrön erbjuder Unilever nu
margariner som Milda och Lätta med ett högt innehåll av mättat fett och lågt
innehåll av omega-6. Varför marknadsför Unilever då just det avvikande mer
riskabla Becel med föråldrade och vilseledande hälsoargument?

Arla: Mjölkfett i livsmedel som mjölk, ost, smör och Bregott har önskvärt låga
nivåer av omega-6-fettsyror och höga nivåer av mättat fett som nu även vissa
margariner anpassat sig till. Dessutom slipper man lättmargarinernas palmolja från andra sidan jordklotet. Varför marknadsför inte Arla detta som motvikt till de kvardröjande hälsofarliga fettmyterna?

Hjärt-Lungfonden: Det är lätt att förstå att en margarinkoncern som Unilever
betalar mycket för Hjärt-Lungfondens märke. Men kanske kan fonden behålla
intäkterna från Unilever och margarin på ett mindre hälsofarligt sätt genom att sälja sig till Lätta eller Milda i stället för Becel?

Hälsorådgivare: För läkare, dietister, myndigheter och andra hälsorådgivare kan det ta emot att med hänsyn till ett nytt kunskapsläge ändra tidigare råd. Men det är rimligtvis värre att ge hälsofarliga råd. En bra start kan då vara att rensa bort föråldrat och vilseledande informationsmaterial som ”Alla hjärtans bok” från tillverkaren av Becel.

Referenser
1. ”Kolhydrater”, av Göran Petersson, Chalmers, 2005
2. ”Antioxidanter och Fetter”, av Göran Petersson, Chalmers, 2005
3. ”Ditt bästa försvar mot åldrande”, av Robert Atkins, Forum, 2000
4. ”Estimated intake of milk fat is negatively associated with cardiovascular risk factors ---”, Warensjö m fl, British journal of Nutrition 91, 635-642, 2004
5. ”Functional Foods”, Anna Blücher (red.), Studentlitteratur, 2005

Milia
2006-11-11, 19:49
För den som vill läsa mer står det på skippers hemsida under FAQ:s och länken "härdade fetter"

maRRtin
2006-11-11, 19:54
Jag äter Lätt & Lagom Omega3 (http://www.arla.se/Default____17803.aspx?SelectedMenuItem=17345), smakar finfint.

Sverker
2006-11-11, 20:01
Intessant.

Göran Petersson tycker det är viktigt att hålla nera konsumtionen av linolsyra. Det är inget nytt.

Äter du mycket smörgåsfett så är Bregott tydligen bäst eftersom det innehåller en låg andel Omega-6.
Becel innerhåller 14 % linolsyra ( 3 % linolen, dvs 5 : 1 ) vilket skulle bli för mycket infall man åt 50 g margarin eller mer.

machine gun
2006-11-11, 20:37
Det är skillnad på Becel's vanliga margariner och Becel Pro-active som innehåller växtsteroler som har en bevisad effekt för sänkning av kolesterolvärdet. Becel's vanliga margariner har inte den effekten. Becel Pro-active är dock endast till för personer som redan har höga kolesterolvärden, det har alltså ingen direkt förebyggande effekt.

Sverker >> Du skriver att margariner innehåller härdade fetter, men när jag läste kostvetenskap B (inkl livsmedelskunskap) förra hösten sa någon föreläsare att i Sverige använder man sig inte av härdning vid margarintillverkning, då man använder sig av omestring och fraktionering istället. Med de metoderna skapas inga transfetter.

Sverker
2006-11-11, 20:58
När du omestrar ett fett blandar du ju två olika råvaror, ett omättat fett och ett mättat fett. Omestringen blandar runt fettsyrorna rätt rejält så i slutändan får du ett fett med både mättade och omättade fettsyror.

Det mättade fettet kommer någonstans ifrån. Troligast är det en härdad vegetabilisk olja. I slutändan blir det ett transfritt fett:thumbup:

Keiju var rätt kul. Det är en blandning med palmolja/kokosolja som den mättade delen.

Fed up
2006-11-11, 21:07
Matfett på mackan är inget vidare gott tycker jag...:smash:

Min far brukar ha mjukost light på mackan istället för smör, kanske dåligt fett i det med(?) men iallafall väldigt lite. Funkar bra till det mesta utom hårdost och avocado kanske(men då kan man ju göra guacamole och skippa smöret). Bra vardagsalternativ iallafall, tycker jag.

Zakath
2006-11-11, 21:14
Keiju var rätt kul. Det är en blandning med palmolja/kokosolja som den mättade delen.

Menar du att Keiju egentligen inte är bra?

aliquis
2006-11-11, 23:05
äh, bästa smörgås-fettet är helt klart mosad avokado med citron och kryddor :)! toppa med tomad och rödlök, MUMS.Är säkert sant, gott är det också. Andra alternativ är jordnötssmör eller hummus (kikärtor med tahini gjort på malda rostade sesamfrön.)

Gpajpen
2006-11-12, 02:14
off topic: åt inte smör på 2 år för det var "Onyttigt" .
upptäckte till slut att det var _väldigt_ rikt på vitamin A och E så nu jävlar brer jag på !! :D

Sverker
2006-11-12, 08:01
Menar du att Keiju egentligen inte är bra?

Hur det smakar och känns i munnen vet jag ju inte eftersom jag inte smakat eller ens sett margarinet i butiken.

Det är bra tycker jag. Palmolja är ju ett av få fasta fetter. Lite mycket linolsyra men man behöver inte hydrera det för att få det fastare.
Nu var det kokosfett med också. Nu tycker jag att det är för mycket laurinsyra och myristinsyra i kokos för att kokos ska vara perfekt men vill man undvika transfett är den också bra.

hasse36
2006-11-12, 09:51
Det är tydligen på modet att dissa Becel.

Enligt denna (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29409&lang=sv) innehåller 100 gram Becel 60% 15,4 gram linolsyra och 4,9 gram alfa-linolensyra dvs nära 3:1.

Trådskaparens pappa äter 30 gram om dagen vilket vid ett energibehov på 2500 kcal, ger 1,7 E% linolsyra och 0,5 E% alfa-linolensyra.

Det finns alltså utrymme för 1 msk rapsolja och 1 msk olivolja per dag för att nu upp till 3 E% linolsyra och 1 E% alfa-linolensyra vilket brukar anges som ett absolut minimum av essentiella fettsyror.

SLV rekommederar 2,5 E% linolsyra resp 0,5 E% alfa-linolensyra som minimum.

machine gun
2006-11-13, 11:17
off topic: åt inte smör på 2 år för det var "Onyttigt" .
upptäckte till slut att det var _väldigt_ rikt på vitamin A och E så nu jävlar brer jag på !! :D

Ett högt vitamin A-innehåll är iofs sällan positivt.