handdator

Visa fullständig version : banan efter träning

joshish
2006-11-10, 13:14
Hej

jag tränar 5 gånger i veckan och brukar äta en banan direkt efter tränings passen som ligger på runt 60-80 minuter.

tränar på ganska hög nivå och undrar om banan är bra?
3 bananer kanske

zirak
2006-11-10, 14:44
banan är mycket bra i ett vidare perspektiv än bara snabba kolhydrater. En banan räcker direkt efter passet om det är styrketräning du tränar, om du vill ha mera kolhydrater direkt så är malto eller druvsocker mera "optimalt".

Apos78
2006-11-10, 14:51
Kombinera gärna med någon proteinkälla

roddaren
2006-11-10, 15:13
det beror helt på vilken sorts träning du utövars. ifall det är cardio så skulle jag starkt rekomendera banan både under och efter passet. när det är styrketräning så passar det bättre med druvsocker eller malto eftersom det höjer insulinet. du kan även lägga till något proteinrikt för att påskynda uppbygdnaden och återhämtningen. det är även bra att du tänker på att äta riktig mat innom en timme både efter styrketräning och konditionsträning.

Zakath
2006-11-10, 15:24
Banan är mycket bättre än ingenting, men det finns mycket bättre alternativ. Helst en (snabb) kolhydratkälla utan fruktos samt någon form av protein till det.

krilleh
2006-11-10, 17:33
banan är mycket bra i ett vidare perspektiv än bara snabba kolhydrater. En banan räcker direkt efter passet om det är styrketräning du tränar, om du vill ha mera kolhydrater direkt så är malto eller druvsocker mera "optimalt".

1. Det är inte snabba kolhydrater.
2. Banan kan man ta efter konditionspass men efter styrketräning är det ganska meningslöst.
3. Fruktosen ifrån bananen lagras i leverglykogenen som bara används som energi i konditionsträning. Alltså behövs det inte en påfyllning i leverglykogenen efter ett styrketräningspass. När det gäller styrketräning är det muskelglykogenen som används.

Iaf vad jag har läst :)

btw; ta riskakor ist.. Eller carbo flex om du vill använda kosttillskott

zirak
2006-11-10, 21:01
2. Banan kan man ta efter konditionspass men efter styrketräning är det ganska meningslöst.

Vill man återhämta CNS så fort som möjligt är det inte meningslöst, men det gäller väll bara oss som tränar lite tyngre :cool:

Zakath
2006-11-10, 21:04
Vill man återhämta CNS så fort som möjligt är det inte meningslöst, men det gäller väll bara oss som tränar lite tyngre :cool:

Vad har CNS med fruktos att göra?

zirak
2006-11-10, 21:23
Vad har CNS med fruktos att göra?

Dat har jag ju inte sagt heller. Styreketränande stirrar sig ofta blinda på macronutrienterna, men bananer innehåller ju även micronutrienter även om det kan vara svårt att tro. *whistle*

Trance
2006-11-10, 21:36
1. Det är inte snabba kolhydrater.
3. Fruktosen ifrån bananen lagras i leverglykogenen som bara används som energi i konditionsträning. Alltså behövs det inte en påfyllning i leverglykogenen efter ett styrketräningspass. När det gäller styrketräning är det muskelglykogenen som används.

Iaf vad jag har läst :)

btw; ta riskakor ist.. Eller carbo flex om du vill använda kosttillskott

Så energin av bananen går förlorad om levern är full?

Zakath
2006-11-10, 21:38
Dat har jag ju inte sagt heller. Styreketränande stirrar sig ofta blinda på macronutrienterna, men bananer innehåller ju även micronutrienter även om det kan vara svårt att tro. *whistle*

Sant. Men jag tror faktiskt att makronutrienterna (framförallt kolhydrat och protein) är allra viktigast i samband med träning.

Zakath
2006-11-10, 21:40
Så energin av bananen går förlorad om levern är full?

Energin i bananen som kommer från fruktos går inte till musklernas direkta återhämtning, vilket är det främsta syftet med att få i sig kolhydrat direkt efter träning. Samt att fruktos har diverse ännu ej fullt klarlagda negativa effekter.

Trance
2006-11-10, 21:47
Energin i bananen som kommer från fruktos går inte till musklernas direkta återhämtning, vilket är det främsta syftet med att få i sig kolhydrat direkt efter träning.

Är vi helt säkra på om det är en praktiskt skillnad på att käka ett par bananer och sedan efter någon timme när man kommit hem käka ett mål mat?

Samt att fruktos har diverse ännu ej fullt klarlagda negativa effekter.

Har fruktos det eller överätning av fruktos?

Zakath
2006-11-10, 22:17
Är vi helt säkra på om det är en praktiskt skillnad på att käka ett par bananer och sedan efter någon timme när man kommit hem käka ett mål mat?

Skillnad på vad, du nämner bara ett exempel?

Har fruktos det eller överätning av fruktos?

All fruktos metaboliseras på samma sätt, förmodligen är det med större mängder som farorna blir mer än marginella (orkad dock ej kolla upp det nu). Men många bäckar små blir en stor å, och fruktos ger fortfarande inga större fördelar efter träning jämfört med andra kolhydrater av vad jag känner till.

Notera att jag itne tycker att det är dåligt med frukt, jag tycker bara att det finns mycket bättre alternativ efter träning.

Trance
2006-11-10, 22:20
Skillnad på vad, du nämner bara ett exempel?

Byt ut bananerna mot en gainer.

All fruktos metaboliseras på samma sätt, förmodligen är det med större mängder som farorna blir mer än marginella (orkad dock ej kolla upp det nu). Men många bäckar små blir en stor å, och fruktos ger fortfarande inga större fördelar efter träning jämfört med andra kolhydrater av vad jag känner till.

Notera att jag itne tycker att det är dåligt med frukt, jag tycker bara att det finns mycket bättre alternativ efter träning.

Vilka faror pratar du om?

Zakath
2006-11-10, 22:28
Byt ut bananerna mot en gainer.

Praktiskt skillnad? Många studier har visat att det finns markanta mätbara skillnader, mer är svårt att säga. Men det känns ganska grundläggande att det är bättre med bra protein + bra kolhydrater än "dåliga" kolhydrater (fruktos) blandat med bra kolhydrater. Efter träning.

Vilka faror pratar du om?

Jag syftade på ännu "ej fullt klarlagda negativa effekter".

TylerDurden84
2006-11-10, 22:34
det beror helt på vilken sorts träning du utövars. ifall det är cardio så skulle jag starkt rekomendera banan både under och efter passet.

Har inte testat själv, men vore det inte smått jobbigt att trycka i sig en banan samtidigt som man utför vanliga cardioövningar, tex springer, kör rodd???

Jag tycker banan är grymt gott och innehåller vitaminer och kolhydratdelen är väl "okej". Det vore inte fel att kompletera med malto/druvsocker!

Trance
2006-11-10, 22:46
Praktiskt skillnad? Många studier har visat att det finns markanta mätbara skillnader, mer är svårt att säga. Men det känns ganska grundläggande att det är bättre med bra protein + bra kolhydrater än "dåliga" kolhydrater (fruktos) blandat med bra kolhydrater. Efter träning.

Nej, det känns inte självklart att det är en praktiskt skillnad i längden.

Jag syftade på ännu "ej fullt klarlagda negativa effekter".

Kan inte all mat ha det?

Gpajpen
2006-11-10, 22:46
Sant. Men jag tror faktiskt att makronutrienterna (framförallt kolhydrat och protein) är allra viktigast i samband med träning.
behövs inte sias om. så är det !

Zakath
2006-11-11, 00:48
Nej, det känns inte självklart att det är en praktiskt skillnad i längden.

Det är i princip allt vi har att gå på, markanta mätbara skillnader. Om det är tillräckligt mycket för dig att gå på eller inte väljer du själv. Men jag tror faktiskt att det borde finnas studier som visar skillnader i styrkeökningar m.m. på kort sikt. Om något är bättre fysiologiskt sätt på kort sikt, som vi vet att inte är farligt på lång sikt (protein) så tycker jag att det ter sig ganska självklart som att det är bättre på lång sikt. Och varför skulle skillnaderna bli sämre i längden? Om vi säger att jag bygger 1% mer muskler/pass om jag tar protein + kolhydrat efter passet istället för en banan, då skulle väl skillnaderna snarare bli större i längden?

Har du sett några toppbyggare som äter en banan efter varje pass?

Kan inte all mat ha det?

I fruktos fall så finns det mycket starka indicier och negativa effekter har också påvisats, har du ens läst någonting om detta? Och i.o.m. att jag skrev ej fullt klarlagda så borde du förstått att det fanns vissa källor bakom mitt påstående tycker jag.

Trance
2006-11-11, 01:06
Det är i princip allt vi har att gå på, markanta mätbara skillnader. Om det är tillräckligt mycket för dig att gå på eller inte väljer du själv. Men jag tror faktiskt att det borde finnas studier som visar skillnader i styrkeökningar m.m. på kort sikt. Om något är bättre fysiologiskt sätt på kort sikt, som vi vet att inte är farligt på lång sikt (protein) så tycker jag att det ter sig ganska självklart som att det är bättre på lång sikt. Och varför skulle skillnaderna bli sämre i längden? Om vi säger att jag bygger 1% mer muskler/pass om jag tar protein + kolhydrat efter passet istället för en banan, då skulle väl skillnaderna snarare bli större i längden?

Har du sett några toppbyggare som äter en banan efter varje pass?

Visa mig gärna studierna. Sedan är väl vad kroppsbyggare gör rätt irrelevant.

I fruktos fall så finns det mycket starka indicier och negativa effekter har också påvisats, har du ens läst någonting om detta? Och i.o.m. att jag skrev ej fullt klarlagda så borde du förstått att det fanns vissa källor bakom mitt påstående tycker jag.

Jag har läst vissa saker, ingenting som motiverar att dra igång så som du gör. Min visa mig gärna att jag har fel.

Gpajpen
2006-11-11, 01:12
du får ett bättre gensvar av träningen av malto+vassle än av banan.
så långt är allt klart, vari ligger problemet?

Zakath
2006-11-11, 01:18
Visa mig gärna studierna. Sedan är väl vad kroppsbyggare gör rätt irrelevant.
Jag har faktiskt inte tid att leta upp en massa studier, men i grunden ifrågasätter vissa väldigt centrala fakta för vad vi vet om kost, diet och metabolism idag. Det bör inte vara särskilt svårt att hitta en uppsjö av studier till vad som motiverar det du ifrågasätter. Det handlar ju till viss del om så grundläggande saker i människans metabolism att det är du som ska bevisa att det inte är bättre att ta protein+kolhydrat efter träning jämfört med en banan.

Jag har läst vissa saker, ingenting som motiverar att dra igång så som du gör. Min visa mig gärna att jag har fel.

Vad är det jag säger som inte är motiverat? (Jag har möjligen sagt omotiverade saker i de första trådarna om fruktos, men det har jag reviderat i.o.m. mina nyare poster om fruktos.)

Trance
2006-11-11, 11:22
du får ett bättre gensvar av träningen av malto+vassle än av banan.
så långt är allt klart, vari ligger problemet?

Är det klart att det gör skillnad i praktiken?

Trance
2006-11-11, 11:26
Jag har faktiskt inte tid att leta upp en massa studier, men i grunden ifrågasätter vissa väldigt centrala fakta för vad vi vet om kost, diet och metabolism idag. Det bör inte vara särskilt svårt att hitta en uppsjö av studier till vad som motiverar det du ifrågasätter. Det handlar ju till viss del om så grundläggande saker i människans metabolism att det är du som ska bevisa att det inte är bättre att ta protein+kolhydrat efter träning jämfört med en banan.

Varför skulle jag bevisa något, tror du verkligen alla elitidrottare kör med malto och protein efteråt. Innan du visar att det verkligen ger någon skillnad i längden mot ett par bananer och ett riktigt mål mat så tror jag helt enkelt inte på dig. Vad jag vet så har inte du utbildningen att luta dig tillbaka på så du kan inte säga att saker är självklara.

Vad är det jag säger som inte är motiverat? (Jag har möjligen sagt omotiverade saker i de första trådarna om fruktos, men det har jag reviderat i.o.m. mina nyare poster om fruktos.)

Men det största frågan är, vad är det som kan vara farligt med fruktos?

Zakath
2006-11-11, 13:41
Varför skulle jag bevisa något, tror du verkligen alla elitidrottare kör med malto och protein efteråt. Innan du visar att det verkligen ger någon skillnad i längden mot ett par bananer och ett riktigt mål mat så tror jag helt enkelt inte på dig. Vad jag vet så har inte du utbildningen att luta dig tillbaka på så du kan inte säga att saker är självklara.
Har jag sagt att alla elitidrottare tar protein+kolhydrat efter träning, var det inte du som nyss sa att vad elitidrottare gjorde var orelevant? Men förmodligen så tar majoriteten av alla elitidrottare mer än 1 banan direkt efter träning... Jag har sagt att andra kolhydrater (t.ex. stärkelse eller glukos) är bättre än en banan (som innehåller en ganska stor del fruktos) efter träning. Och om man dessutom tar protein tillsammans med det så ser jag INGEN anledning till varför bananen skulle vara bättre. (Man äter ju middag 1 timme senare i båda fallen så det är mindre relevant.) Det är sant att jag inte har utbildningen ännu, har inte kommit till människans metabolism ännu. Men jag vet hur fruktos metaboliseras och det är inte fördelaktigt för optimal muskleåterhämtning. Om du tror på mig eller inte bryr jag mig inte om, du kan välja att tror på den forskning som finns tillgänglig idag eller att ignorera den.

Men eftersom ingen av oss har lust att komma med källor i denna högst ovetenskapliga diskussion så får du gärna förklara för mig varför det skulle vara lika bra att ta en fruktosrik banan efter träning jämfört med kolhydrat utan fruktos + protein.

Men det största frågan är, vad är det som kan vara farligt med fruktos?

Det känns hopplöst att diskutera detta med dig när du verkar helt oinsatt i vad man i dagsläget vet om fruktos. Men här har du lite du kan läsa för att sedan återkomma och se att mina påståenden om fruktos ev. negativa effekter trots allt är mycket väl motiverade.

En review som kan vara bra för att få en överblick:
http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/10/4/294.pdf

King Grub gav också en trevlig länksamling ang. fruktos:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1537324&postcount=3

Sverker
2006-11-11, 14:07
Den negativa effekten är ju snarast en dålig mättnadskänsla, försämrad insulinkänslighet och förhöjda halter av neutralfett i blodet. I din länk påpekas att fruktos är reaktivt och reagerar med olika protein ( jmf glykosilering ). Detta är intressant så där skulle jag söka vidare.

Med kunskap om nackdelarna så går det att använda fruktos i dieten.

Zakath
2006-11-11, 14:22
Den negativa effekten är ju snarast en dålig mättnadskänsla, försämrad insulinkänslighet och förhöjda halter av neutralfett i blodet. I din länk påpekas att fruktos är reaktivt och reagerar med olika protein ( jmf glykosilering ). Detta är intressant så där skulle jag söka vidare.

Med kunskap om nackdelarna så går det att använda fruktos i dieten.

Jo ett litet intag har ju visats kunna fungera som en katalysator för någon fördelaktig reaktion.

Hur menar du att man kan använda fruktos i dieten?

Sverker
2006-11-11, 14:46
För mig som diabetiker är fruktos användbar. Lågt GI är possitivt.Att fruktosen hamnar i levern är heller ingen nackdel.

För personer med normal insulinproduktion finns säkert possitiva saker också. Det går ju att utnyttja att fruktos har ett eget transportsystem i olika sportdryker. Söt smak med färre kalorier är ju ett annat uppslagsområde.

Zakath
2006-11-11, 14:51
Att fruktosen hamnar i levern är heller ingen nackdel.
Efter träning är det en nackdel, eller åtminstone ingen fördel. Hur det fungerar med konditionsidrotter vet jag dock ej.

Söt smak med färre kalorier är ju ett annat uppslagsområde.
Det är faktiskt ett väldigt vanligt användningsområde för fruktos, i hög-fruktos sirap eller nåt sånt tror jag det heter. Men det har väl också hypotetiserats att just fruktosen är en av de största bovarna till den kraftiga ökningen av övervikta personer?

King Grub
2006-11-11, 14:56
Det är faktiskt ett väldigt vanligt användningsområde för fruktos, i hög-fruktos sirap eller nåt sånt tror jag det heter. Men det har väl också hypotetiserats att just fruktosen är en av de största bovarna till den kraftiga ökningen av övervikta personer?

Återigen överätning. Jag tvivlar starkt på att någon blivit insulinresistent, överviktig eller fått diabetes och det varit dennes fruktkonsumtions fel.

Levern fylls inte bara på och på. Den töms också, t ex under natten för att hålla blodsockret uppe.

Givetvis kan man använda banan som kolhydratkälla efter träning.

Fördelarna med ren maltodextrin/glukos är något snabbare glykogeninlagring och kanske framför allt betydligt större insulinfrisättning (gäller och fast vs flytande föda efter träning - flytande ger större insulinfrisättning), då insulin är antikatabolt och reducerar muskelproteinnedbrytningen som träningen uppreglerat.

Men det går utmärkt att ta ett par bananer efter träning och sedan hem och äta. Träningen är inte direkt bortkastad, inte heller är en banan ett skal fyllt med fruktos.

Zakath
2006-11-11, 15:03
Givetvis kan man använda banan som kolhydratkälla efter träning.

Men det går utmärkt att ta ett par bananer efter träning och sedan hem och äta. Träningen är inte direkt bortkastad, inte heller är en banan ett skal fyllt med fruktos.

Jag har inte sagt att man inte kan äta banan efter träning, bättre än ingenting, jag har argumenterat för att det är bättre med kolhydrat+protein efter träning jämfört med banan.

King Grub
2006-11-11, 15:08
Men gör det någon skillnad i praktiska träningsresultat med 80 gram kolhydrat från banan efter passen under 1 års tid jämfört med 80 gram kolhydrat från druvsocker, alla andra faktorer identiska?

Vill man ha banan efter träning - ät banan. Som många motionärer gör, att bara ta en banan och sedan inte äta något mer på timmar, räcker dock antagligen inte till. Det är snarare mängden kolhydrat många får för lite av efter träning, än att dom väljer fel källa. Den spelar mindre roll.

Gpajpen
2006-11-11, 15:14
Är det klart att det gör skillnad i praktiken?

ja? av flertalet anledningar. bland annat

1. insulin agerar antikatabolt efter träningen, maltodextrin stimulerar insulinet i högre grad än kolhydraterna i banan.

2. när du är på gymmet bryter du ner musklerna, att inte tillföra protein snabbt (och vassle är ett mkt snabbt protein) till musklerna försämrar återhämtningen. alltså sämre resultat, i synnerhet i längden. banan stimulerar INTE proteinsyntesen ens i närheten i samma grad som vassleprotein.

DEFINITIVA skillnader vet jag inte om det har presenterats, men det vore mycket konstigt om 2 identiska personer, varav den ena äter banan och den andra malto+vassle, får exakt samma resultat, speciellt under en längre period låt säga år.
banan funkar men det är inte optimalt.

Zakath
2006-11-11, 15:18
Men gör det någon skillnad i praktiska träningsresultat med 80 gram kolhydrat från banan efter passen under 1 års tid jämfört med 80 gram kolhydrat från druvsocker, alla andra faktorer identiska?

Det vet du mycket väl att jag inte kan svara på, det kan ingen utan en mycket omfattande och noggrant kontrollerad studie. Det skulle vara fantastiskt om det fanns, men nu finns det tyvärr inte.

Men jag tänker iaf så här, om något är bättre på kort sikt, och bevisat inte dåligt på lång sikt, varför skulle det då inte bli någon skillnad på lång sikt? Det skulle ju antingen kräva att skillnaderna i resultat var oändligt små med det "bättre" alternativet, att det "sämre" alternativet plötsligt blir bättre på lång sikt eller att det "bättre" alternativet plötsligt blir sämre på lång sikt.

Att man ändå ska ta kosttillskott och sådant med en nypa salt är jag helt med på, men det är inte riktigt det som diskuterades i denna tråden.

King Grub
2006-11-11, 15:22
Trådens fråga är om tre bananer är bra efter träning. Svaret är ja. Trådstartaren har också fått rådet att kombinera bananerna med någon proteinkälla. Då blir det ännu bättre. Visst kan man optimera i alla oändlighet, men om man äter bra som helhet och tränar vettigt, kommer banan efter träning inte att vara någon begränsande faktor.

Zakath
2006-11-11, 15:33
Trådens fråga är om tre bananer är bra efter träning. Svaret är ja. Trådstartaren har också fått rådet att kombinera bananerna med någon proteinkälla. Då blir det ännu bättre. Visst kan man optimera i alla oändlighet, men om man äter bra som helhet och tränar vettigt, kommer banan efter träning inte att vara någon begränsande faktor.

Man kan säga att diskussionen har gått lite off topic, då den första frågan var besvarad efter några poster. Det betyder dock inte att diskussionen är ointressant eller orelevant. (Jag tycker främst det är intressant ur ett teoretiskt perspektiv.)

Om banan inte kommer att vara begränsande eller inte beror väl snarare på vad det är som kan begränsas, om det är optimal näringstajming så kommer den ju att begränsas. Huruvida det bara är av teoretiskt intresse eller också av praktiskt intresse bestämmer man själv då mer omfattande forskning saknas.

Men som det sagts många gånger, det är bäst att ta det mesta med en nypa salt.

King Grub
2006-11-11, 15:40
Pratar vi optimal näringstajming kan ju nämnas, att i Tipton och Wolfes studie från 2001, där man uppmätte den kraftigaste stimuleringen av proteinsyntes man sett, använde man helt vanligt strösocker (50% fruktos) som kolhydratkälla. Och i flera studier från senaste året har man visat att lågglykemiska kolhydrater ger lika bra återhämtning efter träning och t o m bättre prestation dagen efter, där man konstaterat att det är mängd, inte källa, som avgör.

Gpajpen
2006-11-11, 16:11
Pratar vi optimal näringstajming kan ju nämnas, att i Tipton och Wolfes studie från 2001, där man uppmätte den kraftigaste stimuleringen av proteinsyntes man sett, använde man helt vanligt strösocker (50% fruktos) som kolhydratkälla. Och i flera studier från senaste året har man visat att lågglykemiska kolhydrater ger lika bra återhämtning efter träning och t o m bättre prestation dagen efter, där man konstaterat att det är mängd, inte källa, som avgör.
så malto är förkastligt? äppelkorgen på ingång? :S

King Grub
2006-11-11, 16:26
så malto är förkastligt?

Det har ingen påstått.

Sverker
2006-11-11, 16:30
Det blir en rejäl korg äpplen i så fall*spy*
Hur många äpplen är 150 g kolhydrat.

...siffran 150 är för 2 g kolhydrat per kg kroppsvikt.

Brinken
2006-11-11, 16:52
...måste du äta 3 kilo bananer*flex*

Gpajpen
2006-11-11, 16:53
ah ja vene va ja skrev , skrev fel :P men hm. så att få en grov insulintopp m.h.a snabb-snabba kolisar typ malto är inge viktigt. eftersom det är bättre med lågglykemiska.

Gpajpen
2006-11-11, 16:57
efter träning dvs och det ska vara en fråga :D hann inte med edit.

Gpajpen
2006-11-11, 17:02
Det blir en rejäl korg äpplen i så fall*spy*
Hur många äpplen är 150 g kolhydrat.

...siffran 150 är för 2 g kolhydrat per kg kroppsvikt.
vem säger att jag väger 70? :D

Sverker
2006-11-12, 10:01
I din länk påpekas att fruktos är reaktivt och reagerar med olika protein ( jmf glykosilering ). Detta är intressant så där skulle jag söka vidare.

Jag var bara tvungen och kontroller ifall området var studerat.
Det fanns en del. Mest på råttor.

Fruktos effekt på råtta.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=9732303&query_hl=7&itool=pubmed_docsum

Njurskador på råtta av fruktos:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=12489065&query_hl=9&itool=pubmed_docsum

Bara för att visa att det är komplext visar dessa råttor på ingen skillnad:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=10801926&query_hl=12&itool=pubmed_docsum

Uppenbaligen är fruktos reaktivt och kan utgöra en risk. Det är bara till att söka vidare om det finns motsvarande på mäniskor och ifall det blir effekt på de mängder fruktos vi får i oss.

Trance
2006-11-23, 23:14
Har jag sagt att alla elitidrottare tar protein+kolhydrat efter träning, var det inte du som nyss sa att vad elitidrottare gjorde var orelevant? Men förmodligen så tar majoriteten av alla elitidrottare mer än 1 banan direkt efter träning... Jag har sagt att andra kolhydrater (t.ex. stärkelse eller glukos) är bättre än en banan (som innehåller en ganska stor del fruktos) efter träning. Och om man dessutom tar protein tillsammans med det så ser jag INGEN anledning till varför bananen skulle vara bättre. (Man äter ju middag 1 timme senare i båda fallen så det är mindre relevant.) Det är sant att jag inte har utbildningen ännu, har inte kommit till människans metabolism ännu. Men jag vet hur fruktos metaboliseras och det är inte fördelaktigt för optimal muskleåterhämtning. Om du tror på mig eller inte bryr jag mig inte om, du kan välja att tror på den forskning som finns tillgänglig idag eller att ignorera den.

Men eftersom ingen av oss har lust att komma med källor i denna högst ovetenskapliga diskussion så får du gärna förklara för mig varför det skulle vara lika bra att ta en fruktosrik banan efter träning jämfört med kolhydrat utan fruktos + protein.

Det känns hopplöst att diskutera detta med dig när du verkar helt oinsatt i vad man i dagsläget vet om fruktos. Men här har du lite du kan läsa för att sedan återkomma och se att mina påståenden om fruktos ev. negativa effekter trots allt är mycket väl motiverade.

En review som kan vara bra för att få en överblick:
http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/10/4/294.pdf

King Grub gav också en trevlig länksamling ang. fruktos:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1537324&postcount=3

Ok, du ville ha ett svar. Ber om ursäkt att jag inte svarade innan eftersom jag tyckte andra tog över bra. Men här kommer ett svar.

Du skriver:

Så här skriver en av studierna du länkade till:
The increase in serum fructose concentrations
after ingestion of fruit or a mixed meal of whole
foods has not been investigated.
It is likely that such
increases would be negligible,
because of the relatively
small amount of fructose
present in natural foods
and because the fructose in
fruits and vegetables would
presumably be absorbed
relatively slowly. It might
reasonably be expected that
the small amounts of slowly
absorbed fructose present in
natural foods would be completely
or almost completely
metabolized by intestinal
and hepatic enzymes, and
that little or no fructose
would escape from the liver
into the systemic circulation.
In contrast, the rise in
serum fructose concentration
that occurs after ingestion
of a bolus of fructose or
sucrose is probably due to
an inability of the intestinal
and hepatic enzymes to metabolize
the load completely.
Thus, there appears to be no
evolutionary precedent for the substantial increase
in plasma fructose concentrations that results from
eating high-fructose (and, to a lesser extent, high-sucrose)
diets.

De skriver även:

With a few exceptions, the relatively small
amounts of fructose that occur naturally in fruits
and vegetables are unlikely to have deleterious
effects, and this review is not meant to discourage
the consumption of these healthful foods.

Trots detta så skriver du att banan innehåller dåligt fruktos, kroppen fungerar ofta inte som många bäckar små. För att dra det till sin spets så kan man även undra vad alla diabetes/fetma-experter säger om att dra i sig en drink med extremt snabba kolhydrater fem gånger i veckan. Att vara så på sin vakt när det gäller extremt små mängder fruktos och totalt ignorera de enorma insulintopparna en vasse+malto-drink ger är lite lustigt.

Zakath
2006-11-23, 23:36
Trots detta så skriver du att banan innehåller dåligt fruktos, kroppen fungerar ofta inte som många bäckar små. För att dra det till sin spets så kan man även undra vad alla diabetes/fetma-experter säger om att dra i sig en drink med extremt snabba kolhydrater fem gånger i veckan. Att vara så på sin vakt när det gäller extremt små mängder fruktos och totalt ignorera de enorma insulintopparna en vasse+malto-drink ger är lite lustigt.

Tack för svaret, ursäkt godtagen, men jag kommer fortfarande försöka hålla mig undan från den här typen av diskussioner. Det känns som att de mer hör hemma i allmänt.

Det handlar inte om extremt små mängder fruktos, men visst behöver man inte oroa sig över att fruktos skulel vara farligt bara för att man äter frukt - som jag har sagt upprepade gånger. De extremt små mängderna du pratar om är faktiskt 50% av kolhydraten från banan, det är fortfarande bättre med glukos efter träning eftersom det metaboliseras på ett sådant sätt att det blir till muskelglykogen direkt till skillnad från fruktos.

Om du inte var medveten om det så VILL man ha insulin/glukos i blodet i samband med träning. Ditt exempel är orelaterat till träning och därför orelaterat till det jag trodde vi diskuterade.

Trance
2006-11-23, 23:45
Om du inte var medveten om det så VILL man ha insulin/glukos i blodet i samband med träning. Ditt exempel är orelaterat till träning och därför orelaterat till det jag trodde vi diskuterade.

Ja, man vill ha det för att kunna trycka in så mycket energi som möjligt för att snabbt återhämta sig. Dock säger ju det inte något om hur insulinkänslighet och andra saker i kroppen påverkas.

Ingen av dina studier nämnde fruktos i samband med träning vad jag märkte.

Zakath
2006-11-23, 23:56
Ja, man vill ha det för att kunna trycka in så mycket energi som möjligt för att snabbt återhämta sig. Dock säger ju det inte något om hur insulinkänslighet och andra saker i kroppen påverkas.

Ingen av dina studier nämnde fruktos i samband med träning vad jag märkte.

Det är en risk de flesta som styrketränar är villigare att ta för snabbare återhämtning och effektivare muskeluppbyggnad så vitt jag vet. Och en insulin/glukostopp måste inte nödvändigtvis vara av ondo, i samband med träning, och speciellt med mycket vältränade personer så tenderar insulinkänsligheten att var så pass hög att negativa effekter är marginella jämfört med otränat folk. Men det har diskuterats långt tidigare i andra trådar, låt oss hålla oss till just fruktos jämfört med glukos (+ protein) efter träning. Även om jag inte tycker att det finns något att diskutera som inte redan nämnts.

Fruktos metaboliseras på ett icke-optimalt sätt för man medvetet skulle ta det framför glukos (+protein) efter träning så vitt jag förstått. Även om det fanns någon studie som fått en ovanligt hög insulintopp av just 50% fruktos/glukos så finns det ytterst bristfälligt underlag till fruktos fördel.

Sverker
2006-11-24, 07:38
Varför skulle det bli våldsamma toppar av insulin efter träningen och potensiell risk för diabets med åren ?

Musklerna är hyperkänsliga för insulin direkt efter en ansträngning så det skulle vara intressant och se en studien på insulinnivåer på tränande direkt efter ett hårt träningspass. Då gärna kopplat till glykogeninlagring och/eller proteinsyntes.

Finns det någon sådan studie ?

...King Grub...!

King Grub
2006-11-24, 07:44
Finns det någon sådan studie ?

Nope. Långtidsunderlag på konditionsidrottare finns ju - dessa har i alla moderna tider intagit glukos efter träning.

Vid styrketräning finns det däremot inga studier.

http://i15.tinypic.com/2a0jk89.jpg

Journal of Strength and Conditioning Research, 2003, 17(1), 187–196

Sverker
2006-11-24, 18:53
Journal of Strength and Conditioning Research, 2003, 17(1), 187–196

Tack King Grub:thumbup:

Texten är en sammnaställning av olika undersökningar. Som jag läser det är insulinfrisättningen hög under och efter träningen när man fyller på med kolhydrater. Referensen nr 74 med Tipton et al. hade varit intressant. Tydligen har de förhöjda insulinnivåerna en stark effekt på proteinsyntesen.

Hur ska man tolka detta ? Att vi anstränger oss och vill bygga en stor muskelmassa men riskerar att få diabetes typ 2 på köpet:D

King Grub
2006-11-24, 19:05
Referensen nr 74 med Tipton et al. hade varit intressant.

Varsågod:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/281/2/E197.pdf

Insulin är nödvändigt för att proteinsyntesen skall kunna stimuleras, men insulin stimulerar inte proteinsyntesen. Det är EAA som gör det, och det räcker med i princip fastenivåer av insulin för att EAA skall kunna stimulera proteinsyntesen maximalt:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1921694&postcount=59