Logga in

Visa fullständig version : dålig av antibiotika

Maja
2006-11-09, 21:58
Har gått på antibiotikakur i tio dagar för en infektion, problemet nu är att jag blev väldigt dålig i magen av detta preparat, varpå jag nu är väldigt gasig/bubblig i ett specifikt område i tarmen. Ska väl tillägga det också att jag innan jag påbörjde antibiotikakuren, hade b-vitaminbristsymptom, så denna kur har liiksom gjort att mindre näring tas upp från tarmen pga detta gasiga, uppsvällda vilket ju inte nu är så bra. Vad kan detta bero på? Är det för att antibitoikan dödar både de onda, och de goda bakterienra i magen så att min tarmflora har blivit mer försämrad än vad den var redan innan? Bör man nu ta tillskott av god bakterier eller hur "gör" man för att få en god tarmflora med bra upptag?

Tack för svar,
Maja

eleni
2006-11-09, 22:14
En av de vanligaste biverkningarna till antibiotika är just diarréer/symtom från magtarmkanalen. Bara att bita ihop och uthärda. Får man fråga vad det är för AB du fått?

Maja
2006-11-09, 22:31
ah, jo jag vet, men nu tar jag ju inte antibiotika mer och är rädd att jag fått mer problem med dålig tarmflora pga de utslagna(goda) bakterierna... Inte så kul när man är mitt inne i att häva brister liksom. Antibiotikan heter f.ö Doxyferm.

eleni
2006-11-09, 22:40
ah, jo jag vet, men nu tar jag ju inte antibiotika mer och är rädd att jag fått mer problem med dålig tarmflora pga de utslagna(goda) bakterierna... Inte så kul när man är mitt inne i att häva brister liksom. Antibiotikan heter f.ö Doxyferm.

Just doxyferm är ett bredspektrum-ab vilket, som du själv konstaterat, tar död på en hel del bakterier inklusive de goda. alltså, mitt tips är väl att avvakta och se om det blir bättre. blir det inte bättre eller förvärras så hade jag tagit kontakt med läkaren som skrev ut receptet. Eller varför inte redan imorgon om du nu är så orolig?

Pretender
2006-11-09, 23:10
Du har kanske drabbats av en Clostridium difficileinfektion pga. rubbning av den normala tarmfloran (som du säger). En lindrig sjukdomsbild är det vanligaste, och det räcker oftast med att man avslutar antibiotikabehandlingen för att tillståndet ska återgå till det normal. Men, som sagt, gå till läkare om du är orolig.

Pretender

Maja
2006-11-10, 11:18
Ok... men vad bör jag säga till läkaren då? Ska träffa honom på måndag så då kan jag ju berätta att jag blivit dålig i magen(och att jag nog hade lite rubbad tarmflora redan innnan då, gasig, däst osv), men har varit med om flera ggr då de inte tar en på allvar när man säger att man är dålig i magen eller något annat, så det gäller liksom lite att låta seriös när man berättar.*slap*
Så finns det ngt speciellt att tänka på att säga till doktorn tycker ni?

Max
2006-11-10, 21:54
Testa fil och yoghurt i helgen, innehåller massa fina bakterier för tarmen.

Sverker
2006-11-11, 07:18
Du tar ju antibiotika under en mycket kort tid. Det gäller ju att slå ut infektionen så en rubbad tarmflora är säkert ett rimligt pris.

Din tarmflora är ju kopplad till just dig och vad du äter. Tarmfloran kommer snabbt i balans igen när behandlingen med antibiotika upphör. Ät som du brukar efter behandlingen så löser det sig.

Maja
2006-11-11, 15:43
Du tar ju antibiotika under en mycket kort tid. Det gäller ju att slå ut infektionen så en rubbad tarmflora är säkert ett rimligt pris.

Din tarmflora är ju kopplad till just dig och vad du äter. Tarmfloran kommer snabbt i balans igen när behandlingen med antibiotika upphör. Ät som du brukar efter behandlingen så löser det sig.

Jo, precis. Jag får ju ta att tarmen blir dålig för det är viktigare att bli av med näsproblemen. Nu har det dock inte blivit bättre i näsan av antibiotikan så det är väl något annat jag besväras utav...

Men jag hade nog ganska sunkig tarmflora redan innan antibiotikakuren, med gasig, bubblig mage på ett och samma ställe, trög matsmältning och så. Dessutom slutade jag med antibiotikan i onsdags, och besväras fortfarande. Sjukvårdsupplysningen sa jag skule börja med goda bakterier, så det har jag nu köpt. Undrar dock bara lite om maltodextrin, bakterierna jag köpte(från Hela), innehåller maltodextrin, och jag är spannmålsallergiker(tål alltså majs och potatis.) Hittar inte vad maltdextrin består utav, vissa majs , andra potatis.
Kan det innehålla spannmål..?
:(

maRRtin
2006-11-11, 20:02
Det finns ju en del probiotiska livsmedel som kan ge din mage lite hjälp på vägen.
T ex proviva, cultura mm

machine gun
2006-11-11, 20:30
Maltodextrin är ju bara själva sockerarterna, dvs det innehåller inte några proteiner (oftast de man är allergisk mot) från ursprungskällan.

Maja
2006-11-11, 21:06
Maltodextrin är ju bara själva sockerarterna, dvs det innehåller inte några proteiner (oftast de man är allergisk mot) från ursprungskällan.

Är det sant? Så alla spannmålsallergiker kan äta maltodextrin?*popcorn* Är det hundraprocentigt säkert? Vill ju inte reta upp tarmen ännu mer nu genom att tillföra saker jag inte tål...

Sverker
2006-11-12, 08:24
Du får kontakta tillverkaren. De blir säkert själva intresserade av frågan och hjälper.

Helt omöjligt att veta ifall det är majsstärkelse, potatisstärkelse eller vetestärkelse i råvaran till maltodextrinet. Nästa fråga är ifall proteinerna finns kvar när maltodextrinet är färdigt. Jag vågar inte gissa.

Livsmedelsverket gav inga exakta svar men denna länk tar upp vilka mängder gluten som är tillåtet i glutenfria produkter:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12526
Kan ju vara bra att veta ifall du får svar från tillverkaren.

Maja
2006-11-12, 11:58
Du får kontakta tillverkaren. De blir säkert själva intresserade av frågan och hjälper.

Helt omöjligt att veta ifall det är majsstärkelse, potatisstärkelse eller vetestärkelse i råvaran till maltodextrinet. Nästa fråga är ifall proteinerna finns kvar när maltodextrinet är färdigt. Jag vågar inte gissa.

Livsmedelsverket gav inga exakta svar men denna länk tar upp vilka mängder gluten som är tillåtet i glutenfria produkter:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12526
Kan ju vara bra att veta ifall du får svar från tillverkaren.

Ok, får göra så.
Och kommer jag inte fram där så är det ju bara till att köpa ngt annat preprat, de flesta är ju faktiskt utan allergener... lustigt att jag skulle få tag på den MED det jag inte tål liksom. Speciellt eftersom jag redan sprungit på två apotek för att försöka få tag på en speciell produkt som tjejen på sjukvårdsupplysningen tipsade mig om, men som nu var utgånget tydligen..
Så när jag väl kom till hälsokosten och bad om det bästa, så fick jag då denna, och med min tur så blev det ändå knas då antagligen. Bara och ge sig ut igen med andra ord, och veta vad man ska begära såklart.
Tack för all hjälp, verkligen!:bow: