Visa fullständig version : Vad springer ni i?
Kaboffastar
2006-11-09, 21:18
...för kläder.
Speciellt intressant är väl vad ni klär i när det är dags för löprundan såhär mitt i denna stundande vintertid.
Jag är nybörjare, eller har i alla fall tänkt att bli.
Har ingen lust att lägga mer än kanske 1300 på skor 3-400 på bysser och 6-700 på någon form av jacka.( underställ går på en femhundring, långkalsingar och nån typ av "tröja" har jag förstått ) Jag vet inte ens vad som "behövs" egentligen.
Vart handla på internet?
Vart handla live?
Antagligen får jag väl styra om budgeten en aning allt eftersom tråden fortlöper men, ordet är ert.
( Tråden bör kanske ligga någon annan stans, jak vet inte. )
...för kläder.
Speciellt intressant är väl vad ni klär i när det är dags för löprundan såhär mitt i denna stundande vintertid.
Jag är nybörjare, eller har i alla fall tänkt att bli.
Har ingen lust att lägga mer än kanske 1300 på skor 3-400 på bysser och 6-700 på någon form av jacka.( underställ går på en femhundring, långkalsingar och nån typ av "tröja" har jag förstått ) Jag vet inte ens vad som "behövs" egentligen.
Vart handla på internet?
Vart handla live?
Antagligen får jag väl styra om budgeten en aning allt eftersom tråden fortlöper men, ordet är ert.
( Tråden bör kanske ligga någon annan stans, jak vet inte. )
När jag sprang när d va kallt(skåne) så hade jag långkallingar under vindskyddsbyxor bara.. Liknande undertröja som långkallingar och en t-shirt + långarmad tröja. Vantar, mössa. Ett par fotbollsstrumpor och ett par vanliga över. Sen vart d klart =) Fast jag hade gärna haft en "rånarluva" också.. Kan bli kallt om kinder o så
Kaboffastar
2006-11-09, 21:24
Hmm okej.
Har läst en del om att kläderna helst ska "andas" så de håller sig torra...nåt i den stilen hur viktigt är det? Jag lär svettas som en gris.
- Tights, givetvis snygga och dyra. Gärna Nike
- En Bjørn Dæhlie när det är lite kallare, annars någon sorts teknisk tröja
- Asics Kayano X
- Strumpor i något slags högteknologiskt material
- Haglöfs högteknologiska kalsonger, gärna y-front, men boxer funkar också
Av kläderna värdesätter jag tightsen mest. Har man väl vant sig vid dem är det omöjligt att byta.
Hmm okej.
Har läst en del om att kläderna helst ska "andas" så de håller sig torra...nåt i den stilen hur viktigt är det? Jag lär svettas som en gris.
Hmm. D jag skrev e vad jag har konditionsträning i, i mitten av januari o frammåt. Visst blir kläderna lite blöta, men d får man ta tycker jag =) Hellre varm o blöt än kall o torr.
Det är väldigt viktigt att kläderna andas. Klä dig enligt lager-på-lager principen. Du behöver skor, lägg åtminstone 800 på dem så att de har bra kvalitet, ett underställ i microfiber, jacka och byxor som skyddar mot vind och även släpper igenom fukten (kan rekommendera ett märke som heter Newline, väldigt bra och prisvärt), mössa som även den är i microfiber och ett par bra vantar så är det bara att springa sen!
Skulle tro att tro att det hela går på ca 2000 om du jämför priser och handlar där det är billigast..
Lycka till!
Kaboffastar
2006-11-09, 21:33
- Tights, givetvis snygga och dyra. Gärna Nike
- En Bjørn Dæhlie när det är lite kallare, annars någon sorts teknisk tröja
- Asics Kayano X
- Strumpor i något slags högteknologiskt material
- Haglöfs högteknologiska kalsonger, gärna y-front, men boxer funkar också
Av kläderna värdesätter jag tightsen mest. Har man väl vant sig vid dem är det omöjligt att byta.
Jag hänger allvarligt talat inte med på om du försöker göra dig lustig eller om du är seriös, efter att ha sett bilden på dig i värsta-bild-tråden så är det svårtippat som fan.
Jag skiter för övrigt i vad grejerna har för märke, bara de fungerar bra med tanke på att ja är n00b. Tänkte göra rätt från början för en gångs skull.
För övrigt får ni gärna vara seriösa och nån mod får gärna flytta tråden om den ligger olämpligt - tack. :)
Kaboffastar
2006-11-09, 21:36
Det är väldigt viktigt att kläderna andas. Klä dig enligt lager-på-lager principen. Du behöver skor, lägg åtminstone 800 på dem så att de har bra kvalitet, ett underställ i microfiber, jacka och byxor som skyddar mot vind och även släpper igenom fukten (kan rekommendera ett märke som heter Newline, väldigt bra och prisvärt), mössa som även den är i microfiber och ett par bra vantar så är det bara att springa sen!
Skulle tro att tro att det hela går på ca 2000 om du jämför priser och handlar där det är billigast..
Lycka till!
Är de här helt ute i det blå... eller?
http://www.loplabbet.se/system/search/product.asp?id=429
samt bysser:
http://www.loplabbet.se/system/search/product.asp?id=437
Står inget om microfiber dock =P
BigForre
2006-11-09, 21:40
-R90
-HH underställ
-Asics Kayano XI
-En snabb mössa med lila toffs
En tråd som jag startade om det här ämnet inför hösten... (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78874&highlight=h%F6strusk)
Buckethead
2006-11-09, 21:41
Långkalsonger, polotröja för att skydda halsen, vanlig t-shirt över polotröjan. Sen vindbyxor och vanlig tröja över det. Joggingskor modell dyra plus handskar och mössa. För mig funkar det även när det var -22(kollade inte tempen förrän efter rundan) och jag var ute och sprang. Känns lite kyligt i början men när man fått upp värmen så är det inga problem. Mina rundor brukar f.ö. ta runt 40-50 minuter.
Har nog köpt det mesta på Team Sportia då den butiken är närmast och jag har rabatt där.
Njabbesh
2006-11-09, 21:42
Tights räcker för att hålla benen varma, sedan en t-shirt med linne över och en tracktop-jacka/träningsoverall som håller värme bra över det.
Skorna är mindre viktiga om du fixar att ha rätt löpteknik. Själva skulle jag investera i ett par för ~800 på vintern. På sommarn kan du springa barfota
Din budget för löparkläder känns lite överdriven. Om du inte bor norr om Borlänge så tror jag det räcker med underställ, t-tröja, tjocktröja, vindtäta byxor och kanske en tygjacka. No need for dem haj-täck fings!!
Underställ och löparställ el. Björn Dählie, mössa och Nikeskor. Ingen bomull.
Kaboffastar
2006-11-09, 21:52
-R90
-HH underställ
-Asics Kayano XI
-En snabb mössa med lila toffs
En tråd som jag startade om det här ämnet inför hösten... (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78874&highlight=h%F6strusk)
Matnyttig tråd. Tackar :)
Ingen som har nån comment på dessa plagg? dyrt? bra? skräp? onödigt? osv
http://www.loplabbet.se/system/search/product.asp?id=429
http://www.loplabbet.se/system/search/product.asp?id=437
Vad gäller min budget så... har jag noll koll :D
Alla andra - Inklusive Kolo som fenomen i sig :bow:
Pretender
2006-11-09, 21:52
Craft underställ, vindbyxor, t-shirt, munktröja eller lätt fleecejacka/windbreaker. Dojjor: icebugs (kan typ springa på isrink med dessa) eller adidas adistar control.
Blir det för kallt kör jag löpband, mes som man är. *whistle*
Pretender
flenders
2006-11-09, 21:53
Har ett rullband här hemma så under vintern springer jag i kalsonger och lätta skor. Nice, ey?
Kaboffastar
2006-11-09, 21:54
Kan tillägga att skor har jag redan blivit rekomenderad ett par av de på löplappet.. via telefon dock men de verkar vettigt.
asics 1110 eller snäppet dyrare.
Kan tillägga att skor har jag redan blivit rekomenderad ett par av de på löplappet.. via telefon dock men de verkar vettigt.
asics 1110 eller snäppet dyrare.
Du måste prova dem på plats och springa på löpband, annars tar jag dig i örat.
Kaboffastar
2006-11-09, 21:58
Du måste prova dem på plats och springa på löpband, annars tar jag dig i örat.
22 mil till närmsta löplabb.. försöker få in det i planeringen dock... bensin är dyrt nu för tiden!
Fan ja vet vad pronera är och de är mina fötter.. om fossingen är mer pronerad än 12 grader.. DET har ja däremot inte en blek om... *popcorn*
Jag hänger allvarligt talat inte med på om du försöker göra dig lustig eller om du är seriös, efter att ha sett bilden på dig i värsta-bild-tråden så är det svårtippat som fan.
Jag skiter för övrigt i vad grejerna har för märke, bara de fungerar bra med tanke på att ja är n00b. Tänkte göra rätt från början för en gångs skull.
För övrigt får ni gärna vara seriösa och nån mod får gärna flytta tråden om den ligger olämpligt - tack. :)
Jag skämtar aldrig om tights.
De grejer jag listade är bra, och tillfredställer den fåfänga jag utvecklat på senare tid. Märket på skorna behöver du kanske inte se så noga på då passform här är prio ett. Däremot kan du ta till dig klädtipsen. Vettiga kalsonger är underskattat vid längre löpning. Det är lite kul att man kan ha ytterkläder i NASA-material men springa omkring i bomullskalsonger.
shadowfire
2006-11-09, 22:19
Sommartid: shorts och bar överkropp eller shorts + fotbollstshirt. Fotbollsstrumpor (till över vaderna) o löparskor nertill.
Vintertid: shorts och långärmad tröja, fotbollsstrumpor o löparskor nertill.
Jag skämtar aldrig om tights.
De grejer jag listade är bra, och tillfredställer den fåfänga jag utvecklat på senare tid. Märket på skorna behöver du kanske inte se så noga på då passform här är prio ett. Däremot kan du ta till dig klädtipsen. Vettiga kalsonger är underskattat vid längre löpning. Det är lite kul att man kan ha ytterkläder i NASA-material men springa omkring i bomullskalsonger.
Haha. Med tanke på berättelsen om din cykling har jag förstått att du ser din konditionsträning som en ren materialsport. Nu vill jag förresten veta vad en Björn Dählie är. Är det en uppblåsbar variant av Norges stolthet?
Jag brukar ha på mig:
Skor (Just nu Asics)
Löparstrumpor (här ska det vara högteknologiskt)
Underställ (Craft eller Everest)
Newline löparhandskar om det blir för kallt (sällan om det är varmare än -5)
Mössa (ibland)
R90 löparställ
Viktigast av allt på vintern: Reflexväst. Det är snyggt och förbannat sexigt.
På hösten/våren blir det allt utom underställ och handskar/mössa. På sommaren så lite som möjligt (linne och shorts) oavsett väder.
Haha. Med tanke på berättelsen om din cykling har jag förstått att du ser din konditionsträning som en ren materialsport. Nu vill jag förresten veta vad en Björn Dählie är. Är det en uppblåsbar variant av Norges stolthet?
[...]
Viktigast av allt på vintern: Reflexväst. Det är snyggt och förbannat sexigt.
På hösten/våren blir det allt utom underställ och handskar/mössa. På sommaren så lite som möjligt (linne och shorts) oavsett väder.
Argh! Hur kunde jag glömma? Reflexväst, eller så många reflexband att man ser ut som en Zebra. Även om det kanske är att frångå min fåfängeprincip så är det bättre att vara ganska snygg och överlevaän ett jättesnyggt lik. Eller... hmmm, nåja, okej. Vi säger så.
Förövrigt ser jag inte min konditionsträning som en materialsport. Däremot så ser jag ingen anledning att inte hålla stilen när man tränar.
BD är ett märke på skidkläder som också fungerar utmärkt vid löpning.
springa?? om du vet att du ska nånstans så börja lite tidigare så kan du gå istället, då slipper du bli så andfådd.*screwy*
Argh! Hur kunde jag glömma? Reflexväst, eller så många reflexband att man ser ut som en Zebra. Även om det kanske är att frångå min fåfängeprincip så är det bättre att vara ganska snygg och överlevaän ett jättesnyggt lik. Eller... hmmm, nåja, okej. Vi säger så.
Förövrigt ser jag inte min konditionsträning som en materialsport. Däremot så ser jag ingen anledning att inte hålla stilen när man tränar.
BD är ett märke på skidkläder som också fungerar utmärkt vid löpning.
Jag har låtit mitt säkerhetstänkande vinna över min fåfänga när det gäller reflexvästen. Du har dock en poäng i att avvägningen mellan att se bra ut eller slippa bli påkörd är svår.
Klart att konditionsträning är en materialsport. Det är därför jag inte har råd att börja med cykel. Verkar finnas alldeles för många dyra men nödvändiga saker.
Muaytudd
2006-11-10, 12:29
Craft underställ, vindbyxor, t-shirt, munktröja eller lätt fleecejacka/windbreaker. Dojjor: icebugs (kan typ springa på isrink med dessa) eller adidas adistar control.
Blir det för kallt kör jag löpband, mes som man är. *whistle*
Pretender
Har också ett par Icebug-skor. Hur sköna som helst. Man förvandlas till en bergsget plus att de är vattentäta. Hur skönt som helst när man springer på traktorvägar i Skåneland.
MVH
C
Pellefant
2006-11-10, 12:36
Artikel i ämnet: "Så klarar du träningen i kyla"
http://www4.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=26669
"Ett vanligt fel många gör är att klä sig för mycket vid utomhusträning eftersom vi utgår från den kroppstemperatur vi har i viloläge."
Får tipsa om en bra butik som öppnade i våras:
http://www.runnersstore.se
På vintern bör du använda lager på lager principen, luften mellan varje lager kläder isolerar något.
Personligen springer jag i underställ tröja med en t-shirt över. Och över det en craft vindjacka. Undertill kör jag med löpartights med vanliga träningsoveralbyxor över, och längre strumpor(dubbla). Eftersom jag inte springer om det är under -15 (blir jobbigt rör lungorna imho). Självklar har man mössa handskar i början, men dom brukar åka av efter någon kilometer.
Viktigaste är att köpa bra skor och testa ut dom på löpband innan du slår till, fixar personalen inte så du får provspringa är det bara att gå till nästa sportbutik .)
Näst viktigast är vindjacka som också är vatten avvisande, då finns det ingen ursäkt om det är lite dåligt väder och småregnar.
Ett tidtagarur är ett tips, spring på tid inte på sträckan i km.
Ha det gott.
Tights, underställströja och gore-tex vindjacka kör jag med, fungerar i alla väder och temperaturer.
Tights är dock som redan sagts det absolut vettigaste plagget du kan ha på dig när du springer.
Kaboffastar
2006-11-10, 15:44
Tights... jag känner mig inte ens värdig att bära tights, bör man inte orka springa mer än 15 min i sträck om man ska hålla på med tights? Folk kommer ju få förutsatta meningar om en.
Behöver desutom mer baksida lår för tights.
haha nej om man skulle ta å vara lite seriös, tror att jag har den fullt naturliga tights-spärren, i alla fall for now. Kan mycket väl tänka mig att springa i sådana men först om.. ett halvår eller dyligt :em:
grabben i skogen
2006-11-10, 15:44
Sommartid: shorts och bar överkropp eller shorts + fotbollstshirt. Fotbollsstrumpor (till över vaderna) o löparskor nertill.
Vintertid: shorts och långärmad tröja, fotbollsstrumpor o löparskor nertill.
åh nej. fotbollsstrumpor... finns det något fulare?
Hur är det egentligen att springa i tights, sugen på att införskaffa ett par men tanken på att möta ett par snygga tjejer i spåret i tights får mig att tveka.
Får bilder av borats badkläder i huvet.
Kaboffastar
2006-11-10, 17:03
Hur är det egentligen att springa i tights, sugen på att införskaffa ett par men tanken på att möta ett par snygga tjejer i spåret i tights får mig att tveka.
Läs den här tråden samt den andra tråden som finns nämnd i den här tråden så får du nog svar på frågan :).... tråden
Muaytudd
2006-11-10, 18:09
Men vafan.
Skit i va andra tycker.
Tights är väldigt skönt när man är ute och löptränar.
Eller tänk så här; Om du nu vill impa på tjejer. Är det de tjejer som inte kan förstå träning och tights som du vill impa på, eller är det tjejer som inte har sådana värderingar? *flex*
/chrille
shadowfire
2006-11-10, 18:13
åh nej. fotbollsstrumpor... finns det något fulare?
springer väl inte i kläder för att det ska vara snyggt heller? *screwy*
fotbollsstrumpor känner jag mig hemma i efter 11 år som mittfältare.
brukar ha vanliga typ vindbyxor..och långkalsonger under om det e kallt typ..sen en fleecetröja o en mössa + vantar.
inte lika flashigt som tajts dock, men såg nån mig springa i tajts var det nog bara att säga upp sig från jobbet o flytta med kanske känns det som.
Det är skönt tycker jag
men jag är inte så noga som skaparn. Jag har tajts och en t-shirt, löparstrumpor och bra skor.
KAllare årstider så kan jag ha ett par vindbyxor eller liknande och en undertröja och sen en annan tröja över.
Jag tycker det är snyggt med tajts på killar men paketet får inte hålla på och slänga omkring utan det bör hållas på plats.
Bronkitkorv
2006-11-10, 21:31
Men gå istället till exempelvis team sportia och prata med dom som jobbar där, det gjorde jag och fick bra hjälp tyckte jag. Jag köpte ett ställ för 500 spänn sen ska man ju ha underställ och sånt.
Finns inget skönare att springa i än tajts! Snyggast OCH skönast! Varför tvekar ni?;)
machine gun
2006-11-10, 22:28
Jag springer i:
Överkropp:
- sport-BH
- underställ (everest el craft)
- nån slags skidpolo (everest)
- vindjacka (newline)
- keps el mössa
- vantar
Underkropp:
- trosor
- underställ
- TIGHTS!
- strumpor
- skor (mizuno) samma som sommartid, men drömmer om ett par Ice bugs...
Skippar underställ om det är över nollan, iaf på benen. Ibland kör jag med bara underställströja, ibland bara skidpolo under vindjackan. Mössa och vantar om det är minusgrader, annars keps och ofta inga vantar. Kollar termometern innan jag sticker ut. Har ingen reflexväst ännu, men det är reflexer på både vindjacka och tightsen.
Någon som har tips på bra löparmössa/löparvantar btw? Och kanske löparstrumpor modell varmare? Tårna blir kalla i mina välventilerade lättviktare till sommarlöpskor.
Någon som har tips på bra löparmössa/löparvantar btw? Och kanske löparstrumpor modell varmare? Tårna blir kalla i mina välventilerade lättviktare till sommarlöpskor.
Jag ska köpa ett på handskar idag, som ska användas till cykling och löpning i vinter. Tror att skidhandskar blir ett vettigt val. T.ex
http://www.stadium.se/content.asp?viewstate=LIST&mode=products&ProductID=297326&maingroup=38&subgroup=3807&brands=CRAFT
Tycker man det är pinsamt med tights kan man köpa ett par tunna löparshorts i funktionsmaterial och ha över. Finns många som gör så.
Fixa ett par tunna yllestrumpor från tex naturkompaniet, kör dubbla lager om det behövs(eller köp typen med inner och ytter strumpa i ylle). Handskar kör jag med billiga fleece, kommer behöva tvättas ofta.
Mössan är det bara att ta av och på under löprundan beroende på hur varm man är. Brukar sluta med att jag springer utan både mössa och handskar efter 30min, även om det är nedåt -10, jag kan inte springa i långkallingar överhuvudtaget. Men det är bara att testa sig fram.
Men det är bäst att ligga på gränsen till att frysa lite innan passet tycker jag, blir varmt ganska snabbt. Alt värm upp ordentligt innan.
Mina 2 öre.
Jag ska köpa ett på handskar idag, som ska användas till cykling och löpning i vinter. Tror att skidhandskar blir ett vettigt val. T.ex
http://www.stadium.se/content.asp?viewstate=LIST&mode=products&ProductID=297326&maingroup=38&subgroup=3807&brands=CRAFT
Spring i - ja, cykla i - bestämt nej. Alldeles för tunna och kalla. Du anar inte vad man kan frysa efter att krampaktigt ha klämt på styret i några timmar när vägarna är ojämna.
Pearl Izumi (http://evaldsmtb.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=10552&cat=711) är fina
http://evaldsmtb.jetshop.se/pub_images/original/Pearlizumi_AmFIBLobster_Glove_3561.jpg
Assos (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=552&artnr=ASSOS227-Lr&limit=000&extra=000&avd=4&varumarke=000&btg=0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=)
Shimano (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=552&artnr=SHKL05002-LGr&limit=000&extra=000&avd=4&varumarke=000&btg=0&visa=31-34&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=)
Spring i - ja, cykla i - bestämt nej. Alldeles för tunna och kalla. Du anar inte vad man kan frysa efter att krampaktigt ha klämt på styret i några timmar när vägarna är ojämna.
Pearl Izumi (http://evaldsmtb.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=10552&cat=711) är fina
http://evaldsmtb.jetshop.se/pub_images/original/Pearlizumi_AmFIBLobster_Glove_3561.jpg
Assos (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=552&artnr=ASSOS227-Lr&limit=000&extra=000&avd=4&varumarke=000&btg=0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=)
Shimano (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=552&artnr=SHKL05002-LGr&limit=000&extra=000&avd=4&varumarke=000&btg=0&visa=31-34&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=)
Fast jag cyklar aldrig mer än en timme i sträck ;)
Efter att ha vant sig vid att inte känna sig hemst pinsam i tights så är det givet! På sommaren korta, på vintern långa! Löparstrupmor som andas är också skönt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.