Visa fullständig version : Krånglig mage
ribby_girl
2006-11-09, 18:29
Jag undrar om ni vet något som ger krånglig, bubblig, gasig, laxerande mage.
Jag har alltid haft lite problem med magen men har jag bara unvikit ren mjölk och choklad så har de funkat bra, till och från, just nu är en väldigt från period, de började i lördags då jag drack en del och åt nästan ingeting under dagen.
På söndagen åt jag heller inget men då trodde jag det berodde på baksmällan, men nu har det hållt på hela veckan.
Till frukost äter jag mackor + fil med havregryn, (fiber i form av linfrön, sesamfrön, bovete), russin och banan i.
Under dagen äter jag två-tre frukter, på lunchen äter jag oftast grovmackor (axas lila påse tror de heter harmoni eller nåt sånt) med skinka, ost och/eller skinkost på.Jag äter en del grönsaker, ett par tre tomater, en gurka, ett salladshuvud, ett kg morötter brukar gå åt per vecka.
Nu undrar jag om jag äter väldigt konstigt eller om de bara är min mage de är fel på.
Ska försöka ändra lite på min kost nu när jag börjar träna men har inte börjat ännu så tänkte ja kör på de vanliga mat schemat en vecka till
vad tror ni finns det något som jag igentligen bör utesluta.
LunaSpice
2006-11-09, 20:09
Buksmärta? Diarré? Uppsväld? Allmänpåverkan?
Prova dra i dig något med bifilus, det brukar fungera bra för mig. Det kan vara din tarmflora som är i obalans och behöver hjälp.
Jag hade liknande problem ett tag, det enda som fungerade långsiktigt för mig var att börja använda låg laktos mjölk och mejeriprodukter.
Annars äter jag liknande kost, förutom att jag äter havregrynsgröt till frukost.
ribby_girl
2006-11-10, 08:42
Ska ja ändra filen till typ baktofilus eller vad den nu heter, hehe, lite dyrare men absolut värt pengarna.
Buksmärtor får jag ibland oftast på natten, diarre har jag också haft till och från i veckan. Uppsväld mage tycker jag att jag har hela tiden, även när magen inte krånglar.
Vad är det som är laktos ?
Vart kan man hitta något med bifilus ?
Kan man verkligen få för mycket fiber ?
Mejeriprodukter är de typ smör och sånt då eller vad är de mer ?
Ulf A Big
2006-11-10, 08:58
Jag tycker att du ska dra ned på kolhydraterna och se till att du inte får för mycket fibrer i form av skal utan att du försöker äta mer vattenlösliga fibrer istället set är sådant som finns i sallader,frukt och grönsaker. Det är ett ganska vanligt problem med gaser och klibbig avföring och ofta är det just kolhydraterna som spökar. Kolhydrater har en viss förmåga att jäsa i tarmen.
Vad är det som är laktos ? Mjölksocker, en kolhydrat.
Vart kan man hitta något med bifilus ? Vanliga affärer, ex Ica.
Kan man verkligen få för mycket fiber ? Ja.
Mejeriprodukter är de typ smör och sånt då eller vad är de mer? Mjölkprodukt=mejeriprodukt
ribby_girl
2006-11-10, 17:52
Oki så vad är kolhydrater av det jag äter, ska ja äta mer mjölkprodukter typ smör, ost, mjölk, fil med actobifulus eller vad de nu heter, typ a fil eller nåt sånt
Äter en hel del frukt 2-3 per dag och en sallad när jag kommer hem räcker det eller ska jag äta mer färska fibrer.
Oki så vad är kolhydrater av det jag äter, ska ja äta mer mjölkprodukter typ smör, ost, mjölk, fil med actobifulus eller vad de nu heter, typ a fil eller nåt sånt
Äter en hel del frukt 2-3 per dag och en sallad när jag kommer hem räcker det eller ska jag äta mer färska fibrer.
laktos i mängder är inget att eftersträva. Du fick någon rekomendation att äta mer acidofilus, en bakteriekultur (?) som är lugnar ner magen.
2-3 frukter låter som en rimlig mängd, jag antar att du äter sallad också.
Det kan ju vara så att du är laktosintolerant, du säger själv att det blir bättre när du utesluter ren mjölk osv.
Jag tycker att du ska dra ned på kolhydraterna och se till att du inte får för mycket fibrer i form av skal utan att du försöker äta mer vattenlösliga fibrer istället set är sådant som finns i sallader,frukt och grönsaker. Det är ett ganska vanligt problem med gaser och klibbig avföring och ofta är det just kolhydraterna som spökar. Kolhydrater har en viss förmåga att jäsa i tarmen.
Hur då ?
Brukar vara de lösliga kostfibrerna som jäses/fermenteras.
jag brukade ha samma grejer förut (5-6 år sen), ett stort tips är att käka "riktig" mat... Massa mackor och grejer är jätteskoj, men magen mår bättre av att variera lite med varm mat och stadigare måltider.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.