Visa fullständig version : Databaser
Någon som är bra på databaser och som vill ha lite PM av mig? *whistle*
Det är ganska grundläggande grejer jag har frågor på (tror jag).
Otålig?
du får ge det lite mer än 30 minuter ..
Vad är det för databaser och vilken sorts frågor? Är det om SQL-satser eller hur man sätter upp en DB?
Nej, det är mer grundläggande designfrågor. Behöver se över mina E-R diagram och göra FDs över domänen och så, men jag fattar inte mycket hur FDs funkar :( Det är alltså en lab i databaskursen. Jag är helt grön :(
Piranha: sorry, ville bumpa lite hehe
Dumleman
2006-11-08, 23:05
Jag fattar inte ens vad FD står för.
Jag är usel på design :P
Jag kan bara installera skiten, sköta det får andra göra så jag är nog inte rätt person att lägga mig i tyvärr.
Functional Dependencies. Jag har ju en bok och har läst kapitlet två gånger, men det sitter inte riktigt så jag kan klara av uppgiften. Tanken var väl kanske om det var något enkelt och jag bara är trög så någon kan förklara det i enkla termer hur ma nska göra.
The_RobRoy
2006-11-08, 23:19
Har läst 5p Databaser ½ år sen, fick en 3a, är ingen kung på det direkt
är det TDA357 du läser?!
Gissar att du ska ta fram alla fd's från ditt er-diagram, få ut "closure", och det är det som är skumt?
är det TDA357 du läser?!
Gissar att du ska ta fram alla fd's från ditt er-diagram, få ut "closure", och det är det som är skumt?
Ja.
Nä, ska ju inte använda mitt diagram för att få FDs, det är väl exakt det man inte ska göra om jag förstått det rätt. Snarare använda mig av FDs för att jämföra med mitt diagram. Vet inte om skumt är rätt ord, jag har ju lekt lite med det, men spontant känns det inte som jag gör rätt bara. Det blev för lätt om vi säger så.
Ja.
Nä, ska ju inte använda mitt diagram för att få FDs, det är väl exakt det man inte ska göra om jag förstått det rätt. Snarare använda mig av FDs för att jämföra med mitt diagram. Vet inte om skumt är rätt ord, jag har ju lekt lite med det, men spontant känns det inte som jag gör rätt bara. Det blev för lätt om vi säger så.
Ja, alltså jag tror jag har gjort ungefär samma labb, fick också ett väldigt enkelt svar, man vill ju hitta massor av typen:
a -> b
b -> c
så då a -> c
men har man modellerat någorlunda bra från början så finns det inte så många sådana, om några alls. Så det kan vara helt rätt som du har redan ;)
Ja, alltså jag tror jag har gjort ungefär samma labb, fick också ett väldigt enkelt svar, man vill ju hitta massor av typen:
a -> b
b -> c
så då a -> c
men har man modellerat någorlunda bra från början så finns det inte så många sådana, om några alls. Så det kan vara helt rätt som du har redan ;)
Jo, dom lata djävlarna har väl samma labb i en 200 år innan någon orkar göra en ny lab så sannolikheten är ganska stor :)
Jag är med på a -> c. Hmm. Får fråga lite imorgon på föreläsningen, jag kanske ändå fattat det ganska bra. E-R diagrammet är väl rätt hyffsat, har redan haft en handledare smo i princip fått oss ändra en hel del till "rätt" lösning och den blev ju ändå hyfsad enkel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.