Visa fullständig version : Tips på val av bil...?
Då åker jag på att köpa mig en bil så småningom. Jag behöver alla tips jag kan få. Det står i princip mellan Volvo, Saab och BMW.
De jag kollat är Volvo S60 2.4 170 och 2.4T, Saab 9-32.0T, BMW 320 och 328
Jag har innan haft både Volvo och BMW. Haft en BMW 525a och en 540iA. Helvetes drag i den sistnämnda men bensinkostnaden var löjlig.
EN 328 E46 är kanske lite väl vanligMen hur de är i Försäkring är väl en annan femma.
Sen till volvon. Gillar S60 skarpt, S40N är lite väl dyr för min del. Volvo är "tryggt", förbannat bra körkänsla(inte minst pga stolarna), relativt förmånlig att äga(försäkringar, rabatter, mycket reservdelar, HÖGT andrahandsvärde).
Saab 9-3 vet jag mindre om. Jag gillar designen, men hatar inredningen och panelen i Saab.
Några tips som kan få mig in på rätt väg?
Det jag tittar efter är:
Icke import(pga försäkring och värdeminskning, inget fel på import för övrigt)
Bil kring 100-120k
Mil kring 10-13k
Ni som har Saab, vad tycker ni?
Min far har en Volvo S60. De är verkligen skitsmå. Är man normalväxt så är det inte alltför bekvämt att sitta i baksätet.
Min far har en Volvo S60. De är verkligen skitsmå. Är man normalväxt så är det inte alltför bekvämt att sitta i baksätet.
Det spelar ingen roll, jag tänkte nämligen sitta bakom ratten ;)
Om du skjutsar tjejer kan det ju vara bra om dom kan röra benen efter att ha åkt med dig. :)
Jag kör själv 9-3 2.0t ss och är helnöjd. Men gillar du inte iinredningen och panelen i den så tycker jag inte att du skall köpa den, det är trots allt där bakom man sitter.
S60 är en skön bil att köra, 2.4t är den du skall ha isåfall. Den vanliga 2.4 är en trött sak och 2.4t tar inte mer bensin (om man kör den normalt).
Det låter som om du vill ha en S60, och det är minsann inte ett dåligt val.
Jag stog själv i valet mellan S60 och 9-3 när jag bytte bil förra året.
Vi hade saab som körskolebil (vet ej modell och nummer osv, det var fan ett par år sen+att jag inte bryr mig/har koll på sånt) men det var en vanlig sån ni vet och den var helt sprillans ny.
Den var iallafall jättebekväm att köra, lättkörd och trevlig. Smidig och många smarta funktioner. Jag var inte helt positivt inställd till den innan, men det tog jag helt klart tillbaka. Jag har bara kört volvo ett par gånger, men tycker de är alldeles för stora och klumpiga. Skulle välja sabb vilken dag som helst.
BMW har jag aldrig kört.
Har du råd så skulle jag investera i en bmw 330! De kostar iofs lite mer men väl värt pengarna!
540iA hade nog varit mitt val, men det hade du ju redan testat. 328 E46 är ett ypperligt val, coupén står väl i princip i de pengarna... ingen bil som sticker ut jättemkt precis men bakhjulsdrift, lagom drag i motor med underbart ljud, chassi som harmoniserar, bra förarmiljö osv. En kul bil att köra helt enkelt som trots allt rymmer lite mer än en tandborste på semestern. E46 är inte precis ovanliga, men ett smakfullt val.. så länge du inte stylar dvs
Volvo S60-S80 bra bruksbilar med bra drag i turbomodellerna, dock inte sportiga om du frågar mig. Ungefär samma med SAAB.. gillar man att trimma billigt så visst. Säkra köregenskaper, bra familjebil, bra att köra brädor i osv
Vi hade saab som körskolebil (vet ej modell och nummer osv, det var fan ett par år sen+att jag inte bryr mig/har koll på sånt) men det var en vanlig sån ni vet och den var helt sprillans ny.
:laugh:
ett utmärkt exempel på när brudar försöker beskriva en bil
"sån vanlig ni vet... sprillans ny"
det spelar ingen roll om man kommer och hämtar dem i en fiat eller ferrari, allt dem ser är en röd bil... *screwy*
för det priset du är ute efter kan man väl få 00-02 bilar
så det finns inga värda exempel direkt
saab är ju väldans trevlig annars, kanske en Saab 93 2,0T eller nåt?
eller t o m 1,8t? den har ju 150 hk, räcker gott och väl imho
:det spelar ingen roll om man kommer och hämtar dem i en fiat eller ferrari, allt dem ser är en röd bil... *screwy*
Ändå finns det singelkillar som inte har röda bilar. :nono:
Sen till volvon. Gillar S60 skarpt, S40N är lite väl dyr för min del. Volvo är "tryggt", förbannat bra körkänsla(inte minst pga stolarna), relativt förmånlig att äga(försäkringar, rabatter, mycket reservdelar, HÖGT andrahandsvärde).
För att inte tala om vad en vinge monterad på en Volvo kan göra för din sexappeal.
Var igår och kollade på Volvo och Saab. Blev glatt överraskad av Saab 9-3, den var inte lika tråkig som jag förväntade mig. Det blir att testa en .18T och en 2.0T i nästa vecka.
Btw, någon som kör 9-5 från 99-01? Hur är dessa(om man skulle få för sig att skaffa en äldre).
För att inte tala om vad en vinge monterad på en Volvo kan göra för din sexappeal.
:laugh:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.