Logga in

Visa fullständig version : Chilipeppar & Ämnesomsättning

Marulk
2006-11-08, 19:14
Yo.
Har hört att Chilipeppar ökar ämnesomsättningen. Är det någon som vet nåt mer om det?
Jag äter nämligen det typ till all mat, inklusive frukostmackan, så det skulle vara kul att veta......

King Grub
2006-11-08, 19:21
Ja, det stämmer. All stark föda har en termogen effekt och ökar energiförbrukningen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16580033&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

I den här studien blev energiomsättningen förhöjd med upp till 20% direkt efter intag, och upprätthölls signifikant i 30 minuter efter intaget:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=14649970&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Marulk
2006-11-08, 19:29
Tack Grub för snabbt svar!
20% á 30min......Det är ju inressant. Kanske skulle ta en tesked habanerosås varje halvtimme då :)

Jag slutade snusa för typ 3 månader sen och det medförde några extra kilo tyvärr. Skulle gärna bli av med dom. Hur mycket går ämnesomsättningen ner i snitt när man slutar snusa? Kanke går att kompensera med en massa chili :)

Gpajpen
2006-11-08, 19:39
Tack Grub för snabbt svar!
20% á 30min......Det är ju inressant. Kanske skulle ta en tesked habanerosås varje halvtimme då :)

Jag slutade snusa för typ 3 månader sen och det medförde några extra kilo tyvärr. Skulle gärna bli av med dom. Hur mycket går ämnesomsättningen ner i snitt när man slutar snusa? Kanke går att kompensera med en massa chili :)
sänks ämnesomsättningen när man slutar snusa? :confused:

dr ozz
2006-11-08, 20:07
Ämnesomsättningen påverkas inte, abstinensen gör att man äter mer av annat!

Ozz

King Grub
2006-11-08, 20:19
sänks ämnesomsättningen när man slutar snusa? :confused:

Ja, nikotin har både en termogen effekt och en anorektisk effekt. Ämnesomsättningen påverkas av nikotinbruk och sjunker när man slutar.

Zakath
2006-11-08, 20:21
Ja, nikotin har både en termogen effekt och en anorektisk effekt. Ämnesomsättningen påverkas av nikotinbruk och sjunker när man slutar.

Vad menas med en anorektisk effekt? Att man tappar aptiten?

Apos78
2006-11-08, 20:25

Hur stor är den effekten? Är det märkbart eller är det så att en stor del av den vikt man lägger på sig efter att ha slutat kommer av att man helt enkelt äter mer. Finns väl studier som visar att rökare rent generellt äter mindre än icke-rökare?

King Grub
2006-11-08, 20:30
Hur stor är den effekten? Är det märkbart eller är det så att en stor del av den vikt man lägger på sig efter att ha slutat kommer av att man helt enkelt äter mer. Finns väl studier som visar att rökare rent generellt äter mindre än icke-rökare?

Nicotine replacement therapy limits weight gain after smoking cessation. This finding is partly attributable to the thermogenic effect of nicotine, which may be enhanced by caffeine.

The thermogenic responses (increases over the response to placebo) were 3.7%, 4.9%, 7.9%, 6.3%, 8.5%, and 9.8%, respectively, for the gums containing 1/0, 2/0, 1/50, 2/50, 1/100, and 2/100 mg nicotine/mg caffeine (P < 0.05 for all). Adding caffeine to 1 and 2 mg nicotine significantly enhanced the thermogenic response, but changing the caffeine dose (from 50 to 100 mg) did not change the thermogenic effect. None of the combinations changed the respiratory quotient compared with placebo, which indicates that glucose and fat oxidation rates were increased to a similar extent. Side effects occurred only with 2 mg nicotine.

One milligram of nicotine has a pronounced thermogenic effect, which can be increased by {approx}100% by adding 100 mg caffeine. Increasing the nicotine dose to 2 mg does not increase the thermogenic effect but produces side effects in most subjects. Caffeine may be useful in preventing weight gain after smoking cessation if its thermogenic effect can be used to enhance nicotine’s effect on long-term energy balance.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 77, No. 6, 1442-1447, June 2003

dr ozz
2006-11-08, 20:46
Grub har alltid en studie i rockärmen;-)

Apos78
2006-11-08, 20:46
Tackar!

Axel2
2006-11-08, 21:23
Om man tar och äter något starkt innan man tränar ökar ens förbränning då :S? Eller är jag helt ute och cyklar:)?

Marulk
2006-11-08, 21:55
Jo, ens förbränning ökar väl oavsett vad man gör?