Visa fullständig version : Polishögskola
Jag är sugen att söka in till polis högskolan nästa år. Hur viktigt är det att man har bra betyg?
Eller kan ni ge mig tips på vad man ska vara bra på för att ha störst chans att kunna komma in?
Jag är sugen att söka in till polis högskolan nästa år. Hur viktigt är det att man har bra betyg?
Eller kan ni ge mig tips på vad man ska vara bra på för att ha störst chans att kunna komma in?
uppfyll betygskraven,
klara svenska testet
klara fysproven.
klara psyk och polissamtalen
och ha tur
manko: polishögskolan
Angel: svenskatestet
Ja, när det gäller utbildningar får man vara petig.
uppfyll betygskraven,
klara svenska testet Har dom betygen som behövs
klara fysproven.Tror jag klarar fysproven som står på hemsidan
klara psyk och polissamtalenVet jag ej :D
och ha tur
:)
Sök och testa så blir du en erfarenhet rikare
Allt finns på http://www.polisen.se/inter/nodeid=8165&pageversion=1.html
Är dock jääääävligt svårt att bli polis.
Tips på att förbättra dina chanser att bli antagen: Var kvinna eller invandrare, gärna båda.
hehe förlåt ;)
Tips på att förbättra dina chanser att bli antagen: Var kvinna eller invandrare, gärna båda.
Läst det som står på sidan där. tänkte om det fanns något som förbättrar en chanser. men det svarade du redan på :)
Läst det som står på sidan där. tänkte om det fanns något som förbättrar en chanser. men det svarade du redan på :)
=)
Ska jag vara seriös så förbättrar det givetvis dina chanser att ha mvg i svenska a/b, samhälle a och historia a. Att du är jävligt bra byggd, stor, stark och har en kondition som en 5 miljoners travhäst med en jävulsk koordination. Men lite skokräm och kjol underlättar det hela avsevärt.
WheyProtein
2006-11-08, 18:56
Diskriminering!!!
Vad är poängen med att vilja ha kvinnor i poliskåren?
Kan väl inte vara lyckat att ha kvinnor ute på nätterna iaf, då de är fysiskt underlägsna män.
kvotering kvotering o åter kvotering..
men givetvis är det bara att söka o hålla tummarna!
Diskriminering!!!
Kan väl inte vara lyckat att ha kvinnor ute på nätterna iaf, då de är fysiskt underlägsna män.
Håller med.
Invandrare vill dom iaf ha för att få en mångkulturell kår, så om man stöter på ett invandrargäng så skall invandraren bli mer respekterad av "gänget". Och liknande situationer.
Du bör nog helst vara minst 24-25 också.
Och ha arbetslivserfarenhet innan du söker.
Vara självsäker och stark (psykiskt).
Diskriminering!!!
Inte jag som bestämmer reglerna kompis :)
Meningen med att kvinnor har förtur är att det ska vara jämnställt och inte bara män i kåren.
"Vår önskan är också att fler kvinnor söker till Polisyrket."
http://www.polisen.se/inter/nodeid=5980&pageversion=1.html
Håller med.
Invandrare vill dom iaf ha för att få en mångkulturell kår, så om man stöter på ett invandrargäng så skall invandraren bli mer respekterad av "gänget". Och liknande situationer.
Är väl nått med att kvinnliga poliser ofta har en mer lugnande effekt på "buset" än vad en manlig dito har.
EDIT: Har en polare som är 22, helsvensk man som just kom in på sitt första försök. Så det finns hopp även för folk som inte blir inkvoterade.
Du bör nog helst vara minst 24-25 också.
Och ha arbetslivserfarenhet innan du söker.
Vara självsäker och stark (psykiskt).
Kan dock komma in ändå, känner en som kom in som 21 åring, men det är jääävligt ovanligt. Medelåldern på de som kommer in är 26 och i medel har varje person som kommer in sökt 6 ggr(!!!!!!), vilket är aningen extremt då ansökningen tar typ 9månader. Jag är själv inställd på att behöva söka i minst 3 år, både vår och höst. Så troligen har man utbildat sig till något annat innan man kommer in :)
shadowfire
2006-11-08, 19:18
Du kan ju börja med att stava polishögskola i ett ord och inte särskriva det, så kanske dina chanser att bli antagen ökar en aning. :thumbup:
Sorry, kunde bara inte låta bli.
Du kan ju börja med att stava polishögskola i ett ord och inte särskriva det, så kanske dina chanser att bli antagen ökar en aning. :thumbup:
Sorry, kunde bara inte låta bli.
Redan nämnt lille vän, eller ska vi alla skriva det en gång var för säkerhets skull?
Diskriminering!!!
Att vara polis handlar inte bara om att vara fysisk stark om du nu fått för dig det.
Att vara polis handlar inte bara om att vara fysisk stark om du nu fått för dig det.
Klart det inte gör men det är ett baskrav för att kunna bli polis. Sen blir man dock lite fundersam på endel sparrispoliser hur fan dom kom in(vem låg dom med? och vem ska jag ligga med?)
Handcuff
2006-11-08, 19:28
Satsa på examen inom något vettigt innan. Annars lotto utan akademisk bakgrund med 12 sökande till varje plats :)
shadowfire
2006-11-08, 19:32
Redan nämnt lille vän, eller ska vi alla skriva det en gång var för säkerhets skull?
vah!?.. jag kollade ju runt i tråden för att se om någon hann före, ffs.
Såg det inte, å andra sidan skadar det inte att upprepas.
WheyProtein
2006-11-08, 19:36
Inte jag som bestämmer reglerna kompis :)
Hehe, nädå jag vet, vill själv bli polis det är ju som det är :/
Angel: Nog bör en polis vara stark, inte trafikpoliser kanske och inte de som utreder brott och sitter på kontor förstås, men när jag tänker polis så tänker jag att hålla ordning och reda = bra/ett måste att vara stark.
Såg btw ett klipp från Malmö då de arresterade en person, en poliskvinna var med där och hon blev nästan undanknuffad av brottslingen då hon försökte hålla fast denne, men en civil kom och hjälpte till.
Såg btw ett klipp från Malmö då de arresterade en person, en poliskvinna var med där och hon blev nästan undanknuffad av brottslingen då hon försökte hålla fast denne, men en civil kom och hjälpte till.
URL?
Klart det inte gör men det är ett baskrav för att kunna bli polis. Sen blir man dock lite fundersam på endel sparrispoliser hur fan dom kom in(vem låg dom med? och vem ska jag ligga med?)
Ja och alla kvinnor som har kommit in har klarat dom baskraven. Lägg ner nu
Jag har absolut inte sagt något annat och jag syftade inte på kvinnor i mitt tidigare inlägg om sparrispoliser. Du behöver inte känna att jag ser ner på kvinnliga poliser för det gör jag verkligen inte, har dom lyckats blivit polis så har gått samma hårda väg som alla andra poliser förutom att dom har haft det lättare att komma in på utbildningen.
Jag skulle påstå utländsk homosexuell kvinna ;)
klara svenska testet Har dom betygen som behövs
Men det betyder väl inte att du kommer att klara proven?
*mini* <----Använde jag den rätt nu!?!?! JelP!
Jodå, men det är ju åter igen fjanteri med kvoteringstrams
Finns garanterat många bakgrunder som internt anses som merriterande och andra som inte är det. Självfallet håller rekryterarna tyst om detta.
Självfallet håller rekryterarna tyst om detta.
Som till exempel den kvotering som nämnts x antal gånger i denna tråden.
Jodå, men det är ju åter igen fjanteri med kvoteringstrams
Poliskåren ska spegla samhället, alltså båda könen. Dessutom finns det saker innom yrket som bara kvinnliga poliser ska göra.
Dessutom finns det saker innom yrket som bara kvinnliga poliser ska göra.
Så du menar att män inte får göra det? i så fall, vad är det för saker?
Så du menar att män inte får göra det? i så fall, vad är det för saker?
ja ex kroppsvisitering av kvinnor
ja ex kroppsvisitering av kvinnor
Får kvinnliga poliser visitera män? Min gissning är : Ja.
Stackars er pojkar här på forumet som verkar så rädda för starka kvinnor att ni måste skylla på kvotering för att inte känna er underlägsna i jämförelse. Det räcker med att kolla runt lite här på Kolo för att förstå att det finns tjejer som är betydligt starkare än de flesta killar. Och med tanke på hur många sökande det är till polishögskolan så hittar rekryterarna garanterat tillräckligt många bra tjejer utan att behöva bry sig om kvotering. Kroppsstorlek är inte allt.
WheyProtein
2006-11-08, 21:19
URL?
Har den inte.. men jag tror faktiskt det var på detta forum det postades.
Får kvinnliga poliser visitera män? Min gissning är : Ja.
Det handlar om intigritet och människovärde
Det finns ett ganska stort hat mot kvoteringssystemet bland kadetter och sökanden eftersom det inte brukar uppskattas att falla på att någon annan kommer in "bara för sakens skull".
Nog att det ska finnas gott om kvinnliga poliser, men det är ju begränsat med arbetsuppgifter som kan delegeras. Känns lite surt att brädas av någon som klarar 50% av dina arbetsuppgifter.
I vilket fall som helst så behövs det mycket fler poliser - både män och kvinnor.
grabben i skogen
2006-11-08, 21:42
varför skulle man behöva vara ngt slags biff för att bli polis. man har ju både pistol, batong och pepparspray
Det handlar om intigritet och människovärde
Och det gäller inte män? :)
Stackars er pojkar här på forumet som verkar så rädda för starka kvinnor att ni måste skylla på kvotering för att inte känna er underlägsna i jämförelse. Det räcker med att kolla runt lite här på Kolo för att förstå att det finns tjejer som är betydligt starkare än de flesta killar. Och med tanke på hur många sökande det är till polishögskolan så hittar rekryterarna garanterat tillräckligt många bra tjejer utan att behöva bry sig om kvotering. Kroppsstorlek är inte allt.
Fattar inte riktigt vad du menar. Är vi alltså rädda för att kvinnor ska bli poliser eller för att kvinnor är starkare än oss? Jag är en vek liten skit och jag vet det och jag varken skäms eller känner mig hotad av någon kvinna - oavsett om kvinnan tar mer i bänk än mig.
Om polisstyrkan fick in tillräckligt många poliser skulle dom inte behöva kvotera, men så tänker bara jag.
Nej det gäller att alla människor ska kunna bestämma om dom vill att en man eller kvinna skall ta på deras kropp
Tigerkotten
2006-11-08, 21:53
Om det är så många som vill in, kanske man borde höja kraven isåfall? Visst det handlar inte ENBART om att vara stark osv. Men i vissa delar av polisyrket så borde de gå till de som är mest lämpade för det. O inte bara ta in kvinnor eller whatever bara för kvotera. En man är för det mesta starkare,snabbare än en kvinna. Så handlar det om att vara ute på gatan osv, så borde det gå till de som kan klara sig själv bättre.
grabben i skogen
2006-11-08, 21:57
Om det är så många som vill in, kanske man borde höja kraven isåfall? Visst det handlar inte ENBART om att vara stark osv. Men i vissa delar av polisyrket så borde de gå till de som är mest lämpade för det. O inte bara ta in kvinnor eller whatever bara för kvotera. En man är för det mesta starkare,snabbare än en kvinna. Så handlar det om att vara ute på gatan osv, så borde det gå till de som kan klara sig själv bättre.
men läste du ens mitt inlägg? vem behöver muskler om man har vapen?
Fan va trött jag blir på sånt här....
grabben i skogen
2006-11-08, 22:02
kvinnor ska veta hut och inte klampa in på dessa machoyrken! marsch tillbaka till spisen!
Fan va trött jag blir på sånt här....
Sanningen är hård, men rättvis.
Självklart har kvinnorna som blivit poliser klarat testerna. Men det är absolut inte samma tester som männen gör och de jämnställs absolut inte med männen när rekryteringarna börjar.
Den enda kvinnliga polis som jag känner närmare placerade sig någonstans i mitten resultatmässigt fysiskt, på listan över de manliga sökande som kom in det året.
Sanningen är hård, men rättvis.
Självklart har kvinnorna som blivit poliser klarat testerna. Men det är absolut inte samma tester som männen gör och de jämnställs absolut inte med männen när rekryteringarna börjar.
Vad e det då, 1min längre tid på sig att springa?
Jag känner en kvinnlig polis, hon är i min ålder, kom in på första försöket och skulle kicka ass med rätt många killar här inne.
Men det är absolut inte samma tester som männen gör och de jämnställs absolut inte med männen när rekryteringarna börjar.
Intressant. Berätta mer!
men läste du ens mitt inlägg? vem behöver muskler om man har vapen?
Har du sett en polis med draget vapen? Vapnet är för nödsituationer, när nöden kräver det. Det vore inte så jävla kul att bo i ett land där snuten drar pistol för att lösa alla konflikter. En polis måste vara kraftigt byggt för att kunna skingra slagsmål, hålla fast gärningsman osv...
kom in på första försöket och skulle kicka ass med rätt många killar här inne.
Vad har det med saken att göra?
Jag känner en skitstor kille som kan kicka ass med henne, är vi lika coola nu?
Vad e det då, 1min längre tid på sig att springa?
Jag känner en kvinnlig polis, hon är i min ålder, kom in på första försöket och skulle kicka ass med rätt många killar här inne.
Hon skulle säkert också få ganska mkt stryk ute i fältet. Det är lite tråkigare att ha en setback som kvinna än man.
Hör ni ofta om hur kvinnliga poliser misslyckas?
Hur ska man hantera de manliga poliser som med ålderns rätt alternativt pga osunt leverne får sämre kondition under sin anställning? Är den fysiska styrkan det enda som räknas för hur väl en polis kan utöva sitt yrke? Ska vi ha en åldersgräns uppåt för poliser?
Har du sett en polis med draget vapen? Vapnet är för nödsituationer, när nöden kräver det. Det vore inte så jävla kul att bo i ett land där snuten drar pistol för att lösa alla konflikter. En polis måste vara kraftigt byggt för att kunna skingra slagsmål, hålla fast gärningsman osv...
Vad har det med saken att göra?
Jag känner en skitstor kille som kan kicka ass med henne, är vi lika coola nu?
Tror du på allvar att man tar in tjejer som man inte anser vara lämpliga, bara för att snygga till jämställdhetsstatistik?
Dumleman
2006-11-09, 10:32
Hur ska man hantera de manliga poliser som med ålderns rätt alternativt pga osunt leverne får sämre kondition under sin anställning? Är den fysiska styrkan det enda som räknas för hur väl en polis kan utöva sitt yrke? Ska vi ha en åldersgräns uppåt för poliser?
Bravo jag håller helt med. De enda yrken som jag på rak hand kan komma på där den fysiska biten är a och o är brandman och officer.
Touché! :)
Dock återstår faktum att en karl på 100kg står upp bättre mot ruff jfr. kvinna på 60kg så uppenbarligen måste man skilja på arbetsuppgifterna.
Touché! :)
Dock återstår faktum att en karl på 100kg står upp bättre mot ruff jfr. kvinna på 60kg så uppenbarligen måste man skilja på arbetsuppgifterna.
En karl på 100 kg står upp bättre mot ruff jämfört med en karl på 60 kg också. Alla killar väger inte 100 kg och alla kvinnor väger inte 60.
Jo.. men kan man ens bli polis om man väger 60kg som man?
Kanske underlättar om alla motståndsmän ser poliskåren som en grupp där alla ska komplettera varadra. Alla(dom flesta, men det beror inte på kön) har någon unik egenskap som tillför en grupp mycket. Alla poliser måste ju inte jobba med gripanden och piketen.
Jo.. men kan man ens bli polis om man väger 60kg som man?
Yes.
Då kanske du borde gå och skämmas. Är mer rimligt att det heter Svensktestet och inget annat ;).
Wheyprotein: Rolig berättelse om att tjejer är mer undelägsna. Generellt sett är det säkert så, men slår vad om att tjejen min bryter ner dig.
WheyProtein
2006-11-09, 11:39
Wheyprotein: Rolig berättelse om att tjejer är mer undelägsna. Generellt sett är det säkert så, men slår vad om att tjejen min bryter ner dig.
Vad tar hon i bänk då? Vad väger hon?
Den dagen du fyller 16 och får börja gymma och kan använda annat än bänkpress i styrkemoment kanske jag berättar.
Tror du på allvar att man tar in tjejer som man inte anser vara lämpliga, bara för att snygga till jämställdhetsstatistik?
Nej verkligen inte och det är inte något jag skrivit. Men man väljer hellre en likvärdig kvinna istället för att välja en man just för att hon är kvinna. Jag skulle skämmas om jag blev tillsatt en poistion eller dylikt tack vare att jag har en penis. "YES! Jag föddes med rätt kön."
Sedan när blev ett osunt leverne bundet till vilket kön man tillhör? Att man är stor och stark ser jag som ett baskrav för att kunna vara polis. Jag har svårt att tänka mig att poliser med opassande kroppkonstution får fortsätta med uppgifter som kräver en annan kropp än den personen har, det vore onekligen korkat.
grabben i skogen
2006-11-09, 13:27
bänkpressresultatet har föga betydelse när det kommer till brottningsmatch. Det vet jag av erfarenhet.
bänkpressresultatet har föga betydelse när det kommer till brottningsmatch. Det vet jag av erfarenhet.
Du har alltså brottats med _Larre_s flickvän?:naughty:
Sedan när blev ett osunt leverne bundet till vilket kön man tillhör? Att man är stor och stark ser jag som ett baskrav för att kunna vara polis. Jag har svårt att tänka mig att poliser med opassande kroppkonstution får fortsätta med uppgifter som kräver en annan kropp än den personen har, det vore onekligen korkat.
Hyfsat säker på att polisen anställer de som de anser gör jobbet bra. Att välja kvinnor före män i vissa fall trots likvärdiga resultat behöver inte vara negativt. Kön är en egenskap alla andra och i vissa fall i jobbet är det fördel att vara kvinna och i andra man.
WheyProtein
2006-11-09, 15:30
Den dagen du fyller 16 och får börja gymma och kan använda annat än bänkpress i styrkemoment kanske jag berättar.
Intelligent svar... vadå kanske berättar? Nu berättar du! Du är ju så säker på din sak.
Jag är 20, väger 85 kg på 184 cm. Har bara maxat i bänkpress (100kg) Knäböj gör jag runt 5 repetitioner på 90 kg, marklyft ca 5 reps på 100 kg.
Inget jag skryter med men jag är väldigt säker på att varken din tjej eller 99% av kvinnorna på denna jord kan "bryta ner mej".
Tycker det är konstigt att du kan slå vad om att hon kan bryta ner mej när du inte har en aning om hur liten och svag jag är. *screwy*
hehe jag brottade ner folk redan som "liten" som säkerligen tar mer i bänk än 70% här inne.
Förövrigt vet jag många tjejer som säkert inte är starkare än dig men som skulle brotta ner dig endå.
Styrkan är inte det avgörande.
Intelligent svar... vadå kanske berättar? Nu berättar du! Du är ju så säker på din sak.
Jag är 20, väger 85 kg på 184 cm. Har bara maxat i bänkpress (100kg) Knäböj gör jag runt 5 repetitioner på 90 kg, marklyft ca 5 reps på 100 kg.
Inget jag skryter med men jag är väldigt säker på att varken din tjej eller 99% av kvinnorna på denna jord kan "bryta ner mej".
Tycker det är konstigt att du kan slå vad om att hon kan bryta ner mej när du inte har en aning om hur liten och svag jag är. *screwy*
Du talar inte emot dig själv menar du? Du tycker det är konstigt att jag kan slå vad om att min tjej kan bryta ner dig. Men du säger ändå att 99% av jordens kvinnor inte kan, påstår du att känner 100% av jordens kvinnor?
Hur som, styrkan är inte det som avgör som många andra sagt. Så vad hon tar är inte särskilt relevant.
Nej det gäller att alla människor ska kunna bestämma om dom vill att en man eller kvinna skall ta på deras kropp
Snälla ska bara kvinnor få visitera kvinnor? Jag har blivit viserterad av kvinnor flera gånger inför fotbollsmatcher och liknande. Visitation utförs för att öka säkerheten, så ser inga problem med det.
grabben i skogen
2006-11-09, 16:17
jag trodde du var 14-15, men det är klart 20 ja det är ungefär samma sak.
Förnekelse är iaf en smidig försvarsmekanism eller hur?
Du verkar inte så liten, men ganska svag. Jag hoppas du inte ska bli snut.
:laugh:
grabben i skogen
2006-11-09, 16:34
det är ju lätt att tro att bara för man är ett muskelberg eller stark som en oxe så kan man sänka vem som helst.ja det går säkert bra ända tills man möter någon som kan sina saker.
haha, OWNED! :bow:
det är ju lätt att tro att bara för man är ett muskelberg eller stark som en oxe så kan man sänka vem som helst.ja det går säkert bra ända tills man möter någon som kan sina saker.
Eller, som du tidigare påtalat, det finns vapen med i bilden. Det är nog ganska sällan det delas ut rallasvingar inom kåren. Det är nog inte helt ovanligt att kriminella är beväpnade på ett eller annat sätt.
grabben i skogen
2006-11-09, 16:37
Eller, som du tidigare påtalat, det finns vapen med i bilden. Det är nog ganska sällan det delas ut rallasvingar inom kåren. Det är nog inte helt ovanligt att kriminella är beväpnade på ett eller annat sätt.
Eftersom jag har vänner som är snutar så vet jag att pepparsprej används mycket oftare än vad iaf jag trodde. bara för man säger vapen behöver man inte använda pistol.
tigerofsweden
2006-11-09, 16:50
Usch vad trångsynta många verkar :Virro Och argumenten håller ju väldigt hög klass *whistle*
Hur många här vet egentligen med säkerhet vad polisyrket innebär rent praktiskt?
grabben i skogen
2006-11-09, 16:51
ingen förutom han som var snut. Men de flesta härinne verkar ändå "veta" allt.
tigerofsweden
2006-11-09, 16:53
ingen förutom han som var snut. Men de flesta härinne verkar ändå "veta" allt.
Japp, det är trots allt kolo där Sveriges mest allmänbildade folk håller till :)
Whistler
2006-11-09, 17:05
Ska man söka in så är det första man ska ha något som kallas tålamod. Få som kommer in före femte ansökningen. Själv är jag på min femte nu och har inte ens kallats till fystest, trots att jag statistiskt sett knäcker 80% av de som söker in på samtliga mätbara tester. Nämnas bör att jag också har de meriterande 20p beteendevetenskap.
De vill se arbetslivserfarenhet och tålamod/envishet när man söker. Allt annat räcker det med godkänt på.
DenSisteMohikanen
2006-11-09, 18:15
hur nogranna är dem igentligen på syn och färgblindhet?
Jag har bra syn men kanske inte perfekt. Jag är också lätt grön färgblind.
Detta ska vell endå inte krossa ens drömmar om polisyrket hoppas ja....
hur nogranna är dem igentligen på syn och färgblindhet?
Jag har bra syn men kanske inte perfekt. Jag är också lätt grön färgblind.
Detta ska vell endå inte krossa ens drömmar om polisyrket hoppas ja....
DET STÅR PÅ HEMSIDAN, ANNARS KAN DU GÅ PÅ DERAS REKRYTERINGSMÖTEN SÅ BERÄTTAR DOM ALLT
Ska man söka in så är det första man ska ha något som kallas tålamod. Få som kommer in före femte ansökningen. Själv är jag på min femte nu och har inte ens kallats till fystest, trots att jag statistiskt sett knäcker 80% av de som söker in på samtliga mätbara tester. Nämnas bör att jag också har de meriterande 20p beteendevetenskap.
De vill se arbetslivserfarenhet och tålamod/envishet när man söker. Allt annat räcker det med godkänt på.
Blir du inte ens kallas på fysen på 5gånger kanske du ska tänka över lite vad du sagt och gjort på samtalet där emellan?? Alla ja känner som sökt har kommit till fysen iallfall? så de lät tråkigt ju
DenSisteMohikanen
2006-11-10, 00:01
DET STÅR PÅ HEMSIDAN, ANNARS KAN DU GÅ PÅ DERAS REKRYTERINGSMÖTEN SÅ BERÄTTAR DOM ALLT
SkrikarN , VrålarN , storbokstavsskrivarN!!!!!
tvungen o lägga mig i hehe...
Jag e tjej... o väger 63... har sökt till polisutbildningen iår.... och OM jag skulle gå hela vägen o klara samtliga intagningsprov så tänker jag söka vidare in till rytteriet som man numera kan göra direkt..... då kommer jag alltså tillsammans me hästen väga 600+63kg.... o alltså va både snabbare, starkare och större än de flesta busar jag iallafall har sett.... ;)*flex*
WheyProtein
2006-11-10, 18:12
Jag vet att mina resultat inte gör mej något märkvärdigt stark.. men svag...? Menar du det eller är du bare bitter? Trodde jag var lite över medel iaf. :/
fian: Ja, lär du hästen att sparkas på kommando så blir det alla tiders :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.