handdator

Visa fullständig version : Grönt te

knazcandy
2006-11-08, 16:46
Jag älskar alla former av te, påste, lösviktste, svart, vitt, grönt och rött te. Nu har jag luskat fram att grönt te är tydligen väldigt nyttigt och skyddar bland annat mot hudcancer och ökar värmeproduktionen i kroppen med 4 %.
Nämnde detta för min kostrådgivare och han sa att grönt te kombinerat med koffein är tydligen ett bra sätt att öka ämnesomsättningen.

Någon som kan mera om grönt te´s effekter och nyttigheter. Någon som använder sig utav tipset grönt te komb med koffein?

William
2006-11-08, 17:23
Någon som kan mera om grönt te´s effekter och nyttigheter. Någon som använder sig utav tipset grönt te komb med koffein?

Det verksamma ämnet i grönt te som ger en ökad ämnesomsättning är epigallocatechin gallat (EGCG). EGCG fungerar dock inte på egen hand utan måste kombineras med koffein för att det ska ge effekt. Om effekten ska uppnås via te som dryck måste troligtvis flera liter om dagen intas.

Fairings LEAN är annars ett bra tillskott med höga doser EGCG och koffein.

Exhale_
2006-11-08, 17:27
Jag älskar alla former av te, påste, lösviktste, svart, vitt, grönt och rött te. Nu har jag luskat fram att grönt te är tydligen väldigt nyttigt och skyddar bland annat mot hudcancer och ökar värmeproduktionen i kroppen med 4 %.
Nämnde detta för min kostrådgivare och han sa att grönt te kombinerat med koffein är tydligen ett bra sätt att öka ämnesomsättningen.

Te är som sagt både gott och nyttigt, men till nackdelarna hör att det kan ge upphov till missfärgning på tänderna (som kaffe bland annat gör)

knazcandy
2006-11-08, 17:31
Alltså jag dricker säkert 2-3 jumbokoppar med te varje dag. Älskar te med en liten skvätt mjölk i - ämnesomsättningesraket eller inte - missfärgningar. Jag kan nog inte sluta med det.

Är lite nyfiken på det där andra nyttiga grönt te kan medföra! Undrar om det finns någon forskning om just grönt te´s positiva effekter?

Baxster
2006-11-08, 20:00
Jag köpte ett grönt te i turkiet för 2veckor sen i lösvikt, det är massa långsmala blad som ja själv kokar, tyckte att grön te var så värdelöst i sverige, men det är något skummt, för det är inte alls beskt som det ja köper i hälsokost affären i tepåsar, dessutom sa den gammle mannen i te affärena att den rensar tarmar och mage,, och de ni,, de gör de garanterat, man går på toa hela tiden. ja undrar ifall det var samma grön te ja fick med mig som det gröna som finns på marknaden i sverige.

-squat-
2006-11-08, 20:08
Jag har legat på dubbla den dos som har använts i studier i ett års tid och jag märkte ingen ökad fettförbränning. Dock har har ju Grönt té hälsomässiga fördelar som förmodligen betalar sig på sikt likt omega-3.

sailaways
2006-11-08, 20:22
Det finns väldigt mycket antioxidanter i te i överlag. Grönt te innehåller mest, har jag för mig.

Cerberus
2006-11-08, 20:54
Jag har legat på dubbla den dos som har använts i studier i ett års tid och jag märkte ingen ökad fettförbränning. Dock har har ju Grönt té hälsomässiga fördelar som förmodligen betalar sig på sikt likt omega-3.

det handlar om några ynka procent, det hjälper en att förbruka lite mer energi. Inte gå ner kilovis enbart för att man dricker grönt te.

knazcandy
2006-11-09, 08:38
Jag köpte ett grönt te i turkiet för 2veckor sen i lösvikt, det är massa långsmala blad som ja själv kokar, tyckte att grön te var så värdelöst i sverige, men det är något skummt, för det är inte alls beskt som det ja köper i hälsokost affären i tepåsar, dessutom sa den gammle mannen i te affärena att den rensar tarmar och mage,, och de ni,, de gör de garanterat, man går på toa hela tiden. ja undrar ifall det var samma grön te ja fick med mig som det gröna som finns på marknaden i sverige.

Hmm, det är alltså skillnad på grönt te och grönt te? Jag har lösviktste (grönt te) hemma just nu i olika smaker, men jag tycker däremot inte att det är speciellt beskt. Kanske för att jag dricker det med en skvätt mjölk i.

Cerberus
2006-11-09, 09:21
Hmm, det är alltså skillnad på grönt te och grönt te? Jag har lösviktste (grönt te) hemma just nu i olika smaker, men jag tycker däremot inte att det är speciellt beskt. Kanske för att jag dricker det med en skvätt mjölk i.

tror den lilla fettförbrännande effekten försvinner(du lägger ju till några kcal genom mjölken) när du lägger till mjölk.

knazcandy
2006-11-09, 09:32
tror den lilla fettförbrännande effekten försvinner(du lägger ju till några kcal genom mjölken) när du lägger till mjölk.

Attans, då får jag helt enkelt nöja mig med att det är gott *drool*

pragmatist
2006-11-09, 12:48
Jag tror att det är vitt té som är det mest hälsosamma ur antioxidant, fytosterol och bakterie- och virusbekämpande synvinkel. Ska vara bra för tänderna också. Dock innehåller vitt té mindre koffein är grönt eller svart té.

Cerberus
2006-11-09, 14:00
Jag tror att det är vitt té som är det mest hälsosamma ur antioxidant, fytosterol och bakterie- och virusbekämpande synvinkel. Ska vara bra för tänderna också. Dock innehåller vitt té mindre koffein är grönt eller svart té.

Men grönt är bara semi-optimalt då??

Har vitt te samma fettförbrännande effekt då?

pragmatist
2006-11-09, 15:54
Men grönt är bara semi-optimalt då??

Har vitt te samma fettförbrännande effekt då?

Ur anti-oxidantsynvinkel ska vitt té vara bättre. Om det har bättre fettförbrännande egenskaper är mer än jag känner till, men många termogena produkter innehåller extrakt från både vitt och grönt té. Eftersom vitt té är dyrare än grönt är det svårt att förstå varför tillverkarna skulle ha med vitt té om det inte hade någon funktion.

Eddie Vedder
2006-11-09, 16:26
Gå in i PubMed å sök på exempelvis "Green tea metabolism", "Green tea antioxidants", Green tea protective effetcts" lr nåt i den stilen så finns de asmånga forskningsstudier, jag har hittat många intressanta iaf. Finns mycke om kaffe oxå, så de verkar va på tapeten att forska om.

knazcandy
2006-11-09, 16:29
Gå in i PubMed å sök på exempelvis "Green tea metabolism", "Green tea antioxidants", Green tea protective effetcts" lr nåt i den stilen så finns de asmånga forskningsstudier, jag har hittat många intressanta iaf. Finns mycke om kaffe oxå, så de verkar va på tapeten att forska om.

Tackar, det ska jag kolla närmare på.

aliquis
2006-11-09, 17:19
Te är väl godkänt som läkemedel mot tusentals sjukdomar i japan eller hur det är ;D

Skitsamma, det är gott, billigt, piggar upp tillfälligt och nyttigt, så varför inte dricka det? =P

Vinter
2006-11-10, 00:34
Te är helt klart godare än att bara dricka vatten. Grönt te är visst inne nu, hittar massor av sorter i dom flesta butiker. Det brukade inte finnas någon sorts grönt te för bara 5-6 år sedan.

LarsK
2006-11-10, 01:41
Te är väl godkänt som läkemedel mot tusentals sjukdomar i japan eller hur det är ;D

Skitsamma, det är gott, billigt, piggar upp tillfälligt och nyttigt, så varför inte dricka det? =P
Nä, inte i Japan. Igen läkare säger till någon att de ska dricka te för att bota sjukdomar här. Japan är mer 'väst' än så.

I Kina kan jag tänka mig, de är mycket mer för naturmedicin där. Särskilt på landsbygden.