Visa fullständig version : Någon som testat deffa på 1kg/vecka eller mer?
Hur gick det, mycket muskelförlust? Hur tjocka var ni innan isåfall?
Jag hade tänkt köra en liten deff i januari&februari, men om jag ska ligga på 0.5kg/vecka hinner jag bara med 4kg. Känns inte som att det kommer ha nån jättestor betydelse. =/
henkebenke
2006-11-08, 16:21
Ja, det har jag. En gång gick jag ner från ungefär 73-76 till ett par kilo under sjuttio på en månad. Jag är 180 cm lång så jag var normalviktigt från början, men jag ville bli av med den lilla kulan jag hade på magen, och få tvättbräda.
Jag fick ingen stor muskelförlust, men jag märkte att jag blev svagare. Jag tog mindre och mindre i övningarna. Däremot blev jag bättre på chins utan vikt, eftersom det blev mindre att lyfta.
Som du kanske förstår av min vikt så hade jag inte så mycket muskler från början. Om man har mycket muskler från början så kanske förlusten blir större...
Vad sägs om 3kg på en dag vid en kroppsvikt av 68kg?
Det var i bastu inför tävling...
Krokodil
2006-11-08, 16:39
Det var i bastu inför tävling...Hopprep i bastun med dunjacka?
Been there, done that! :)
Edit: såg inte den vita texten...:em:
Den är fin! Men seriöst, är det möjligt att basta bort så mycket? Coolt isåfall!
Hopprep i bastun med dunjacka?
Edit: såg inte den vita texten...:em:
hahah har du gjort det? Inför boxning match eller vad?
Blev av med 3 kg under natten till idag (86-83), vätska.
Vikten skiftar nåt otroligt under bulk :D
Hopprep i bastun med dunjacka?
Vi höll på med allehanda lager av tröjor, ytterkläderkläder, bävernylon, tom skyddsdräkter innan vi fattade att det var bilruteskrapa alt ngn form av betalkort som var the shit för att få bort och ut svetten (ner vikten) snabbare. Skrapa bort svett så fort den kommer ut.. :)
Den är fin! Men seriöst, är det möjligt att basta bort så mycket? Coolt isåfall!
Jepp och alla var precis lika svaga på tävlingsdagen, därför var blev det också rättvist. :D
Krokodil
2006-11-08, 16:44
hahah har du gjort det? Inför boxning match eller vad?
Jag var lyftare en gång i forntiden...:cool:
Blev av med 3 kg under natten till idag (86-83), vätska.
Vikten skiftar nåt otroligt under bulk :D
Jag brukade inte bli så snbbtänkt vid sådanna tillfällen... :Virro
On topic: 1kg iform av diet? Lätt..Tom mer. Massvis med ggr. Helt deffad vid tillfällena redan och så klart massvis med muskelförlust eftersom jag "dietade" på bananer, knäckebröd och pasta. :)
Hm, nån som har varit lite mer seriös? *rolleyes*
Jag har kört nån VLC-diet på 1500 Kcal. Gick ner fort som fan i vikt. Men jag har ingen aning om jag tappade muskler. Blev iaf inte märkbart svagare. Gick ner drygt 4-5 kilo på 20 dagar, efter att vätskan hade "kommit tillbaka".
Jag har kört nån VLC-diet på 1500 Kcal. Gick ner fort som fan i vikt. Men jag har ingen aning om jag tappade muskler. Blev iaf inte märkbart svagare. Gick ner drygt 4-5 kilo på 20 dagar, efter att vätskan hade "kommit tillbaka".
Blev du märkbart ofetare då?
Hm, nån som har varit lite mer seriös? *rolleyes*
Det var jävligt seriöst när det begav sig kan jag berätta för dig.
Jag har tävlat 4 ggr i Svenska Mästerskapen i Judo med två 7:e platser som bästa resultat.
Dock var exemplet jag gav på vad man just ska undvika om man vill behålla sin muskelmassa.
Men för ett tag sedan lade du upp en tråd om att bygga så stora armar så snabbt som möjligt. Är det redan dags förr deff i Januari?
Det var jävligt seriöst när det begav sig kan jag berätta för dig.
Jag har tävlat 4 ggr i Svenska Mästerskapen i Judo med två 7:e platser som bästa resultat.
Dock var exemplet jag gav på vad man just ska undvika om man vill behålla sin muskelmassa.
Men för ett tag sedan lade du upp en tråd om att bygga så stora armar så snabbt som möjligt. Är det redan dags förr deff i Januari?
Jojo, jag menade inte att pissa på dina prestationer eller något, menar bara att någon som kanske har testat att deffa efter ett upplägg som innebär minimal muskelförlust, d.v.s, äta normalt.
Tyvärr så måste jag nog lägga in en liten deff på sisådär två månader, jo. :/
Börjar bli alldeles för fet. Tjejen kommer med kommentarer som att jag ser ut som jultomten eller en snögubbe vilket förmodligen är sant. :D
Armarna har dock vuxit lite iaf, och jag håller på o ökar här o där just nu, så det känns lite synd att gå in på diet. Men men. Den blir ju inte så långvarig iaf.
Jojo, jag menade inte att pissa på dina prestationer eller något, menar bara att någon som kanske har testat att deffa efter ett upplägg som innebär minimal muskelförlust, d.v.s, äta normalt.
Tyvärr så måste jag nog lägga in en liten deff på sisådär två månader, jo. :/
Börjar bli alldeles för fet. Tjejen kommer med kommentarer som att jag ser ut som jultomten eller en snögubbe vilket förmodligen är sant. :D
Armarna har dock vuxit lite iaf, och jag håller på o ökar här o där just nu, så det känns lite synd att gå in på diet. Men men. Den blir ju inte så långvarig iaf.
Inga problem :) Men det var så man "dietade" i min sport. Det fanns inget Kolozzeum eller Google... :/
Rekommenderar att du PM:ar med Jay-Z om VLC (Eller söker själv). Jag vet att han kan den metoden bra och har läst om den och det verkar vara den vettigaste kort-tids dieten som är på tapeten nu. :)
Hermanssson
2006-11-08, 20:06
Jag var lyftare en gång i forntiden...:cool:
Var det du eller du (Golge Jacobsson) som var det? ;)
Jag gick ner från 83kg till 74kg på 6-8 veckor under sommaren. Tror nog att vikten bestod mer av vatten än fett. Muskelförlusten var inte märkbar, men självklart ble jag lite mindre när fettet och vätska försvann.
Hur gick det, mycket muskelförlust? Hur tjocka var ni innan isåfall?
Jag hade tänkt köra en liten deff i januari&februari, men om jag ska ligga på 0.5kg/vecka hinner jag bara med 4kg. Känns inte som att det kommer ha nån jättestor betydelse. =/
Underskatta inte 4 kg fett! tänk dig själv hur mycket det är. Att gå ner 4kg på vågen kanske inte syns så mycket men att däremot tappa 4kg fett märks nog rätt bra! Om du inte har för mycket till att börja med vill säga.
Krokodil
2006-11-08, 23:19
Var det du eller du (Golge Jacobsson) som var det? ;)
Jag... och Golge, fast han körde mest disco!
Jag har kört en VLCD-diet (very low..) med energiintag på ca 600 kcal/dag under sex veckor och gick ned 15 kilo.
De påsarna (Naturdiet, Nutrilette, m.fl.) innehåller relativt mycket protein, kanske 80 gr/dag, och tillsammans med styrketräning tyckte jag att jag inte förlorade SÅ mycket muskler.. Fast visst blev jag svagare.
Jag har kört nått liknande Rhino's diet där.. åt 500 kcal/dag med dom där pulverpåsarna i 5 veckor.
Gick ner 15kg . Visst man tappade ju lite styrka och så men inte värre än att man kunde komma igen sen rätt lätt :).
Jag har kört en VLCD-diet (very low..) med energiintag på ca 600 kcal/dag under sex veckor och gick ned 15 kilo.
De påsarna (Naturdiet, Nutrilette, m.fl.) innehåller relativt mycket protein, kanske 80 gr/dag, och tillsammans med styrketräning tyckte jag att jag inte förlorade SÅ mycket muskler.. Fast visst blev jag svagare.
Jag har kört nått liknande Rhino's diet där.. åt 500 kcal/dag med dom där pulverpåsarna i 5 veckor.
Gick ner 15kg . Visst man tappade ju lite styrka och så men inte värre än att man kunde komma igen sen rätt lätt :).
Det som är intressant är eran utgångsvikt. En enormt tjock människa kan bränna enormt mycket fett utan att behöva slita på musklerna.
Det som är intressant är eran utgångsvikt.
Jag gick från cirka 100 till 85 (ca 190 cm).
Jag... och Golge, fast han körde mest disco!
Kan tänka mig att han körde disco :-)
Det var så han fick alla brudarna!
Jag siktade på att gå ned 1kg/vecka när jag dietade. Utslaget på hela den långa tiden blev det väl iof närmare 0.5Kg/vecka i snitt, fast då var det perioder då vikten stod helt stilla.
Hursomehelst, som tjockis var det inga problem. Eventuell muskelförlust är dock svårt att säga något om. Det enda jag märkte var mot slutet då jag mest blev mindre utan att för det bli märkbart mer "deffad". Som smalare funkade det alltså inte lika bra.
Nästa gång kommer jag inleda med ett underskott på -1000kcal första månaden och sen -500kcal. Siktar på 7-8kg som skall bort.
j_ahrman
2006-11-10, 22:29
Vid min viktnedgång jag påbörjade i maj i år så tappade jag 21 kilo på 23 veckor.
Jag tränade mycket under tiden, så jag behöll samma styrka iallafall, men säkert lite av vikten var muskler i vilket fall.
Dock så visade det ju sig att jag var tanig under fettet :) Så att "deffa" så hårt kanske inte var en bra ide, men då gjorde jag iallafall.
Jag har mer detaljer med kalorier, träning och bilder...
Jag höll ett tempo på 1,5 kilo/vecka i cirka 8 veckor, sedan lugnade jag mig till 1kg/vecka.. Slutsats, jag var fet innan. INget svårt tempo egentligen, om man bara hittar dom rätta rutinerna..
Ingen muskelförlust, i alla fall ej synbart. Tvärtom, bra mycket bättre definerade muskerl.
Underskatta inte 4 kg fett! tänk dig själv hur mycket det är. Att gå ner 4kg på vågen kanske inte syns så mycket men att däremot tappa 4kg fett märks nog rätt bra! Om du inte har för mycket till att börja med vill säga.
sant. om man skulle hålla i 4kg fett, och titta på den "enorma" högen, så blir snabbt varje kilo värdefullt :P
om man skulle hålla i 4kg fett, och titta på den "enorma" högen,
Hur stor volym är ett kilo fett?
Visst har jag det.. 17kg på 16 veckor under min första tävlingsdiet. Vägde 100kg när dieten inleddes och slutade på 83kg vid tävling.
Tappade väl en del muskler, men inte så mycket ändå. Körde stenhårt i veckorna med ätardagar på lördagar förutom sista 2-3 veckorna. Inledde dieten på 3200kcal och slutade på 1800kcal.
Morgonpromenader genom hela dieten och i slutet även kvällspromenader.. tröttsamt och inget jag rekommenderar.
Visst har jag det.. 17kg på 16 veckor under min första tävlingsdiet. Vägde 100kg när dieten inleddes och slutade på 83kg vid tävling.
Tappade väl en del muskler, men inte så mycket ändå. Körde stenhårt i veckorna med ätardagar på lördagar förutom sista 2-3 veckorna. Inledde dieten på 3200kcal och slutade på 1800kcal.
Morgonpromenader genom hela dieten och i slutet även kvällspromenader.. tröttsamt och inget jag rekommenderar.
Hur mycket åt du, återigen, på riktigt och inte de siffror du brukar skriva ner dvs hur mycket åt du per vecka inklusive ätardagen?
Hur stor volym är ett kilo fett?
"The density of subcutaneous and visceral fat of five human subjects is 900 kg/m(3) at 37 degrees C."
Acta Diabetol. 2003 Oct;40 Suppl 1:S242-5. Body fat in adult man: semicentenary of fat density and skinfolds.
Alltså väger 1liter fett 0.9kg(900g) vilket gör att 1kg fett borde ha volymen 1.1liter.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=41688
Hur mycket åt du, återigen, på riktigt och inte de siffror du brukar skriva ner dvs hur mycket åt du per vecka inklusive ätardagen?
Inledningsvis låg jag på 3200kcal, i slutet på dieten 1800kcal det var nog de sista 2-3 veckorna. Mina ätardagar var nog rätt varierande, relativt lugna inledningsvis av dieten. Det spårade dock ur mer och mer mot slutet av dieten. Låg enligt de få beräkningar jag gjorde på omkring 10.000-20.000kcal på en ätardag, oftast säkerligen kring 10-15.000kcal.
Gjorde en snabb beräkning i Excel:
v1. 32400
v2. 32400
v3. 31000
v4. 31000
v5. 33000
v6. 31600
v7. 31600
v8. 30200
v9. 32200
v10. 29400
v11. 29400
v12. 31200
v13. 32000
v14. 34000
v15. 19000
v16. 12600
v17. 12600
Så i snitt kring 30.000kcal per vecka förutom de sista 3 veckorna.
Viss skillnad på 4,3 Mkcal och 1,8 Mkcal per dag.
Viss skillnad på 4,3 Mkcal och 1,8 Mkcal per dag.
Sant. :D
Men återgien säger min egen erfarenhet att den överätning jag då gjorde på mina ätardagar inte medför att ALL energi används av kroppen. Jag må kanske ha fel, men ligger jag på 4300 per dag och tränar lika hårt går jag upp i vikt, vilket jag då inte gör när jag ligger mycket lägre 6 dagar med en ätardag.
Bör kanske tillägga att jag numera använder mig av mycket lugnare och beskedligare ätardagar, ligger på max 10.000 numera under diet.
Sant. :D
Men återgien säger min egen erfarenhet att den överätning jag då gjorde på mina ätardagar inte medför att ALL energi används av kroppen. Jag må kanske ha fel, men ligger jag på 4300 per dag och tränar lika hårt går jag upp i vikt, vilket jag då inte gör när jag ligger mycket lägre 6 dagar med en ätardag.
Bör kanske tillägga att jag numera använder mig av mycket lugnare och beskedligare ätardagar, ligger på max 10.000 numera under diet.
Jag tror det finns någon magisk siffra som man kommer fram till någon gång men det bör finnas en del energi som går ut som värme.
när jag gick ner som mest så vart jag långt över 1kg/veckan...men å andra sidan så var/är jag kraftigt överviktig så...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.