handdator

Visa fullständig version : Lära sig franska på 3 veckor?

egge
2006-11-08, 11:37
Ska till Frankrike om cirka 3 veckor *wohoo*

Problemet är att jag inte kan franska. Har aldrig läst det i skolan (fick inte fast jag ville*grr27* ) så mitt ordförråd består av: baguette, neuf, oui, merde, cest la vie... etc

Nu undrar jag hur jag snabbast kan lära mig språket. Har ni några tips på bra böcker jag kan köpa, program jag kan ladda ner, cd-skivor där man ska härma en röst, vadsomhelst egentligen?

Piranha
2006-11-08, 11:38

Problemet är att jag inte kan franska. Har aldrig läst det i skolan (fick inte fast jag ville*grr27* ) så mitt ordförråd består av: baguette, neuf, oui, merde, cest la vie... etc

Nu undrar jag hur jag snabbast kan lära mig språket. Har ni några tips på bra böcker jag kan köpa, program jag kan ladda ner, cd-skivor där man ska härma en röst, vadsomhelst egentligen?

Snacka engelska funkar alldeles utmärkt annars i frankrike.

Kurash
2006-11-08, 11:42
På mina 2 veckor i frankrike har jag lärt mig: Allez!, al gouche och Adroat. Gissar vilt på stavningen, men det är typ "skynda på för helvete", "höger" "vänster". Allt som behövs i skidbacken. Sen får man peka på menyerna på restaurangen. Men som sagt, de flesta fattar engelska och kan till viss mån uttrycka sig också.

egge
2006-11-08, 11:44

Nja, jag hade tänkt stanna en längre tid och förhoppningsvis jobba lite också. Tror det är lättare att få jobb om man har lite franska som grund. Sen vill jag ju lära mig ett nytt språk också, språk är kul.:)

olle lindblad
2006-11-08, 11:59
Det finns mycket på biblioteken att kolla upp. Böcker av varierande svårighetsgrader, hela kurspaket med böcker, band eller cd.
Ett tips kan vara att så snart du förstår lite av det grundläggande börjar du läsa någon bok som du behärskar väldigt bra på svenska. Sitt gärna med den svenska versionen bredvid för att kunna jämföra. Träna uttal mycket och ofta.

egge
2006-11-08, 12:19
Det finns mycket på biblioteken att kolla upp. Böcker av varierande svårighetsgrader, hela kurspaket med böcker, band eller cd.
Ett tips kan vara att så snart du förstår lite av det grundläggande börjar du läsa någon bok som du behärskar väldigt bra på svenska. Sitt gärna med den svenska versionen bredvid för att kunna jämföra. Träna uttal mycket och ofta.

Aaah, biblioteket hade jag helt glömt.

Tack:thumbup:

Sebbe_H
2006-11-08, 13:10
C´est combien le putain? Är väl det enda du bör kunna.

egge
2006-11-08, 13:13
C´est combien le putain? Är väl det enda du bör kunna.

Vilket betyder vad?:confused:

Sebbe_H
2006-11-08, 13:14
Vilket betyder vad?:confused:

Slå upp det :D

alt, vad kostar horan?

PowPow
2006-11-08, 13:18
Ska du stanna där ett tag så kan du ju alltid ta kurser där. Det ger sååå mycket mer än att läsa hemma. Eller gjorde för mig i alla fall. Fast det var inte franska.

Någon som vet vad "Sacre Blue" betyder? Är det ens spanska? Eller är det en ost? Låter lite som en ost.. Jag har fått för mig att det är en svordom på franska, fast ingen av mina "fransktalande" vänner visste vad det betydde.

egge
2006-11-08, 13:18
Slå upp det :D

alt, vad kostar horan?

Ptja, lite förolämpningar är väl aldrig fel att kunna.

Putain är alltså hora?

Sebbe_H
2006-11-08, 13:19
Ska du stanna där ett tag så kan du ju alltid ta kurser där. Det ger sååå mycket mer än att läsa hemma. Eller gjorde för mig i alla fall. Fast det var inte franska.

Någon som vet vad "Sacre Blue" betyder? Är det ens spanska? Eller är det en ost? Låter lite som en ost.. Jag har fått för mig att det är en svordom på franska, fast ingen av mina "fransktalande" vänner visste vad det betydde.

Sacre bleu betyder väl jävla skit eller liknande, på franska.

Egge, Jepp, lärde jag mig första lektionen i sexan :D haha

PowPow
2006-11-08, 13:21
Sacre bleu betyder väl jävla skit eller liknande, på franska.

Ja, det var självklart på franska jag menade *screwy*

egge
2006-11-08, 13:21

Tror inte det hålls så många kurser i en liten alpby, främst turister som åker dit ju.

"Sacre Bleu" har jag också hört, pappa brukade säga det ofta innan. Men jag har ingen aning om vad det betyder. Sebbe?

Edit: såg det nu...

PowPow
2006-11-08, 13:23
Tror inte det hålls så många kurser i en liten alpby, främst turister som åker dit ju.

"Sacre Bleu" har jag också hört, pappa brukade säga det ofta innan. Men jag har ingen aning om vad det betyder. Sebbe?

Edit: såg det nu...

Aha. Det är liten stad du ska till.
SKa du sässonga? DU klarar dig lätt utan franska då. Har träffat många som jobbat och sässongat i frankrike som inte kan ett ord franska. FAst det hade väl säkert varit roligt att lära sig ändå.

Pumpitup
2006-11-08, 13:23
puta är den spanska versionen av putain ;)

egge
2006-11-08, 13:36
Aha. Det är liten stad du ska till.
SKa du sässonga? DU klarar dig lätt utan franska då. Har träffat många som jobbat och sässongat i frankrike som inte kan ett ord franska. FAst det hade väl säkert varit roligt att lära sig ändå.

Säsong it is yeeeees:D

Nu är det ju en ganska lite by jag ska till så jag tror franskan är viktigare där än i de större byarna. I chammonix är väl svenskan nästan största språket på vintern :P

Sen vore det ju kul att lära sig ett nytt språk också, franska kan man ju ha nytta av på fler ställen.

Sebbe_H
2006-11-08, 13:45
testa att fråga oss på kollo lite grejjer så kan vi ju översätta:D

hultman
2006-11-08, 13:59

Njaa. Det beror nog på var i Frankrike man ska. Har varit i antagligen varenda alport i Frankrike, och där får jag alltid flera gånger använda mig av min värdelösa franska, och i Paris med omnejd är det nästan lika dåligt med engelskkunskaperna. Men visst, de yngre och engelskutbildade kan oftast relativt duglig engelska.

Doctor Snuggles
2006-11-08, 14:30

Nja. Nej?

Doctor Snuggles
2006-11-08, 14:37
Självklart kan du lära dig en hel del på 3 veckor om du hårdpluggar. Hur mycket beror på hur snabbt du lär dig, och din instuderingsteknik.
Det viktigaste är nog att snabbt få upp ett vokabulär, och omsätta det i praktiken. Grammatiken lär du dig efter hand/behov.
Studera en massa texter på franska, använd dig av översättningsprogram (även om typ babelfish inte är det bästa, så får man iaf en hum om vad det talas om), ett bekvämt och snabbt online lexikon (typ nån programvara så du bara kan klicka på ordet och få betydelsen av ordet direkt), och ladda ner en massa fransk film med subtitles.
Samtidigt kan du kolla lite på grammatik osv Finns en massa grejer man kan ladda ner som torrents t.ex.
Det viktigaste är att man snabbt får ett flyt och ett sammanhang i språket. Det är MYCKET lättare att fylla i hål, än att bygga upp en grund. ;)

SWETiger
2006-11-08, 14:47
Självklart kan du lära dig en hel del på 3 veckor om du hårdpluggar. Hur mycket beror på hur snabbt du lär dig, och din instuderingsteknik.
Det viktigaste är nog att snabbt få upp ett vokabulär, och omsätta det i praktiken. Grammatiken lär du dig efter hand/behov.
Studera en massa texter på franska, använd dig av översättningsprogram (även om typ babelfish inte är det bästa, så får man iaf en hum om vad det talas om), ett bekvämt och snabbt online lexikon (typ nån programvara så du bara kan klicka på ordet och få betydelsen av ordet direkt), och ladda ner en massa fransk film med subtitles.
Samtidigt kan du kolla lite på grammatik osv Finns en massa grejer man kan ladda ner som torrents t.ex.
Det viktigaste är att man snabbt får ett flyt och ett sammanhang i språket. Det är MYCKET lättare att fylla i hål, än att bygga upp en grund. ;)
Man kan eventuellt hyra filmer också. *rolleyes*

Annars räcker en frasbok, ordbok och lite grundläggande grammatik, som går att hitta gratis på internet, rätt långt. Till exemel FLC av Jacques Léon (http://www.jump-gate.com/languages/french/) (bland de första träffarna på Google ;) ).

Jense
2006-11-08, 14:57
träffar du nån som säljer korv som inte ser fransk ut så säger du "pushi kurac" till honom.

Wennerberg
2006-11-08, 15:16
Pu willi fwissi? Parlevu franse a quardör pillefjun lö ratarderdier?

egge
2006-11-08, 15:38
Tack för tipsen:thumbup:

Kom nyss hem från bibblan, lånat en lärobok och 3 cd-skivor, ikväll ska här läras:devil:

hultman: Kan man få en recension av val d'isere? Ska inte bo där men skidområdet blir detsamma.:)

Edit: Nej det ska jag inte Jense, känner ett par som pratar bosniska :p

egge
2006-11-08, 16:24
Till exemel FLC av Jacques Léon (http://www.jump-gate.com/languages/french/) (bland de första träffarna på Google ;) ).

Tagit första lektionen nu, tack:thumbup:

Men varför använda google när man har kolo:confused: ;)

Edit: Jobbigt med massa bokstäver som inte uttalas...

PowPow
2006-11-08, 16:46
Säsong it is yeeeees:D

Nu är det ju en ganska lite by jag ska till så jag tror franskan är viktigare där än i de större byarna. I chammonix är väl svenskan nästan största språket på vintern :P

Sen vore det ju kul att lära sig ett nytt språk också, franska kan man ju ha nytta av på fler ställen.

Var ska du?

SWETiger
2006-11-08, 17:03
Tagit första lektionen nu, tack:thumbup:

Men varför använda google när man har kolo:confused: ;)

Edit: Jobbigt med massa bokstäver som inte uttalas...
Apropå franska som ett jobbigt språk kom jag och tänka på ett ryckte jag hört för ett bra tag sedan, lite snabbt googlande och vips hittade jag: Förenklingen av det franska språket (http://french.about.com/cs/francophonie/a/4_1_04a.htm) på about.com.

Jujutsu
2006-11-08, 18:56
Sacre bleu betyder bokstavligen talat "helig blå" och betyder väl typ "Kors i taket!", alltså inte något man hör varje dag i Frankrike...

Angående fransmäns engelskakunskaper så varierar det mycket. Vissa, speciellt unga, pratar väldigt bra engelska och förstår allt man säger, medans andra aldrig ens kommer att försöka prata engelska med en. Frankrike är ju som alla vet e stormakt, och alla förstår franska bara man talar högt och tydligt, typ...

Medans du är i sverige kan du läsa kurser, men "utsätt" dig för franska så mycket du kan. Se filmer, etc. Då du väl är där, satsa på att prata mycket, eller åtminstone på att förstå. Bara genom att lyssna kommer du att kunna förstå mycket mer än du kan säga.

Lycka till!

wannabegrunten
2006-11-08, 19:29

http://www.learnfrenchbypodcast.com/
http://www.frenchpodclass.com/
http://www3.ur.se/franska/
http://www.bbc.co.uk/languages/french/index.shtml

Utmärkta böcker som jag kan rekommendera:
http://www.bokus.com/b/9144031491.html
http://www.bokus.com/b/9144037848.html

Engelska funkar jättebra så länge du är kund och ska köpa något :)

egge
2006-11-08, 19:30
Var ska du?

Tignes. Inget är 100% säkert än men ska träffa dom i helgen som jag ska bo med. Känns det som att allt kommer funka så kör vi på det.

Vilken jävla vinter det kommer bli!!:hbang:

Edit: Du har säsongat va? Vart vas?

PowPow
2006-11-08, 21:22
Tignes. Inget är 100% säkert än men ska träffa dom i helgen som jag ska bo med. Känns det som att allt kommer funka så kör vi på det.

Vilken jävla vinter det kommer bli!!:hbang:

Edit: Du har säsongat va? Vart vas?

Jag har varit väldigt mycket i alperna, men aldrig tagit mig tid för en hel säsong /= Aldrig varit i Tignes heller.

Är avis på dig! *mini*
Hoppas det blir riktigt fett. Det lär det ju bli. Skaffa dig inte ett jobb som tvingar dig att jobba hela tiden bara. :) Har snackat med en del guider som bara hade tid att åka ensamma max en gång i veckan. Tar ju bort glädjen ur det hela..

Lizard
2006-11-09, 07:23
Bra råd, i synnerhet de två sista.

Du kommer inte att kunna franska ens på ett år. Kanske fyra eller fem. Men du kommer att kunna göra dig förstådd och det är själva huvudsyftet med ett språk.

I en alpby fungerar det mesta på euro-engelska och fåordig franska och du drabbas väldigt lite av fransk legislation och myndighetsutövning. Får du kompisar (väldigt lätt) så kan de vid sådana tillfällen tolka.

Ingen bör avstå att pröva lyckan i Frankrike pga språket. Inte i Italien eller Spanien heller. Det besvär man får har man sjufalt igen av nyvunnen införståelse och en ny horisontlinje bortom de kulisser som Sverige utgör.

Bonne chance!

Lizard

MacLeod
2006-11-09, 08:36
Det finns en hel del cd´s att ladda hem från nätet.
Pimsleur är väl en av dom större förlagen. Det smartaste du kan göra är att träffa en fransk tjej, inget lär dig språk som "kärlek".

egge
2006-11-09, 11:49
Jag har varit väldigt mycket i alperna, men aldrig tagit mig tid för en hel säsong /= Aldrig varit i Tignes heller.

Är avis på dig! *mini*
Hoppas det blir riktigt fett. Det lär det ju bli. Skaffa dig inte ett jobb som tvingar dig att jobba hela tiden bara. :) Har snackat med en del guider som bara hade tid att åka ensamma max en gång i veckan. Tar ju bort glädjen ur det hela..

Jag siktar högt, diskpojke några kvällar i veckan;)

Tack för alla övriga tips och länkar:bow: