handdator

Visa fullständig version : Kan man uppbåda ett skadligt buktryck?

Zlin
2006-11-08, 08:25
Efter ett antal set i benpressen brukar jag få en riktigt rejäl blodtillförsel i hjärnan, som jag antar härstammar från buktrycket som uppkommer av träningen. Nu sist kändes det som om något smätte till i hjärnan bakom ögat, och det har inte riktigt släppt än, även om det är bättre. Bör jag utföra mina benpressar annorlunda för att undvika detta?

regus
2006-11-08, 08:29
Testa att andas lite?

Zlin
2006-11-08, 08:41
Jo, det hade jag säkert tjänat på. :)

Frågan kvarstår dock.

pejo
2006-11-08, 09:19
Jag har ocskå lite dåliga erfarenheter av benpress.

För ca 10 år sedan körde jag benpress på ett pass ganska hårt. En stund efter träningen fick jag synrubbningar och efter detta fruktansvärd huvudvärk i 3 dagar, dvs typiska migrän symptom. Detta återkommer lite då och då (numera kanske bara en gång om året) men det har då inget med träning att göra.

En annan gång lyckades jag sträcka nån muskel vid revbenen (eller eventuellt skadade jag revbenet), det tog 3 månader innan det blev bra.

Trots detta kör jag fortfarande benpressen då och då men jag kör inte alls lika djupt längre och det verkar fungera bra.

hgus
2006-11-08, 14:05
Jag läste någonstans att buktryck inte är bra om man har högt blodtryck. Tyvärr minns jag inte var jag läste det.

Doctor Snuggles
2006-11-08, 14:29
Det är inte själva buktrycket, utan blodtrycket som kan vara skadligt.
Blodkärl o dyl kan brista.
Så andas.

BigForre
2006-11-08, 14:37
Sök, kommer ihåg att detta diskuterades för några månader sedan. Var om någon undersökning om "sämre syn hos styrketränande".

Zlin
2006-11-08, 14:50
Det är inte själva buktrycket, utan blodtrycket som kan vara skadligt.
Blodkärl o dyl kan brista.
Så andas.

Jag misstänkte faktiskt att så kunde ske. Jag har bara svårt att behålla anspänningen i magen om jag andas under tiden jag trycker. Obehagligt är det i vilket fall. :(

Guddi
2006-11-08, 16:55
Tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81925) där det diskuteras kring andningen och även lite om buktrycket.

Man kan få ett väldigt högt (400mgHg) blodtryck om man bygger upp ett för högt tryck i buken under styrketräning.

tano
2006-11-08, 17:09
Tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81925) där det diskuteras kring andningen och även lite om buktrycket.

Man kan få ett väldigt högt (400mgHg) blodtryck om man bygger upp ett för högt tryck i buken under styrketräning.
Men blodtrycket sänks väl efter övningen respektive tärningen?

Så frågan är väl mer om det är farligt för en normal individ att ha höjja blodtrycket på detta sätt ett antal gånger i veckan?

Tricklev
2006-11-08, 17:13
Detta har diskuterats i SL-delen av forumet, där stora buktryck verkligen är vardagen.

Klickisen. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=76025&highlight=tryck)

Nja. Ett temporärt högre tryck är ingen fara. Det håller kärlen elastiska och fina. Det har t.o.m. visats att det kan slå loss beläggningar från en del kärl (osäkert om kranskärlen dock p.g.a. deras placering, så länge det rör sig om små blockeringar är det positivt även där).

Ett kroniskt högt blodtryck (p.g.a. kost, vikt m.m.) däremot är mycket dåligt.

Jag trodde att du hade nån annan skrämmande info.

Yes
2006-11-08, 17:18
"The only people who are not breathing, are dead people" - Vince Gironda. ;)

Fartman
2006-11-08, 17:26
Högt buktryck mot ett hårt bälte kan väl vara lite vanskligt? Var det inte Pinglan som typ brutit ett revben pga nått sånt?

Guddi
2006-11-08, 17:35
Men blodtrycket sänks väl efter övningen respektive tärningen?

Så frågan är väl mer om det är farligt för en normal individ att ha höjja blodtrycket på detta sätt ett antal gånger i veckan?Var tvungen att leta upp info då jag inte va helt säker på svaret på din fråga.

Styrketräning höjer inte blodtrycket på längre sikt förutom precis i samband med styrketräningen. Kontinuerlig hård träning leder till att den ökningen som sker i samband med själva träningen blir mindre (dock fortfarande väldigt hög).

Vissa styrketränings protokol kan sänka blodtrycket även om effekten är väldigt liten. Vill man sänka sitt blodtryck så är det kardi som gäller :thumbup:

Jag hittade inget som talade för att det skulle vara farligt att styrketränina med tunga vikter så länge som man inte har några hjärt eller kärlproblem.

Det som Nitrometan beskriver i tråden som Tricklev länkade till om att det höga trycket skulle kunna slå loss plack har jag inte hittat något om i min snabba sökning. Om det är sant så är det ju inte alltid en bra sak då själva plackbiten åker vidare i blodet och kan senare orsaka en blodpropp i ett mindre blodkärl.

tano
2006-11-08, 17:49
Var tvungen att leta upp info då jag inte va helt säker på svaret på din fråga.

Styrketräning höjer inte blodtrycket på längre sikt förutom precis i samband med styrketräningen. Kontinuerlig hård träning leder till att den ökningen som sker i samband med själva träningen blir mindre (dock fortfarande väldigt hög).

Vissa styrketränings protokol kan sänka blodtrycket även om effekten är väldigt liten. Vill man sänka sitt blodtryck så är det kardi som gäller :thumbup:

Jag hittade inget som talade för att det skulle vara farligt att styrketränina med tunga vikter så länge som man inte har några hjärt eller kärlproblem.

Det som Nitrometan beskriver i tråden som Tricklev länkade till om att det höga trycket skulle kunna slå loss plack har jag inte hittat något om i min snabba sökning. Om det är sant så är det ju inte alltid en bra sak då själva plackbiten åker vidare i blodet och kan senare orsaka en blodpropp i ett mindre blodkärl.

Tack så mycket. Bra jobbat :thumbup:

Plack i blodkärlen kan man undvika genom bra leverne, fast helt säker kan man väl ändå inte vara. Fast som sagt informationen där var väldigt tveksamt..

Doctor Snuggles
2006-11-08, 18:18
Plack i blodkärlen? Är det något man får om en vampyr med dålig munhygien biter en?