Logga in

Visa fullständig version : snabb fråga om protein behov

mACKANNN
2006-11-07, 22:21
Att en person dagliga energibehov varierar beroende på dagens aktivitet osv de vet jag, så jag funderade lite på dehär med behovet av protein per dag. Har fått lära mig att man behöver minst 2 gram protein per kilo kroppsvikt per dag. Men behöver man lika mkt de dagar man inte tränar kontra tränar? förklara gärna varför :)

King Grub
2006-11-07, 22:23
Proteinsyntesen är förhöjd i flera dygn efter träningspasset, så att hålla proteinintaget uppe även på vilodagar är säkert en god idé. Om man behöver 2 g per kilo är inte säkert (det är över alla officiella rekommendationer för styrketränande), men det ger lite marginal och gör ingen skada.

mACKANNN
2006-11-07, 22:26
okej!

tack för snabbt o bra svar. Får fortsätta att försöka få i sig dom där 150grammen om dan då :D

kspr
2006-11-07, 22:42
öhm får inflika en liten proteinfråga, läste följande på flashbacks träningsforum, där en kille har fått följande tips av en tjej som är tränare på nåt gym.

Hon sa även att de dagar jag tränar på gym och bygger muskler så skulle jag inte äta mer proteiner de dagarna utan äta som vanligt..

EHhh det låter väldigt mystiskt, borde inte behovet av protein för o bygga vara extra stort just nära inpå träningen och sen gradvis avta..?

King Grub
2006-11-08, 05:44
Den som har sagt det tror inte att proteinbehovet för en tränande människa är större än för en icke tränande, men det är det.

kspr
2006-11-08, 13:34
Den som har sagt det tror inte att proteinbehovet för en tränande människa är större än för en icke tränande, men det är det.

Ja så ska man nog tolka hennes ord, jag tolkade det mer som att man ska äta extra protein alla dagar utom de dagar man tränar :Virro

edit: btw har du ätit upp din spaghetti o köttfärsås snart?! kan inte vara optimalt o bara äta det hela tiden utan rast.

Gpajpen
2006-11-08, 13:39
Ja så ska man nog tolka hennes ord, jag tolkade det mer som att man ska äta extra protein alla dagar utom de dagar man tränar :Virro

edit: btw har du ätit upp din spaghetti o köttfärsås snart?! kan inte vara optimalt o bara äta det hela tiden utan rast.
:laugh: älskar den avataren!