handdator

Visa fullständig version : Vilken är den bästa kritiken?

Dumleman
2006-11-07, 17:06
Nå, är det negativ eller positiv kritik? Konstruktiv kritik är inte per automatik negativ kritik.

Negativ kritik = man motiverar varför man anser att något är, fult, värdelöst osv.
Positiv kritik = man motiverar varför man anser att något bra, snyggt osv.

Kwon
2006-11-07, 17:17
Om man får ge lite kontruktiv kritik så tycker jag att pollen kunde haft en bättre titel samt lite fler alternativ, eftersom det är så olika beroende på person.

Jorgen
2006-11-07, 17:24
Konstruktiv kritik är alltid den bästa.

Empe
2006-11-07, 17:31
Som sagt tidigare så är konstruktiv kritik den bästa. Negativ eller positiv spelar ingen roll så länge han/hon/de har förslag på hur man kan göra det bättre.

shadowfire
2006-11-07, 17:56
Om man nu ska följa trådskaparens val, dvs inte välja konstruktiv kritik, så är enligt mig positiv kritik det absolut bästa.

Jag personligen påverkar folkmassor absolut bäst genom positiv coaching, oftast kan jag med positiv coaching avstyra dem från fel/brister de skulle ha fått genom negativ kritik ändå - fast med bibehållet glatt humör istället. Jag styr och leder folk med positiv kritik, sedan sätter jag ner foten enstaka tillfällen (eller med speciella personer) där enbart negativ - skarp - kritik biter. Därefter öser jag på med positiv kritik igen. En folkgrupp som mår bra, har glatt humör och ärligt/öppet klimat är otroligt formbara.

Jag följer även den gamla goda tesen om att man inte ska säga till småbarn vad de INTE ska göra (eftersom barn i tidig ålder inte förstår ordet "inte"). Vågar påstå att samma tes gäller även i vuxen ålder i många fall ;)

SWETiger
2006-11-07, 18:10
Svarade med mig själv som utgångspunkt.

Ber jag om kritik är det i första hand konstruktiv sådan det handlar om och om jag var måste välja antingen positiv eller negativ är negativ mitt givna val. En kedja är inte starkare än dess svagaste länk som man brukar säga.

Dumleman
2006-11-07, 18:22
Jag skrev nog lite otydligt. Pollen handlar enbart om konstruktiv kritik, dvs. kritik som man kan dra lärdom av och sådan kan vara antingen negativt eller positivt inriktad imho.

stahlberg
2006-11-07, 18:26
Enligt min åsikt ska också negativ kritik ges med positiva förtecken. Detta gäller i alla fall, också om det finns undantag.

Om man t.ex sitter på ett möte där någons beteende ska kritiseras så bör man först säga något positivt om personen ifråga. Därefter går man över till det negativa, och är noga med att diskutera SAK och inte PERSON.

För min del har jag arbetat med "problemmänniskor" i ca 30 år. Jag har sällan kommit fram till resultat genom att direkt gå på med negativ kritik. Detsamma gäller i min verksamhet som SL-tränare (i snart 27 år) : positiv kritik och positiv feedback är det överlägset bästa.

Mina regler för feedback gäller också för kritik :
1. Kritiken ska läggas fram på ett positivt sätt och gälla SAK och inte PERSON.
2. Kritiken ska vara ärlig.
3. Kritiken ska vara exakt.
4. Kritiken ska vara omedelbar, så att mottagarens psyke lätt kan koppla den till den sak som kritiseras.

shadowfire
2006-11-07, 18:33
Enligt min åsikt ska också negativ kritik ges med positiva förtecken. Detta gäller i alla fall, också om det finns undantag.

Om man t.ex sitter på ett möte där någons beteende ska kritiseras så bör man först säga något positivt om personen ifråga. Därefter går man över till det negativa, och är noga med att diskutera SAK och inte PERSON.

För min del har jag arbetat med "problemmänniskor" i ca 30 år. Jag har sällan kommit fram till resultat genom att direkt gå på med negativ kritik. Detsamma gäller i min verksamhet som SL-tränare (i snart 27 år) : positiv kritik och positiv feedback är det överlägset bästa.

Mina regler för feedback gäller också för kritik :
1. Kritiken ska läggas fram på ett positivt sätt och gälla SAK och inte PERSON.
2. Kritiken ska vara ärlig.
3. Kritiken ska vara exakt.
4. Kritiken ska vara omedelbar, så att mottagarens psyke lätt kan koppla den till den sak som kritiseras.
Det där kan jag skriva under direkt på.
:bow:

shut teh face
2006-11-07, 18:35
Vilken är den bästa kritiken?

Hur får du plats med den där däri?

Zakath
2006-11-07, 18:46
Konstruktiv kritik. Med "positiv kritik" enligt din definition finns det ju inget medel för att rätta till något dåligt.

shadowfire
2006-11-07, 18:51
Konstruktiv kritik. Med "positiv kritik" enligt din definition finns det ju inget medel för att rätta till något dåligt.
Person gör två saker, både [A] och [B]. Man belyser att [B] är riktigt bra, skitbra gjort, och förklara med motivering till varför. I många fall tenderar person då att upphöra med sak [A] och lägga ännu mer fokus (med glatt humör) på sak [B]. Voila, du har kommit till bukt med problemet och fått en högpresenterande, munter och positiv person som enbart gör [B].

Zakath
2006-11-07, 19:06
Person gör två saker, både [A] och [B]. Man belyser att [B] är riktigt bra, skitbra gjort, och förklara med motivering till varför. I många fall tenderar person då att upphöra med sak [A] och lägga ännu mer fokus (med glatt humör) på sak [B]. Voila, du har kommit till bukt med problemet och fått en högpresenterande, munter och positiv person som enbart gör [B].

Skulle du sluta med att börja varje mening med att säga "lilla gubben" för att jag berömmer din skrivstil?

Jag håller med Stahlberg, hans villkor för kritik anser jag är konstruktiv kritik då det ger en möjlighet att även ge kritik på negativa saker.

Metal_boy_
2006-11-07, 19:06
Så jävla luddigt. Orkar inte.

Diggler
2006-11-07, 19:21
Gnat och tjat får alltid resultat.

shadowfire
2006-11-07, 19:22
Skulle du sluta med att börja varje mening med att säga "lilla gubben" för att jag berömmer din skrivstil?

Jag håller med Stahlberg, hans villkor för kritik anser jag är konstruktiv kritik då det ger en möjlighet att även ge kritik på negativa saker.
Ja, du kan formulera positiv kritik på ett sådant sätt att jag förstår att lilla gubben är olämpligt att skriva. Du kan också köra rakt fram med o säga att du inte gillar "lilla gubben", men samtidigt berömma för något annat. Att enbart säga att "lilla gubben" är kasst och sen inte säga något annat går i enstaka fall, men du coachar ingen till framgång om du bara påtalar personens brister o fel gång på gång på gång. Det tar inte lång tid för en människa att känna sig totalt värdelös inom det som denne får negativ feedback på.

En höjdhopperska fokuserar inte på vad som gick fel förra passet, för då river hon garanterat ribban. En höjdhopperska fokuserar på vad som gick bra och vill överträffa det som var bra.

Alltså, negativ kritik, ja självklart använder man den, men positiv kritik är det som väger tyngre och leder till framgång. En välkänd metod är hamburgermetoden, först positiv, sedan negativ och sist positiv feedback: "Du är bra på att skriva inlägg på forumet Zakath, det bidrar till att du syns. Det du kan bli bättre på är att skriva mer innehållsrika inlägg, då de upplevs ibland som meningslösa. Samtidigt lyser du upp med din gula banan, vilket är positivt".

Snake
2006-11-07, 19:27
Hårt och rättvist, gärna bankas in med något hårt så personen förstår :smash:

jakke
2006-11-07, 19:29
Hårt och rättvist, gärna bankas in med något hårt så personen förstår :smash:
Ja Löjtnant!

Zakath
2006-11-07, 19:31
Ja, du kan formulera positiv kritik på ett sådant sätt att jag förstår att lilla gubben är olämpligt att skriva. Du kan också köra rakt fram med o säga att du inte gillar "lilla gubben", men samtidigt berömma för något annat. Att enbart säga att "lilla gubben" är kasst och sen inte säga något annat går i enstaka fall, men du coachar ingen till framgång om du bara påtalar personens brister o fel gång på gång på gång. Det tar inte lång tid för en människa att känna sig totalt värdelös inom det som denne får negativ feedback på.

En höjdhopperska fokuserar inte på vad som gick fel förra passet, för då river hon garanterat ribban. En höjdhopperska fokuserar på vad som gick bra och vill överträffa det som var bra.

Alltså, negativ kritik, ja självklart använder man den, men positiv kritik är det som väger tyngre och leder till framgång. En välkänd metod är hamburgermetoden, först positiv, sedan negativ och sist positiv feedback: "Du är bra på att skriva inlägg på forumet Zakath, det bidrar till att du syns. Det du kan bli bättre på är att skriva mer innehållsrika inlägg, då de upplevs ibland som meningslösa. Samtidigt lyser du upp med din gula banan, vilket är positivt".

Jag tror nog bara att det har uppstått ett litet missförstånd mellan oss, för jag håller med dig helt och hållet. :)

Men jag utgick från Dumlemans definition av positiv kritik: "Positiv kritik = man motiverar varför man anser att något bra, snyggt osv." Vilken inte ens nämner hur man ska kritisera negativa saker och därför höll jag inte med om att "positiv kritik" var bra då jag också anser att man bör kunna (på ett eller annat sätt) kritisera negativa saker.

Tricklev
2006-11-07, 19:32
En blandning av båda är tveklöst bäst.

shadowfire
2006-11-07, 19:34
Jag tror nog bara att det har uppstått ett litet missförstånd mellan oss, för jag håller med dig helt och hållet. :)

Men jag utgick från Dumlemans definition av positiv kritik: "Positiv kritik = man motiverar varför man anser att något bra, snyggt osv." Vilken inte ens nämner hur man ska kritisera negativa saker och därför höll jag inte med om att "positiv kritik" var bra då jag också anser att man bör kunna (på ett eller annat sätt) kritisera negativa saker.
Ja, men i vissa situationer räcker det med enbart positiv kritik, du leder människan åt ett håll genom att tala om och belysa vad som är bra och vad som leder till framgång.

Jag exemplifierar:
"Gör du just såhär så kommer det bli hur bra som helst, just den meningen var KANON!.. Helt suveränt, formulerar du alla meningar likadant så blir det klockrent!"

En intelligent människa sätter sig givetvis och formulerar övriga meningar efter det belysta exemplet. Vips är "lilla gubben" borta och du har en stolt medarbetare.

Trance
2006-11-07, 19:40
Bra kritik skall innehålla: Personens mor, personens fettprocent, könsord, engelska internetfraser(felstavade om det är text, som u och lol) samt en referens till goatse.

Alternativt så kan man väl anpassad den till personen och vad man vill få fram.

shadowfire
2006-11-07, 19:41
Bra kritik skall innehålla: Personens mor, personens fettprocent, könsord, engelska internetfraser(felstavade om det är text, som u och lol) samt en referens till goatse.

Alternativt så kan man väl anpassad den till personen och vad man vill få fram.
aa, på en del biter inget annat än handgemäng... :cool:

Diggler
2006-11-07, 19:43

.

:D Bästa idag.