Visa fullständig version : Proteinintag och kåthet?
HjulaMedMig
2006-11-06, 21:25
Hej. Den senaste 2 veckorna har jag slängt in en hel del mer protein in min kost bara för att se om det gör någon skillnad på min muskeltillväxt, hade tänkt köra såhär ett par månader men men, hur som helst.
Jag väger 75kg, vanligtvis brukar jag få i mig c:a 160g protein dagligen men har nu börjat köra på c:a 240g protein. Under dessa veckor har jag märkt att jag inte alls har samma sexlust som jag vanligtvis brukar ha.
Min fråga är, finns det någon koppling mellan proteinintag och sexlust/kåthet?
pragmatist
2006-11-06, 22:02
Lite dåligt utforskat på människor vad jag vet, men teoretiskt skulle en stor del av energiintaget i form av protein kunna ha en negativ effekt på testosteronnivåerna. Studierna jag sett var gjorda på gravt överviktiga personer som åt en diet med 60% av energin från protein. Om det kan hända även vid ett lägre intag är mer än jag känner till.
King Grub
2006-11-06, 22:06
Har du lagt till proteinet utan andra förändringar i kosten, eller har du ersatt fettenergi med proteinenergi?
sundvall
2006-11-06, 22:11
Har du lagt till proteinet utan andra förändringar i kosten, eller har du ersatt fettenergi med proteinenergi?
Jag har lagt till proteinet utan andra förändringar. Och samma sak har hänt för mig.
Dra ned lite på proteinintaget och se vad som händer. Att som HjulaMedMig äta över 3 gram/kg är kanske i överkant och inte "nödvändigt".
Man blir väl slöare överlag om man drar ner på kolhydraterna? Vilket låter som en rimlig orsak till slöhet även på kåthetsfronten, tänker jag.
Brooklyn
2006-11-06, 22:50
känner igen det, fast då var det dock under deffen, då åt jag 3g/kg o jag var inte de minsta brunstig *screwy*
Du kanske har tränat mer och är tröttare?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.