handdator

Visa fullständig version : Hur mycket a proteinet bör vara fullvärdigt?

bongoberra
2006-11-06, 16:21
Hej!
Jag äter ungefär 2,5-3g protein X kroppsvikt per dag.

Allt protein räknas ju men hur mycket av dagsintaget bör vara fullvärdigt protein för att kroppen ska kunna bygga så bra som möjligt?

King Grub
2006-11-06, 16:26
Men dom mängderna protein får du mer än du behöver av samtliga essentiella aminosyror för maximal proteinsyntes hur du än äter av en någorlunda normal kost.

bongoberra
2006-11-07, 11:02
ok tack!

För intresse skull, om man nu antar att man äter mycket mindre protein per dag och det mesta består av icke fullvärdiga. Hur mycket bör vara fullvärdigt.

Ola Wallengren
2006-11-07, 18:37
Det är det totala intaget av de livsnödvändiga aminosyrorna som är viktigt, därför är det lite felaktigt att dela in livsmedel i fullvärdiga och icke fullvärdiga.

Proteinbehovet varierar en hel del men ca 0,6g/kgkroppsvikt brukar de flesta klara sig på.

King Grub
2006-11-07, 19:05
Och alla rekommendationer bygger på att största delen av proteinet kommer från vegetabliska källor.

Cerberus
2006-11-08, 01:26
oj, har alltid trott 2g protein/kg kroppsvikt menades att allt det skulle va fullvärdigt?

Lär ju lätt få i mig 2g/kg per dag iaf om ja räknar så.

iversjo.com
2006-11-08, 02:35
Mycket matematik här. Om du får i dig 2-2,5gr X kroppsvikten inkl någon vasselprotein drink ska detta räcka gott och väl. Sådu bör inte lägga ner allt för mycket tid på vetenskap det är Teori, håll dig till basic kosten samt mer tid på gymmet så kommer du lägga på dig muskel massa.

Jag har aldrig förstått att man orkar lägga ner tid på GI metoder Atkins mm det kommer ALLTID nya rön glöm inte det. Ändå så har människan gått ner effektivast av det enklaste som finns att aktivera sig mer än vad man får i sig i kcal mm. Samma sak med att bygga muskler ät MYCKET mat som kyckling, kött , fågel och ris MEN samtidigt måste man anpassa intaget av mat till förbrukningen av näringsämnena samt genetiken.

Detta är vad som jag tror på och funkar på mig.

Train Hard!

//Uffe

Ola Wallengren
2006-11-08, 09:18
oj, har alltid trott 2g protein/kg kroppsvikt menades att allt det skulle va fullvärdigt?

Lär ju lätt få i mig 2g/kg per dag iaf om ja räknar så.

När man har gjort beräkningar på hur mycket protein en styrketränande skulle behöva och kommit fram till att "behovet"/rekommenderat intag är ca 1,8g/kg så utgår man ifrån en normal blandkost, så det handlar inte om 1,8g/kg enbart från kött eller mjölk utan allt man äter.

bongoberra
2006-11-08, 13:17
Då är det relativt lätt att få i sig tillräckligt med fullvärdigt protein om man äter ca 0.6-1g fullvärdigt och resten från andra källor. :thumbup: