Visa fullständig version : Saddam
"Iraks ex-diktator dömdes till döden genom hängning för brott mot mänskligheten i samband med en massaker år 1982."
Tycker ni det är rätt att han får dödsdom?
Eller ska han hinnas ställas tills svars för fler brott innan?
Och tycker ni USA har lyckats eller misslyckats i Irak?
Svårt att säga. Hängning låter väldigt barbariskt osv.
Mest nöjd att jag slipper besluta :)
Herkulez
2006-11-05, 15:37
jag tycker han borde ha friats.
justitsiemord *grr*
Svårt att säga. Hängning låter väldigt barbariskt osv.
Mest nöjd att jag slipper besluta :)
Har du inget ställningstagande heller då?
Tycker att han kan avrättas på samma sätt som han avrättade majoriteten av sina offer. Samma sak gäller folk som våldtar etc, ta dem hårt i röven i ettpar timmar bara så de får känna på känslan
Daniiiel
2006-11-05, 15:38
Personligen tycker jag han borde dömas till kinesisk vattentortyr tills hans hjärna kollapsar. Hängning är för milt. Men han ska dö så snabbt som möjligt. Varje dag han är i livet är ett brott mot mänskligheten.
tycker ingen borde dömas till döden, varken dom saddam dömde till döden eller han själv.
om USa misslyckats i irak eller ej tycker jag är lite svårt at klarlägga eftersom man inte riktigt kan säga vad deras mål med attacken var och om dom fått ut det dom ville.
Dödsdom, ja! Han ska ruttna i helvetet. Jag är emot dödstaff när man saknar tillräckligt med bevis, men i hans fall är det ingen tvekan om.
Han ska inte hinna dö av sig själv, utan han ska dödas. Därför ska man göra det så snabbt som möjligt.
USA har misslyckats mer med Irak än vad de har lyckats. Unga oskyldiga amerikanska soldater som dör i onödan i George Bush's bekostnad.
Jag tycker att han borde ges till lejonen istället för att bli hängd :)
tycker ingen borde dömas till döden, varken dom saddam dömde till döden eller han själv.
om USa misslyckats i irak eller ej tycker jag är lite svårt at klarlägga eftersom man inte riktigt kan säga vad deras mål med attacken var och om dom fått ut det dom ville.
Officiellt var det väl att hitta massförstörelsevapen + att störta regimen i samma stöt.
Det enda jag undrar är när dom skall ta ansvar för vad dom gjort mot Iraks folk?
Metal_boy_
2006-11-05, 15:44
Gillar inte dödsdom. Det är ju att göra samma sak som han anklagas för.
Sätta honom i ett fängelse nåra år, olja in hans händer så han tappar tvålen osv. Sen ska han hängas:P
Unga oskyldiga amerikanska soldater som dör i onödan i George Bush's bekostnad.
Jag tycker isåfall det är värre med alla oskyldiga irakiska, både vuxna och barn som blivit dödade i detta kriget.
Det enda jag undrar är när dom skall ta ansvar för vad dom gjort mot Iraks folk?
När USA byter president till någon mer humanistisk sådan.
Lelle Pelle
2006-11-05, 15:49
Beklagligt att det fortfarande finns länder som har dödsstraff. Bättre att han får göra någon nytta, samhällstjänt resten av livet.
Per
Officiellt var det väl att hitta massförstörelsevapen + att störta regimen i samma stöt.
jo jag tänkte officiellt ja, men inofficiellt kan man ju undra.
som anhänghare av västvärlden ställer man ju iaf sig givetvis på USA's sida och hoppas dom uppnår dom mål dom hade förutom dom officiella.
Jag tycker isåfall det är värre med alla oskyldiga irakiska, både vuxna och barn som blivit dödade i detta kriget.
Absolut! Det håller jag med om. Soldater är ju trots allt gjorda för att vara beredda att dö men tycker ändå att det är fel när man riskerar män i onödan.
jo jag tänkte officiellt ja, men inofficiellt kan man ju undra.
som anhänghare av västvärlden ställer man ju iaf sig givetvis på USA's sida och hoppas dom uppnår dom mål dom hade förutom dom officiella.
sno oljan?
Kul att en individ inte anses ha rätten att döda, men att så inte är fallet för en domstol.
Ingen har rätt att ta livet av någon, såvida en annans liv inte hotas. Saddam kan svårligen döda någon från där han befinner sig nu.
Lelle Pelle
2006-11-05, 16:42
Kul att en individ inte anses ha rätten att döda, men att så inte är fallet för en domstol.
Ingen har rätt att ta livet av någon, såvida en annans liv inte hotas. Saddam kan svårligen döda någon från där han befinner sig nu.
Bra sagt, håller helt klart med.
Jag lägger rösten på tvåltappning och de mysigt livsomvändande erfaranheter det ger.
Nejmen seriöst jag tycker döden är för lindrigt, sålänge han inte hamnar på medelklass hotell (läs: svenskt fängelse) så lär livet ge honom mer lidelse... Skulle va dumt att gå miste intäktesmöjligheterna här oxå, jag tänker dokusåpa. *popcorn*
Nitrometan
2006-11-05, 16:47
Kan de inte stoppa tillbaka honom i den där brunnen de hittade honom?
Där verkade han ju trivas. Han kan ju få bo där de närmaste 237 åren...
jag tänker dokusåpa. *popcorn*
Hahaha den bangar inte jag på! :D
"Iraks ex-diktator dömdes till döden genom hängning för brott mot mänskligheten i samband med en massaker år 1982."
Jag önksar att han hade flera liv så att man kunde tortera och döda
han om och om igen.
http://objection.mrdictionary.net/go.php?n=1447634
Eftersom hans halvbror också ska hängas så tycker jag att de ska tvinga Saddam att se på när hans halvbror hängs.
Starkt emot dödstraff, eller några som helt former av tortyr mot honom. Ja det han gjort är oförlåteligt, men att sjunka till hans nivå ser jag ingen mening med.
Det sista jag skulle göra är att särbehandla honom, sätt honom i ett amerikanskt fängelse med andra grova brottslingar resten av hans liv.
Jag tycker i alla fall att det är riktigt bra att de hänger honom. Han hade ju själv begärt att bli avrättade av en militär exekutionspluton eftersom han säger sig vara militär och Iraks militära ledare och så vidare mumbojumbo... Att bli hängd skulle därför tydligen innebära förnedring för honom.
Dränkning i en nerskiten toalett verkar humant nog för honom.
Vad skall Bush få för straff då? Han har också en del blod på sina händer...
Har han?
flenders
2006-11-05, 17:09
USA har lyckats med det kostade för mycket. För mycket tid, för mycket liv, för mycket pengar. De tog ner Saddam på marken och ställde honom inför rätta. De fick bort en väldigt farlig dikatator från en maktposition som inneburit flera tusen människors död och tog även ifrån honom chansen att anfalla ett annat land med soldater eller kärnvapen. Däremot så gjorde de väldigt många fel i hur allting sköttes (krigspropaganda bla) och även hur de valde att anfalla. Det är bra att de stannade kvar i landet för att hjälpa någon slags demokrati träda fram. De hade dock inte behövt vara så pass synliga i landet.
Varje dag som en diktator sitter på tronen och dödar människor är en skam för mänskligheten. Hade gärna sett att länder enats om att gå in i krigsdrabbade länder för att ta makten från opassande personer.
Nu när Saddam dömts till döden så tycker jag det känns onödigt att fortsätta rättegången när han ändå inte kan få ett värre eller mildare straff. Avrättning borde ske så snart som möjligt enligt min mening.
Har du inget ställningstagande heller då?
Jag kan väl se att ett dödsstraff är "OK" för en såpass hemskt individ. Att hängas åandrasidan är lite grovt och barbariskt, hans önskan om arkebusering är en god idé och jag tycker hans önskan borde uppfyllas.
Samma mentalitet som får folk att springa omkring på gatorna och fira Saddams dödsdom och ropa efter ett så bestialsikt avrättande som möjligt, är ju den som möjliggör de flesta krig idag. Hämndkänslor är kanske naturliga, men släpper vi dem fria och låter dem styra vårt agerande framför sunt förnuft kommer fler kommer krig komma som brev på posten.
Enligt folk som reser dit flera gånger per år så är det tydligen mycket bättre.
Deceiver85
2006-11-05, 17:14
Själv ville Saddam bli arkebuserad, men det hade varit allt för humant för honom. Häng honom i pianotråd och må han sprattla länge!
flenders
2006-11-05, 17:22
Själv ville Saddam bli arkebuserad, men det hade varit allt för humant för honom. Häng honom i pianotråd och må han sprattla länge!
Tycker också det är fel, man skall inte få tortera flera tusentals människor och sedan slippa undan utan att ens känna någon riktig smärta. Med ett skott i huvudet så slipper man undan väldigt enkelt. Hade varit "bättre" ifall man torterat honom tills han hållit på att dö, ge honom vård så han stabiliserar sig för att sedan återuppta det efter några timmar/någon dag. Klipp ihop sekvenserna och skicka till alla styrande i bland annat Sydamerika och Afrika.
Jag tycker att det är rätt att att han får dödsdom, men jag tycker att Usa har misslyckats totalt.
flenders
2006-11-05, 17:29
Jag tycker att det är rätt att att han får dödsdom, men jag tycker att Usa har misslyckats totalt.
Hur kan du tycka det när de faktist har börjat få lite av demokrati, landet har blivit stabilare, säkrare och de slipper Saddam som diktator? De jag känner som är från Irak och även Mellanöstern säger samma sak som instämmer med DavidNs inlägg.
Tycker också det är fel, man skall inte få tortera flera tusentals människor och sedan slippa undan utan att ens känna någon riktig smärta. Med ett skott i huvudet så slipper man undan väldigt enkelt. Hade varit "bättre" ifall man torterat honom tills han hållit på att dö, ge honom vård så han stabiliserar sig för att sedan återuppta det efter några timmar/någon dag. Klipp ihop sekvenserna och skicka till alla styrande i bland annat Sydamerika och Afrika.
SA VI SAMLA GRABBARNA OCH KÖR NER MED VÅRA 240 O VISA HUR DET GÅR TILL, JAG TAR EMD MIGH SNUSETT1!!!!!! VI SKALL ****** CEPET I BÖGEN!!!!
Ja har hört tvärtom att det e nästintill inbördeskrig mellan sunni och shiiter nu? Att allt gammalt grubb som legat på lur är uppe vid ytan och att ingen känner sig speciellt trygg. Men de kanske beror på vem man pratar med...
flenders
2006-11-05, 17:37
SA VI SAMLA GRABBARNA OCH KÖR NER MED VÅRA 240 O VISA HUR DET GÅR TILL, JAG TAR EMD MIGH SNUSETT1!!!!!! VI SKALL ****** CEPET I BÖGEN!!!!
WORD!
flenders
2006-11-05, 17:38
Ja har hört tvärtom att det e nästintill inbördeskrig mellan sunni och shiiter nu? Att allt gammalt grubb som legat på lur är uppe vid ytan och att ingen känner sig speciellt trygg. Men de kanske beror på vem man pratar med...
Det har mer eller mindre alltid varit så fast nu har inte shiiterna Saddam bakom sig längre.
Nitrometan
2006-11-05, 17:47
Hur då?
Folkmord?
Vilka mord har han beordrat?
Har han gett order om något/några mord som strider mot ingångna avtal/konventioner?
Bevis?
SWETiger
2006-11-05, 17:47
Samma mentalitet som får folk att springa omkring på gatorna och fira Saddams dödsdom och ropa efter ett så bestialsikt avrättande som möjligt, är ju den som möjliggör de flesta krig idag. Hämndkänslor är kanske naturliga, men släpper vi dem fria och låter dem styra vårt agerande framför sunt förnuft kommer fler kommer krig komma som brev på posten.
Instämmer.
paddanboy
2006-11-05, 18:04
Spärra in honom på livsttid och släng nyckeln.
Begår Amerikanska soldater fel så är det inte Bushs fel, men när det gäller diktatorer så verkar de ha direkt ansvar. Mne är det så att Saddam har gett order för mord osv, då är det another cup of tea.
AAhahahahaha, bästa inlägget sedan:
Våldtäcksmän?? dem skulle ja hänga upponer i deras inälver och köra upp basebolls trän i anus!!
Enligt boende och resande är det väldigt begränsat kring platser med Amerikansk närvaro.
Man måste tyvärr tänka på att även våra medier filtreras av NATO mm.
Wennerberg
2006-11-05, 19:25
De kunde ju testat avrättning med synål på honom
Hur då?
Folkmord?
Vilka mord har han beordrat?
Har han gett order om något/några mord som strider mot ingångna avtal/konventioner?
Bevis?
Tusentals oskildiga muslimer har torterats och även 1000tals emerikaner har dödats i 9/11 antagligen beordrat av just bush
Tusentals oskildiga muslimer har torterats och även 1000tals emerikaner har dödats i 9/11 antagligen beordrat av just bush
...snälla säg att det är ett skämt. Jag blir så orolig.
Herkulez
2006-11-05, 19:38
:Virro :Virro :Virro :Virro :Virro
Det är slin1 som skrivit. Vår framtid. Du bör oroa dig och styra din 240 hem till hans mamma istället.
det var en ny infallsvinkel. först torterar han oskyldiga muslimer sen säger han åt deras polare att dom får ta död på massa amerikaner om dom vill det.
Jag är emot dödsstraff.
Kan inte säga att USA har lyckats heller.
Dom kanske gör det men jag tror det kommer ta tid.
Jag tror nämligen inte att man kan tvinga på en nation demokrati även om man har goda föresatser.
Jag tror det måste få mogna fram och det är en lång process. Innan vi fick vad vi kalla demokrati så höll vi på att banka på varandra i alla möjliga kombinationer. När andra civilisationer gör samma sak kallar vi dom för barbariska.
Arne Persson
2006-11-05, 19:53
Hade Saddam lyckats hejda stridigheterna inom vissa de olika extremistgrupperna, dvs fått stopp på Sunniextremisterna, så skulle man ju kunna omvandla det till livstid.
Jag är emot dödsstraff.
Jag tror nämligen inte att man kan tvinga på en nation demokrati även om man har goda föresatser.
Jag tror det måste få mogna fram och det är en lång process. Innan vi fick vad vi kalla demokrati så höll vi på att banka på varandra i alla möjliga kombinationer. När andra civilisationer gör samma sak kallar vi dom för barbariska.
Japan?
Richard85
2006-11-05, 20:01
Tycker vi kan avrätta..Reagan och CO..som satte honom till makten..Ja varför inte avrätta Bush, det han sysslar med är väl inte mer rätt än vad Saddam sysslade med eller?
Catstyle
2006-11-05, 20:01
Kan inte låta bli att undra hur många av alla som är så ivriga med att skrika ut hur hemska USA är som är kvar i Irak, hur misslyckat det är, hur ond Bush är osv, som faktiskt varit i Irak själva.
Tror inte det är alltför många.
Kan inte låta bli att undra hur många av alla som är så ivriga med att skrika ut hur hemska USA är som är kvar i Irak, hur misslyckat det är, hur ond Bush är osv, som faktiskt varit i Irak själva.
Är väl som vanligt svenssons med fläckfri uppfostran som inte har lämnat kvarteret där de födde som sitter gnäller.
Richard85
2006-11-05, 20:04
Hur många har blivit oskydligt dödade i Irak, Afghanistan..Har ingen betydelse om det inte var Bush själv som dödade dom men han beordrade attackerna..och ja, det har blivit oskyldigt dödade överallt i världen och ja, det är krig, shit happens men det har ingen betydelse..Finns juh flera filmer som kommit ut på nätet och media där man visar hur soldaterna beter sig..Värdigt Knappast..
Arne Persson
2006-11-05, 20:11
Är du salongskommunist? Anarkistpajas? vegan?
Catstyle
2006-11-05, 20:14
Hur många har blivit oskydligt dödade i Irak, Afghanistan..Har ingen betydelse om det inte var Bush själv som dödade dom men han beordrade attackerna..och ja, det har blivit oskyldigt dödade överallt i världen och ja, det är krig, shit happens men det har ingen betydelse..Finns juh flera filmer som kommit ut på nätet och media där man visar hur soldaterna beter sig..Värdigt Knappast..
Det begås vidrigheter i alla krig, så vad är din poäng?
petersson
2006-11-05, 20:17
Jag tror inte på dödsstraff, alltså blir mitt svar nej.
:laugh:
alla 3 skulle jag tippa på :laugh:
Jag tror inte på dödsstraff, alltså blir mitt svar nej.
Du menar att dödsstraff inte finns eller vad menar du med att du inte tror på det?
Vad har kostvanor, inspirerade av tron på att vi människor inte har rätt att göra vad vi vill med djuren, med en böjelse för fåniga konspirationsteorier att göra?
Metal_boy_
2006-11-05, 20:31
Vad har kostvanor, inspirerade av tron på att vi människor inte har rätt att göra vad vi vill med djuren, med en böjelse för fåniga konspirationsteorier att göra?
Fan så fult du låter.
Jag är emot dödsstraff.
Vad vi i Sverige gjorde innan 1921 kanske var barbariskt, vad vet jag. Men när stater i världen gör detta på 2000-talet då vi snart kan behärska kärnfusion är en annan sak. Då är det barbariskt i allra högsta grad.
Arne Persson
2006-11-05, 20:52
Dom kära veganerna brukar ju lokalt bl.a angripa USA-imperialistiska företag som MCDonalds.... om jag nu inte helt missminner mig. Dom har ju en förkärlek att hålla sig på vänsterkanten dom gulliga små liven.:)
Det finns initierade kommentatorer som hävdar att dödsdomarna, eftersom det rör flera, mer eller mindre kommenderats för att blidka den krigskritiska opinionen i USA. Bl a Kirk Semplen skriver om det i New York Times.
Och ja, USA förlorar kriget i Irak, och ja, det är enligt Pentagon ett fullskaligt inbördeskrig som pågår för tillfället. Medan Vita Huset förgäves försöker hålla fanan högt dör det mängder med människor varje dag.
Dom kära veganerna brukar ju lokalt bl.a angripa USA-imperialistiska företag som MCDonalds.... om jag nu inte helt missminner mig. Dom har ju en förkärlek att hålla sig på vänsterkanten dom gulliga små liven.:)
Vill bara helt stillsamt påpeka att veganism och djurrätt inte är helt ovanligt bland nazister heller....
Vill dessutom påpeka att att stora biceps inte är helt ovanligt bland mc-gäng och organiserad brottslighet. Dessutom är det inte helt ovanligt att våldtäktsmän är tatuerade.
petersson
2006-11-05, 20:57
Du menar att dödsstraff inte finns eller vad menar du med att du inte tror på det?
Jag tror inte att dödsstraff finns. Såklart.
Metal_boy_
2006-11-05, 21:01
Vill dessutom påpeka att att stora biceps inte är helt ovanligt bland mc-gäng och organiserad brottslighet. Dessutom är det inte helt ovanligt att våldtäktsmän är tatuerade.
Lägg ner nu. Fan, det börjar låta som statistiska centralbyrån! :)
petersson
2006-11-05, 21:01
Samma grej kan man ju säga om de som stödjer USA.
Catstyle
2006-11-05, 21:06
Samma grej kan man ju säga om de som stödjer USA.
Precis.
Slutsats: Folk är dumma, världen suger.
Angel det fanns/finns absolut ingen fientlighet mellan shia och sunni muslimerna.Dem som bombar vilt är extrema grupper som vill dela irak i bitar.
Vissa människor förtjänar helt enkelt att dö, det vet ni alla. Denna man förtjänar inte att vara vid sitt liv. Denna man har dödat otroligt många människor och jag skiter fullständigt i hur många människor Geroge Bush eller hans jävla armé har mördat nu ere saddam och ingen annan som står inför rätta och har fått sitt straff, alla jävla neo-usa hatare vakna, detta har skett under er jävla livstid, framför er har människor gasats ihjäl, människor är begravda i öknar ni inte ens visste fanns OSV
förfan
jåag toeycker at bushreschimen dödas för mycket. Er det nån såm ska dö är det bush för jag hattar macdånalds. Klaskamp och ner med Busch! Saddam är dum mä. Döda hann longsamt! Föresten, vad hanndlar tråden om???!!17
Dumleman
2006-11-06, 00:43
Rättegången har och kommer säkert att kosta hundratals miljoner. En kula kostar hur mycket? Alla "vet" att han är skyldig så det känns meningslöst med en rättegång. Pengarna skulle göra mer nytta vid återuppbyggnaden av Irak.
Finns det egentligen någon mening för ett av världens mest isolationistiskt inriktade folk (svenskar) att snacka om utrikespolitik?
Allt är USA's fel, alla andra är bara missförstådda så klart :P
öh nej *rolleyes*
Hm, läste Åsne Seierstads´s bok Hundra och en dag igår.
Rekommenderas, nu när vi ändå pratar om Irakkriget.
I den stog de bla att det enda departementet USA skyddade i Bagdad efter övertagandet av staden var oljedepartementet, alla andra lät dom plundras. :(
Vilka dömde? USA eller Irakierna?
Jag tycker att han borde ges till lejonen istället för att bli hängd :)Kedjas fast på ett bevakat torg för medborgarna att göra vad de vill med? ;)
Vad kommer hända när han avrättas? Kommer det bli en våg av terrordåd världen runt? Kommer Irak bli bättre? Hur kommer arab-världen reagera när Usa avrättar en forna ledare för ett land i Mellan Östern?
Hur många har blivit oskydligt dödade i Irak, Afghanistan..Har ingen betydelse om det inte var Bush själv som dödade dom men han beordrade attackerna..och ja, det har blivit oskyldigt dödade överallt i världen och ja, det är krig, shit happens men det har ingen betydelse..Finns juh flera filmer som kommit ut på nätet och media där man visar hur soldaterna beter sig..Värdigt Knappast..Hur många hade dött under samma tid om usa inte hade gjort något då? På längre sikt?
Är du salongskommunist? Anarkistpajas? vegan?Skiljer du på oss?
Vad vi i Sverige gjorde innan 1921 kanske var barbariskt, vad vet jag. Men när stater i världen gör detta på 2000-talet då vi snart kan behärska kärnfusion är en annan sak. Då är det barbariskt i allra högsta grad.Två generationer senare kunde du också ha sagt...
Dom kära veganerna brukar ju lokalt bl.a angripa USA-imperialistiska företag som MCDonalds.... om jag nu inte helt missminner mig. Dom har ju en förkärlek att hålla sig på vänsterkanten dom gulliga små liven.:)Om veganer gör det är det väl för att de tjänar pengar på andras lidande? Om "vänsterpack" gör det så är det väl för att de är så stora kanske?
Vill dessutom påpeka att att stora biceps inte är helt ovanligt bland mc-gäng och organiserad brottslighet. Dessutom är det inte helt ovanligt att våldtäktsmän är tatuerade.:thumbup:
Nu får det vara färdigspammat :D
Richard85
2006-11-06, 09:01
"Hur många hade dött under samma tid om usa inte hade gjort något då? På längre sikt?"
Vet du det eller? USA attackerade inte Irak för att hjälpa folket utan för att få undan fabriker etc som innehöll hot mot omvärlden, hot som sedan visade sig inte existera..Soldaterna vill inte ens vara där, dom förstår inte varför dom är där..
Catstyle: För att USA varit värst?..
öh nej *rolleyes*
Varför har du de åsikterna och hur gammal är du?
Han har inte lång tid kvar nu!
http://i52.photobucket.com/albums/g11/silsoesid/sadamrun.gif
The master of gifs slår till igen:laugh: :laugh:
Kebab-Arne
2006-12-29, 16:35
Själv förstår jag inte det fräna i att säga att Saddam förtjänar att rövknullas nonstop i fjorton år, att torteras och liknande. Öga för öga verkar kvarstå ganska bra.
Dödsstraff är jag i vanliga fall emot men kommer i ett annat perspektiv när det rör sig om en person som har begått brott i klass som han. Bara man inte fått tag på nån av hans kopior...
Shakemynuts
2006-12-29, 17:03
Pallar inte läsa igenom 7 sidor om detta så jag ber om ursäkt om detta sagts tidigare.
Men att döda Saddam är nog det värsta man kan göra för att förhindra terrorism osv.
Han blir martyr eftersom han stod emot Usa osv. Man bör inte visa att det är fel att döda genom att döda.
Och att döda honom kommer bara föda ännu fler som dödar ännu mer.
Livstidsfängelse tack.
Men att döda Saddam är nog det värsta man kan göra för att förhindra terrorism osv.
Han blir martyr eftersom han stod emot Usa osv. Man bör inte visa att det är fel att döda genom att döda.
Det är iof inte usa som har dömt honom till dödsstraff utan irakierna själva.
Jag tror själv att USA är / var mer ute efter oljan som finns i landet, många inom Bushs parti och hans styre ska ha stora kopplingar till oljeindustrin.
Är emot dödstraff, så svaret är nej.
och visst har USA misslyckats i Irak. Tigris har fler lik än fiskar.
Shakemynuts
2006-12-29, 19:55
Jaha?
Sa jag att det var Usa som dömt Saddam?
Jag sa att han stod emot Usa och därför kommer han bli en martyr. Förstår inte hur du får det till att jag sa att Usa dömde honom.. Men okej.*rolleyes*
Jag sa att han stod emot Usa och därför kommer han bli en martyr.
Hur lyckas du komma fram till den slutsatsen? Irak dömer honom till döden, vad har usa med det att göra?
Shakemynuts
2006-12-29, 20:25
Hur lyckas du komma fram till den slutsatsen? Irak dömer honom till döden, vad har usa med det att göra?
Utan Usa och Usas invadering hade han aldrig gripits.
Usa såg till så han kunde ställas inför rätta. Usa har nog väldigt mycket med hans dom att göra i och med det.
Usa såg till så han kunde ställas inför rätta. Usa har nog väldigt mycket med hans dom att göra i och med det.
Faktum kvarstår dock, usa har inget med domen i sig att göra.
Självklart. Men är det verkligen klokt att göra honom till martyr?
Faktum är att amerikanska staten är målsägande i flera av de processer som ställts mot Saddam. Nu hinner man inte ta upp dem, om man nackar honom. Men att tro att amerikanska staten/administrationen Bush inte har något som helst att göra med domslutet är ganska naivt.
Shakemynuts
2006-12-29, 20:56
Självklart. Men är det verkligen klokt att göra honom till martyr?
Nej det är inte klokt och det framstod väl i mitt första inlägg?
Shakemynuts
2006-12-29, 20:57
Faktum kvarstår dock, han kommer bli en martyr för religösa extremister inom islam.
Faktum kvarstår dock, han kommer bli en martyr för religösa extremister inom islam.
Antagligen, men din slutsats är fortfarande inte rätt.
Shakemynuts
2006-12-29, 21:33
Antagligen, men din slutsats är fortfarande inte rätt.
Saddam blir martyr och det är dåligt.
Usa har ett finger med i leken eftersom de startade kriget mot Irak som extremister (och andra) inte tycker om, Saddam greps på grund av det.
Det kan användas mot Usa av extremister.
Och eftersom Usa är med i leken om att Saddam blev dömd till döden kommer det användas mot dom.
Det är fel att döda...
Du, jag eller stat spelar ingen roll...
Ibland kan man hamna i en sist då dödande är enda vägen ut, det är dock aldrig fallet för en regering
Det är fel att döda...
Du, jag eller stat spelar ingen roll...
Ibland kan man hamna i en sist då dödande är enda vägen ut, det är dock aldrig fallet för en regering
Varför, skriver du som att du predikar den absoluta sanningen?
Jag är generellt mot dödsstraff men har svårt att finna ett lämpligare straff för sådanna som Saddam..
Shakemynuts
2006-12-29, 23:29
Varför, skriver du som att du predikar den absoluta sanningen?
Jag är generellt mot dödsstraff men har svårt att finna ett lämpligare straff för sådanna som Saddam..
Han kanske skriver så för att det ÄR fel att döda?
Jag tror defenitivt att såna som Saddam inte ska slippa undan så lätt genom att få dö och slippa sitt straff istortsett, de ska sitta inspärrade resten av livet väldigt strikt.
Isolering.
tossefar
2006-12-30, 04:36
och där var han död. jahopp.
internethjälten
2006-12-30, 05:23
japp, livsändning och allt...
Muskelbyggaren
2006-12-30, 09:18
Det är både komiskt och tragiskt. Vi jagar denne mänsklighetens barbar, ett djur som står långt under oss 2000-talets solidariska, intelligenta och sympatiska individer, sen dödar vi honom precis som alla de han själv dödat under sitt liv. Sedan står vi och talar om hur vi tillsammans ska nå civilisationens höjdpunkt där alla människor är snälla, doh. *rolleyes*
Shakemynuts
2006-12-30, 09:19
Jahapp.. Bara att hoppas att jag och andra som tror han blir martyr har fel då.
Sändes det? Jag läste att de inte var säkra på om de skulle sända det eller inte.
Arf Pingvin
2006-12-30, 09:53
Det är både komiskt och tragiskt. Vi jagar denne mänsklighetens barbar, ett djur som står långt under oss 2000-talets solidariska, intelligenta och sympatiska individer, sen dödar vi honom precis som alla de han själv dödat under sitt liv. Sedan står vi och talar om hur vi tillsammans ska nå civilisationens höjdpunkt där alla människor är snälla, doh. *rolleyes*
Nu var det ändå Irakiska lagar han dömdes efter...
Muskelbyggaren
2006-12-30, 10:09
Nu var det ändå Irakiska lagar han dömdes efter...
Och USA är bestörta över den primitiva domen?
High1ander
2006-12-30, 10:45
Bra, då slipper man oroa sig över hans hälsa och att han skriver mer kärleksböcker.
Finns det på youtube?
finns på aftonbladet.se
Ninjasmurf
2006-12-30, 11:28
Synd att han avrättades. Livtids samhällstjänst som nån föreslog hade varit bättre.
Synd att han avrättades. Livtids samhällstjänst som nån föreslog hade varit bättre.
snarare hade fler personer dött i fritagningsförsök och dylikt om han hade levt..
finns på aftonbladet.se
jag vill se när han dör också. Kanske låter jävligt grymt när man säger det så här. Men allt jävla skit han har ställt till med så.
Vill bara helt stillsamt påpeka att veganism och djurrätt inte är helt ovanligt bland nazister heller....
...,vilka som bekant är vänstermänniskor.
Din slutsats stämmer inte ett dugg.
Saddam var secular.Dem som kommer att måla ut han till en martyr är
hans anhängre från sin hemstad och vissa palestiner.
Slartibartfast
2006-12-30, 13:07
Varför pratar man alltid om Saddam? Man pratar ju om Hitler och inte om Adolf. Stalin och inte Josef. Pinochet och inte Augusto. Hur kommer det sig att man är på förnamnsbasis med Hussein?
Varför pratar man alltid om Saddam? Man pratar ju om Hitler och inte om Adolf. Stalin och inte Josef. Pinochet och inte Augusto. Hur kommer det sig att man är på förnamnsbasis med Hussein?
För att hälften av arabländernas befolkning heter Hussein.
Slartibartfast
2006-12-30, 13:12
För att hälften av arabländernas befolkning heter Hussein.
Så enkelt. Så logiskt.
Kunde dom inte gjort de på 12-slaget på nyår med fyrverkerier i bakgrunden.. DE hade vart nått
aja nu e han död iaf..
Undrar hur mycket information han satt på som "vi" nu aldrig kommer att få reda på...
gladiatorerna1
2006-12-30, 14:48
kommmer dom att sända själva avrättningen på tv? när och på vilken kanal i så fall?
kommmer dom att sända själva avrättningen på tv? när och på vilken kanal i så fall?
De sänder den på 4:an på söndag i bingolottopausen.
Bunkra upp med chips och läsk gott folk. Det blir en riktig familjefest.
gladiatorerna1
2006-12-30, 14:57
De sänder den på 4:an på söndag i bingolottopausen.
Bunkra upp med chips och läsk gott folk. Det blir en riktig familjefest.
Sänder dom alltså under själva avrättningen när han dör?
Enligt diverse tidningar avbröts alla sändningar precis innan själva hängningen. Men det kommer säkert att dyka upp en film på internet inom en snar framtid (om någon filmade det hela dvs).
På fullt allvar undrar jag om man inte borde visa avrättningen på TV. Det kan vara nyttigt med en påminnelse om att dödsstraff inte bara är ett föremål för debatt och ett beteende listat på den etikett vi klistrar på ociviliserade stater.
Verkligt våld är inte lika chockerande för de stackare som har på TV'n som för de som utsätts för det filmade våldet.
Arne Persson
2006-12-30, 15:10
Din slutsats stämmer inte ett dugg.
Saddam var secular.Dem som kommer att måla ut han till en martyr är
hans anhängre från sin hemstad och vissa palestiner.
Precis! Han liksom sina rätttroende söner hade viss fallenhet för att avnjuta västerländsk imperialistwhiskey mm.
Tycker trots allt att dom skulle använt honom att ev få slut på inbördesstridigheterna och sedan givit honom livstid.
gladiatorerna1
2006-12-30, 15:13
jag läste att alla hans bröder är dödade eller avrättade.
Nitrometan
2006-12-30, 15:16
jag läste att alla hans bröder är dödade eller avrättade.
Jo. Och i några fall hjälpte han till.
Edit: Vad är skillnaden mellan dödad och avrättad?
Tycker ni det är rätt att han får dödsdom? --------------- JA.
Eller ska han hinnas ställas tills svars för fler brott innan? -- JA.
Och tycker ni USA har lyckats eller misslyckats i Irak? ------JA.
Ja,
Ja,
Ja.
Edit: Vad är skillnaden mellan dödad och avrättad?"Avrättning" låter som en uppsåtlig handling av en stat, i mina öron.
Allvarligt vad hade USa för rätt att gå in i Irak. Trots allt hade Irak inte gjort ett smack mot USA och hade inga kärnvapen. Visst Sadam var jävligt ond och har många liv på sitt samvete. Men det har säkerligen hälften av världens ledare inkl Bush också!
Man måste inse att det finns en baktanke med det hela. Om det nu är olja som alla självutnämnda experter tror eller något annat låter jag vara osagt.
Vad ger det att döda Sadam? Jäävlar va smart att straffa en man med samma sak som han döms för. Jo "Öga för öga, tandförtand"-metoden var populär på 1600talet i Sverige. Allvarligt, vad fan tänker USA med ?
Allvarligt vad hade USa för rätt att gå in i Irak. Trots allt hade Irak inte gjort ett smack mot USA och hade inga kärnvapen. Visst Sadam var jävligt ond och har många liv på sitt samvete. Men det har säkerligen hälften av världens ledare inkl Bush också!
Man måste inse att det finns en baktanke med det hela. Om det nu är olja som alla självutnämnda experter tror eller något annat låter jag vara osagt.
Vad ger det att döda Sadam? Jäävlar va smart att straffa en man med samma sak som han döms för. Jo "Öga för öga, tandförtand"-metoden var populär på 1600talet i Sverige. Allvarligt, vad fan tänker USA med ?
Tadaaa!!
Tadaaa!!
Du tror allvarligt att Bush hade nöjt sig med livstid?
ok
ok
Men vafan, det är ett faktum att Saddam dömdes av en irakisk domstol. Vad spelar det för roll vad du tror att Bush åsikt i frågan är?
Men vafan, det är ett faktum att Saddam dömdes av en irakisk domstol. Vad spelar det för roll vad du tror att Bush åsikt i frågan är?
:MrT:
Allvarligt vad hade USa för rätt att gå in i Irak.
Varför skulle de inte haft rätt att göra det?
Den mest grundläggande frågan borde vara om Iraks styre var legitimt. Är det okej att ett land styrs av en galen diktator? Ifall det inte är okej, kan det rimligtvis inte vara fel att avsätta diktatorn.
Eftersom jag anars vad svaret kommer bli kan jag väl tillägga att jag inte nämner något om metoderna. Det är isåfall en annan fråga.
Jag tycker att det är hemskt att dom avrättade honom. Jag tycker att dödsstraff inte ska existera någonstans, det är en sådan dubbelmoral, speciellt när det gäller fall där mord har begåtts.
Och ni som tycker det ska visas i TV: Ni är sjuka.
ok
Du tror allvarligt att den irakiska domstolen och det irakiska folket hade nöjt sig med livstid?
ok
Jag tycker hela det här kriget från början till slut är...absurt på något sätt.
Att människor dödar andra människor över landområden,religion,monetär vinst,kulturtillhörigheter,respekt på krogen etc osv är absurt.
Men det kommer vi väl aldrig att sluta med.
flenders
2006-12-30, 16:30
Jag tycker det är världens skyldighet att sätta stopp på diktatorer. Jag tycker USA, Storbrittanien, Tyskland, Kanada, Frankrike och alla andra länder har en skyldighet att ingripa i länder där massmord, folkmord och annat försigår. Om det är rätt att avrätta honom? Självklart. Hade han levt hade det bara lett till fler sprängnigar, fler protester, fler fritagningsförsök.
Offentliga avrättningar har varit ett folknöje hur länge som helst. Man är inte sjuk för att man förstår underhållningsvärdet i sådana spektakel.
Jag tycker att han ska få sitta livstids fängelse. Vad gör oss bättre om vi dödar honom så som han döda alla sina offer.
Offentliga avrättningar har varit ett folknöje hur länge som helst. Man är inte sjuk för att man förstår underhållningsvärdet i sådana spektakel.
Det är väll bara tragiskt om det är ett folknöje.
Vad gör oss bättre om vi dödar honom så som han döda alla sina offer.
Att "vi" gör det utifrån rättvisa?
NisseEriksson
2006-12-30, 17:32
Hängningen var det enda rätta.
Hans namn är förnedrat för evigt nu.
Tortyr hade aldrig gått även om han förtjänar det.
Huvudsaken är att han inte finns längre
Bara för att det sker och har skett under en lång tid så gör inte det att det är mindre sjukt för det. Gillar man att se folk bli avrättade så har man något fel i huvudet och bör söka hjälp.
Bara för att det sker och har skett under en lång tid så gör inte det att det är mindre sjukt för det. Gillar man att se folk bli avrättade så har man något fel i huvudet och bör söka hjälp.
Okej, nätpsykiatrikern. Vad skulle diagnosen vara då?
Barbar?
http://www.treehousetv.com/parents/tvShows/babar/img/babar.gif
Avsaknad av moral. Något som väldigt många stackare lider av idag.
Avsaknad av moral. Något som väldigt många stackare lider av idag.
Om det nu skulle stämma, skulle det vara en sjukdom?
Om det nu skulle stämma, skulle det vara en sjukdom?
Nu är du bara löjlig. "Sjuk i huvudet" är ett väldigt vanligt uttryck, ska vi säga dum i huvudet istället?
Nja, börjar bli bättre, va jobbigt som fan att vara förkyld dock!
Över 40 pers har omkommit i attentat som tros vara vedergällningsaktioner. Jag tycker nog att tillräckligt många personer hade dött i Saddam Husseins namn redan; var vi tvungna att "ge" honom ännu fler?
Över 40 pers har omkommit i attentat som tros vara vedergällningsaktioner. Jag tycker nog att tillräckligt många personer hade dött i Saddam Husseins namn redan; var vi tvungna att "ge" honom ännu fler?
"Vi"? Vem är det som du identifierar dig med, Tolkia?
Det kan ju aldrig vara ett argument mot att straffa någon. Även om jag är mot dödsstraff så kunde ju attentaten komma även om han blev dömd till livstid.
Det kan ju aldrig vara ett argument mot att straffa någon. Även om jag är mot dödsstraff så kunde ju attentaten komma även om han blev dömd till livstid.
Jag menar inte heller att brott inte skall bestraffas - som du säkert förstår. Däremot anser jag att dödsstraff borde avskaffas; jag ser inte vad man åstadkommer med det förutom att tillfredsställa människors hämndlystnad, och jag ser inte konsekvensen i att döda människor för att visa att det är fel att döda människor. Och vad är poängen med att låta göra en människa som Saddam Hussein till martyr?
Precis! Han liksom sina rätttroende söner hade viss fallenhet för att avnjuta västerländsk imperialistwhiskey mm.
Tycker trots allt att dom skulle använt honom att ev få slut på inbördesstridigheterna och sedan givit honom livstid.
Visst skulle dem kunna göra det arne,men det hade kostat forfarande
flera människors liv.När han var president så höll han alla grupper i
schack just genom tortyr och mord.
Gällande avrättningen så tycker jag att han dömdes för tidigt,tycker att
man skulle vänta med det tills han hade dömts för alla brott han var involverad
i.
Nu är du bara löjlig. "Sjuk i huvudet" är ett väldigt vanligt uttryck, ska vi säga dum i huvudet istället?
Det var inte det uttrycket du använde.
Det var inte det uttrycket du använde.
Du är sorglig... :n00b
Jag såg det nu, men det spelar ingen roll, för du har bestämt dig för att bråka med mig hursomhelst. Hade jag skrivit "sjuk i huvudet" så hade inte diskussionen sett annorlunda ut ändå.
Om du hade haft någon typ av social kompetens så hade du inte tolkat mig ordagrant i mitt första inlägg. Tyvärr räcker inte smileygubbarna alltid till när man vill visa hur man känner.
Håll dig till trådens ämne istället för att diskutera mitt sätt uttrycka mig? :banned
Du är sorglig... :n00b
Jag såg det nu, men det spelar ingen roll, för du har bestämt dig för att bråka med mig hursomhelst. Hade jag skrivit "sjuk i huvudet" så hade inte diskussionen sett annorlunda ut ändå.
Om du hade haft någon typ av social kompetens så hade du inte tolkat mig ordagrant i mitt första inlägg. Tyvärr räcker inte smileygubbarna alltid till när man vill visa hur man känner.
Håll dig till trådens ämne istället för att diskutera mitt sätt uttrycka mig? :banned
Du har en ganska tråkig ton, lillen. Det jag anmärkte på var att du dömde ut alla som vill se någon man tycker förtjänar döden dö som psykiskt sjuka.
Du har en ganska tråkig ton, lillen. Det jag anmärkte på var att du dömde ut alla som vill se någon man tycker förtjänar döden dö som psykiskt sjuka.
Din ton är inte mycket bättre LILLEN :laugh: Jag sa att dom som tycker det ska visas i TV är sjuka, man ska inte visa avrättningar i TV. Men jag skulle kunna tänka mig dig sitta i soffan med dina barn och hurrar när Sadams nacke går av, frågan är vad du lär dina barn av det. Förstår du inte varför det är fel så visar du att du tillhör du den här skaran som du påstår att jag dömmer ut.
Men jag skulle kunna tänka mig dig sitta i soffan med dina barn och hurrar när Sadams nacke går av, frågan är vad du lär dina barn av det.
Det behöver kanske inte sändas direkt efter Bollibompa?
Det behöver kanske inte sändas direkt efter Bollibompa?
Det spelar ingen roll, alltid någon unge som sitter uppe. Sen finns ju datorer och internet, inte särskilt knepigt att hitta avrättningen där heller.
Så är argumentet mot det är "tänk på barnen!!!"?
Det är antagligen inte helt angenämt att se någon bli hängd, men det argumentet känns lite tunnt.
En anledning att sända det vore annars för att minska risken för puckon som vill förneka att händelsen ägt rum. Sedan vore det väl också att peka finger åt anhängarna, göra förnedringen total så att säga.
Med risk för att låta respektlös mot det principiella värdet i att alla inblandade närvarar vid en rättegång tillåter jag mig fråga ifall man verkligen var tvungen att ha Saddam vid liv för att utreda de övriga brott han antas begått. Det kan ju till och med vara så att nu efter hans död försvinner en del av skräcken för att säga sanningen som fått många andra inblandade att hålla tyst om detaljer kring Iraks krigsföring och allianser.
Visserligen kan man nu inte döma honom, men är det verkligen domen som är det viktiga och inte sanningen?
Inte för att jag på något sätt anser det vara rätt att hänga karln, men vill bara invända mot påståendet att detta förlamar jakten på sanningen.
Jag är emot dödsstraff av den anledningen att jag anser att bara Gud har rättigheter att ta liv..
Jag är emot dödsstraff av den anledningen att jag anser att bara Gud har rättigheter att ta liv..
Är Gud också den enda som har rätten att skapa det?
Är Gud också den enda som har rätten att skapa det?
Ja och nu kommer du säga att människor skapar ju barn,men jag "anser" att Gud gett dom förmågan att göra det. Därför är jag emot kloning och sådant med.
Ja och nu kommer du säga att människor skapar ju barn,men jag "anser" att Gud gett dom förmågan att göra det. Därför är jag emot kloning och sådant med.
Tack, men jag säger tillräckligt mycket utan att någon anstränger sig för att säga det åt mig.
Vad är "och sådant"? Alla typer av artificiell insemination, är du mot dessa eftersom det går bortom det Gud gett oss förmåga till på naturlig väg, och varför kan man då inte säga att Gud gett oss förmågan att avsluta livet för dem som hotar mänskligheten?
Och vidare, är då abort alltid fel, eftersom det är att avsluta ett liv?
orkar inte disskutera min tro, och dessutom blir det offtopic då, så är du intresserad så pm:a så kan du få msn.
orkar inte disskutera min tro, och dessutom blir det offtopic då, så är du intresserad så pm:a så kan du få msn.
Det handlade inte så mycket om din tro som det faktum att många tar till principiella argument mot dödsstraffet när fallet Saddam tas upp. Om sådana anförs ska man se till att ha torrt på fötterna för att inte bli ifrågasatt.
Det är där jag, helt fri från anspråksfullhet, gör entré. Jag är den omnipotenta väktaren av konsekvens!!!! BOW DOWN!
http://unclehornhead.blogspot.com/bow%20down.jpg
Det handlade inte så mycket om din tro som det faktum att många tar till principiella argument mot dödsstraffet när fallet Saddam tas upp. Om sådana anförs ska man se till att ha torrt på fötterna för att inte bli ifrågasatt.
Det är där jag, helt fri från anspråksfullhet, gör entré. Jag är den omnipotenta väktaren av konsekvens!!!! BOW DOWN!
http://unclehornhead.blogspot.com/bow%20down.jpg
Vilken söt kjol du har.
Min moral och etik bygger på min tro.
Jag träffade Gud igår, han sade att det var lugnt att ta liv ibland Angel. Bara tänkte föra det vidare.
Deceiver85
2006-12-30, 22:48
Synd att Saddam inte fick sprattla som en gris innan han dog, ett snabbt ryck över nacken tycktes för lindrigt för den mannen.
Kul för dig att dukan göra dig rolig på min bekostnad
Så är argumentet mot det är "tänk på barnen!!!"?
Det är antagligen inte helt angenämt att se någon bli hängd, men det argumentet känns lite tunnt.
En anledning att sända det vore annars för att minska risken för puckon som vill förneka att händelsen ägt rum. Sedan vore det väl också att peka finger åt anhängarna, göra förnedringen total så att säga.
Bland annat. Tycker du att andra avrättningar också ska visas på TV ? Varför i sånna fall?
Synd att Saddam inte fick sprattla som en gris innan han dog, ett snabbt ryck över nacken tycktes för lindrigt för den mannen.
Finns så lite underhållning i Örebro att ni behöver gladiatorspel som opium åt det rastlösa folket?
Kul för dig att dukan göra dig rolig på min bekostnad
Vem säger att jag gjorde mig rolig, kan ju lika gärna vara allvarlig.
blekfet2
2006-12-30, 22:57
Borat är ruskigt lik Saddam... "Im your Clone"
se här:
http://www.borat.tv/ms_blog/cannes.jpg
http://i.a.cnn.net/cnn/2006/WORLD/meast/06/27/hussein.trial/story.saddam.file.jpg
Vem e vem egentligen?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.