Visa fullständig version : Frågor om proteinsyntesen
Philippp
2006-11-05, 13:22
Proteinsyntesen är förhöjd i upp till 48 timmar efter träning - detta är ingen fast tidpunkt utan bara något att utgå ifrån eller?
Säg att min proteinsyntes kommer förhöjas i 48 timmar, och om 43 timmar går jag och tränar samma muskelgrupper igen - kommer detta påverka mina resultat negativt? kommer det bli sämre/bättre än om jag väntat ut de där 48 timmarna?/
~~~~
Proteinsyntes och återhämtning är två skilda saker.
Om du inte kör till failure utan stannar när du orkar 1-2 reps och kör höga reps så kan du utan problem träna samma muskelgrupp varannan dag, tex mån ons och fredag.
Proteinsyntesen är förhöjd i upp till 48 timmar efter träning - detta är ingen fast tidpunkt utan bara något att utgå ifrån eller?
Säg att min proteinsyntes kommer förhöjas i 48 timmar, och om 43 timmar går jag och tränar samma muskelgrupper igen - kommer detta påverka mina resultat negativt? kommer det bli sämre/bättre än om jag väntat ut de där 48 timmarna?/
~~~~
Det är nog mer en riktlinje. Det har nog gjorts för lite studier på detta för att man ska kunna säga att det alltid är runt 2 dagar, men generellt stämmer det säkert.
Sen har larre rätt att återhämtningen inte har att göra med hur länge proteinsyntesen är förhöjd.
Beroende på hur man tränar så räcker det inte alltid med 48h vila innan nästa belastning på samma muskel, ibland klarar man sig med mindre.
Philippp
2006-11-05, 14:54
Ok tack för svaren, frågan är mer är det NEGATIVT för proteinsyntesen att boosta den igen när den redan är förhöjd? kan den bli höjd när den är förhöjd så att säga :P
Ok tack för svaren, frågan är mer är det NEGATIVT för proteinsyntesen att boosta den igen när den redan är förhöjd? kan den bli höjd när den är förhöjd så att säga :P
Mig veterligen så avstannar den istället då.
pragmatist
2006-11-05, 22:55
Fullt så puckad tror jag inte kroppen är att proteinsyntesen "går sönder" om man anstränger musklerna inom 48 timmar...
För övrigt äger den stora förhöjningen rum 12-24 timmar efter, sjunker sakta till 36 timmar efter för att sedan sjunka till basnivå ganska snabbt 48 timmar efter. Så den stora nyttan får man redan första dygnet.
Proteinsyntesen torde pågå konstant, såvitt man inte är död (eller möjligen en zombie). Proteiner används till en hel del annat än muskler, t.ex. till att sätta igång och stänga av olika kemiska/biologiska reaktioner i kroppen, så det vore inte så praktiskt om de plötsligt "tog slut".
proteinsyntesen är hörhöjd över normala nivåer, ungefär 48 timmar efter styrketräning, om du tränar igen efter de 48 timmarna så fortsätter den att vara förhöjd över normala nivåer.
Men som andra talare påpekat är det viktigt att låta muskeln vila. ett eget riktmärke för mig är att låta samma muskel vila 72 timmar, och 96 timmar om jag tagit ut den jättehårt.
Dock aldrig mer 144 timmar(1v) som jag gjorde i mitt 4-splitt (vansinne) :P
Mr.Lindgren
2006-11-06, 22:58
"Dock aldrig mer 144 timmar(1v) som jag gjorde i mitt 4-splitt (vansinne) :P"
Jag som tränar 4-splitt just nu. Ska jag ändra träningsform? På dig låter det som att det inte finns något positivt med att träna en muskelgrupp endast en gång i veckan. Finns det något negativt med att bara träna en muskelgrupp en gång i veckan?
Tobias H
2007-05-25, 23:09
Fullt så puckad tror jag inte kroppen är att proteinsyntesen "går sönder" om man anstränger musklerna inom 48 timmar...
För övrigt äger den stora förhöjningen rum 12-24 timmar efter, sjunker sakta till 36 timmar efter för att sedan sjunka till basnivå ganska snabbt 48 timmar efter. Så den stora nyttan får man redan första dygnet.
Är lite osäker på hur du menar. Är den stora förhöjningen av proteinsyntesen timmarna 12-24 efter träningen eller är den extra förhöjd timmarna 0-(12 upp till 24)?
Tränar man på kvällen och bara äter ett mål mat efter träningen fastar man kanske timmarna 3-12 efter träningen medans om man tränar på morgonen blir fastan istället timmarna 15-24 (tex).
King Grub
2007-05-26, 04:39
Basproteinsyntesen pågår ständigt. 60-90 minuter efter styrketräning händer ingenting, men sedan stimuleras den. Den är som störst 12-24 timmar efter avslutat pass, för att sedan gradvis åter falla tillbaka till basnivåer efter runt 48 h efter passet.
Utöver basproteinsyntesen kan den toppas, vid aminosyreintag. Det blir som en "peak" högt över basnivåer, som snabbt faller ned igen. Det är det som är "stimulera proteinsyntesen". Protein från mat "stimulerar" inte proteinsyntesen, men kan givetvis användas i den ständigt pågående till fullo. Denna effekt är som störst efter styrketräning + aminosyreintag. Störst effekt efter passet nås vid EAA-intag direkt före passet. Intag timmarna efter ger ungefär lika stor stimulans (1 h eller 3 h efter som tidigare nämnt ger lika stor effekt).
paddanboy
2007-05-26, 17:37
Basproteinsyntesen pågår ständigt. 60-90 minuter efter styrketräning händer ingenting, men sedan stimuleras den. Den är som störst 12-24 timmar efter avslutat pass, för att sedan gradvis åter falla tillbaka till basnivåer efter runt 48 h efter passet.
Utöver basproteinsyntesen kan den toppas, vid aminosyreintag. Det blir som en "peak" högt över basnivåer, som snabbt faller ned igen. Det är det som är "stimulera proteinsyntesen". Protein från mat "stimulerar" inte proteinsyntesen, men kan givetvis användas i den ständigt pågående till fullo. Denna effekt är som störst efter styrketräning + aminosyreintag. Störst effekt efter passet nås vid EAA-intag direkt före passet. Intag timmarna efter ger ungefär lika stor stimulans (1 h eller 3 h efter som tidigare nämnt ger lika stor effekt).
Är det någon nackdel att använda EAA flera gånger per dag, tex var 3:e timme, eller flera gånger efter träning?
När jag va som värst, slutat nu, så körde jag EEA + ( i övrigt flytande kolhydrater) 3 ggr efter passet med timmes mellanrum typ.
Nu under deff kör jag kanske EAA 3-4 ggr per dag utspritt på mer än 3 timmar emellan varje...
Är det någon nackdel att använda EAA flera gånger per dag, tex var 3:e timme, eller flera gånger efter träning?
När jag va som värst, slutat nu, så körde jag EEA + ( i övrigt flytande kolhydrater) 3 ggr efter passet med timmes mellanrum typ.
Nu under deff kör jag kanske EAA 3-4 ggr per dag utspritt på mer än 3 timmar emellan varje...
Det kan ju knappast vara en nackdel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.