handdator

Visa fullständig version : Muskelmassa och förbränning

Chung
2006-11-04, 20:01
Ungefär hur mycket ökar förbränningen (i vila) om man lägger på sig 1 kg muskelmassa?

King Grub
2006-11-04, 20:09
13 kcal per dygn.

Chung
2006-11-04, 22:06
Så då är snacket om att styrketräna för att öka förbränningen inte mycket att ha, för det blir ju en jäkla massa massa (haha) man får lägga på sig för att det ska bli någon egentlig effekt?

King Grub
2006-11-04, 22:09
Stämmer.

Efter ett styrketräningspass är också energiförbrukningen förhöjd (EPOC), mer än efter konditionspass av motsvarande längd och intensitet, och det kan röra sig om några tiotal kcal, som täcks av ökad kolhydratoxidation.

Men det är alltid en persons aktivitet som är den stora påverkande faktorn på energiförbrukningen, och då under aktivetet, inte den mängd som förbrukas efteråt.

Zakath
2006-11-04, 23:02
Men hur mycket energi krävs för att reparera och bygga upp muskler? Träningsvärk är ju ett tecken på att musklerna repareras/byggs upp/förstärks (kommer ej ihåg exakt), och träningsvärk kan ju sitta kvar i ett antal dagar.

shadowfire
2006-11-05, 00:10
Men hur mycket energi krävs för att reparera och bygga upp muskler? Träningsvärk är ju ett tecken på att musklerna repareras/byggs upp/förstärks (kommer ej ihåg exakt), och träningsvärk kan ju sitta kvar i ett antal dagar.
om jag ska lita på det jag har läst så finns det fortfarande ingen bra förklaring till träningsvärk dock...

Ola Wallengren
2006-11-05, 13:07
Man får räkna med det ökade arbetet att bära på 1kg muskler också, och vilken energi det kilot förbrukar i arbete.
Min "gissning" blir att energiförbrukningen per dag ökar med ca 20-30kcal i alla fall.

EPOC är ju energiåtgången för bla syntes av glykogen och protein, så kostnaden för uppbyggnad är medräknad där kan man säga.

Cerberus
2006-11-05, 13:17
låter grymt lite. Var kom de gamla siffrorna ifrån? Har för mig jag läste 60kcal per kg muskelmassa/dygn.

King Grub
2006-11-05, 13:39
Var kom de gamla siffrorna ifrån?

Byggarmyter? 13 kcal är i alla fall kliniskt bevisat (McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147).