Visa fullständig version : Matschema
Så här hade jag tänkt äta, men först lite fakta om mig:
Vikt: 78 kg
Längd: 183 cm
När jag tränar ser det ut såhär:
Frukost vid 07:00: Havregrynsgröt med mjölk o sylt. 2 grova mackor med sylt. 2 glas lättmjölk.
Mellanmål vid 10:00: 2 bananer o ett äpple
Lunch vid 12:00: Vad skolan erbjuder mig
Träning vid 13:00-14:30
Mat efter träning vid 14:30: En Whey-100 proteindricka o en skål med havregrynsgröt.
Fotbollsträning vid 18:00
Middag vid 20:00: Vad som erbjuds hemma.
Kvällsmat vid 22:00: Vet ej hur det kommer bli med det här men ibland kommer det slinka ner en macka eller så.
När jag inte tränar ser det ut såhär:
Frukost vid 07:00: Havregrynsgröt med mjölk o sylt. 2 grova mackor med sylt. 2 glas lättmjölk.
Mellanmål vid 10:00: 2 bananer o ett äpple. Förslag på något bättre?
Lunch vid 12:00: Vad skolan erbjuder mig
Mellanmål vid 14:00: Vet ej vad det blir här. Förslag?
Middag vid 17:00: Vad det bjuds på
Mellanmål vid 20:00: Vet ej vad det blir här. Förslag?
Tja så kommer det se ut, nu vill jag bara ha förslag på mat. Ni kan även föreslå vad för middag jag kan äta. För jag kan säkert få mamma o pappa med på något nytt =)
// Krille
byt ut melliset...lyft in lite protein också..
t ex banan + keso, kesella + nötter, grovt bröd med avocado o skinka
Ser ut som bra mat dagen lång. Se till att äta grönsaker också.
MEN, går du inte i skolan vid 13-tiden? Har du verkligen tid att träna då?
På måndagar, onsdagar, fredagar slutar jag vid 13:00 så det blir perfekt :) Så jag tycker det e bäst på att träna då, så har man tid med annat på kvällen såsom läxor. Aaa, glömde räkna med grönsakerna men det har jag tänkt ta med. proteinrik mat, kan ni ge några exempel. Vet att kött o så innerhåller det, men några goda maträttstips?
På, men några goda maträttstips?
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=15
leta på.
Mycket nöjje.
Tycker det ser lite ut.. Du behöver nog fylla på med mer mat överallt.. Med tanke på att du tränar ligger du säkert i ett energibehov på 3500-4000 och du ligger runt 2500.
Med tanke på att du tränar ligger du säkert i ett energibehov på 3500-4000 .
Det har jag svårt att tro..
Hans basförbrukning ligger runt 2000 kcal och han gör nog inte av med 1500-2000 kcal på motion.. Han verkar inte leva ett sånt aktivt liv, med tanke på att han går i skolan och har en träning så tror jag inte han förbrukar mer än 2500-2800 kcal.
han tränade visst 2 gånger om dagen.. men ligger han på ett +3500kcal-intag äter han nog betydligt mycket mer än vad han behöver.
Hur gammal är du Krillee?
Om ni undrar hur mycket jag tränar, kan jag säga så här: Måndag: Styrketräning 1,5 timme. Fotbollsträning: 1,5 timme. Tisdag: Ute o springer 0,5 timme på morgonen. Onsdag: Styrketräning 1,5 timme. Fotbollsträning: 1,5 timme. Torsdag: Ute o springer 0,5 timmar på morgonen. Fredag: Styrketräning 1,5 timme. Fotbollsträning: 1,5 timme.
Lördag: vila. Söndag: Fotbollsträning 1 timme
Kollade på lite bilder du har postat och läste sen att du är 16 år + Du har en låg fett% och du tränar ganska mycket.
Ät mycket men ät okej mat (okej mat inkluderar mammas köttbullar, makaroner och mjölk, inte bara kyckling/ris och vatten
Du bör inte vara allt för noga med kcal intag. Ät ganska ofta, ät tills du blir mätt.
Det tror jag nog han behöver.. han räknas ju inte som kontorsjobbare med låg aktivitet utan snarare normal förbrukare.
En lågaktiv man med kontorsjobb behöver ju 2800 så varför skulle inte han som spelar fotboll i 1,5 timme och styrketränar behöver 3500.. Han ska ju dessutom ligga överskott så detkan ev. behövas mer.
En lågaktiv man med kontorsjobb behöver ju 2800
Nej det gör han inte.
Krillee: Om du vill gå upp i vikt, ät! Går du inte upp, ät mer.
Det är inte precis raketforskning.
En lågaktiv man med kontorsjobb behöver ju 2800
du kan inte dra sådana generaliseringar.
OnT: :eating: !
du kan inte dra sådana generaliseringar.
OnT: :eating: !
1850-2000 x 1,5 ( kontorsjobb ) = 2800-2950 ungefär. Sen kanske denna kontorsarbetare motionerar lite grann, promenerar osv. och då kanske värdet kommer upp till 3300 +..
Generaliserat, ligger man lägre har man ju en låg energiförbrukning och det är ju inte vanligt förekommande.
1850-2000 x 1,5 ( kontorsjobb ) = 2800-2950 ungefär. Sen kanske denna kontorsarbetare motionerar lite grann, promenerar osv. och då kanske värdet kommer upp till 3300 +..
Generaliserat, ligger man lägre har man ju en låg energiförbrukning och det är ju inte vanligt förekommande.
?? du räknar inte med hur personen ser ut, eller vad det gör utöver sitt kontorsjobb. tror du alla som jobbar på kontor gör i princip samma saker och ser likadana ut?! du vet väl att en 190cm 95kg pure muscle har en annan energiförbrukning än 160cm's 68 kg göran, oavsett om båda motionerar lite grann och jobbar på kontor.
1850-2000 x 1,5 ( kontorsjobb ) = 2800-2950 ungefär.
.
Ur deffguiden
"där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren"
dag framför datorn=hmmm kanske är kontorsjobb.
Tackar för svaren, tycker ni jag ska behålla dessa tiderna när jag ska käka? Blir det lagom? Eller ska jag lägga in något mål till? Jag vill såklart gå upp i vikt, annars hade jag ätit som jag gör nu, vilket är avseevärt mindre, bara tre gånger om dagen
?? du räknar inte med hur personen ser ut, eller vad det gör utöver sitt kontorsjobb. tror du alla som jobbar på kontor gör i princip samma saker och ser likadana ut?! du vet väl att en 190cm 95kg pure muscle har en annan energiförbrukning än 160cm's 68 kg göran, oavsett om båda motionerar lite grann och jobbar på kontor.
Ja men då ligger jag ju lägre i mina tankar .. Detta var ju beräknat på en medelsvensson. Då kan ju en mer muskulös person äta mer.
Ja men då ligger jag ju lägre i mina tankar .. Detta var ju beräknat på en medelsvensson. Då kan ju en mer muskulös person äta mer.
äh stämmer fortfarande inte tycker det är fel att säga "en lågaktiv man med kontorsjobb behöver 2800kcal". då har du liksom bara räknat med ena halvan av ekvationen, där personens vikt är andra halvan.
Genomsnittmannen ( 180 lång, 75-80kg ) 16-25 år har en cirka energiförbrukning vid tvtittande 2-2,2 kalorier per timme. Det skulle alltså betyda att en person som vaknar kl 7 på morgonen och sitter vid datorn/ kollar på tv hela dagen, skulle behöva. 2300-2500 bara därifrån. Sen är det ju så att en dag så gör man säkert något annat än sitter ner och sover 24 timmar / dag. Man går ju och duschar, äter, klär på sig, ev. promenar emellanåt.
Basal metabolism = 1800-2100.
en 180 lång man på 75-80kg's förbrukning:
tvtittande = 100-130 kalorier / timme.
130 x 16 = ca 2100.
Sömn 8 timmar = 75 - 80 x 8h = 580-640.
2100+ 640 = 2740. Cirka 2800 kcal och säkerligen mer med tanke på att normalt sitter man ej still 24 timmar per dag.
såg inte ditt senare inlägg.
Tackar för svaren, tycker ni jag ska behålla dessa tiderna när jag ska käka? Blir det lagom? Eller ska jag lägga in något mål till? Jag vill såklart gå upp i vikt, annars hade jag ätit som jag gör nu, vilket är avseevärt mindre, bara tre gånger om dagen
Tiderna är bra om de passar i ditt övriga liv, häng inte upp dig för mycket på tider är mitt råd.
Angående proteinrika måltider kan jag säga att protein oftast inte är en begränsande faktor i vårt land och inget du måste ängna tid, tankar och bekymmer åt.
Det är mer eller mindre spikat nu. Vad säger ni om det här? Något ni vill byta ut?
Matschema/Träningschema
Måndag:
06:50: Frukost innehållande havregrynsgröt, 2 grova mackor. 2 glas mjölk.
09:30: Mellanmål innehållande 2 bananer och ett äpple.
12:00: Mat i skolan, kan ej rå över vad det är.
14:00/15:15: Träning på gymmet. 1 proteinshake efter.
16:00/17:15: Havregrynsgröt med sylt och mjölk.
18:30: Fotbollsträning.
20:30: Mat hemma.
Tisdag:
06:00: Ute och springer 30 min.
14:30: Mellanmål innehållande 2 bananer
17:00: Mat hemma
20:00. Mellanmål innehållande Spagetti och köttfärsås/Tonfisk med ris.
Onsdag:
13:00: Träning på gymmet. 1 proteinshake efter.
15:00: Havregrynsgröt med sylt och mjölk.
18:30: Fotbollsträning.
20:30: Mat hemma.
Torsdag:
06:00: Ute och springer 30 min.
14:30: Mellanmål innehållande 2 bananer
20:00: Mellanmål innehållande Spagetti och köttfärsås/Tonfisk med ris.
Fredag:
13:00: Träning på gymmet. 1 proteinshake efter.
15:00: Havregrynsgröt med sylt o mjölk.
20:00: Mellanmål innehållande en macka, eller två, plus en banan.
Lördag:
11:00: Frukost innehållande havregrynsgröt, 2 grova mackor. 2 glas mjölk.
14:00: Mellanmål innehållande en en macka eller två, plus en banan.
Söndag:
11:00: Frukost innehållande havregrynsgröt, 2 grova mackor. 2 glas mjölk.
14:00: Mellanmål innehållande en en macka eller två, plus en banan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.