Visa fullständig version : fruktos och lagring
eftersom levern kan lagra ~100g fruktos, betyder det att man kan sätta i sig ca 100g/dag eller när förbrukas fruktosen som energi?
eftersom levern kan lagra ~100g fruktos, betyder det att man kan sätta i sig ca 100g/dag eller när förbrukas fruktosen som energi?
Levern lagrar inte fruktos, utan glykogen. Fruktos omvandlas till glykogen som lagras i levern. Men också andra kolhydrater kan omvandlas till glykogen och lagras i levern så vitt jag vet, så man kan inte säga att man kan äta ~100g fruktos/dag på den basen. Andra kolhydratkällor som t.ex. stärkelse och glukos är i princip alltid att föredra framför fruktos.
... så man kan inte säga att man kan äta ~100g fruktos/dag på den basen...
Men om man vill att det ska lagras i levern då måste man ju göra sig av med 100g glykogen från levern varje dag om man inte vill att det ska lagras som fett.
Men å andra sidan, göra av med 400 kcal i leverglykogenform eller 400 kcal från fett, whats the difference? (om man bortser från att det är olika energikällor)
I sammanhanget kanske bör påpekas att fruktos man förbränner inte lagras någonstans. "Energi in minus energi ut" är som vanligt det som bestämmer i slutänden.
I sammanhanget kanske bör påpekas att fruktos man förbränner inte lagras någonstans. "Energi in minus energi ut" är som vanligt det som bestämmer i slutänden.
Jag är inte helt säker, men jag tror att det kan vara så att fruktos går förbi de vanliga förbränningsmekanismerna och kan lagras som fett trots energiunderskott.
King Grub
2006-11-03, 18:03
Allt, inte bara fruktos, kan lagras som fett även vid energiunderskott (även om det är fett som står för den stora delen). Fettinlagring sker vid energiunderskott, liksom fettförbränning sker vid energiöverskott. Vid överskott kommer inlagringen att vara större än förbränningen, och tvärtom.
Allt, inte bara fruktos, kan lagras som fett även vid energiunderskott (även om det är fett som står för den stora delen). Fettinlagring sker vid energiunderskott, liksom fettförbränning sker vid energiöverskott. Vid överskott kommer inlagringen att vara större än förbränningen, och tvärtom.
Är det fettet som lagras i kroppen vid energiunderskott synligt fett, så pass mycket att man får sämre definition av musklerna?
King Grub
2006-11-03, 18:16
Är energiförbrukningen större än energiintaget kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen.
Jag syftade mer på att fruktos kanske kan lagras lokalt som fett i större mängd än som förbränns, men jag antar att jag kom ihåg fel av ditt svar?
Här har King Grub några abstrakt:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1537324&postcount=3
Den mest intressanta är om mössen som lägger på sig fett av fruktosen:
http://www.obesityresearch.org/cgi/content/abstract/13/7/1146
Finns det uppföljande studier ?
King Grub
2006-11-03, 19:14
Tyvärr inte, särskilt inte människostudier på sikt.
Hos råttor orsakar överintag av fruktos fullständigt metabolt syndrom och både muskulär och hepatisk insulinresistens. Hos människor innebär fruktosintag i övermått ökad de-novo lipogenes (vilket inte per automatik innebär ökad fettmängd), ökad mängd triglycerider i blodet och hepatisk insulinresistens, men muskulär insulinresistens har inte visats.
Här är nog den senaste review-artikeln:
http://www.duke.edu/~mnp/CurrOpinClinNutr-7-06.pdf
Så frågan för tränande är alltså ifall sänkningen av leptin och insulinkänslighet kan uppvägas av en isokaloridiet, hög glukosförbränning och därmed ökad insulinkänslighet ?
"hepatisk insulinresistens" vs "muskulär insulinresistens"Kan du förklara skillnaden?
Ola Wallengren
2006-11-03, 20:26
Så frågan för tränande är alltså ifall sänkningen av leptin och insulinkänslighet kan uppvägas av en isokaloridiet, hög glukosförbränning och därmed ökad insulinkänslighet ?
Min uppskattning är att vid ett energiundeskott behövs nog riktigt stora mängder fruktos för att det ska bli nogra negativa effekter, medan om det är energiöverskott inte krävs fullt så mycket, men hur mycket är för mycket? Det beror på, som vanligt, hur sort energibehovet är, eller mao hur hög träningsdos. Läste inte ovannämda studie i detalj men hos människa så förekommer det inte insulinresistans vid måttliga intag, och det är inte undersökningar på tränande, utan snarare otränade eller diabetiker typ 2. Fruktos förbättrar i allmänhet Hba1c hos diabetiker.
Förresten, insulinresistans i levern (hepatisk insulinresistans) är det bara negativt? Kanske i vissa situationer.
vad gäller leptin så är det inte bara insulin i sig som påverkar, utan det är tillstörsta del storleken på fettmassan.
Jag tror att vi är ganska överens Ola.
hepatisk insulinresistans, det kanske är så enkelt att levern är full av glykogen. Svårt att trycka in mer.
Min uppskattning är att vid ett energiundeskott behövs nog riktigt stora mängder fruktos för att det ska bli nogra negativa effekter, medan om det är energiöverskott inte krävs fullt så mycket, men hur mycket är för mycket?
Jag tycker inte att du kan uppskatta det, du kan gissa, men inte uppskatta.
"In humans, fructose consumed in moderate to high
quantities in the diet increases plasma triglycerides and
alters hepatic glucose homeostasis, but does not appear to
cause muscle insulin resistance or high blood pressure in
the short term. Further human studies are required to
delineate the effects of fructose in humans."
Ett moderat intag räcker uppenbarligen för märkbart negativa effekter, men fler studier behövs för att klargöra det diskuterade ämnet.
Ett moderat intag räcker uppenbarligen för märkbart negativa effekter, men fler studier behövs för att klargöra det diskuterade ämnet.
Men hur ser resten av energiintaget ut ? Mer eller mindre kalorier, hur stor är aktivitetsnivån etc, etc.
Men hur ser resten av energiintaget ut ? Mer eller mindre kalorier, hur stor är aktivitetsnivån etc, etc.
Det vet jag inte, men det är väl inte av särskilt stor vikt just nu då forskarna anser att det behövs en hel del mer studier innan några konklusiva slutsatser kan dras. Jag hoppas att forskningen går på högvarv!
Ola Wallengren
2006-11-03, 21:20
Jag tycker inte att du kan uppskatta det, du kan gissa, men inte uppskatta.
"In humans, fructose consumed in moderate to high
quantities in the diet increases plasma triglycerides and
alters hepatic glucose homeostasis, but does not appear to
cause muscle insulin resistance or high blood pressure in
the short term. Further human studies are required to
delineate the effects of fructose in humans."
Är det stor skillnad på att uppskatta eller gissa?
Vad i texten talar emot vad jag skrev?
Är det stor skillnad på att uppskatta eller gissa? Vad i texten talar emot vad jag skrev?
Ja, för att uppskatta behöver du göra en ungefärlig beräkning, baserat på data. Den datan som behövs för att uppskatta hur mycket fruktos man kan äta vid en specifik situation för att märka av vissa effekter finns ännu ej så vitt jag vet.
Att gissa är som att ta en chanstagning, du behöver ingen data för att gissa, men det kan också kombinaras med visst tankearbete.
Så ja, skillnaden är markant även om det mest är en fråga om semantik i detta fallet då jag är säker på att du bara valde fel ord.
Inget i texten talar emot det du skrev då det bara var en gissning du gjorde. Kanske var onödigt av mig att citera det, men jag ville klargöra att det ännu ej fanns tillräckliga data.
Ordet vi saknar här är "kvalificerad gissning" (eng. "educated guess"), att skilja från en gissning vilken som.
Ordet vi saknar här är "kvalificerad gissning" (eng. "educated guess"), att skilja från en gissning vilken som.
Jag tycker inte att det finns fog för att göra en kvalificerad gissning om något så specifikt ännu, man kan möjligen hypotetisera samt diskutera det som det faktiskt finns resultat på.
(edit: Ja, jag vet att jag är löjligt petig just nu. )
Ola Wallengren
2006-11-03, 22:26
Jag tycker inte att det finns fog för att göra en kvalificerad gissning om något så specifikt ännu, man kan möjligen hypotetisera samt diskutera det som det faktiskt finns resultat på.
(edit: Ja, jag vet att jag är löjligt petig just nu. )
Jag har gjort en uppskattnig från tillgängliga humandata, läs mer här.
http://forum.body.se/showthread.php?t=4132
Nja, en gissning gjord av en kvalificerad person med utgångspunkt från tillgängliga data och kunskap i ämnet brukar kallas "kvalificerad", tror jag. Åtminstone när diskussionsspråket är engelska; möjligen är den svenska termen striktare?
Nja, en gissning gjord av en kvalificerad person med utgångspunkt från tillgängliga data och kunskap i ämnet brukar kallas "kvalificerad", tror jag. Åtminstone när diskussionsspråket är engelska; möjligen är den svenska termen striktare?
Du har rätt, jag har fel :)
Det vet jag inte, men det är väl inte av särskilt stor vikt just nu då forskarna anser att det behövs en hel del mer studier innan några konklusiva slutsatser kan dras. Jag hoppas att forskningen går på högvarv!
Jag tycker det är stor vikt.
Den inledande forskningen är klar.
- Fruktos kan ombildas till fett i levern och därmed öka mängden neutralfett i blodet. Klart.
- Det finns ett tydligt samband med det metabolsa syndromet och högt intag av fruktos. Klart.
NU gäller det att ringa in problemen.
Hur påverkar detta oss som grupp ? Jag har ju inte sett alla medlemmarna på Kolozzeum men jag ANTAR på goda grunder att vi är ganska likformade.
- Vi lider inte av det metabola syndromet.
- Vi har inte 20, 30 kg övervikt i form av kroppsfett.
- Vi tränar aerobt och anaerobt mer än tre 30 minuters träningspass per vecka.
Mitt vilda antagande är att fruktos har noll effekt på oss.
Sverker slår som vanligt huvudet på spiken. Nyckelmeningen torde vara den här:
Nu gäller det att ringa in problemen.
- Fruktos kan ombildas till fett i levern och därmed öka mängden neutralfett i blodet. Klart.
- Det finns ett tydligt samband med det metabolsa syndromet och högt intag av fruktos. Klart.
Hur påverkar detta oss som grupp ? Jag har ju inte sett alla medlemmarna på Kolozzeum men jag ANTAR på goda grunder att vi är ganska likformade.
:thumbup:
Tänk om alla kunde resonera på ett liknande sätt. Nästan så att en liknande "guide" borde vara sticky i kost-forumet. Går att applicera något motsvarande på nästan alla "nojjor" som finns på kolozzeum.
Jag tycker långsiktiga studier på människor av alla grupper är viktigare än att just fokusera på hårt tränande individer, då hårt tränande individer oftast inte är de som ligger i riskzonen för metabola syndrom m.m. Men det avgör självklart forskarna.
Mitt vilda antagande är att fruktos har mer än noll effekt på oss, oavsett träningsbakgrund, vikt och övrig kost.
(Hann inte editera.)
Mitt vilda antagande är att fruktos har mer än noll effekt på oss, oavsett träningsbakgrund, vikt och övrig kost. Och jag tänker inte vara den som gissar bort/bortförklarar fruktos ev. negativa effekter då vi inte vet tillräckligt mycket om det ännu för att kunna veta. Men självklart finns det en chans att fruktos effekter på hårt tränande individer är marginell till liten, vi får hoppas att det är så.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.