Visa fullständig version : Hjälp! - Min träning går "bakåt".
Humanist
2006-11-02, 19:07
Ja, som rubriken säger. Det var nu väldigt länge sedan jag kände att jag faktiskt gjorde framsteg i gymmet, med avseende på styrka. Samtidigt har jag ökat en aning i vikt, till 91.5 enligt senaste mätningen (från 89.5). Min fettprocent bedömer jag (rent visuellt) har legat konstant.
Jag önskar lite hypoteser från er kunniga/erfarna träningsnarkomaner, vad detta kan bero på? Begär gärna mer information om det behövs för att ni ska kunna formulera hypoteser som jag sedan kan pröva.
Lite info är väl följande; 27 år gammal. Tränar 4 dagar/vecka och gjort så i drygt 3 år. La om schemat i juni, och började köra mer repetitioner (drygt 3/4 set * 10 reps - Var därmed tvungen att dramatiskt dra ner på vikter). Äter tillräckligt för att hålla vikten aningens konstant iallafall. Har svårare för att gå upp i vikt än tvärtom iallafall.
Som sagt. Är informationen för knapphändig kompletterar jag gärna!
gnagaren
2006-11-02, 19:22
Tagit någon vilovecka under dessa 3år? Kanske ska ta en eller två och se ifall det blir lite ändring i utvecklingen efter det.
Humanist
2006-11-02, 19:31
Tagit någon vilovecka under dessa 3år? Kanske ska ta en eller två och se ifall det blir lite ändring i utvecklingen efter det.
Pja viloveckor har det väl främst blivit vid sjukdomar, så de är ju inte jättemånga. Men visst har jag haft några uppehåll.
pragmatist
2006-11-02, 20:57
Min analys: du har gått igenom en nybörjarfas och vant dig vid snabba framsteg. Det kommer gå betydligt trögare från och med nu eftersom kroppen nu är anpassad till styrketräning och inte betraktar det som särskilt stressfullt eller angeläget att anpassa sig ytterligare. Kort sagt: inget konstigt, välkommen till de lite mer erfarna tränandes värld. Det är nu det svåra börjar.
Om du inte gör några framsteg alls så beror det på brist på variation i träningen och att du inte är tillräckligt systematisk i din progression. Kroppen kan av förklarliga skäl inte fortsätta anpassa sig linjärt i all oändlighet, då skulle gymmen vara proppfulla av snubbar som bänkar 250 kg.
gick det bra innan du la om schemat? gå tillbaka till tyngre vikter! . hjälper inte det så "tvinga" dig själv å öka vikten. har du stått å stampat på 160kg i böj längre än vad du vill erkänna så ta ett pass å höj vikten litegrann. kanske så lite som ett halvt kilo. kroppen har som pragmatist sagt troligtvis anpassat sig till yttersta gränsen. du får "lura" den lite så att säga.
Inte så konstigt att det går bakåt om du sänker vikterna och höjer repsen väl? Du blir ju starkare snabbare med färre reps. 6 är lagom tycker jag. Varför la du om?
En annan bra grej kan ju vara att variera reps och set för att överaska mucklerna lite.
Humanist
2006-11-02, 21:20
Min analys: du har gått igenom en nybörjarfas och vant dig vid snabba framsteg. Det kommer gå betydligt trögare från och med nu eftersom kroppen nu är anpassad till styrketräning och inte betraktar det som särskilt stressfullt eller angeläget att anpassa sig ytterligare. Kort sagt: inget konstigt, välkommen till de lite mer erfarna tränandes värld. Det är nu det svåra börjar.
Haha, det känns som en ära även om jag nog hellre hade varit kvar i mitt nybörjar-stadie där framstegen dansade fram.
Dock tycker jag din analys låter väldigt trovärdig (utan att vara pretentiös nog att implicera mig som erfaren inom träning).
Om du inte gör några framsteg alls så beror det på brist på variation i träningen och att du inte är tillräckligt systematisk i din progression. Kroppen kan av förklarliga skäl inte fortsätta anpassa sig linjärt i all oändlighet, då skulle gymmen vara proppfulla av snubbar som bänkar 250 kg.
Jag för visserligen inte någon bok över min träning. Jag har dessutom som sagt lagt om från relativt låga antal reps till högre (> 8 < 12 iallafall). Desvärre gillar jag att vara konsekvent i min träning. Gillar att försöka sätta upp mål (ta X antal reps innan jag ökar vikt o.s.v.) och uppfylla dem. Desvärre tenderar detta upplägg att bli väldigt långsiktigt, vilket kan påverka negativt på variationen.
Hur menar du med systematisk i min progression? Låter som det är en motsägelse till min "filosofi". Bör jag hellre satsa på att öka vikterna i snabbare takt? Kanske saknar jag den "fingertoppskänsla" som krävs när det gäller träning, ty jag gillar verkligen fasta scheman där jag vet vad jag ska gå igenom. Hur blir man mer kreativ när det gäller den egna träningen?
Humanist
2006-11-02, 21:28
Inte så konstigt att det går bakåt om du sänker vikterna och höjer repsen väl? Du blir ju starkare snabbare med färre reps. 6 är lagom tycker jag. Varför la du om?
En annan bra grej kan ju vara att variera reps och set för att överaska mucklerna lite.
Kanske inte. Jag sänkte vikterna därför jag tyckte mitt utförande höll på att bli för slarvigt. Dessutom hade jag haft inflammationer i muskelfästen (min diagnos) med smärtor som följd. Vidare hade jag även "kört tungt" länge, och tänkte att det var dags att variera mig. Att jag sedan hade läst att endast 65 % av max räckte för maximal hypertrofi var ännu ett argument.
Dessutom har jag läst om laktat-teorin (tror jag den hette) som i korthet påstår att muskeln växer (i storlek) främst för att motverka försämrad ph-miljö p.g.a. muskelarbetet (mjölksyran).
På dessa vikter känner jag att jag behärskar tekniken på ett bra sätt. Att chock-öka nu känns snudd på omöjligt om jag ska behålla tekniken.
Du behöver ju inte chocköka. Öka lite iaf! Annars är risken att man lägger ner träningen, eftersom inget händer, varken på muskelvolym- eller styrkefronten.
pragmatist
2006-11-02, 22:48
Haha, det känns som en ära även om jag nog hellre hade varit kvar i mitt nybörjar-stadie där framstegen dansade fram.
Dock tycker jag din analys låter väldigt trovärdig (utan att vara pretentiös nog att implicera mig som erfaren inom träning).
Jag för visserligen inte någon bok över min träning. Jag har dessutom som sagt lagt om från relativt låga antal reps till högre (> 8 < 12 iallafall). Desvärre gillar jag att vara konsekvent i min träning. Gillar att försöka sätta upp mål (ta X antal reps innan jag ökar vikt o.s.v.) och uppfylla dem. Desvärre tenderar detta upplägg att bli väldigt långsiktigt, vilket kan påverka negativt på variationen.
Hur menar du med systematisk i min progression? Låter som det är en motsägelse till min "filosofi". Bör jag hellre satsa på att öka vikterna i snabbare takt? Kanske saknar jag den "fingertoppskänsla" som krävs när det gäller träning, ty jag gillar verkligen fasta scheman där jag vet vad jag ska gå igenom. Hur blir man mer kreativ när det gäller den egna träningen?
Inte snabbare takt men när du kör fast (vilket är helt normalt, för annars skulle som sagt alla på gym se ut som Arnold efter några år) så kan du inte bara fortsätta gneta på samma sätt, för kroppen kommer inte plötsligt "fatta" vad det är du vill och börja växa sig starkare igen. :D
När du kör fast i en övning, byt till en annan ett tag. Byt också antalet set, antalet reps per set, antalet dagar per vecka du tränar den aktuella muskelgruppen, och/eller introducera andra typer av variation. När du sedan återupptar den ursprungliga övningen kommer du med stor sannolikhet kunna träna dig igenom den platå som du fastnat på förut.
Kanske inte. Jag sänkte vikterna därför jag tyckte mitt utförande höll på att bli för slarvigt. Dessutom hade jag haft inflammationer i muskelfästen (min diagnos) med smärtor som följd. Vidare hade jag även "kört tungt" länge, och tänkte att det var dags att variera mig. Att jag sedan hade läst att endast 65 % av max räckte för maximal hypertrofi var ännu ett argument.
Dessutom har jag läst om laktat-teorin (tror jag den hette) som i korthet påstår att muskeln växer (i storlek) främst för att motverka försämrad ph-miljö p.g.a. muskelarbetet (mjölksyran).
På dessa vikter känner jag att jag behärskar tekniken på ett bra sätt. Att chock-öka nu känns snudd på omöjligt om jag ska behålla tekniken.
Jag körde ett tag att jag varierade mellan 5x5, 6x4 och 3x10, tror jag, så jag körde igenom hela kroppen med 5x5 och sen nästa vecka 6x4 osv. Du behöver ju inte köra just så, men du kan ju testa att ha ett "rullande" schema.
Sen som pragmatist sa, testa att variera övningarna mer, överaska kroppen lite.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.