Logga in

Visa fullständig version : Tips på matlådor till jobbet

wza
2006-11-02, 12:49
Måste finnas en tråd om detta redan, men eftersom jag är sämst hittade jag ingen.

Vill gärna ha massvis med tips på snabba, enkla, goda och bra matlådor för oss som tränar att ta med till jobbet.

Tacksam för svar.

Hades
2006-11-02, 13:56
Måste finnas en tråd om detta redan, men eftersom jag är sämst hittade jag ingen.

Vill gärna ha massvis med tips på snabba, enkla, goda och bra matlådor för oss som tränar att ta med till jobbet.

Tacksam för svar.
Mitt tips är att laga två portioner av maten man äter kvällen innan. Sedan tar man med sig en till jobbet. Det är ju inte jobbigare att laga två portioner än en.

Fartman
2006-11-02, 14:10
pasta + färs. ÄT.

Kryss
2006-11-02, 17:20
Chili con carne storkok, ätes med ris/pitabröd
Gjorde ett storkok i somras efter lite tips i denna tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=70032&highlight=chili+con+carne.

Sigurdsson
2006-11-02, 18:48
Kyckling, ris och broccoli.
Bara att slänga in önskad mängd kyckling i ugnen på 220g i ca 30-40 min samt koka broccoli och ris.

blekfet2
2006-11-02, 19:04
Mitt tips är att laga två portioner av maten man äter kvällen innan. Sedan tar man med sig en till jobbet. Det är ju inte jobbigare att laga två portioner än en.

så rätt så.

LadyG
2006-11-02, 19:22
Det finns ju hur mycket som helst man kan göra, om man bara har lite fantasi. Som Hades sa är det ju lämpligt att laga mer av middagen och ta med sig dagen därpå. För att få i sig grönsaker häller man på en skopa djupfrysta ur en påse så blir de också lagom varma när maten micras. Några exempel på mat som går snabbt att micra, om man tar med sig den i lämplig matlåda, är:

* pasta, köttfärssås & grönsaker
* ris, wokade grönsaker & kassler
* potatisgratäng, stekt skinka & grönsaker
* potatismos, fiskpinnar(eller laxbiffar) & grönsaker
* ris, korv stroganoff & morötter
* potatis, brunsås, köttbullar & grönsaker
* broccolipaj med skinka & grönsaker
* basmatiris, lammförsbiffar & rostade grönsaker
* Bulgur med räkor och grönsaker

Kall mat:
* pastasallader, t ex med kyckling och fetaost eller kassler och annanas
* grönsallader, t ex ost och skinka, räkor och ägg eller kyckling och fetaost
* Pajer (ost, broccoli, skinka, räkor e dyl)

Fast nu när det är vinter är det gott med varm mat. Hur nyttig maten blir bestämmer du själv när du väljer råvaror och tillagningssätt, man kan göra potatisgrantäng som är både god och lågkalori också om man anstränger sig lite.

http://www.tasteline.com/ är ett bra ställe att söka inspiration på, om man inte vet vad man sk aha till middag. Man kan söka på smalt, billigt och snabbt också om man nu har sådana krav :)

Turbonisse
2006-11-02, 19:22
Pasta med en burk tonfisk/ makrill i tomat samt keso, snabbt, enkelt och nyttigt. Varm som kall.