handdator

Visa fullständig version : Whata? 4-5gram protein / kropps kg?!

Masters
2006-11-02, 01:06
Stämmer det han säger? Har ju läst att ca 2gram proten/ kroppskg är ett bra protein intag, men snubben här tycker att 4-5gram protein är ett bra intag?! *screwy*

han säger att ca 2 gram per kg kroppsvikt är patetiskt lite??

"Jag tycker att ca 2 gram per kg kroppsvikt är patetiskt lite. Och vad som gör denna siffra till och med ännu värre är att den är angiven av bekvämlighetsskäl (det gör det enkelt att räkna ut ditt dagliga proteinintag) och inte för att optimera muskeltillväxten. I nästan varenda fall jag har undersökt och där man ökat det dagliga proteinintaget har det gett dramatiska resultat. För att vara exakt rekommenderar jag 4,416 gram per kg kroppsvikt."

Philippp
2006-11-02, 01:51
Stämmer det han säger? Har ju läst att ca 2gram proten/ kroppskg är ett bra protein intag, men snubben här tycker att 4-5gram protein är ett bra intag?! *screwy*

han säger att ca 2 gram per kg kroppsvikt är patetiskt lite??

"Jag tycker att ca 2 gram per kg kroppsvikt är patetiskt lite. Och vad som gör denna siffra till och med ännu värre är att den är angiven av bekvämlighetsskäl (det gör det enkelt att räkna ut ditt dagliga proteinintag) och inte för att optimera muskeltillväxten. I nästan varenda fall jag har undersökt och där man ökat det dagliga proteinintaget har det gett dramatiska resultat. För att vara exakt rekommenderar jag 4,416 gram per kg kroppsvikt."

2 gram protein per kilo tycker jag är ett jätte bra intag, 5 gram protein per kilo tror jag är nästan ett farligt intag (har tappat bort den referensen nånstans), är relativt säker på att det inte är någon positivare effekt med säg 4g protein/kg än 2.5g protein/kg

regus
2006-11-02, 03:27
Om vi säger såhär, tycker han 2 gram protein/kg kroppsvikt är för lite och det enda som funkar för bra resultat är 5 gram protein/kg kroppsvikt.

skjut killen och bespara omvärlden hans skitsnack!

mike_brur
2006-11-02, 03:42
tror själv att jag har läst här på kolozzeum att ett högre intag än 2 g/kg försämrar kroppens egen testosteronbildning, rätta mig om jag helt är ute och cyklar

Jacksatan
2006-11-02, 09:05
det finns inga studier som påvisar större ökningar i muskler över 2g protein/kg kroppsvikt.

Fartman
2006-11-02, 14:55
Kul kille, anger ett optimalt intag med tre jävla decimaler..

nutz
2006-11-02, 15:07
Haha, vart har du läst den där smörjan?

För mycket proteiner mättar musklerna och sänker din testosteronproduktion.

King Grub
2006-11-02, 15:13
Mycket protein sänker inte testosteronproduktionen. Serumnivåerna av testosteron och fritt testosteron är lägre vid högt proteinintag, men det lär ju inte bero på minskad produktion, utan på större upptag i skelettmuskulaturen och anabola receptorer = positivt för muskeltillväxten, inte negativt.

nutz
2006-11-02, 18:23
Mycket protein sänker inte testosteronproduktionen. Serumnivåerna av testosteron och fritt testosteron är lägre vid högt proteinintag, men det lär ju inte bero på minskad produktion, utan på större upptag i skelettmuskulaturen och anabola receptorer = positivt för muskeltillväxten, inte negativt.

Då måste jag ha missuppfattat nånting nånstans.. brutalt :D

Ola Wallengren
2006-11-02, 19:18

Men eftersom hypofysen inte känner av hur mycket testo man har inuti musklerna så faller resonemanget lite, eftersom produktione skulle öka om frittT sjönk, eller?

King Grub
2006-11-02, 20:31
Jeff Volek skriver i alla fall i ett flertal artiklar att testosteronupptaget i muskulatur och AR troligen ökar vid styrketräning och proteinintag i kombination, vilket är samma effekt som ses vid enbart födointag vid högproteindiet, fast ytterligare uppreglerat av styrketräningen.

Recent work in our laboratory has shown that the meal-induced decrease in testosterone after resistance exercise corresponds with an increase in skeletal muscle androgen receptor content measured 60 min after exercise.

The decrease in postexercise testosterone is not associated with a decrease in LH, arguing
against a decrease in the rate of testosterone secretion

Med.Sci.SportsExerc.,Vol.36,No.4,pp.689–696,2004.

Testosteronnivåerna sjunker ju dramatiskt vid proteinintag efter styrketräning, till under basnivåer, men det lär ju knappast betyda att det är negativt med proteinintag för muskeltillväxten.

In summary, these data demonstrated that: 1) feeding after RE increased AR content, which may result in increased testosterone uptake, and thus enhanced luteinizing hormone secretion via feedback mechanisms

Gpajpen
2006-11-02, 20:31
okok . nån annan moderator (eller du) skrev nyligen att ett högre intag än 2-3g/kg kroppsvikt skulle vara onödigt och blev d ännu mer skulle det vara negativt för testo produktionen :S hitta inte det bara.
bör man för maximalt resultat ligga på 4-5g/kg nu igen eller? eftersom det inte sänker tes och är positivt för muskeltillväxten

King Grub
2006-11-02, 20:32
okok . nån annan moderator (eller du) skrev nyligen att ett högre intag än 2-3g/kg kroppsvikt skulle vara onödigt och blev d ännu mer skulle det vara negativt för testo produktionen

Som sagt, testosteronnivåerna sjunker, men om det beror på ökat upptag i anabola receptorer är det knappast negativt, eller?

Gpajpen
2006-11-02, 20:37
Som sagt, testosteronnivåerna sjunker, men om det beror på ökat upptag i anabola receptorer är det knappast negativt, eller?
sant. alltså så jag tjänar på att äta 4-5g/kg kroppsvikt istället för 2-3g/kg kroppsvikt? vill ba veta säkert :D

King Grub
2006-11-02, 20:40
Nej, det finns inga bevis för att intag högre än 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn innebär större muskeltillväxt. 2-3 gram är ett högt proteinintag.

http://i11.tinypic.com/2rgjrwh.jpg

Ur Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(1):7-27, 2006.

Inga studier har visat resultat som tyder på att högre rekommendationer skulle vara att föredra.

Gpajpen
2006-11-02, 20:43
Nej, det finns inga bevis för att intag högre än 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn innebär större muskeltillväxt. 2-3 gram är ett högt proteinintag.
ah det var det jag menade förut. att nån hade sagt det :D
aja men då blev d lättare iaf. slipper man oroa sig för att man får i sig för mkt protein. ;)

Ola Wallengren
2006-11-02, 21:40
Jeff Volek skriver i alla fall i ett flertal artiklar att testosteronupptaget i muskulatur och AR troligen ökar vid styrketräning och proteinintag i kombination, vilket är samma effekt som ses vid enbart födointag vid högproteindiet, fast ytterligare uppreglerat av styrketräningen.

Med.Sci.SportsExerc.,Vol.36,No.4,pp.689–696,2004.

Testosteronnivåerna sjunker ju dramatiskt vid proteinintag efter styrketräning, till under basnivåer, men det lär ju knappast betyda att det är negativt med proteinintag för muskeltillväxten.

Det va just det här jag menade

"In summary, these data demonstrated that: 1) feeding after RE increased AR content, which may result in increased testosterone uptake, and thus enhanced luteinizing hormone secretion via feedback mechanisms "

En akut sänkning återföljs av en LH stegring, vilket ger normala T-nivåer (eller kanske till och med högre(?)). En permanet sänkning av frittT är det ju inte i så fall.

Masters
2006-11-02, 21:52
Har hört att konditionsidrottare max ska få i sig 1.7gram protein, annars så kan de få en negativ effekt?

Hermanssson
2006-11-03, 00:52
Mycket protein sänker inte testosteronproduktionen.

För lite protein omöjliggör muskeltillväxt och/eller ökar risken för muskelproteinnedbrytning, medan för mycket protein leder till sänkta testosteronnivåer.

Har du själv skrivit, har du fått new infoz sedan dess? :)

King Grub
2006-11-03, 05:41
Nej. Prova att läsa om tråden. Det gäller ju inte ens samma sak. Nivåer och produktion är olika saker.

King Grub
2006-11-03, 05:58
Har hört att konditionsidrottare max ska få i sig 1.7gram protein, annars så kan de få en negativ effekt?

Slöseri, snarare, då allt över den mängden helt enkelt oxiderar. Riktigt högt intag innebär dock lägre proteinsyntes för konditionsidrottare, men mängden som användes i studien det visades låg på 3+ gram per kilo och dygn.

LarsK
2006-11-03, 07:21
Jag tror det var bumbi som skrev att 3g/kg och mer är dåligt för njurarna.

King Grub
2006-11-03, 08:46
Något sådan siffra är inte exakt fastställt, men det lär finnas en nivå där det kan påverka hälsoparametrar negativt.

En toxisk gräns lär antagligen ligga över 3 gram per kilo kroppsvikt och dygn (dock lägre om man inte har full fungerande njurar (och det vet man inte alltid om)).

Dangers of excessive protein, defined as when protein constitutes > 35% of total energy intake, include hyperaminoacidemia, hyperammonemia, hyperinsulinemia nausea, diarrhea, and even death (the "rabbit starvation syndrome"). The three different measures of defining protein intake, which should be viewed together are: absolute intake (g/d), intake related to body weight (g x kg(-1) x d(-1)) and intake as a fraction of total energy (percent energy). A suggested maximum protein intake based on bodily needs, weight control evidence, and avoiding protein toxicity would be approximately of 25% of energy requirements at approximately 2 to 2.5 g x kg(-1) x d(-1), corresponding to 176 g protein per day for an 80 kg individual on a 12,000kJ/d diet. This is well below the theoretical maximum safe intake range for an 80 kg person (285 to 365 g/d).

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Apr;16(2):129-52.