Visa fullständig version : Nudlar
Jag har börjat käka nudlar nästan dagligen som ett mellanmål eller ibland ersätter det lunch. Detta endast för det är snabbt och lättlagat.
Kan nudlar ha några som helst dåliga bieffekter på kroppen? Har bara för mig detta.
Jadu, inget protein och inget bra fett men det är förjävla gott:thumbup:
Whistler
2006-10-30, 23:51
Var väl någon student som dog av näringsbrist får några år sedan efter att bara käkat nudlar tre gånger om dagen i massa veckor? Den som sparar... han dör.
Tycker du borde slänga till nån proteinkälla.
Jag brukar göra nudelsoppa med ett paket nudlar,150g tärnad tofu, en gnutta wokgrönsaker och en grönsaksbuljongtärning. Snorgott och går snabbt.
Äter två paket per gång. Jag är medveten om att näringsinnehållet gällande protein, kolhydrater, fett inte är den bästa sammansättningen men jag undrade främst om det finns t.ex. transversiella fettsyror osv som inte är av rekommenderade slag.
Nä, det finns ingen anledning att ha transfett i nudlar. Det är torkade nudlar och ett paket torkade kryddor.
blekfet2
2006-10-31, 05:40
ät äggnudlar istället.
pragmatist
2006-10-31, 09:09
Nudlarna i sig är nog ingen större fara (det finns förvisso nyttigare nudlar) men soppbasen innehåller ofta en hel del salt.
Ett papper a4 har mer näring i sig än ett paket nudlar....
1. Att folk dör från nudlar eller makaroner och ketchup är en fin gammal vandringssägen.
2. Anledning till transfett är att de nudlarna ni pratar om är friterade, vet dock inte exakt hur mycket men det är väl inte orimligt att något existerar.
3. Varför skulle t.ex. äggnudlar innehålla mindre näring än ris och pasta?
knäck 2-3 ägg i nudlarna....blir skitgott
1. Att folk dör från nudlar eller makaroner och ketchup är en fin gammal vandringssägen.
2. Anledning till transfett är att de nudlarna ni pratar om är friterade, vet dock inte exakt hur mycket men det är väl inte orimligt att något existerar.
Du vet väl att det finns olika sorters pasta, tillagat på olika sätt ?
T.ex menar du att 3 minuters makaroner inte är mindre onyttigt än 12 minuters ?
Fullt möjligt att skapa extrem näring i pasta, och inte ett jävla skit i näring.
Fullt möjligt att skapa extrem näring i pasta, och inte ett jävla skit i näring.
Vad är skillnaden mellan 3-minuters och 12-minuters?
King Grub
2006-10-31, 11:33
Snabbmakaroner:
Energivärde 1500 kJ
Energivärde 350 kcal
Protein 12 g
Kolhydrat 71 g
Fett 2,0 g
Tiamin 0,40 mg 29 %*
Riboflavin 0,15 mg 9 %*
Niacin 6,3 mg 35 %*
Vitamin B6 0,35 mg 18 %*
Gammaldags makaroner:
Energivärde 1500 kJ
Energivärde 350 kcal
Protein 11 g
Kolhydrat 72 g
Fett 2,0 g
Tiamin 0,40 mg 29 %*
Riboflavin 0,15 mg 9 %*
Niacin 6,3 mg 35 %*
Vitamin B6 0,35 mg 18 %*
Idealmakaroner:
Energivärde 1500 kJ
Energivärde 350 kcal
Protein 12 g
Kolhydrat 71 g
Fett 2,0 g
Tiamin 0,40 mg 29 %*
Riboflavin 0,15 mg 9 %*
Niacin 6,3 mg 35 %*
Vitamin B6 0,35 mg 18 %*
Från Kungsörnen.
Skillnad?
Koktiden har inte med näringsvärdet att göra.
Finns fullkornsnudlar också.
blekfet2
2006-10-31, 12:04
Jag tipsade om äggnudlar just därför dom inte är sämre än pasta. Jag menade att han kunde börja äta äggnudlar istället för nudlar med noll näring.
Jag tipsade om äggnudlar just därför dom inte är sämre än pasta. Jag menade att han kunde börja äta äggnudlar istället för nudlar med noll näring.
Ja, vad jag skrev var inte riktat mot dig.
blekfet2
2006-10-31, 12:08
Ja, vad jag skrev var inte riktat mot dig.
Ok, är stressad nu så jag tar allt som sägs som påhopp :Virro
Var väl någon student som dog av näringsbrist får några år sedan efter att bara käkat nudlar tre gånger om dagen i massa veckor? Den som sparar... han dör.
När jag skulle börja på Chalmers hörde jag den gamla skrönan om en Chalmerist som levde på nudlar. Han hade gått till läkaren pga konstiga blödningar och läkaren visste knappt vad det var eftersom skörbjugg inte var speciellt vanligt. Tydligen en historia som spridit sig. :)
Näringsmässigt bra eller inte. Jag tycker bara inte om nudlar. Har provat det ett par gånger och aldrig mer.
Catstyle
2006-10-31, 15:06
När jag skulle börja på Chalmers hörde jag den gamla skrönan om en Chalmerist som levde på nudlar. Han hade gått till läkaren pga konstiga blödningar och läkaren visste knappt vad det var eftersom skörbjugg inte var speciellt vanligt. Tydligen en historia som spridit sig. :)
Näringsmässigt bra eller inte. Jag tycker bara inte om nudlar. Har provat det ett par gånger och aldrig mer.
Lite missvisande namn du har isf. :)
Jag är ställd. Trodde allvarligt att pasta som man kokar längre var nyttigare och hade lägre GI. Va fel jag haft :)
Lite missvisande namn du har isf. :)
Haha. Det var inte pga min stora kärlek till nudlar jag tog det. :D
becoming
2006-11-01, 12:58
Jag är ställd. Trodde allvarligt att pasta som man kokar längre var nyttigare och hade lägre GI. Va fel jag haft :)
ovanligt *rolleyes*
ovanligt *rolleyes*
:confused: Menas ?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.