Visa fullständig version : Hur minskar man på saltet?
Så här skriver SLV:
"En successiv minskning av intaget av natrium i form av koksalt (NaCl) är önskvärd. Populationsmålet är en minskning till 6 gram salt per dag för kvinnor och 7 gram per dag för män, motsvarande 2,3 respektive 2,8 gram natrium per dag. En ytterligare sänkning till 5-6 g salt per dag kan ge ytterligare fördelar."
Hur uppnår man detta utan att livsmedelsindustrin hakar på?
En liten förpackning Keso Mini ger 2,25 g salt på bara 170 kcal. En tredjedel av SLV:s rekommenderade saltintag kommer från en ynka burk keso!
200 g Polarkraft Optimal ger mig ytterligare 2,4 g salt och 400 kcal.
Då har jag ca 2 g salt kvar att fördela på ca 2000 kcal. Det går om man använder mineralsalt - men lätt är det inte.
Man kan fråga sig vilket som är värst - salt eller fett?
För de verkar hänga ihop. Minskar man på fettet ökar man saltintaget.
Köp andra livsmedel som inte innehåller lika mycket salt.
Att lära sig laga mat utan salt.
Intressant fråga hasse36:thumbup:
Ditt sista stycke Minskar man på fettet ökar man saltintaget är helt riktigt, och svårt att lösa. Vill man ha light/lättprodukter stiger vattenhalten i livsmedlet. Mer vatten gör att bakterier trivs och en större mängd som måste konserveras. Billigast och enklast är att konservera med mer salt;) Är vi beredda att betala finns mer avancerade tekniska lösningar att ta till. Fantastiska möjligheter för en industri som tänker nytt och vågar satsa på utveckling:thumbup:
Annars så får svaret bli mer djupfryst och livsmedel med kort hållbarhet.
Förvisso överkonsumerar folk salt men har man vegetariska livsmedel i kosten så måste det kompenseras med en hel del salt för att få rätt balans. Hettar man upp köttet så läcker det ut salter och då behövs också en viss kompensation. Alla växtätande djur har ett starkt saltsug. Strikta vegetarianer tenderar att salta maten rejält. Tillsatt salt kan endast uteslutas från kosten om man livnär sig på rått kött.
Vi har ett gemensamt möte (igen) med svensk livsmedelsindustri och SLV den 1 Nov (jag som kundkopplad konsult). Frågan har varit uppe vid tidigare möten och SLV har bollat över till industrin att lösa problemet. För närvarande gäller en "frivillig" överenskommelse att natriummängden ska sänkas med 10% var sjätte månad tills en halvering är uppnåd om fem år. Detta sker innan(?) ett gemensamt EU-direktiv är på plats varför sänkningen inte kommer att omfatta andra livsmedel än svenska. Rent hygieniska faktorer kan bli undantag, men det som framkommit under mötena är snarare att light-produkter smakar mindre och därför saltas mer. Jag kan plita ned vad som framkommit om intresse finns.
Fett är mindre farligt än salt, vilket jag påpekat tidigare. Enligt de data jag får mig tillsänt så finns det ingen klar koppling mellan vad du äter och vilka sjukdomar du drabbas av (epedeminologiskt). Däremot finns det ett solklart samband mellan hur mycket salt (i form av natriumklorid) som äts och förekomsten av högt blodtryck (hypertoni). Högt blodtryck är betydligt allvarligare än fetma. Dels är det så att hypertoni är vanligare än kraftig övervikt (det är fler som lider av hypertoni än det är feta) . Dels så är frekvensen mellan hypertoni och hjärtsvikt/stroke extremt samspelt vilket alltså inte fet mat eller fetma kan uppvisa i samma utsträckning.
Fett per se är alltså inte onyttigt så vitt vi vet idag. Överdrivet energiintag är det däremot. Eftersom fett är energiintensivt ingår i kostråden att begränsa, men inte utesluta, fett. Sverker vet mer om fetters goda sidor.
Lizard
Vad är det för hälsofördelar som kan vinnas genom att minska på saltintaget förutom lägre blodtryck som Lizard sa?
Med viss mat kan man lura sig själv. Om man kokar pasta utan salt och saltar tomatsåsen blir det riktigt bra. Tomatsåsen lägger sig som en hinna runt pastan och det smakar salt och gott. Trivialt - men det är lätt att slentriansalta.
Kokta grönsaker däremot är hopplösa så jag struntar i saltet. Jag mixar dem och äter sörjan som ett "tillskott" medan pastan kokar.
Svaret är snarare byggt på frågan; vad fler för faror finns med för mycket natrium än bara ökad risk för stroke? En uppsjö blir svaret där två kompisar som sitter i ditt ryggslut är näst på listan - njurarna.
Om blodtrycket fortsätter att vara högt kan njurarna faktiskt helt lägga ned arbetet.
Njurarnas roll är dels att de är det organ som ansvarar för att sköta vätske- och saltbalansen och dels att rensa ut överskottsprodukter ur kroppen. Men de gör mer än så.
Njurarna verkar indirekt i hormonbildningen och bidrar till att du har tillräckligt mycket röda blodceller genom att hjälpa dem att överleva. Faktum är att det hormon de producerar hjälper hjärt- och hjärnceller som blivit skadade att återhämta sig. Samtidigt så styr njurarna upp och ned ditt blodtryck tack vare deras förmåga att mäta med vilken kraft blodet trycks in i dem. Om du råkar ut för en olycka t ex och blöder kraftigt kan njurarna känna av det och hålla tillbaka vätskan och tvärt om, anstränger du dig hårt och behöver mängder av blod i hela kroppen kan de öka trycket. Du vill alltså inte att de mäter fel genom att ge dig själv högt blodtryck.
Njurarna är med andra ord två fantastiska krabater som ser till att du inte förgiftar dig själv inifrån genom en sinnrik och kolossalt komplex filterfunktion. De flesta tänker aldrig på sina njurar, kanske för att resultatet av deras arbete inte är särskilt glamouröst när det hamnar i toaletten? Men jag lovar dig att om de börjar fungera dåligt så kommer du på andra tankar.
Rena hälsofördelar får du om du ersätter natrium med andra mineraler, men nu blir det nog väl mycket reklamfilm över mitt inlägg så jag får hänvisa till andra trådar.
I övrigt behöver vi som tränar mer natrium än de som inte tränar. Vid utdunstningen från kroppen medföljer det extracellulära (ligger med vätska under huden) natriumet lättare än andra mineraler (som oftast finns inne i cellen) varför du får en större förlust av just natrium än andra mineraler.
Lizard
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.