Visa fullständig version : Keto & pyruvate
Finns det några sidor med info om ketodiet? inte den om ckd med gul bakgrund som snurrat runt tillräckligt tack:nono:
Dessutom undrar jag om någon av er vet av något märke som säljer pyruvate i pulverform?
Någon som vet av effekterna av att kombinera keto med pyruvate förresten?
Strength hade pyruvat i pulverform för nåt år sen iaf. Det smakade verkligen skit, nån skum äcklig svavelsmak kan man säga, tycker du ska köpa tabletter istället.
Pyruvat och keto vet jag tyvärr ingenting om, fast det borde ju inte kunna vara nån nackdel iaf. Kan tänka mig att det kan hjälpa så att man sparar på glykogenet litegrann, ev snabbare komma i ketosis också. Rätt intressant fråga, hoppas nån har nåt bra svar och kanske egna erfarenheter.
Originally posted by Dan
Strength hade pyruvat i pulverform för nåt år sen iaf. Det smakade verkligen skit, nån skum äcklig svavelsmak kan man säga, tycker du ska köpa tabletter istället.
Kan inte vara värre än att få i sig triple whey jordgubb iaf :)
Har du någon hemsidelänk till strenght?
Då jag inte är någon förespråkare av ketogena dieter och inte heller har provat puruvat som tillskott kan jag inte mer än ge ett teoretisk svar.
För det första. Kroppen kan bilda pyruvat från kolhydrater, den teoretiska tanken med pyruvat som tillskott är att pyruvat kan omvandlas till oxalacetat som är en intermediär i citronsyracykeln. När det finns tillgång på oxalacetet kan Acetyl-CoA (som kan bildas från fett) matas in i citronsyracykeln. Med hjälp av kolhydrater eller pyruvat kan alltså fett lättare förbrännas, det är förklaringen till uttrycket fettet brinner i kolhydraternas låga.
Vid svält, obehandlad diabetes eller kost väldigt fattig på kolhydrater har cellen brist på glukos. Det får föjden att det inte finns tillräckligt med oxalacetat för att driva runt citronsyracykeln. Det Acetyl-CoA som då "blir över" och inte kan gå in i cykeln bildar ketonkroppar. Ketonkroppar bildas alltså i levermitokondrierna när mängden Acetyl-CoA överstiger citronsyracyklens förmåga att metabolisera denna molekyl.
Av detta drar jag slutsatsen att puruvat teoretisk sett ökar fettförbränningen på en kolhydratfattig kost men minskar möjligheterna till att komma i ketos.
Peter
Peter: Låter ju rimligt, fast summan av det hela borde ju isf vara att fettförbränningen blir minst lika stor?
Länken till Strength: www.strength.nu
Hela tanken med ketogen diet förstörs ju om man minskar ketonkroppsbildningen. Sen är ju frågan om huruvida externt tillfört pyruvat fungerar för att få fart på citronsyracykeln och öka fettbörbränningen, det är inte säkert.
EiseltUK
2003-02-05, 01:30
Kan tänka mig att pyruvat inte är det optimala under en ketodiet, men värt att testa under en mer "normal" diet.
När det gäller pyruvat så skulle jag avråda från att köpa de produkter som finns i pulverform. Jag vet ingen pulverprodukt som håller hög kvalitet. Dessutom är det så att Eiselts Pyruvat, som tillverkas enligt en patenterad metod och är garanterat stabil, inte blir dyrare än den produkt i pulverform som jag känner till. Om tillverkaren kan visa att de har en råvara som håller vad den lovar så är jag inte den som kan ändra mig, men tills dess så rekommenderar jag att man avvaktar. Kinsisiskt pyruvat är nämligen oftast extremt instabilt och blir inkativt inom bara några veckor. Vi har rättigeterna i Sveige på stabilt och patenterat pyruvat och säljer mer än gärna till seriösa företag. :)
Mvh
Henrik
Originally posted by Peter
Då jag inte är någon förespråkare av ketogena dieter och inte heller har provat puruvat som tillskott kan jag inte mer än ge ett teoretisk svar.
För det första. Kroppen kan bilda pyruvat från kolhydrater, den teoretiska tanken med pyruvat som tillskott är att pyruvat kan omvandlas till oxalacetat som är en intermediär i citronsyracykeln. När det finns tillgång på oxalacetet kan Acetyl-CoA (som kan bildas från fett) matas in i citronsyracykeln. Med hjälp av kolhydrater eller pyruvat kan alltså fett lättare förbrännas, det är förklaringen till uttrycket fettet brinner i kolhydraternas låga.
Vid svält, obehandlad diabetes eller kost väldigt fattig på kolhydrater har cellen brist på glukos. Det får föjden att det inte finns tillräckligt med oxalacetat för att driva runt citronsyracykeln. Det Acetyl-CoA som då "blir över" och inte kan gå in i cykeln bildar ketonkroppar. Ketonkroppar bildas alltså i levermitokondrierna när mängden Acetyl-CoA överstiger citronsyracyklens förmåga att metabolisera denna molekyl.
Av detta drar jag slutsatsen att puruvat teoretisk sett ökar fettförbränningen på en kolhydratfattig kost men minskar möjligheterna till att komma i ketos.
Peter
kommer man inte i ketosis så försvinner ju vitsen med ketodieten så jag antar att puryvat under keto bara "förstör" med andra ord...
EiseltUK
2003-02-07, 01:20
Jag ska testa att köra med pyruvat under någon vecka för att testa. Återkommer om jag har några intressanta observationer. Har nu tappat 1 kg per vecka, men jag tror nog att det behövs några kilon till. Man har ju lagt på sig lite av alla oregelbunda kostvanor och stillasittande (man har ju passeras 30 för ett tag sedan och börjar bli gammal....).
/ Henrik
Originally posted by Peter
Hela tanken med ketogen diet förstörs ju om man minskar ketonkroppsbildningen. Sen är ju frågan om huruvida externt tillfört pyruvat fungerar för att få fart på citronsyracykeln och öka fettbörbränningen, det är inte säkert.
Ren spekulation från mig !
Bästa sättet att få fart på citronsyracykeln är ju att öka energiförbrukningen genom träningen => ganska omgående blir det oxalacetatet som begrännsar eftersom det finns ett stort överskott av ketonkroppar och fett som ger acetyl-CoA => träningen går sämre pga energibrist.
Jag tycker rimligen att pyruvat borde underlätta i träningen när man redan nått keto-stadiet och vill kunna träna så hårt som möjligt.
Ännu bättre borde kreatinpyruvat vara här :)
Originally posted by EiseltUK
Jag ska testa att köra med pyruvat under någon vecka för att testa. Återkommer om jag har några intressanta observationer. Har nu tappat 1 kg per vecka, men jag tror nog att det behövs några kilon till. Man har ju lagt på sig lite av alla oregelbunda kostvanor och stillasittande (man har ju passeras 30 för ett tag sedan och börjar bli gammal....).
/ Henrik
Ahh, blir intressant att se vad som hände
:bow:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.