handdator

Visa fullständig version : Angående fett

pkw
2006-10-28, 11:10
Någon som har tips på matvaror med höga halter av fleromättat/omättat fett? Har för mig att kokos innehåller mycket nyttigt fett, men i vilken form ska jag köpa det i så fall?

Alla förslag är välkomna.
Tack på förhand.

Tolkia
2006-10-28, 11:13
Kokosfett är nog bland det sämre man kan köpa, så det rekommenderar jag inte om du inte skall göra ischoklad eller något. Hellre då rapsolja, olivolja, vanligt smör. Samt fet fisk någon gång emellanåt.

Apos78
2006-10-28, 19:59
Nötter, fet fisk, avokado, olja

pragmatist
2006-10-29, 00:17
Kokos innehåller nästan bara mättat fett, men mycket av det är kortare fettsyror framför allt laurinsyra som har en hel del positiva hälsoeffekter (höjer det goda kolesterolet, bakteriedödande o.s.v.).

Vad gäller oljor så är det stora skillnader på olja och olja. Vissa oljor är inte alls nyttiga i stora mängder på grund av väldigt höga halter omega-6-fett (fleromättat) - här kan nämnas till exempel majsolja, druvkärneolja, solrosolja och tistelolja som man alltså bör undvika. Bra oljor är t.ex. oliv, raps, avocado och fisk.

sailaways
2006-10-29, 22:32
Makrill innehåller mest omega-3 fetter, har jag för mig. Men en annan fet fisk är lax. Och dess smakliga inverkan på psyket är för mig mycket positiv. hihi.

Clyde
2006-10-29, 23:54
http://pagina.se/filer/becel.pdf

Tycker alla borde läsa den där artikeln.

Ascent
2006-10-30, 10:39
http://pagina.se/filer/becel.pdf

Tycker alla borde läsa den där artikeln.

Hemskt lessen, men jag kan inte lita på en artikel där 1/3 av referenserna är till författarens egna texter, en är till Atkins och ytterligare en är till Blüchers "Functional Foods". Dessutom har han med en figur som inte tillför minsta lilla alls till artikeln. Sådana saker gör att jag inte tar texten på minsta allvar, oavsett hur rätt han kan ha.

Vad gäller topic så är det bara att käka fisk. Makrill är i min värld en utmärkt fettkälla. Protein på köpet dessutom.. *mums*