handdator

Visa fullständig version : Energiinnehållet!

d@le
2003-02-03, 16:46
Hej, har en fråga gällande energiinnehållet i 1g kolhydrater och 1 g fett. Min fråga är varför är skillnaden så stor? Fettet har ju en betydligt högre energiinnehåll än kolhydrater?

Tack på förhand! :thumbup:

King Grub
2003-02-03, 16:48
Varför? Du svarade ju själv på din fråga. Skillnaden är så stor för att ett gram fett ger mer än dubbelt så mycket energi som ett gram kolhydrater.

d@le
2003-02-03, 16:55
hm, alltså, anledningen till att jag behöver lite hjälp på traven är att jag som kemiuppgift fått följande fråga: "ta reda på energiinnehållet i 1g kolhydrater och 1 g fett. Ge ett förslag varför skillnaden är så stor!" Och jag har nu tagit reda på att energiinnehållet är större i fett, men _varför_ är det så? :confused:

Kanske var otydlig i mitt förra inlägg :em:

Peter
2003-02-03, 17:58
Var tyvärr några år sen jag läste livsmedelskemi men det har att göra med kemiska sammansättningen. Kolhydrater innehåller förhållandevis mycket syre som väger massa men inte ger någon energi i kroppen. Fettet innehåller procentuellt sett färre syre och instället fler C och H, det ger en större energimäng per gram.

Är bara en väldigt grundläggande förklaring, om det rör sig om en kemiuppgift kanske du bör använda finare ord.

Peter
2003-02-03, 22:49
Om du vill imponera på kemiläraren kanske du ska skriva något i stil med "Orsaken till detta är att kolatomerna i fettsyror är (alla utom en) mer reducerade än de i glukos eller kolhydrater i allmänhet. Detta ser man också om man tittar på hur mycket ATP som bildas vid omsättning av dessa föreningar i cellen. Om vi jämför totaloxidationen av en mol glukos och en mol dekansyra (C10) så ger glukos 38 ATP och syran 78."

Men innebörden av det är egentligen det som jag skrev i förra svaret, som jag tror fler kan ta till sig.

d@le
2003-02-04, 18:00
tackar så väldigt mycket :)