Visa fullständig version : Energiinnehållet!
Hej, har en fråga gällande energiinnehållet i 1g kolhydrater och 1 g fett. Min fråga är varför är skillnaden så stor? Fettet har ju en betydligt högre energiinnehåll än kolhydrater?
Tack på förhand! :thumbup:
King Grub
2003-02-03, 16:48
Varför? Du svarade ju själv på din fråga. Skillnaden är så stor för att ett gram fett ger mer än dubbelt så mycket energi som ett gram kolhydrater.
hm, alltså, anledningen till att jag behöver lite hjälp på traven är att jag som kemiuppgift fått följande fråga: "ta reda på energiinnehållet i 1g kolhydrater och 1 g fett. Ge ett förslag varför skillnaden är så stor!" Och jag har nu tagit reda på att energiinnehållet är större i fett, men _varför_ är det så? :confused:
Kanske var otydlig i mitt förra inlägg :em:
Var tyvärr några år sen jag läste livsmedelskemi men det har att göra med kemiska sammansättningen. Kolhydrater innehåller förhållandevis mycket syre som väger massa men inte ger någon energi i kroppen. Fettet innehåller procentuellt sett färre syre och instället fler C och H, det ger en större energimäng per gram.
Är bara en väldigt grundläggande förklaring, om det rör sig om en kemiuppgift kanske du bör använda finare ord.
Om du vill imponera på kemiläraren kanske du ska skriva något i stil med "Orsaken till detta är att kolatomerna i fettsyror är (alla utom en) mer reducerade än de i glukos eller kolhydrater i allmänhet. Detta ser man också om man tittar på hur mycket ATP som bildas vid omsättning av dessa föreningar i cellen. Om vi jämför totaloxidationen av en mol glukos och en mol dekansyra (C10) så ger glukos 38 ATP och syran 78."
Men innebörden av det är egentligen det som jag skrev i förra svaret, som jag tror fler kan ta till sig.
tackar så väldigt mycket :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.